Klurig fråga + brutal ärlighet

Sitter här och filosoferar lite över ett par företeelser i livet ;-)

Har ni varit med om att få frågan:
- Lova att inte bli ledsen om jag påpekar eller säger detta.....

Och man står där lite förvirrad och undrar vad som kommer och med bultande hjärta säger:
 - Jag lovar att inte bli ledsen.
För man vill ju veta vad det är.

Så kommer kritiken.....

Efteråt kanske man står där med en klump i halsen, och ledsen. Speciellt om det var något man inte förväntat sig.

Men man försöker få till ett leende och eventuellt säger att det är ok, och även kanske säger att det var bra att du sa det.

Visst ska man kunna ta emot kritik,
men lite knepigt är det ju att innan man får kritiken ska lova att inte bli ledsen.
För känslor kan man ju inte styra.

Funderar även på detta med ärlighet, om man ska vara det i alla lägen även om det sårar, eller t.om. kan skada.

T.ex. någon har något på sig som man inte tycker är snyggt, eller om det gäller något annat i livet,
så kan man ju inte bara klampa in och säga vad man tycker.

Fast om en person verkligen vill ha en åsikt, då blir det ju en annan sak.

Så det är nog skillnad mellan att vara ärlig eller brutal ärlighet.
eller rättare sagt att finkänslighet och ärlighet är en bra kombination.

Sedan beror det nog lite på hur väl man känner varandra också, och i vilken situation det är, hur öppen man kan vara med kritik och åsikter.

Ja, det blev lite små funderingar jag hade ikväll ;-)

Vad tänker ni om dessa saker ?

Kommentarer
Postat av: Inger

Visst ska man vara så ärlig man kan. Men man ska aldrig säga att något är bra eller fint om man inte tycker det. Då är det bättre att inget säga..

Sedan beror det på HUR man säger det..Jag tycker att man aldrig ska göra någon annan ledsen med flit.Man kan säga att man själv skulle välja att göra på ett annat sätt, eller att det inte passar för mig...Eller säga; vad bra att du är nöjd,,osv..Ja ibland kan det vara svårt...

Det är så mycket frispråkighet idag, på gott och ont tycker jag...Det var en svår frågeställning du ger oss ikväll Inger...Jag är ju våg, svårt att bestämma mig...så jag velar, och det vet de flesta i min omgivning..hihi..Stor kram till dig...

2008-11-24 @ 21:27:07
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Om man verkligen ber om ett råd eller något från någon annan är det okej tycker jag.. gillar uppriktighet, fast tar ändå själv beslutet ändå:-)

Men klart det där med känslor kan man ju inte styra.

ha de fint kramar

2008-11-25 @ 01:37:23
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Synne

Hej igen.

Ingen lätt fråga att svara på.

Ärlighet varar längst finns det nått som heter, men jag tror inte på det ialla lägen.

Man får nog försöka se vem man ska säga det till, hur man ska säga och framför allt varför....

En knepig fråga du hade....

Kramen Synne.

2008-11-25 @ 02:46:46
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Mia

Jag tycker som du. Det finns ingen anledning att såra någon om inte kritiken är konstruktiv. Alltså leder till något bättre.... Hur folk klär sig, ja, det anser jag att jag inte har någon rättighet att kommentera om de inte frågar. I så fall blir det ett ärligt svar... men inte att det är fult. Utan... mja, det är inte precis i min stil, eller något jag valt... eller så.

2008-11-25 @ 06:11:20
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Anki N

Ärlighet varar längst.

Får jag en fråga vad jag tycker, svarar jag ärligt.

Ser jag något som tilltalar mig ex vilken snygg jacka du har, säger jag det. Känner jag tvärt om, fy vad ful, säger jag inget om du inte frågar.

Vad tycker du om min nya jacka? Då säger jag inte att den är snygg om jag inte tycker det. Aldrig.



Jag går inte och kritisera folk, varför ska man göra det. Inget för mig. Jag kan även själv ta kritik och förväntar mig ärliga svar om jag frågar, även om de skulle såra.

Jag kan ta både ris och rosor, naturligtvis är rosor roligast men gör jag fel tar jag tacksamt emot kritik. Man lär sig mycket av det.

När de gäller vardaglia ting, typ jacka då. Så förväntar jag inte mig att alla andra ska gilla min jacka, jag ska ha den, jag vill ha den. Det är jag som ska gilla den. Vad andra anser om den är oviktigt.

