Min barndoms julgran


Jag minns lite hur vi pyntade till jul och vad vi hängde i julgranen när jag var barn. ( 50-talet )

Till julgranen fanns då inte de små julgrans-ljusen som finns nu, utan sådana där större ljus, med klämmor som man klämde fast på grenarna.

I granen hängde vi sedan flätade pappershjärtan / korgar, och även papperskarameller med fransar, som vi hade suttit och pysslat med dagarna innan.

Och jag kommer ihåg att jag tyckte det var så roligt att sitta och klippa ihop och fläta ihop dessa pappershjärtan / korgar som sedan andvändes för att lägga godis i till julgransplundringen.
Jag tror också att vi lade något i papperskaramellerna.

I granen hängde vi också små klockor, satte dit fåglar och små svampar, konstgjorda bär och även pepparkakor, flaggor, plus lite annat smått och gott.

Och de så vackra julbollarna var också så roliga att packa upp och hänga dit,
och jag kommer ihåg att det fanns sådana i något slags glasmaterial och om de föll på golvet så blev det nästan som ett pulver av dem.
Åtminstone det blev mycket små bitar.

Sedan fanns ätbara dekorationer i olika färger gjorda på något slagt socker. Fast de smakade inte så där jätte-gott.

Sedan satte vi naturligtvis dit silverfärgade glitter som vi slutligen lade över grenarna.
Och längst upp julstjärnan, som var gjord av glitter.

Sedan sattes naturligtvis den traditionella julbocken bredvid julgranen.

Vi satte in och klädde granen dagen före julafton, men vi tände den inte förrän på julaftons morgon.

Jag kommer ihåg hur mysigt det var att vakna och se den vackert tända granen.
Och sedan till frukost få risgrynsgröt tillsammans med en smörgås med julskinka.
Mums !

Fotot ovanför här är på mig som liten bredvid julbocken.

Kommentarer
Postat av: Fia

vilken fin bild och vilka fina barndomsminnen.

här hemma så klär vi åxå granen dan innan julafton .

tycker som sagt att bilden va jätte fin och jul bocken hör ju tradionerna till.

kram fia.

2008-12-07 @ 00:16:13
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Godmorgon! Nu blev jag liten igen...känner riktigt förväntningarna jag hade...härligt!

Blir lite avis på dig, du har så många foton från när du var barn, på mig finns nästan inga!

Ha en skön söndag!

Kramen!

2008-12-07 @ 08:00:29
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: marie

fin bild på dej, när du var liten....



jag minns min mormors julgran, det var andra sorts kulor, med de var så sköra, gick sönder jättelätt....

sedan var det änglahår som man skulle ha runt glödlampan på julgransljusen, jag kommer ihåg att det kliade om fingrarna när man tog på dom...

2008-12-07 @ 09:23:58
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag har bara goda minnen runt min barndoms jul och det är jag enormt tacksam för. Jag hoppas att jag kan ge mina egna barn samma sak!

2008-12-07 @ 09:34:37
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Jeanette

Hej! Tack för din kommentar.. Jag minns med julgransutsmyckningen helt klart, och alla smällkarameller som man hade tillverkat i skolan.. ja de satt på hela granen ;) Hoppas att du har fått sova gott, det har jag.. Men nu är det en ny dag att ta itu med, hoppas att du får en fin dag kram

2008-12-07 @ 09:42:38
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: leila

Jag minns mina barndomsjular med lite olika känslor. Jag firade fm med mamma och styvfar sen for vi vidare till pappa som inte alltid var nykter.

Jag minns också de där flätade pappershjärtarna :) kramis leila

2008-12-07 @ 12:14:16
URL: http://ladyley.see
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är så roligt att ha dessa foton kvar från min barndom, och att jag hittade dem i min mammas lägenhet.

Och detta foto på mig där jag sitter och tittar på den gamla julbocken

och kunde inte låta bli att mixtra ihop en liten bild med den.



Ja, marie det med änglahår känner jag igen på något sätt, men kommer inte ihåg om vi hade det på vår gran.

Kul minnen som kommer uppdykandes, och det var så roligt att pynta granen.

Först pappa kom in med granen och satte dit ljusen, och sedan pyntade vi granen med mammas översyn och hjälp.

Julstjärnan överst i granen fick pappa sedan sätta dit.

Och att sedan lägga alla julklapparna under granen var så kul,

och man gick dig och kikade under dagen och undrade vilket paket var vilket och till vem.

Visst var det frestande att känna på något paket, men mamma hade stenhård koll på oss så det upptäcktes snart ;-)



Tack mina vänner för alla kommentarer och kramar tillbaks.

