Livförsäkring och ensamstående

Vad tycker ni...ska man ha en livförsäkring om man är ensamstående ?

Naturligtvis om man är gift eller sambo och speciellt om man har barn så är det bra om man kan ha det för att trygga partnern och barnen ekonomiskt.

Men om man är ensamstående...behöver man det då ?

Då känns det ju mera som om de efterlevande kommer att tjäna på ens död ;-)

Begravningskostnader går ju, om det behövs, att fixas i sin pensionsförsäkring, så man behöver ju ingen livförsäkring för det.

Så om man lever ensam och de barn man har är vuxna och de klarar sig bra själva,
behöver man verkligen en livförsäkring då ?

Själv har jag bara en  hemförsäkring med en vanlig olycksfallsförsäkring.

Vet också äldre som sparar pengar av sin lilla pension och inte unnar sig något,
och som de efterlevande får efter personen gått bort.
Istället för att själva njuta av sin lilla pension medan de lever.
Det tycker jag är trist...

Vad tycker ni om mitt resonemang ?


Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Godmorgon! Förstår ditt resonemang....är nog upp till envar hur man vill göra...

Förstår inte riktigt det där med pensionärerna som sparar o gnetar till sin begravning...jag har ännu inte hört talas om någon som inte blivit begravd! Alla kommer ju i jorden på nåt vis eller hur?

Nu kanske jag blir närgången igen och du behöver verkligen inte svara...men jag undrar lite ändå - omtanke om dig förstås, har du kontakt med din dotter?

Kramen till dig!

2008-12-27 @ 08:12:51
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Synne

Hej och god fortsättning vännen.

Visst är Emil en klok ung man egentligen.

Så många sanningar som kom från honom. Alla hans hyss var ju egentligen helt oskyldiga saker hehe.

Dimma var det här med här om dagen.

Men nu är det kallt. Det har stigit från 11 minus till 10 nu. Frosten gör hela landskapet vitt.

Det är så vackert.

Jag önskar dig nu en skön tid fram till nyårsafton.

Me vi hörs innan dess.

Kramen Synne.

2008-12-27 @ 09:49:14
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Nettan

Jag tycker att om man är ensamstående, och har vuxna barn, så behöver man ingen livförsäkring.

Däremot om man är sambo eller gift, för att sörja för den efterlevande.

Har man vuxna barn, så antar jag att dom ska klara sig själv.

Så man kan unna sig själv lite.



Må så gott! Kramar till dig // Nettan

2008-12-27 @ 10:15:24
URL: http://nettanspyssel.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Det var ett ganska annorlunda ämne jag tog upp så här strax efter Jul ;-)

Men det är ju så roligt att skriva om olika funderingar och och höra vad ni tycker.



Ja, jag tycker också att om man är ensamstående och har vuxna barn som klarar sig själva,

så behöver man ingen livförsäkring.



I mitt förra jobb inom hemtjänsten så märkte jag att det fanns äldre som sparade t.ex. till sin begravning

eller unnade sig inget utan lät pengarna växa på banken för de efterlevande.

Kanske det är något som hänger kvar speciellt i den äldre generationen som har upplevt svåra tider,

och kanske något sådant är orsaken.



Sedan är det ju en annan sak med de som är förmögna, som äger företag m.m.

Där blir det ju naturligtvis arv.



Men övriga människor som har små pensioner,

och äldre människor som har slitit årt hela sitt liv,

tycker jag ska få möjlighet att njuta så mycket de kan av den lilla pension de får.



Ja, Ragnvi, jag svarade ju sist att det är ok att fråga saker,

så då får jag väl stå mitt kast ;-)

Men naturligtvis svarar jag bara på det jag vill svara på, så det är ok.

Jo, min dotter och jag har kontakt,

men vi har ett större avstånd mellan oss så vi kan inte träffas så ofta.

Och av hänsyn till min dotter så skriver jag inte så mycket om henne eller sätter ut foton.



Ha det så gott mina vänner och önskar er en fin dag och hoppas solen lyser lika fint hos er som den gör här...åtminstone nyss...

