Utslag i pannan :-(



Jag har nu snart en vecka haft fula utslag mitt på pannan.
Det började med ett större rött utslag och sedan med små runtomkring,

och sedan var det lite vattnigt och det stuckit  lite och svullnad / upphöjdhet runtomkring som ömmade. och hela området var lätt rött.
Och har även kliat lite.
Inget speciellt snyggt...och jag har aldrig haft något sådant förut.

Jag blev lite orolig över vad det kunde vara och mest rädd blev jag att det skulle sprida sig över hela ansiktet.
För det hade verkligen inte varit kul.

Blev också ganska rädd för bältros speciellt då det var några utslag nära ögat.
( mamma har haft bältros som skadade ena ögat )
Men jag googlade runt lite, och tyckte symptomen stämde inte riktigt för bältros.

Om jag var yngre så hade jag nog blivit helt förtvivlad och inte vågat gå ut och visat mig för folk.
För det ser verkligen inte kul ut...

Men som tur är tar jag det nu med ro och tror inte att människor tittar så noga som man förut trodde folk gjorde.
Men ändå känns det lite jobbigt för ansiktet känns ju trots allt viktigt,
Det är ju det som vi människor först tittar på.
Tror jag ;-)

Annars har jag alltid även när jag var yngre varit mycket förskonad från utslag och finnar i ansiktet.
Vet att många har besvär med sådant speciellt i tonåren.

När jag var yngre om jag fick något litet utslag i ansiktet så lärde mamma mig att badda det med outspädd vademecum som torkade ut det.
Sedan fanns det en kräm som hette Valcrema som fanns på 60-talet.
Kanske det finns nu också.

Här ovanför finns ett  foto på hur jag ser ut med med utslagen i pannan som jag tog idag.
Det var värre innan jag tog fotot och det är lite konstiga färger p.g.a att jag tog det på mig själv i badrummet.

Men det börjar som tur är bli bättre nu och verkar inte sprida sig som jag var rädd för innan.

Kanske någon kan ge en diagnos på vad det är ?  ;-)      

Kommentarer
Postat av: Mia

Valcrema - ja det minns jag att jag använde för länge sedan.

2008-12-16 @ 06:40:04
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Synne

Godmorgon.

Sitter och ser på din panna.

Jag har en form för psoriasis i ansiktet som heter rocasea. Det kommer i pannan, på kinderna och och runt näsan.

Det ser ut ungefär så där.

Kliar och är lite vätskefyllda.

Jag fick det i februari-88.

De kom efter att jag fick ett blodtrycksfall och stöp i golvet på jobbet. Det var den utlösande faktorn.

Utslagen kan blomma upp om man är stressad, eller håller på att bli sjuk osv...

De kliar och man kan inte låta bli att vara där med fingrarna. Det är inte nått som smittar.

Har du bara i pannan?

Försvinner det inte så ta kontakt med läkare. Finns salva att få. Elyzol heter den. Fungerar utmärkt.



Hoppas det var till någon hjälp. Googla på det.

Rocasea heter det.



Ha en fin tisdag nu ialla fall.

Kram Synne.



2008-12-16 @ 06:54:19
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Mia

Tyvärr, jag kan inget om sånt där, men jag hoppas det försvinner, det är ju jobbigt om det kliar också...

2008-12-16 @ 09:19:51
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: vivan

Om det inte hade kliat, så hade jag trott på en rejäl finne. de kan dyka upp så här!

Bra att du uteslutit bältros, men kolla så du inte har fått Ros....det är en besläcktad sjukdom...streptococker utlöser den!Men de brukar för det mesta hålla sig till ben och armar...men det finns undantag!

Går det inte över så sök läkare!

valcrema kommer jag ihåg!

kramilikram på dig!

2008-12-16 @ 09:31:46
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Lena

Ojdå...ja det finns ju många saker det kan vara så du ska nog gå och kolla upp det om det inte ger sig. Man kan ju få Herpes även i ansiktet, svinkoppor (fast det är kanske mest barn som får vet inte riktigt) Det finns något som ´jag glömt namnet på som heter något i stil met pyttepsoreasis fast då brukar man få fler utslag och det första utslaget blir som en medaljong till utseendet sedan kommer det flera. Min dotter har haft detta och min lille bror lika så, inget som smittar iaf. När jag tittar på det ser det mest ut som en innåtgående finne...fast de brukar ju inte klia så vida du inte fått någon infektion i denna?



Hoppas det ger sig iaf och tur att du inte är tonåring :) De skulle nog inte kunna ta det med ro på samma sätt.



