Mina Midsomrar



Hoppas ni har haft en fin Midsommarafton och önskar er alla en fin fortsatt Midsommardag och helg.

Jag har idag tänkt lite tillbaka på mina midsomrar, speciellt som barn och tonåring.
Själv är jag ett Midsommarbarn, alltså född på Midsommarafton, men idag inföll min födelsedag inte just denna dag.
Jag kommer att tala om det sedan i ett inlägg här i min blogg med lite foton ;-)

När jag var barn och det var midsommar, så brukade vi barn i den lilla skogsbacken Eklunden och ängen  i Linköping, plocka en massa fina sommarblommor och som vi gjorde kransar av och satte dem på huvudena, och tyckte vi var så fina.

Jag har något minne av att vi någon gång, när jag var riktigt liten, att vi var på något midsommarfirande med ringdans runt midsommarstången,
men antar att det var ingen större tillställning med s.k. " världslig" musik, som de kallade det i den Pingstkyrka min familj var med i.
Åtminstone på den tiden så var denna kyrka ganska extrem i sin tro, och om vad man fick göra och inte göra.

När jag var barn och tonåring så brukade vår familj tillbringa somrarna i Nora / Nordinggrå i Ångermanland.
Och jag kommer ihåg de ljusa och ljuvliga kvällarna och nätterna där kring midsommar.

Men det blev inget speciellt midsommar firande där heller, förutom att vi några gånger tillsammans med de som ägde torpet, satt utomhus och festade på surströmming, mandelpotatis, tunnbröd osv.
Mums.....

Något som jag fortfarande kan sakna, som jag aldrig upplevt, är att vara ute en midsommarkväll / natt, och dansa på en brygga eller dyligt nära havet eller en sjö,
eller på en loge, som jag hade hört talas om kunde vara så mysigt och även romatiskt.

Som tonåring satt jag ofta vid stranden nedanför torpet och längtade och fantiserade om det, och jag kunde höra musik från midsommarfirarna från småöarna eller från någon annanstans från havsviken.
Och mitt hjärta fylldes av midsommarnattens mystik och drömmar.

Nog tog jag sedan igen många av dessa saker som t.ex. dans och bio osv. när jag sedan frigjorde mig och flyttade till Stockholm.
Men ändå....det är ju inte riktigt samma sak.
Så för mig Midsommar innebär också minnen av vemod och längtan.

Ja detta blev lite små tillbakablickande och tankar från mig om  Midsomrar som gått.

Åter igen önskar er alla en fortsatt fin midsommarhelg och att vädret håller sig någorlunda ok, utan alltför mycket regn.    

( Bilden överst har jag gjort  med hjälp av foton från: http://www.sxc.hu/index.phtml Precis som övriga bilder i min blogg som också är gjorda av mig. )

Kommentarer
Postat av: maria granberg

Åh!

Är du ett midsommarbarn! Det är min son också!

Det är något speciellt med midsommarbarn.

Om än opraktiskt när man ska ringa och berätta och folk inte är hemma!

kram

2008-06-21 @ 18:53:16
URL: http://alce.bloggagratis.se
Postat av: ejmis

Tack för ännu en intressant berättelse från "förr".

2008-06-21 @ 20:01:21
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: soffie

Å va fint du skriver!!!

ha en härlig lördagskväll

2008-06-21 @ 20:20:04
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: jayne

härlig tillbakablick.

Jag har själv inga minnen från ngn midsommar som barn. Konstigt nog...kan inte alls minans vad i gjorde. Detta kom jag att tänka på igår...får kolla med systrarna.

Däremot så firade vi alltid på midsommartivoli som tonåringar,,hade jättekul..regnade allt som oftast.

vi ska dit imorgon..

jag hade en bra midsommar, hemma hos grannar..nära hem. tog det lugnt så jag har mått bra idag.