Bättre att få kritiken dirket till en själv än att den vandrar från skäft till skäft och blir stor o trist. Dessutom kan man ju inte ändra ev fel om man inte själv får veta dem.



Anki

2008-11-25 @ 09:14:26
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Paula

När jag flyttade till Sverige hade jag svårt att förstå alla lovord man ofta fick. Oh, vilken fin klänning, oh vad du är snygg i håret osvosvosv

Man strör inte komplimanger omkring sig i Finland...nej, där ska mycket till innan man öppnar munnen, "ler" Efter ett tag kom jag ju på att så här sa man till alla, det hörde liksom till, oavsett vad man egentligen tyckte...sånt gillar jag inte! Jag gillar raka ärliga människor, men självklart såna som inte med pikar och dumma kommentarer försöker såra.

Nähä du, klockan är halv tio och jag har suttit o fikat i två timmar! Det är nog dags för frukost nu, ha en fin dag!

2008-11-25 @ 09:31:18
URL: http://paulaz.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, antagligen var det en lite klurig fundering och fråga jag kom med i detta mitt inlägg ;-)

Och jag håller också med att man ska vara så ärlig man kan.



Men jag kunde ju inte låta bli att skriva om detta då jag stött på personer som tid och otid inte kan låta bli att säga vad de tycker och anser.

Det kunde komma kritik precis om vad som helst,

och när om helst utan, att man bett om någon åsikt.



Fast det är klart det är nog skillnad på att ha en åsikt eller kritik.....

eller kanske det ibland blandas ihop.



Och naturligtvis som flera skriver, så uppskattar jag också raka och ärliga människor,

att om jag frågar dem om något att jag får ett ärligt svar.

Sånt gillar jag också.



Sedan detta att ge varandra beröm, är ju jätte-mysigt, när den är ärlig.

Alltså båda sorters kritik är viktiga.



Fast det är klart positiv kritik, tar man ju gärna emot även om man inte har frågat om det ;-)

Medan negativ kritik vill man kanske helst inte bli påtvingad om man inte bett om den ;-)

Detta är verkligen klurigt ;-) :-D



Kul att ventilera olika frågor med er mina kära vänner.

Och det som du Anki skrev att det är bättre att få kritiken direkt till en själv

än att den vandrar person till person,

och man kan ju inte ändra på ev.fel om man inte själv får veta den.

Jag har varit med om en sådan händelse och kanske berättar om det i ett annat inlägg.



Tack mina vänner för alla kommentarer och stora Kramar

2008-11-25 @ 12:34:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: vivan

Ärlighet varar längst, så är det!

Ibland så kan man få frågan ? vad gillar du min nya tröja?...jag tycker den är ful både i modell och färg...men...är diplomatisk...säger hellre att den ser bekväm och varm ut...än att säga att den är ful...eller ...den klär dig men jag skulle inte köpa den för att den färgen klär inte mig...ja, man kan göra många utsvävningar...men aldrig att jag skulle begära att någon måste lova att inte bli ledsen över en kommentar från mig...hellre tiger jag..sen beror det på vem det är...känner man varandra väl så säger jag vad jag tycker om de frågar efter min åsikt...kramilikram!

2008-11-25 @ 13:39:36
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Erika

Inte lätt det där att veta hur man ska agera. Men om någon fråga och vill ha ett uppriktigt svar, då måste också vedebörande kunna ta det. Men alla kan inte det.



Har haft en i min närhet och har ännu, men håller den personen numera på avstånd. Vedebörande har kritiserat mig så länge jag kan minnas under många år. Har sagt till på skarpen, men inget hjälper.Förmodligen lider denna person av något allvarligt, eller så är det avundsjukan som gör sig gällande.



Känner man däremot varandra väldigt väl, kommer det hela i ett annat läge.



Kramkram vännen.

2008-11-25 @ 14:01:19
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Birgitta

Finkänslighet och ärlighet tycker jag är en bra kombination!

Kramiz

2008-11-25 @ 15:27:35
URL: http://birgittas.bloggagratis.se/
Postat av: Ragnvi

Hej söta du! Jo, idag är vi så tacksamma att det slutade som det gjorde med branden! Fyyy!



Som svar på din fråga kan jag helt hålla med hon lite längre upp här; Miatankar...vem är väl jag att kritisera?!?! Råd är en sak....

Kramen!