Ha en fin dag!

2008-12-16 @ 10:24:01
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Erika

Bältros har min pappa haft och precis som du skriver om din mamma, fick pappa också sitt öga skadat. Sedan sätter sig bältros runt midjan som ett bälte därav namnet. Så det kan du verkligen utesluta. Har ingen aning om vad det är du fått. Men tycker verkligen du ska kontakta vårdcentralen, så du få hjälp innan det kanske blir värre.



Min syster fick för ett par veckor sedan en fruktansvärd klåda över hela kroppen, ögonen hårbotten jag precis på varje millimeter från huvudet till fötterna. Det kliade så hon trodde till slut hon skulle mista förståndet. Ögonen svullnade igen och utslagen var hemska. Orsaken var en utbytt medicin. Så även medicin kan ställa till ett rent helvete.



Kram vännen och hoppas detta du råkat få verkligen går över. Men jag tycker du ska kontakta v-centralen.

2008-12-16 @ 10:36:54
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: gila

Ingen aning om vad det kan vara.

Någon form av allergisk reaktion?

Badda med Alsolsprit 3ggr/dag i ett par dagar för att torka ut och för att lindra klådan. Sedan kan du försöka med Hydrokortisonkräm 1% (receptfritt på Apoteket).

Lycka till!

2008-12-16 @ 10:50:20
URL: http://litevarje.blogspot.com/
Postat av: Paula

Hej! Ser att du fått många goda förslag här! Själv kan jag inte hjälpa dig, tyvärr. Jag fick stafylokocker efter en operation och de ligger tydligen latenta i kroppen resten av livet. Med jämna mellanrum blossar det upp på olika ställen av kroppen, fula stora bulnader som varar och har sig. Ibland har jag fått gå till doktorn för att skära upp bölderna. usch.

Hoppas du får din snö till jul, vi har lite för varmt för att jag ska vara nöjd, nollan är det o lite blaskigt. Törs ju inte gå ut utan min spark, rädd för att ramla, så jag hoppas sparkföret håller i sig.

Kramen från pörtet

2008-12-16 @ 11:19:22
URL: http://paulaz.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack snälla ni för alla tips och råd.

Ni är toppen !

Det känns ju lite oroande med utslag som blir så stora i ansiktet,

och när man inte vet vad det är.

Går det inte över så får jag nog gå till läkare.



Och tack snälla Synne för tipset och jag ska fortsätta att kolla upp Rocasea på Google,

och ja, jag har det bara i pannan och hoppas det stannar där.

Skönt att höra att det finns salva som hjälper ifall det skulle vara detta.



Intressant det du Lena skrev om utslag som blir som en medaljong,

och jag kollade upp det på Google, och det hette tydligen Medaljong-sjukan.

Men det verkar inte inte stämma riktigt på mina utslag, hur de började.



Någon finne tror jag inte att det är,

och jag har råkat komma åt det stora utslaget på natten och rivit till det,

så det är nog därför att det ser ut så.



Och ja Erika, det är nog inte bältros,

och ja, man kan få som din syster utslag p.g.a utbytt medicin.

Men hos mig är det nog inte det, då jag inte fått någon ny medicin på sista tiden.

Och tack Git för tipsen om salvan och vad jag kan badda det med.



Stort tack till er alla för alla kommentarer och tips,

och det är toppen att även kunna be om tips och råd här i min lilla blogg.



Stora Kramar



2008-12-16 @ 12:51:10
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lena

Hej igen!



Sv. ja Törnfåglarna glömde jag...den var bra! :)

2008-12-16 @ 13:58:50
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Hej på dej!



Ja, nu när man börjar bli lite till åren så skulle man väl nästan kunna tänka sej lite tonårsfinnar igen - bara för att kanske eventuellt få visa leg på Systemet igen, eller nåt annat som får en att känna sej lite ungdomlig igen!? ;-)



Hoppas ditt utslag är borta till julafton! :-)

2008-12-16 @ 14:44:30
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: marie

usch att få så stora utslag i ansiktet....

du har fått många råd och tips, ser jag....

och det är kanke på väg att gå över, annars får det bli en tur till farbror doktorn.



trevlig kväll

2008-12-16 @ 16:00:32
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: britten

nä jag kommer inte på något mera än vad man sagt här i kommentarerna...skönt att det börjar gå ner...annars kanske du ska gå och visa upp det om det onte vill läka...valcrme kommer jag också i håg...jag hade mycket ungdomsfinar och använde det ..kramen

2008-12-16 @ 16:37:38
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Jag tycker faktiskt att du skall gå och visa dig för en doktor......det hade jag gjort....tvärsäkert!!!!