2008-12-07 @ 12:54:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Sådan var också min barndoms jular. Du beskriver det så bra, så det finns inte mycket mer att tillägga. Vår gamla julbock, en julbonad som jag sydde när jag var 10 år och en gammal porslinstomte, är det enda jag har kvar sedan vi var små, resten är borta.



Ha en riktig fin andra advent!

Kram Ingrid

2008-12-07 @ 12:57:50
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Erika

Vilka minnen som kommer fram i det du berättar. Små frukter hade mamma med sig från sitt hem, och någon fågel plus lite annat som jag inte riktigt minns. Flaggor hade vi också i granen, och flätade korgar som vi gjort själva, och änglahår plus smällkarameller som dom hette.



Det var dom man tillverkade själv och krusade i varje ände, sedan någon sorts karamell i mitten. Julstjärnan längst upp i toppen, och naturligtvis julbocken vid sidan om granen och en ganska så stor tomte stod utmed.



Hemma satte vi också in granen kvällen innan, men som du säger tändes den inte förrän julaftonsmorgon. Detsamma var det vid advent mamma satte fram ljusstakarna och stjärnorna på Söndagen. Mycket av det som var förr är numera lite hipp son happ tycker nog jag. Julskyltningen förr var första advent, nu börjas det i oktober, är det rim och reson sådant. Fram för det som var förr, det var tradition och allt var när det skulle. Idag är allt bara ihop slängt utan något speciellt innehåll.

Fin bild på dig där vid julbocken.



Kramkram

2008-12-07 @ 13:57:01
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: annette

Hej !

Vilken härlig bild Du gjort, låter så mysigt med Din barndoms julgran, minns inte riktigt hur det var hemma, tror att vi inte fick hänga så mycket i granen, skulle mest vara ljus, glitter och kulor tror jag.

Men när det finns barn tycker jag det skall få vara allt möjligt som dom tycker om i granen!

Hoppas Du mår bra!



Stora Kramen //annette

2008-12-07 @ 13:58:45
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Pialotta

Ja de jularna minns jag oxså som så mysiga.. oxså när ungarna var små.. det klipptes och donades.. alltid julpyssel innan Jul. Julaftonsmorgon, något så stort som det största:-)

Ha nu en fin andra advent Inger och säkert har du tänt dina 2 ljus idag:-)

Kram till dig

2008-12-07 @ 14:14:33
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: ejmis

Solen försvann fort bakom molnen men det var härligt att se att den finns där uppe någonstans i alla fall =)

2008-12-07 @ 14:22:52
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Soffy

Jag älskar vårt gamla julgranspynt som vi har efter våra släktingar, men då och då köper jag något nytt. Jag är barnligt förtjust i julen och älskar fortfarande att stiga upp på julaftons morgon och tända granen (om inte maken hunnit före)

2008-12-07 @ 15:03:28
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Eva

Jag är född i början av 60-talet men jag minns att vår julgranar såg ungefär likadana ut. Roligt att du nämner det där med flaggorna, för det har jag nog inte sett sedan 70-talet. Härligt med lite nostalgi! :-)



Kramar från

Eva

2008-12-07 @ 16:12:03
URL: http://soscary.blogg.se/
Postat av: soffie

å vilka vackra minnen du delar med dej å den bilden på dej är såå underbar!

hoppas du haft en mysig 2a advent,

en kram till dej!

2008-12-07 @ 17:45:03
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Åhhh så söt bild :)

Det är så himla roligt och bejakande att läsa om dina barndomsminnen. Det gör att mina egna barndomsminnen kommer upp i dagen :)

Kram

2008-12-07 @ 18:34:45
URL: http://birgittas.bloggagratis.se/
Postat av: Mia

Nostalgi Inger!!! Kristyränglar, vita målade "pepparkakor", glasfåglar med vackra stjärtfjädrar...oj, oj....

2008-12-07 @ 18:54:49
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Stina

Söt liten tjej med julbocken. Får en massa minnen jag också när jag läser ditt inlägg. Ja de va längesedan man va liten och hade julklapparna att klämma och känna på. Förväntan på om Tomten skulle komma. Var jätterädd för han trotts att han hade pappas händer.

Ha de så gott.

2008-12-07 @ 18:57:57
URL: http://kfasse.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul med de olika minnen vi delar med oss av till varandra,

och det blir nog ofta så att man kommer ihåg sin barndoms jular vid denna tid.

Och kul ni tyckte bilden på mig var fin.

Det känns många gånger förunderligt att titta på sig själv och se att man varit så liten för ganska länge sedan.



Jo Erika, kanske de hette smällkarameller de papperskarameller jag berättade om.

Som vi gjorde själva och krusade i varje ände så de var fransiga.