Kramar



2008-12-27 @ 12:00:57
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

jag funderar också på såna saker emellanåt....jag har ju inga barn...men jag tycker att man ska leva sitt liv och unna sig saker och jag blir så ledsen när jag ser och hör om gamla som inte unnar sig någonting utan sparar till sina barn...nää lev livet fullt ut säger jag och livförsökring..nää...stor kram till dig

2008-12-27 @ 14:47:25
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: marie

jag tycker att det är för mycket försäkringar, hit och dit...

ett enkelt livförsäkring, utan alla tillägg.

man betalar så mycket pengar, ifall det skulle hända....



ha dä

2008-12-27 @ 15:12:35
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Man skall leva fullt ut....VARJE DAG.....

Inte spara på en ryggsäck man aldrig får nytta av....

Kram

Margaretha

2008-12-27 @ 15:13:54
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: ejmis

Tack för dina snälla ord om kissen.

2008-12-27 @ 16:07:21
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: annette

Hej!

Sådana funderingar har jag haft många gånger, kommit fram till at jag inte behöver någon livförsäkring, har däremot ända sedan jag började arbeta för "hundra" år sedan betalat en begravningsförsäkring, är visst upp i 50.000, det sakll väl räcka för att kasta ut mej i havet eller skogen tycker jag, vill inte ligga och trängas med en massa andra på kyrkogården!!

Ha det så gott!



Kramelikram!



annette

2008-12-27 @ 17:18:48
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Pialotta

Jag har en Livförsäkring som mina ungar ska få ta del av efter mig .. åren går och det blir ju mindre för vart år så klart, men något tycker jag de ska få efter mig:-)

Min sambo har sin genom facket och där är det hans efterlevande som får ta del av kakan.. men det där ska vi nog ändra på.. som du skriver ungarna är ju vuxna.. men den som blir kvar tycker jag ska få något oxså så dela lika så där..

Sedan att en del pensionärer lägger på hög fattar jag inte.. inte unnars sig något. Min mammas väninna är så.. inte mamma för hon köper precis vad hon vill nu i livet och det ska hon göra.. bara hon har det bra sina sista år så.. vi ungar klarar oss alltid.

Kram på dig o må gott

2008-12-27 @ 17:29:45
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: soffie

jag har ingen speciell försäkring på mej själv bara genom facket å sen en hemförsäkring,

barnen betalar jag en hemförsäkring var å det va bra då lilla Nellie blev sjuk å inlagd på sjukhuset då fick vi ersättning från försäkringsbolaget för varje dag vi va inlagda,

hoppas du har en trevlig lördagskväll

2008-12-27 @ 19:06:49
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att det är fler som har funderat på dessa saker.

Det är så trevligt att i bloggen kunna skriva om olika funderingar och få synpunkter.



Jo, jag håller med om att man ska leva livet fullt ut,

och ja Pialotta och Britten, det är trist när gamla inte unnar sig något utan sparar till sina barn som är vuxna och lever sina egna liv.

Speciellt som dessa gamla oftast har levt ett långt slitsamt liv och är verkligen värda att få leva någorlunda gott.



Min mamma hade en liten försäkring som täckte begravingskonstnaderna.

Och själv har jag i en av pensionsförsäkringarna en liten slant som täcker en enkel begravning.



Kunde inte låta bli att skratta när jag läste det du Annette skrev om att pengarna ska väl räcka för att kasta en ut i havet eller skogen...

så roligt uttryckt...

Ja de pengarna räcker nog gott och väl till det ;-)

Jag bryr mig heller inte om vad de närmaste gör med mig när den dagen kommer.

Tycker dom att jag är värd en storartad och dyr begravning och de har råd till det så......

Annars så går det bra i en liten papplåda med lite blommor på... ;-)

eller låta mig fara för vinden...

För hur det än görs så är det nog sant det som sägs:

- av jord är du kommen....av jord ska du åter vara...



Tack för alla kommentarer och önskar er alla en fortsatt trevlig helg.

Kramar

2008-12-27 @ 22:45:27
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Thalina

Som sagt ner i jorden eller vad det blir kommer man alltid.Finns inget värre än efterlevande som slåss om summorna och så är det väl ändå inte menat.Nej låt var och en sörja för sig själv.En liten begravningsförsäkring räcker.Usch vad dystert det här blev första gången jag hälsar på.Dina bilder är jag imponerad av och förstår att de är roliga att göra.Ser fram emot att se fler bilder GOTT NYTT ÅR kram THALINA

2008-12-28 @ 17:13:27
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, du har så rätt så.