Krusbären..ja..snopet!! Tur att jordgubbarna var kvar. konstigt bara för krusbären syns inte utifrån...men ...jaha..inget att göra.

2008-06-21 @ 20:43:43
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Tina

Minnen! vad gjorde vi om vi inte hade minnen, livet skulle väl vara allt bra trist, om men det är mindre bra minnen, men det goda överväger i det fallet.

Ha det gott!

P.S schnygg bild...

2008-06-21 @ 21:22:36
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

Du fick mig att tänka tillbaka på mina unga midsommrar...I unga år så dansades det runt midsommarstången, vid hembygdsgården Kämpens, längre fram hade man ingen speciellt att göra fören på kvällen... Nu uppskattar man trevligt sällskap och god mat! Tiderna förändras.. Ha de så bra!

2008-06-22 @ 08:16:07
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Ulla

Min dröm om midsommar är oxå att fira den med dans och glädje vid en sjö eller vid havet. Det har funnits tillfällen, men det har inte blivit av. Ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag sällskapet mer än vad som görs på midsommarafton. Ha en skön söndag!

2008-06-22 @ 09:33:00
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Mysigt det du Maria Granberg skrev om midsommarbarn,att vi skulle vara speciella...undrar på vilket sätt ...

Trist bara att midsommarafton inte alltid infaller på ens födelsedag, som den gjorde då jag föddes.



Glad att ni tycker om det jag skriver och berättar, och ja, vad vore livet utan minnen, även om man inte kommer ihåg allt.

Undrar hur det skulle vara om man kom ihåg varje detalj och händelse i ens liv. Men naturligtvis då helst alla bra minnen.



Ja, Ulla, det hade varit mysigt att fira midsommar med dans och glädje vid en sjö eller vid havet, precis om jag drömde om också.

Men jag fick i alla fall uppleva en del av de norrländska ljuvliga midsommarnätterna, ´

och att ströva omkring på ängarna, eller i skogen, eller sitta vid vattnet och höra vågornas skvalpande mot stranden och bryggan.

Där satt jag också ofta och skrev en hel del av mina dikter.

När jag tänker på det, så gör det nästan ont i mig av längtan till den platsen....då jag vet att jag skulle uppskatta detta ännu mera nu....



Tack mina vänner för alla fina och mysiga kommentarer. Jag blir alltid så glad.

Och önskar er alla en fin Söndag. Kram

2008-06-22 @ 10:58:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Som jag förstår har du missat en hel del som barn och ungdom och det här med midsommar oxså.. Så synd, tycker jag. Mina minnen finns och de är bara så ömt omlindade med den mjukaste bomull i mitt hjärta.

Allt vad ett barn kan uppleva runt det här med midsommarfirande liksom det själva hela. Även i ungdomen och så då som vuxen med mina egna barn.. oxså barnbarnen var det en tid.. nu är de alla vuxna och tonåringar själva så det blir inte det samma.. Nu firar vi ju alltid nästan med våra bästa vänner.

Ängar, blomplock, kransbindning dragspelsmusik, nära vatten, dans runt stången .. ja du minnena från min barndom är många och så kärt minne för mig..

Hoppas du hade en fin tid ändå och säkert fixade du till det senare för din dotter och dig:-)

Finns skorpor i min KakOMat nu:-)

Ha de gott nu Kramar

2008-06-22 @ 15:09:32
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Rut

Jag minns min barndoms midsomrar mest genom att pappa högg fina små björkar och satte runt förstukvisten. Då blev det midsommar.

Senare i livet på lantstället i Dalarna klädde vi oss folkdräkt och åkte till Säterdalen och var med om majstångsresningen och dansade, det fanns två dansbanor en för dem som gillade gammeldans och en för de som föedrog lite moderna takter. Själv tog jag gärna en rejäl hambo eller snoa.

Önskar dig god fortsättning på det som är kvar av midsommaren!

Kramar.