Hoppas att du snart blir lika vacker som vanligt ;)

Kram

Margaretha

2008-12-16 @ 17:09:11
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: soffie

oj kanske bäst du kollar upp det på en vårdcentral så du kan få nåt klådstillande,

svar;jag hade ej kört för fort utan det va ett mail jag fick,

måste nog skriva det för det va många som trodde jag hade gjort det,

hopas dina utslag ger sig,

kram

2008-12-16 @ 17:53:40
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Jag vet inte vad det där kan vara, men min mamma fick något liknande för någon månad sedan. Inte på pannan utan vid näsan eller runt om.. rött och torrt, men samtidigt lite gulnat som var.. hörde på Apoteket och de föreslog Alsolbaddning och så en kräm som finns receptfri på Apoteket.. sånt där kan dyka upp bara.. min mamma ha aldrig haft problem med finnar eller annat under hela sin livstid.. hör på Apoteket, det är mitt råd. De är duktiga där.

Jag tänkte direkt på svinkoppor, då jag såg det.. hade själv sånt i min ungdom.. tråkigt det där för det smittar, så man ska absolut vara försiktig och inte använda samma handduk till aniktet som till den övriga kroppen.. hoppas verkligen det försvinner.. rör inte det med fingrarna bara.. kanske det sprider sig. Mammas blir bättre med baddning o salva.. för att senare dyk upp igen.. det där är inget skoj, nu när Tomten ska komma snart;-)

Jo, jag kände av skalvet i tidig timme här och hoppade upp ur sängen då den liksom ryckte i mig och alla föremål på byrån skakade.. fy vad obehagligt det var..

Kram på dig.. nyss hemkommen från min mamma (hjälpt till med strykning av gardiner och uppsättning.. juloyntat o lite annat:-)

2008-12-16 @ 18:08:46
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jadu, det kan vara vad som helst.. allergi, svinkoppor, rosea, stresssymptom osv.. men gå du till läkaren med det där tycker jag eller till distriktsläkaren kram

2008-12-16 @ 19:04:39
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Eva

Du, det kan vara hormonellt. Jag kan säga att jag haft mer problem med såna här utslag efter 40 än jag hade som tonåring. Det kan också hänga samman med kosten. Känner folk som fått liknande utslag efter att ha ätit mycket citrusfrukter. Försök att inte peta för mycket, då kan det bli inflammerat. Asolsprit tror jag är bra. Det både håller rent och torkar ut :-)

Kram från

Eva

2008-12-16 @ 19:38:27
URL: http://soscary.blogg.se/
Postat av: cattha

min stora dotter fick utslag som kliade va till doktor o de sa att man kan få om man stressar eller av förkylningar

cattha

2008-12-16 @ 20:20:01
Postat av: annette

Ingen aning, men skulle själv köra med Alsolsprit tre ggr om dgaen till att börja med, om det inte går bort skulle jag höra med apoteket om salva!



Hoppas det blir bra!



Stora Kramen //annette

2008-12-16 @ 20:25:11
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: sr. Carina

Äter du B-vitaminer? I så fall kan du få ett slags finnar av det, som ser ut ungefär som på ditt foto. Jag äter dagligen B12-tabletter eftersom min kropp inte kan ta upp B-vitaminer på det vanliga sättet, och får ofta finnar...

2008-12-16 @ 20:47:59
URL: http://www.skuggan.se/pladdermusen
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ni är så gulliga med alla råd och tips,

tack snälla....

Vad toppen det är att även kunna fråga om saker och få råd här i bloggen.



Utslagen börjar nu att lägga sig,

men kliar lite och det sticker lite fortfarande, men svullnaden har lagt sig en hel del också nu.

Så förhoppningsvis det går över helt nu.

Men kommer de tillbaks så går jag absolut till läkare för att visa det.

Och precis som flera av er rått mig så har jag undvikit att peta på utslagen,

fast problemet är att på natten har jag råkat rivit till i dem.

och det har gjort aj,aj...



När jag var på Apoteket för någon dag sedan för att köpa en hudkräm så berättade jag för en kvinna som jobbade där om mina utslag.

Och hon sa:

- hoppas du inte tar illa upp, men när man blir lite äldre så kan man råka ut för en del konstiga saker.

Ja kanske det är så...