Och håller med om att det finns inget värre än när efterlevande slåss om summorna och det som finns kvar när en person gått bort.

Som också kan skapa så tråkiga konflikter och ovänskap.



Glad att du gillar mina bilder och ja de är så roliga att göra.



Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År

Kramar

2008-12-28 @ 18:55:24
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag tycker att det är så sorgligt när man hör talas om pensionärer som vänder på femöringarna och inte unnar sig någonting, och sen när de dör visar det sig att barnen får ärva stora belopp.

2008-12-28 @ 20:04:33
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Agneta

Klart att man skall ha en livförsäkring! En mycket liten sådan tecknade jag när min dotter var liten, utifall....

Den är ju till för att täcka alla kostnader när man dör. Inte för att barn skall ärva!!



Klart det är trevligt om det blir några ören över till efterlevande, när allt är betalt.



Ett testamente är lämpligt att skriva för alla, tror jag. Finns det barn/barnbarn eller annat med i bilden, så bestämmer man själv hur man vill ha det via ett testamentet. Då blir det aldrig något bråk om det finns mer än 1 efterlevande. Tänka bör man också på att det kanske inte finns någon efterlevande när den dagne kommer. Då är testamentet bra om man vill skänka till någon organisation eller forskning det som ev. blir över.



Det går lätt att ta reda på vad en begravning/bouppteckning kostar i dagens läge.



En enkel begravning kostade runt 12.000 ( 1999 - 2000 ). Totalt blev det upp till 20.000 -25.000 för det allra enklaste.

Inte vill då jag lämna detta i arv till min enda dotter!!



Bor man i hyresrätt har man 3 mån. uppsägning och då skall hyran betalas, räkningarna kommer också i mängder, allt skall tömmas i lägenheten, den skall städas, deklaration och bouppteckning skall göras m.m. Hoppas på att det inte blir kvarskatt för inte skall väl barn betala den?



Inte katten lämnar man allt detta till enda barnet/övriga efterlevande..!!



Vid dödsfall har de flesta hyresvärdar 1 mån. uppsägning och då gäller det att efterlevande har tid/ork att tömma och städa en lägenhet med ett helt livs prylar i inom loppet av c:a 30 dagar...!



Inte kan man begära att barn skall betala för begravning, hyra och allt annat som jag skrivit om här ovan. Vill/kan man inte göra en bouppteckning själv så kostar det några tusen.



Jag har gjort två bouppteckningar, dels efter mamma och dels efter min moster, och det var då ingen dans på rosor. Att tömma lägenheterna var en mardröm som kostade en förmögenhet. Vem orkar bära ut tunga möbler?

Så har man har sorg, dessutom. Man är ju också under tidspress för att slippa betala ytterligare hyra.



När det gäller en privat pensionsförsäkring så är det lämpligt att börja plocka ut sparade pengar vid fyllda 55 år så att man hinner få tillbaka det man sparat, annars försvinner pengarna till övriga sparare. Behöver man inte använda dom (??) så kan man ju lägga dom på hög, den blir inte stor!

Har man skrivit in barn, så får dom några futtiga ören varje månad några år framöver.





I värsta fall, om man inte har någon Livförsäkring eller en sparad slant eller barn med för mycket pengar, så tar kommmunen hand om allt. Dom säljer allt som finns i bostaden så att det finns pengar till alla utgifter. Om det inte räcker till, så får man i alla fall en begravning på deras bekostnad,rensat bostaden, städat m.m. men ev. barn ärver ju då inte en endaste liten minnessak fr. föräldrahemmet!

Har jag varit med om, och inte var det trevligt inte!

Lämpligt är ju att ge bort till barn saker dom vill ha när man lever, om man inte använder dom själv.



Alrig i livet att jag vill efterlämna utgifter till mitt enda barn.

Klart man kan teckna enbart en begravningsförsäkring, men till vad nytta? Kommunen tar ju hand om begravning om pegnar saknas.