Jag kunde inte komma på det riktiga namnet på dem.



Och när min dotter växte upp så hade hade vi ungefär liknande traditioner, och det var så otroligt roligt.

Fast vi skapade lite egna också,

som t.ex. att på natten till julafton, jag brukade smyga mig in i min dotters rum och lägga den första julklappen,

som hon kunde öppna när hon vaknade.



Och sedan brukade vi träffas mina föräldrar och syskon,

oftast hemma hos mig att äta julmat som jag brukade göra och sedan den mysiga julklappsutdelningen.

Och vi brukade turas om vem som var tomte, och ibland ville min dotter vara det ;-)



Tack för alla så mysiga kommentarer och kramar tillbaks.

2008-12-07 @ 21:03:41
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Reneth

Vi hade en gran med bara röda och silver kulor när jag var liten. Så var det glitter i också. Som tur var hade jag en mormor och morfar och de hade allt det där du beskriver. Jag fick hjälpa dem att klä sin gran för de bodde under oss. Vilken tur för jag tror att min mamma klädde vår gran i smyg.. :) Vår egen gran har varit välklädd genom åren. Så blir det när man har fem barn och en del barn till som kommer hit till julen. (Har en viss förmåga att samla på mig barn som inte är våra biologiska också) Vissa år kunde man knappt se något grönt på granen för alla saker som barnen gjort som bara måste hänga där. De granarna är de finaste i världen. Kanske inte de mest estetiska men de mest värdefulla.

Kram

Reneth

2008-12-07 @ 21:15:01
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Inger

Ja visst var det viktigt med julgranen, och sedan allt som skulle hänga igranen.. Vad roligt det var när man varje år dagen innan plockade fram kulor och annat som återkom år efter år. Det blev bara mer och mer,. eftersom vi barn gjorde så mycket pynt..Det var en pirrande härlig känsla kvällen innan julafton när vi gemensamt klädde granen...

Vad fint du berättar, som vanligt..

Ha det fint...kramen till dig..

2008-12-07 @ 22:47:04
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vilken nostalgitripp Du bjuder på!



Fast vi hade de små julgransljusen. Och jag minns att det var modrens stora skräck att huset skulle brinna upp. Det var inte så konstigt med tanke på alla karameller med silkepapper och allt änglahår som fanns i granen. Det räckte ju att glömma ljusen en lite stund för länge och de brann ju så fort de där små smala. En gång välte vi granen min bror och jag när vi tävlade om att blåsa ut ljusen. Minns ännu fasan i mors ögon i det ögonblicket. Men det gick bra.

2008-12-07 @ 22:55:14
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Underbart barndomsminne du delar med dig :)Ja, visst är det skoj att leka fram egna bilder i psp. rena terapin för själen. Jag har inte problem med stoelken på min bild överst. utan hur jag ska göra för att få den på plats så att säga.

Jag har sparat den i mitt arkiv, men sen kommer jag inte längre...

Önskar dig en fortsatt trevlig advent...

Kramen,

2008-12-07 @ 23:22:03
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

Nog var det en större grej med julgran när vi var barn?

2008-12-08 @ 08:00:28
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: cattha

va mysigt de låter,jag brukar pyssla grejer till granen med mina barn när de var mindre,men jag tror inte man gör de lika mycket nu för tiden. hinns inte med.

trevlig vecka önskar jag

cattha

2008-12-08 @ 09:35:48
Postat av: Nettan

Vår barndoms julgran såg ut ungefär som din.

Idag bor det inga barn hemma, vi har lite trångt nu eftersom vi flyttat till vår "fritidsbostad" så någon gran får inte plats.

Men lite pynt blir de.

KRAM. // Nettan

2008-12-08 @ 11:04:54
URL: http://nettanspyssel.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så glad jag blir att ni gillar min lilla nostalgitripp och att kunna dela minnen tillsammans.

Och så mysigt det du Reneth också berättar om alla barn som kommer till er till julen.

Det måste vara jätte-roligt.



Och ja, som flera skrivit att det var så roligt när man dagen innan plockade fram alla julgrans dekorationen och sedan tillsammans klä granen,

och det var något vi barn såg fram emot jätte-mycket.

Och kommer ihåg hur ivriga vi barn var och det kunde bli lite kiv om vem som skulle sätta upp vad i granen.



Men oj, kan tänka mig Inga att de var läskigt med de levande ljusen

och hur rädd din pappa måste blivit när granen en gång råkade vältas.

Det är nog bra och tryggare att de elektriska ljusen kom och att de började andvändas mera.



Tack mina vänner för alla kommentarer och önskar er alla en bra fortsatt dag.

Kramar

2008-12-08 @ 12:00:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0