Jag tycker om att köpa hudprodukter på Apoteket, och tycker att de nu har en hel del bra saker.



Kul det du AnnaKK skrev att att nu när man börjar bli lite till åren och få tonårsfinnar igen

och kanske eventuellt får visa leg på Systemet....

ja, det vore ganska kul :-D



Nej Carina jag äte inte extra B-vitaminer,

men ett extra kosttillskogg Mitt Val 55+,

men det har jag ätit länge, så jag tror inte det kan vara orsaken.



Tack snälla ni för alla kommentarer. Ni är toppen.

Stora Kramar



2008-12-16 @ 20:54:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Nej tyvärr, kan jag inte råda dig...

Men Valcrema, kommer jag mycket väl ihåg..

Men råder dig att fråga på apoteket, du brukar kunna en del...Hoppas att det ger sig...

Kramkram till dig..

2008-12-16 @ 22:12:42
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, om utslagen fortsätter eller kommer tillbaka så kommer jag nog att gå till läkare.

Men nu, som tur är så, är de mycket bättre, och hoppas det fortsätter så.

Kramar tillbaks

2008-12-17 @ 13:45:24
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Reneth

Mina barn fick ngt som heter svinkoppor, som är lätta att få, som ibland kan behöva få sig en dos pc, fast inte om de går bort. De försvann oftast av sig själv men ibland fick de som sagt pc. Jag tror vi har haft detta i huset två gånger och att det är två av barnen som ätit pc för det och då fick också deras pappa sådana utslag som han också behandlades för. Av oss andra fem fick en del inga och andra så lindrigt att de försvann av sig själv. De blir utslag med blåsor och ibland får man var i dem sedan och det är då man tar till pc.

Kram

Reneth

2008-12-19 @ 07:51:02
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Det låter besvärligt detta med svinkoppor, och att man dessutom kan behöva peniccillin för at bli av med dem.

Fast det verkar inte som om det var det jag hade.



Men nu är mina uslag nästan borta i alla fall

och det känns nu även normalt när jag rör vid området där och omkring, ingen ömhet, stickningar osv.

Stor Kram tillbaks

2008-12-19 @ 12:10:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Jesper Bengtsson

Hej



Tack för att du visat din bild, och en del tips som är värdefulla för min del med. Lider själv av B-vitaminbrist och fått påbörjat en kur med injektioner var vecka av vitaminerna, och har nu själv massa utslag på kropp och knopp, och kliande känsla vid hårbotten.



Även lätt röd röd näsan som Rocasea lärde jag mig och då blodtrycksfall hänger samman med vitamin-B och jag hade det i stor skala innan injektionerna så utesluter jag inte det , men känns som man borde höra med läkarecentralen om detta så man kan se nåt sånär normal ut igen om det nu finns en sån norm.



Så tack för uppslagen här.



2009-04-03 @ 01:30:11
URL: http://badbryggan.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att du hittade hit och att det som skrivits här blev till nytta.

Ja, brist på vitaminer och annat, och speciellt brist på B-vitamin kan nog ge upphov till utslag.



Jag var själv ganska orolig över det utslaget jag hade,

för det var inte som ett "vanligt" utslag.

Som tur är så gick det över, även om det tog sin lilla tid.



Kan tänka mig du har det besvärligt med utslagen, och hoppas de ger med sig snart.



2009-04-03 @ 14:08:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: micke

jag har också såna som du, jag har varit hos en dermatolog och tagit prover..

proverna visade att jag hade hsv1.

men om dom knölarna är hsv eller något annat vet jag inte , det verkade som läkarn inte riktigt vet heller vad det är, fick typ 5 olika resept, allt från antibiotika till krämer , inget funkar,, gör4 som jag ta ett rakblad och skär sönder den sen smörjer du med zink kräm,, funkar för mig

2009-06-08 @ 23:06:13
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack för information och tips,

fast det där med rakbladet tror jag att jag avstår ifrån ;-)

Men det var verkligen ett konstigt och annorlunda utslag jag hade

och som jag aldrig haft innan...

Men det försvann sedan, även om det tog sin lilla tid, och jag fick ett litet ärr efteråt.

Konstiga saker man kan råka ut får ibland...

2009-06-09 @ 12:44:33
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej,



Jag kan nästan garantera att du hade herpes i pannan. Jag har nämligen råkat ut för detta och min panna såg exakt ut som din. Dessutom stämmer allt du beskriver med herpes.



Hoppas du karat dig från fler utbrott.



Maria

2012-01-28 @ 09:27:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0