Ett testamente skall beskriva precis hur man vill ha sin begravning,var man skall begravas m.m. Det är viktigt! Slipper sörjande efterlevande ta tag i den biten också och inget bråk blir det.

Så gäller det att ha en grav eller på annat sätt ordna med något. Det är inte gratis med skötsel av grav!



Detta är min åsikt i alla fall efter att ha varit med om 2 st. begravningar och allt jobb med bouppteckningar samt hutlösa utgifter som blev i samband med röjning av bostaden.



Kramen, Agneta

2008-12-28 @ 23:00:48
URL: http://agnetas.casa.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Hej Agneta,

Naturligtvis ska man ha en livförsäkring när man har barn hemma och när man är gift eller sammanboende.

Vad jag menar är att ska man behöva ha det när man är ensamstående ?

Och om man har vuxna barn som klarar sig själva och dessutom mycket bra ekonomiskt.



Sedan tycker jag det räcker med att i en försäkring ha pengar till de efterlevande som täcker begravning och övriga utgifter omkring.

Och det har jag naturligtvis fixat.



Har man bara en efterlevande så behövs ingen bouppteckning,

och det finns inget av ekonomiskt värde jag lämnar efter mig utan bara små personliga saker.

Det skulle vara min dator och TV i så fall som är de dyraste saker jag har ;-)

Ingen kan kräva en efterlevande på hyran eller andra utgifter.



Vet hur det går till efter det att min mamma gick bort,

och hon hade det inte så gott ställt heller,

och ingen bouppteckning eftersom jag var enda dottern.

Men det fanns pengar på en försäkring som täckte begravningskostnaderna,

Jag hämtade bara sedan viktiga personliga saker från min mammas lägenhet, som hade personligt värde ( inte ekonomiskt ),

och blev inte krävd på någonting eftersom jag inte ärvt några pengar eller annat av ekonomiskt värde.



Detta är mina erfarenheter.

2008-12-29 @ 00:06:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: sanna

Jag skulle välja livsförsäkring. För då vet jag att barnen kan klara sig, att de får ett lite extra om de värsta skulle ske.



usch att tänka på detta blir man lite smått ledsen :)

2008-12-30 @ 14:46:52
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tycker också att man ska ha det när man har familj och barn, för att trygga dem om något skulle hända.

Men att spara till / betala till en stor livförsäkring till vuxna barn som dessutom klarar sig bra själva, tycker jag är en annan sak.

Speciellt om man är ensamstående och inte själv har så gott ställt.



2008-12-30 @ 20:29:08
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Astrid

Jag har varit i samma funderingar trots att jag inte är ensam.De tär väldigt mycket pengar att betala.

Dottern tyckte inte att jag skulle ha det kvar.

Jag tror dessutom att jag medförsäkrad på makens.

Men jag betalade denna gång och få s ehur jag gör nästa gång

2009-01-06 @ 13:36:25
URL: http://www.astridla.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, tyvärr får man betala ganska mycket för försäkringar nuförtiden.

Och har man flera olika försäkringar kan det tillsammans bli ganska stora summor.

Kram





2009-01-06 @ 19:43:12
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: livförsäkring

intressant inlägg och tankar. roligt med alla kommentarer som verkligen visar på att detta med försäkringar är en djungel

2009-01-08 @ 01:07:56
URL: http://www.livkompagniet.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul du tyckter inlägget var intressant. Det är roligt att här i bloggen kunna utbyta tankar om olika saker.

2009-01-08 @ 11:40:11
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Karl



Anledningen till att man spar till sin egen begravning är att det anses som hedersamt att svara för sina egna kostnader?



Att samhället självklart ska ordna detta är inte självklart.

2009-01-11 @ 14:48:10
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, att spara till sin egen begravning tycker jag också är bra.

2009-01-11 @ 17:11:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Jane

I Sverige är livförsäkringar fortfarande relativt ovanliga. Nästan uteslutande familjeförsörjare som tecknar dem tror jag.

2009-08-16 @ 08:26:05
URL: http://www.xn--livfrskring-q8a5u.org
Postat av: manschettknappar

Det området växer och växer, folk är så oroliga om hälsan och levnadsstandard i dessa tider.



mvh

J



2009-11-09 @ 12:21:34
URL: http://manschettknapparna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0