2008-11-25 @ 17:12:43
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Melissa

Hm... tror som många andra här att situationen avgör. Frågar någon om råd och är verkligt tveksam eller söker personen bekräftelse kring någonting som den egentligen tycker om?



Men sedan kan man ju vara rak och ärlig utan att trampa någon på tårna. Oftast brukar det vara längre än påklistrade klichéer... men det är ju en balansgång.



Jag tror att det är viktigt att tänka utifrån den andra personens perspektiv... vad vill den här personen ha? Och att vara tydlig med varför man säger det man säger.



Min pappa sade alltid att det finns tre regler, som alla måste uppfyllas innan man öppnar munnen. Är det nödvändigt? Är det kärleksfullt? Är det sant?



Klok far.

2008-11-25 @ 19:03:17
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: soffie

Ärlighet vara längst sägs det ju och det ligger nog mycket idet!

hoppas du får en fin kväll,

2008-11-25 @ 19:26:44
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: marie

jag är en sådan person, som inte bryr mej hur andra har på sej, eller hur de gör eller har gjort....

man ska respektera andras val......

fast det finns vissa personer som brakar på som ångvält...... de tänker inte på att de kan såra andra...

2008-11-25 @ 19:28:40
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: annette

Ja, det där är knepigt själv brukar jag svara att det får vi se efteråt, samma svar när någon ber om hjälp, svarar då att det kan jag inte svara på förrän jag vet vad det gäller.

Negativ kritik vad gäller kläder ger jag nästan aldrig om det inte är en väldigt god vän som ber om att få veta vad jag tycker, däremot ger jag ofta spontant positiv kritik, tycker jag inte om något behöver jag ju inte säga något alls!!

2008-11-25 @ 19:52:28
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Finns alltid sätt att svara på som inte är sårande tycker jag, skulle aldrig säga att något var fult t.ex, för personen som köpt saken /kläderna tycker ju givetvis om sina saker.

Handlar om att visa respekt för varandra tycker jag!

Stora Kramen //annette

2008-11-25 @ 19:57:00
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Tack för inläggen i min gästbok. Ja visst är det lite typiskt av hantverkare att komma så tidigt. Fast du har ju haft det värre som måste vänta mellan 8-16 det är ju hela dagen kan man säga.

Håller fullkomligt med dig att det är svårt att lova ngt innan man vet vad saken gäller. För känslor är ju känslor och de rår man ju inte på rikitigt.Samtidigt som det är jättesvårt ibland att vara ärlig. Fast det är ju som du säger att det beror lite på hur väl man känner varandra. Fast visst väljer man orden ibland.

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll så hörs vi snart igen :)

Kram

2008-11-25 @ 20:00:55
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: maria granberg

Tänker att vi är många som behöver öva oss i att tillåta oss själva och andra att känna det vi känner.

- Men säg det du tänker då. Jag kanske blir ledsen men det är min ledsenhet och du får faktiskt stå ut med det, kan man säga.

Men det är inte lätt. Jag vet det.

Men vi har ju liksom alla känslor, ilska, glädje, sorg. Det ska vara tillåtet tycker jag.

2008-11-25 @ 21:15:33
URL: http://alce.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack mina vänner för alla kommentarer.

Det är så trevligt att kunna skriva om och dela funderingar om olika saker.



Jo, det beror nog många gånger på hur väl man känner varandra hur öppen man kan vara med vad man tycker och även när det gäller kritik.



Men naturligtvis som jag också tycker att om någon frågar eller om man själv gör det

och vill ha ett uppriktigt svar, så måste man nog kunna ta kritiken.

Och ja, jag tror också att det finns sätt att svara som inte är sårande.

Jag tycker också att finkänslighet och ärlighet är en bra kombination.

Och råd och kritik är nog två lite olika saker, men kan ofta gå hand i hand.



Själv tror jag att ofta är det bra om man ger råd och kritik bara när någon ber om det,

förutom om det skulle av någon orsak var tvunget att framföra den,

Och ja,att man då får acceptera att den som då får kritiken kan bli ledsen.

Att tillåta oss själva och andra att känna det vi känner precis som du Maria skrev.



Och precis som du Melissa skrev tror jag också att det är viktigt att tänka utifrån den andra personens perspektiv.

och det som din pappa sa om de tre reglerna tycker jag är så kloka.



Och ja Marie, jag känner också det är viktigt att respektera andras val,

och det är trist när människor klampar in och inte tänker på att de kan såra.



Och det vore nog bra om vi människor gav varandra mera positiv kritik, men naturligtvis en ärlig sådan.

