* Resa Damaskus Syrien


Fotona är från:  http://www.sxc.hu/index.phtml

Tänkte jag skulle berätta om en resa jag hade till Damaskus i Syrien på 80-talet.
Jag hade en bekant som var från Syrien, och en familj där bjöd mig att komma och hälsa på.
Och det var verkligen en upplevelse. Så annorlunda motför här.
Det var en jätte-trevlig familj, som bestod av syskon i olika åldrar då deras far och mor var döda.
Vad som hänt fadern vet jag inte, men deras mor dog tydligen då hon födde det yngsta barnet.

Det var lite pirrigt att åka så långt bort och till ett land som är så helt annorlunda när det gällde religion, kultur osv.
Men jag blev oerhört varmt mottagen och när jag kom från flyget väntade familjen och släktingar på mig.
Det var verkligen ett mottagande.
Vi åkte sedan bil till deras hem där det väntade en stor välkomstmiddag, och oj vilken god mat.
När vi hade kommit fram till deras hem så började eftermiddagens eller kvällens böneutrop från mosken, och det kändes väldigt speciellt.

Badrummet var ganska annorlunda där.
Det fanns inge badkar utan en större ho vid golvet med en kran, där man fick tvätta sig och håret.
Och det fanns inte en sådan toalett som vi har, utan det var ett hål i golvet, och det var lite knepigt innan jag lärde mig hur att använda det ;-)
Men anpassningsbar som jag är så fixade jag det och vande mig med allt annat som var annorlunda.

De bodde högst upp i ett stort hus, utan hiss, så vi var tvungna att gå flera trappor upp och ner.
Men vilken utsikt de hade, med ett stort terassliknande område på taket, helt fantastiskt...

Oturligt nog så råkade jag ut för en magsjuka, som jag alltid gjort när jag varit utomlands.
Tydligen har jag en mycket känslig mage.
Jag bad dem att koka vattnet först innan jag drack det, men de tyckte det var lite konstigt, även om jag försökte förklara så gott jag kunde varför.
De dagarna som jag var sjuk, så blev jag så oerhört ompysslad, och till och med grannarna kom och frågade hur det var med mig.

Om dagarna så åkte vi till olika platser för att jag skulle få se mera av staden, och även handla lite saker som jag sedan kunde ta med mig hem.
Det var jätte roligt och det var ett så annorlunda folkliv och kul att bl,a besöka bazaren där,  plus många andra platser.

Vi gick även en dag till en moske för att koppla av, men för att kunna gå in där så var vi naturligtvis tvungna att ta av oss skorna, och kvinnorna måste ha något på huvudet och mera täckande kläder.
Så jag fick låna en svart klädnad med en huva.
Det kändes ganska konstigt men även roligt att ha dessa kläder på mig.
Och man måste ju ta seden dit man kommer.
Sedan satt vi på mattorna inne i mosken och kopplade av och drack saft och åt smörgåsar som vi hade med oss, och det var faktiskt riktigt mysigt.

I Damaskus fanns olika riktiningar av islam och även kristna, och som jag märkte det då så var det inga större problem eller motsättningar
och denna familj som var troende muslimer hade vänner som var kristna.

När jag var där så blossade en konflikt upp mellan Israel och Syrien och andra länder, vilket jag inte var medveten om när jag reste dit.
De talade om att ett par dagar innan jag kom, så hade av misstag ett stort höghus bombats inte långt ifrån där denna familj bodde.
Och en gång när vi åkte till en park med en restaurang närmare gränsen till Libanon, såg vi bombplan som flög över lågt över oss mot bergen till Libanon.
Det kändes lite olustigt och ovant att uppleva detta, men jag litade på familjen att det var ingen större fara.
Och jag resonerade som så att varför skulle jag vara mera rädd än de som bor där.
De upplevde detta varje dag och livet fortsatte som vanligt i alla fall.

Jag märkte lite av kvinnans ställning där, bl.a. på att kvinnor gick ofta inte ut ensam utan att ha sin man eller bröder med sig, men det berodde på vart man gick.
Att vi kvinnor gick ut själva och handlade var ok, men när vi gick på bio eller andra ställen eller åkte längre bort så var alltid någon bror med. 

När det gällde klädseln så hade då kvinnorna ganska stor frihet.
En del kvinnor bar något på huvudet när de var ute medan andra inte hade det.
Det fanns också kvinnor som var klädda ganske modernt, men naturligtvis inte för lättklätt, medan andra kvinnor hade långa fotsida dräkter, och en del även heltäckande även över ansiktet.
Familjen påpekade ibland att jag hade kortärmade blusar, men det gick bra i alla fall, och det berodde lite på vart vi gick. Så ofta hade jag ändå långärmat.

Jag vet inte hur det är där nu, kanske det har blivit strängare och striktare, men så var det då.
Fast jag märkte att man var mycket försiktig, eller vågade inte kritisera de som styrde i landet, och det var stora bilder på honom överallt.

Det finns så mycket mer att berätta, men det skulle nog bli alltför långt inlägg då.
Och tyvärr har jag inga foton jag kan visa här från resan, eftersom tyvärr flera foton kom bort vid en flyttning.
Så jag har fått använt lånade foton för mitt inlägg.

Och jag kan säga att jag skulle inte vilja vara utan denna upplevelse, att komma så nära människor i ett annat land så helt olikt hur vi har det här.
De var underbara människor och jag glömmer aldrig tiden där. 
           
Trackback
RSS 2.0