2008-06-22 @ 15:39:44
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo Pialotta, jag missade en del saker när jag växte upp.

Och ja, jag fixade till det senare för min dotter och mig, att hon fick en normal barndom, och jag gjorde så gott jag kunde.

Det finns så många roliga och mysiga minnen.

Och så mysigt det du Rut också berättar om din barndoms midsomrar.

Ha det så gott mina vänner och önskar en fin fortsatt kväll på denna helg.

Kramar tillbaks.



2008-06-22 @ 17:25:09
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: soffie

Kikar in å önskar dej en bra kväll:O)

2008-06-22 @ 19:13:39
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: marie

min barndoms midsommar, har försvunnit, när jag tänker på det, men har jag inte varit med om någon midsommarfirande......antagligen förknippar jag midsommar med fylla och bråk, som jag kommer ihåg mycket från min barndom.....



ha dä bra

2008-06-22 @ 20:57:03
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: britten

Först måste jag säga att din bild i dag ger mig välbehagsrysningar utför ryggraden..den är helt enkel underbar.



Sen somjag sagt förr så känner jag så väl igen mig i det du berättar om din barndom.Jaghar ju ganska lika bagage.

När jag växte upp så hade vi stora midsommarkonferanser här på byn och det var som så mycket annat förknippat för mig med ångest synd och skuld och dessutom var jag rädd för pastorn som vi hade då.



När jag slog mig fri blev midsommar ganska mycket festplatser med väldigt mycket festande runt ikring ett par år.

Nu för tiden så tycker jag mest om att ta dte lungt att sitta på bryggan som du säger höra göken och lommen se gäddan slå och slåss med myggen...det är midsommar för mig och jag är så nöjd med det.

På tal om surströmming så ska jag försöka bjuda lilla mamma på det till veckan om hon mår bra.



Önskar dig en jättebra vecka.../ kram

2008-06-22 @ 21:09:48
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger

Vad mysigt att vara född vid midsommartiden,,

trevligt att ha födelsedagsfest vid den årstiden, alltid längtat till det i vuxen ålder, kunnat fira utomhus..

ja nog kommer jag i´håg vår eklundsbacke med alla dessa ängsblommor..

Sedan detta att längta ut till dans på brygga, det var nog något som jag oxå gjorde, fast jag inte var med i Pingstkyrkan, så fick man inte åka iväg som många gjorde och tältade, nej det fick bli parken, någon gång var jag på Valö, med en kompis föräldrar,

Men nu är det som sagt skönt med lite lugn och ro,, men en dans på bryggan blir nog aldrig för sent,.,.

om man orkar hihi,,

Jag kommer ihåg att vi tältade en gång nere bäcken utanför där du bodde, vi var några tjejer, otroligt att man fick det.. men skraj var man på natten..

Bilden förstås kanonbra igen,,,

Ha det så bra

Stor kram

2008-06-22 @ 21:28:55
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tydligen är jag inte ensam om att inte komma ihåg eller inte varit med om speciella midsommarfiranden.

Och ja, Marie, det är trist när det blir fylla och bråk vid dessa helger.



Glad att ni tyckte om min lilla romantiska midsommarbild.



Och ja Britten, vi har mycket så lika i vårt bagage från barndomen.

Jag kommer också ihåg hur det ordnades frikyrkliga sammankomster vid den tiden.

Och jag kommer ihåg tältmötena denna frikyrka annordnade, och hur de förfasade sig över ungdomars "syndiga leverne", som t.ex. dans osv.

Och ja, så mycket var förknippat med ångest, synd och skuld.

För mig blev det också en hel del festande här i Stockholm när jag slog mig fri.



Själv känner jag också att om jag hade tillgång till det att jag nu skulle tycka så mycket om att sitta på en brygga och ta det lugnt och njuta.

Och oj vad jag längtar efter surströmming nu ;-)



Det är så kul Inger med våra gemensamma minnen av Majelden, Lunden och Eklundsbacken.

