Musik Arne Lamberth / minnen

 

Jag vet inte varför, men i eftermiddag har jag tänkt mycket på en musik jag lyssnade på tillsammans med min bror i slutet av 60-talet.
Det är musik av en musiker som hette Arne Lamberth som spelade så vacker musik på trumpet.

Hemma lyssnades det mest på religiös musik p.g.a att mina föräldrar tillhörde en frikyrka, men eftersom Lamberth även spelat religiös musik, så lyckades och fick min bror skaffa denna LP-skiva.
Skivan heter: Natt i Moskva.
Så heter också en av låtarna på skivan, och musik från denna skiva har tonat i mitt huvud hela kvällen och jag har tänkt på min bror så mycket.

Jag gick till min garderob där jag har alla gamla LP-skivor högst upp på en hylla, men trodde inte jag skulle hitta den, och var inte ens säker på att jag hade den.
Men ser att  den ligger överst och lite vid sidan om högen med de andra skivorna.
Jag har inte rört dessa skivor på flera år, så det verkade som om den låg och väntade på mig....

Sedan gick jag till YouTube för att se om de hade den låten eller någon annan från denna skiva, men tyvärr hittade jag inte just dem.

Men jag hittade en låt som heter fröken Blåklint  som är skriven av några som heter: Abbas boys, och där Arne Lamberth spelar på sin trumpet.

Jag känner inte igen den sången, men den låter vacker, och man kan höra Arne Lamberth spela så vackert.
Och Blåklint är Östergötlands landskapsblomma, och jag kommer från Linköping i Östergötland.

Vet inte varför jag tänkte på denna  musik  idag, och extra mycket på min kära bror som jag fick skivan av och som lämnade denna världen bara 24 år gammal.
Kanske orsaken är att min bror på detta sätt i mina tankar vill tala om att han vakar över mig från andra sidan.


Kommentarer
Postat av: Inger

Ja kära nån, Arne Lamberth. Han spelade ju jättebra.
Natt i Moskva. ojoj. Han är ju från Mjölby. Några mil från vår hemstad. Men han var bra ändå.
hihihi!!
Ha det gott!

2007-11-21 @ 00:00:46
URL: http://IngerEmKssson.blogg.se
Postat av: Laila & Tollargänget

Hej!
Vad glad jag blir när du lagt in denna skivan. Mina föräldrar, speciellt min mamma, älskade att lyssna på honom. Och det gjorde jag också. Jättetrevligt.
Dina tankar om din bror är säkert menade så.
Sov gott och kram Laila

2007-11-21 @ 00:15:21
URL: http://www.lailahofsten.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar: Inger
Jo, han spelade underbart bra, och tänk att han var från Mjölby, det visste jag faktiskt inte. Vad kul att få veta det.
Ha det så gott själv.

Svar: Laila
Så glad jag blir att du blev glad och att ni också tyckte om att lyssna på honom.
Och när det gäller min bror, så var det en mycket märklig kväll igår.
Kramar tillbaks

2007-11-21 @ 12:10:17
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

Hej min vän !

den 21 juli har jag ett inlägg på min blogg som heter Nostalgi i ord och ton....titta och se om du känner igen någon av " min barndoms stjärnor...

Visst minns man Arne Lamberth
godlänsk sommarnatt eller ?...vad underbart att du känner din bror nära dig...kram...

2007-11-21 @ 13:33:08
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: marre67a

Beklagar sorgen gällande din bror som gick bort så ung.
Viss musik förknippar man verkligen med människor man tycker om och fint att minnas goda stunder.
Ha en fin em.
Kram.

2007-11-21 @ 15:22:18
Postat av: Inger Maryissa

Svar: Britten
Vad kul det är att flera minns Arne Lamberth. Jag ska nu gå och besöka din blogg och se om jag känner igen något där.
Kram tillbaks

Svar: marre67a
Tack snälla du. Och ja, musik gör ofta att man minns speciella stunder och händelser.
Önskar dig också en fin fortsatt eftermiddag och kram tillbaks

2007-11-21 @ 15:27:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lifetime

Tack för kommentaren på min blogg. Va' roligt att du tyckte om min promenad berätelse. Ja vem mins inte Arne Lambert med sin trumpet han spelade gudomligt.Kanske det beror på att det inte var så skräning musik då mot vaddet är idag. Kram Lotta

2007-11-21 @ 16:40:58
URL: http://resagenomlivet.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Ja, Visst var det mäktigt att höra, särskilt Natt i Moskva! Du för mig tillbaka till 60 -talet, hi hi. En nostalgitripp jag tackar för..

Postat av: Paula

Men oj, här kom en av mammas och pappas gamla favoriter, häftigt, har inte hört honom på evigheter!
Min far var trumpetist så det lyssnades minsann på trumpeter och pukor!
Och så marschmusik förstås som han också spelade. Senare i mina tonårsår hade han en egen dansorkester, då hängde jag med på helgerna på logdanserna där han spelade
Kram

2007-11-21 @ 17:51:51
URL: http://paulaz.se
Postat av: Mia

Oj, vilken nostalgitripp! Det var riktigt roligt att se och höra...*L*

2007-11-21 @ 18:03:26
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Vad kul att det är flera som känner igen Arne Lamberth och hans musik.
Och ja, han spelade underbar musik med sin trumpet, och stycket: Natt i Moskva, minns jag speciellt från den skivan jag fick av min bror, och vi lyssnade tillsammans på.
Vad kul det är att tillsammans göra dessa nostalgitrippar.
För lika roligt som det är att skriva är också att läsa alla de kommentarer jag får.
Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks.

2007-11-21 @ 20:29:11
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Erika

Kikar in till Dig också innan jag stänger av datorn. Ska strax sova nu. Är riktigt trött efter två nätter där sömnen verkligen inte varit sig lik alls.

Kram vännen och sov så gott när du väl kommer så långt.

2007-11-21 @ 21:58:11
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Verkligen tråkigt att dina syskon lämnade dig så tidigt.. Alla vad jag förstår eller?
Arne Lambert.. visst minns jag en härlig trumponist.. eller vad det heter. Älskar trumpet, minns vi hade en kille på mormors gata som var dag stod i fönstret och spelade ut i mellan husen.
Ha de gott och vad skulle vi göra utan minnena.
Kramar

2007-11-22 @ 12:06:45
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Think Twice

Känner inte igen låten, men namnet Arne Lamberth låter lite bekant.
Ibland känner man för att vara lite nostalgisk, musik har en förmåga att plocka fram stunder man vill minnas.
Just trumpet är väldigt avkopplande samtidigt som det känns pampigt!
/Kram

2007-11-22 @ 12:19:52
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, musik har en förmåga att plocka fram stunder man vill minnas.
Och ja, trumpet är ett ganska speciellt instrument, och som jag hört, är det inte så lätt att lära sig att spela på heller.

Ja, Pialotta, tyvärr alla mina syskon har lämnat mig.
Så när jag hittar sådana här speciella minnen de betyder mycket.
Och den kvällen när jag skrev detta inlägg var en mycket förunderlig kväll.

Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks.

2007-11-22 @ 12:52:10
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0