Tror det skulle göra gott för många människor som behöver det.



Åter igen tack för alla tankar och funderingar om detta ämne, som är ganska knepigt.

Stora Kramar

2008-11-25 @ 22:16:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Melissa

Hej!

Tack för din underbara kommentar!



Ja, änglamamma är ett vedertaget begrepp bland oss som har fått ha våra barn hos oss för kort tid. Det fick jag lära mig tidigt. Var skönt att få ett ord. För vem är jag om inte deras mamma? Och de är ju änglar... så, vips, änglamamma!



Tack för att du tog dig tiden också, att läsa, men också för att du vågar. Människor som stått oss närmre än vad du gör nu har vänt oss ryggen... döden är läskig och skrämmer... ja, kanske till och med smittar, verkar de tro.



Så, jag är så otroligt tacksam för varenda människa som vågar ta del av vår historia.



Kanske når begreppet änglamamma utanför änglavärlden... det hade jag önskat.



Tack ännu en gång!

2008-11-26 @ 00:06:09
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Om man ber om kritik som t ex att ställa frågan om vad xxx tycker om min jumper så kan man ju vara förberedd på ett svar eller annan åsikt än man själv har. Men om någon ställer krav på att man inte ska bli ledsen för att den tänker kritisera så kanske personen bör tänka sig för innan den kritiserar eftersom den vet att den kommer att såra. För övrigt så tycker jag att kritik bara är en annans åsikt som kanske inte stämmer överens med min.



Kanske ska man tänka sig för innan man kritiserar någon annan.

Kramar från Nicoline

2008-11-26 @ 08:13:49
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Tina

Hela mänsklighetens tillvaro baseras på tillit till de mesta. För att klara av livet är vi beroende av att kunna lita på våra medmänniskor, på alla våra institutioner, på oss själva.

Ha det gott o kram!

2008-11-26 @ 08:17:25
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Marie

Nej, man ska inte vara "brutalt ärlig" för vem äger egentligen sanningen. Vems sk sanning är det som man så ärligt för fram...är det verkligen ens ens egen. Det som är sanning för mig idag kanske ser helt annorlunda ut i morgon. Nej, absoluta och ärliga sanningar ska man nog vara mkt försiktig med. De sårar oftare än de glädjer. Dessutom är livet så hårt ändå så det är bättre att glädja än att såra...i alla fall om jag fick bestämma.

2008-11-26 @ 08:47:28
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Astrid

Oh ja det där känner jag igen och var väl mest jobbigt när man var liten,

Dottern berättade också att jag brukade säga ha nu riktigt kul när hon skulle på födelsedagskalas osv.

Det upplevde hon så jobbigt för det var ju inte alla gånger det var kul

2008-11-26 @ 08:53:35
URL: http://www.astridla.com
Postat av: britten

jag försöker att vara ärlig så mycket som det går..men jag försöker ändå känna in...brutal ärlighet tror jag inte så mycket på...jag tycker att folk överlag idag är allt för frispråkiga och bryr sig inte så mycket om ifal man sårar någon eller inte...det börjar bli ett stort problem ute i samhället med denna överdrivna uppriktighet tycker jag.....kramen till dig

2008-11-26 @ 10:04:11
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Som alltid det är så mysigt att sätta på datorn och läsa alla intressanta kommentarer, som ger så mycket.

Det är alltid så spännane att tillsammans kunna fundera över olika saker.

Intressanta och tankeväckande funderingar om ämnet som även ger nya vinklingar och insikter.

Ja Nicoline, att om den som kritiserar, innan ställer kravet på att man inte ska bli ledsen,

så vet nog den personen innan att kritiken kommer att såra.

Och som skrivits om tidigare här bland kommentarerna så har man ju rätt till sina känslor, och det bör respekteras.



Och ja, många gånger är det nog så att kritik är bara en annans åsikt

och som du Marie skrev, vems sanning är de som man så ärligt vill ha fram......

Och jag tror också man ska tänka sig för innan man kritiserar någon annan

och ja, livet är så hårt ändå så det är bättre här i livet att så mycket som möjligt glädja andra med att ge positiv kritik också.

Och om man ändå måste ge kritik så är det det nog bra att försöka känna in lite

och göra det på så finkänsligt och respektfullt sätt som möjligt.



Åter igen tack mina kära vänner för alla kommentarer.

Stora Kramar

2008-11-26 @ 13:21:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0