Världen är bra liten, och tänk att vi skulle träffas här på nätet p.g.a våra bloggar.

Ja, ungdomar var nog lite hårdare hållna på den tiden, även om man inte tillhörde någon frikyrka el.dyl.

Jag kommer också ihåg att det tältades vid bäcken nedanför vårt hus.

Och kan tänka mig det var både spännande och läskigt på samma gång.



Tack för alla kommentarer. Jag blir så glad.

Och önskar er alla en fin fortsatt kväll, och stora kramar tillbaks.

2008-06-22 @ 22:21:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: vivan

Fint arbete som vanligt...fattar inte hur du gör...men är glad att jag får titta på dem...kramiz

2008-06-22 @ 22:39:14
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Maria

Jättegrattis på födelsedagen!



Vad fint du berättar om dina unga år. Även fast att allt inte var så "fint" för dig just då. Du kan både uttrycka dig i ord och i bild...du är duktig på det mesta!!!!!



Ha det så bra och sköt om dig!!!



2008-06-23 @ 09:24:45
URL: http://nightviolet.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Morning med en kopp java i handen o en cigg i mungipan, morgonrocken så där nymornat på svaj, gästar jag din boning:-D Ha, ha skulle se något ut du:-)

Tjingelong o ha en finemangens dag.. nu kutar jag ut en runda, men återkommer när du stigit upp;-)

2008-06-23 @ 10:40:22
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Erika

Vi har alla olika minnen gällande midsommarfirandet. Hemma hos oss när vi var barn-lite mer vuxen var vi uppe hela natten. När solen sakta börja gå upp gick vi den sedvanliga promenaden och hörde fåglarna som sakta vaknade till liv. Tystnaden förövrigt var total. Vi hade också en Majstång vi klätt tillsammans. Tror att förr var gemytligheten lite annorlunda mot idag. Det var i allafall inte misshandel och bråk. Något enstaka fann naturligtvis, men verkligen inte i den utsträckningen som är idag.



Kram vännen!

2008-06-23 @ 10:44:56
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Erika

Glömde berömmet om din bild. Den är så fint gjord!

2008-06-23 @ 11:14:49
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack snälla Vivan, jag blir så glad över att du gillar mina små bilder

Och glad att ni tycker om det jag skriver och olika saker jag delar med mig av i min kära blogg.



Tack Maria för grattiset på min födelsedag, som är idag, fast egentligen är jag född på Midsommarafton.

Jag har idag skrivit ett nytt litet inlägg om detta.



Ja, Pialotta, det skulle vara kul om du kom och knackade på min dörr alldeles nyvaken med morgonkaffet, ciggen osv.. Ser det hela framför mig...

Och jag öppnar helt nyvaken, stapplandes till dörren, med håret stretande åt alla håll, och nyss slitit ner min morgonrock från kroken...



Så mysigt du Erika berättar om dina barndoms midsomrar.

Så idylliskt, och jag tror också att det var mindre misshandel och bråk då.

Även om det nog förekom så var det nog inte så grovt som idag.



Tack för alla mysiga kommentarer och önskar er alla en fin fortsatt dag.

Och snart ska jag gå på min bloggpromenad och kommer och hälsar på. Det är alltid lika intressant och trevligt.

Kramar.







2008-06-23 @ 12:11:26
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lissen

Förstår att det finns ett vemod när du tänker på midsommar. Men jag tror att de flesta av oss har av både glada och sorgliga minnen.

Men förhoppningsvis hoppas jag att det är ljusare och känns bättre för dej!!!

Vilken vacker, "längtansfull" bild du har gjort. Så fina färger! Ha det gott

2008-06-23 @ 20:16:51
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, du har så rätt i att de flesta av oss har både glada och sorgliga minnen.

Glad att du tycker om min lilla bild.

Kram

2008-06-23 @ 20:39:41
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0