Mammas gamla Bibel - del 2



Detta är en liten fortsättning på ett tidigare inlägg där jag visade en del ur min mammas bibel, och anteckningar hon gjort i den.
Detta är mitt inlägg jag skrev då.

http://ingermaryissa1.blogg.se/2008/november/mammas-gamla-bibel.html

Efter att mamma gått bort och jag hittade hennes slitna bibel så hittade jag senare också en liten lapp i den, som jag blev så berörd av.
Och jag tror att hon har lagt den där under de senare åren.

På bilden av mammas bibel här ovanför, så finns också en bild på denna lapp och även den vers mamma tydligen menade för mig.
( som jag förstorat upp på bilden )

Som jag berättat om förut här i min blogg så är jag uppvuxen i en strikt frikyrka, pingstkyrkan, och min mammas stora önskan var att jag skulle bli missionär i t.ex. Afrika.

Det hade varit hennes egen dröm att bli,
och något som hon överförde på mig från det att jag var riktigt liten och som präglade hela min barndom och uppväxt.
och jag trodde på det själv, och på något sätt kände mig speciell och utvald.

Mamma var så stolt över mig och över att jag var så aktiv i denna kyrka och gudfruktig som det kallades då.

Och jag vet att mamma alltid sedan varit besviken på att jag sedan lämnade denna frikyrka och tro,
och att jag inte blev det hon tydligen önskade hon själv hade blivit.
På något sätt hade hon försökt leva genom mig.

Men som jag ser det nu  så levde min lilla mamma i en drömvärld om detta,
för verkligheten av detta med missionär var nog många gånger något helt annat.
och jag kommer att skriva mera om det i ett annat inlägg.

Jag kunde inte låta bli att att skriva om och visa denna lilla lapp mamma hade lagt i sin bibel till mig.
Och precis som jag skrev i mitt förra inlägg, så kan jag trots, att det inte var lätt många gånger att växa upp i denna frikyrka,
så kan jag nu ändå nu känna en stor ömhet för min mammas tro och längtan som så påverkat hennes liv och även mig.


Kommentarer
Postat av: britten

som jag berättat för dig förr så har jag båd emin papps och min farmors gamla bibel, och ibland så brukar jag ta "tummverser " och flera gånger har jag hamnat på understrukna rader som jag kan känna velat säga mig något just då....lite spännande även om jag precis som du bär på mycket av allt möjligt när det gäller frikyrkan...kram till dig ..nu är jag hemma i stockholm igen

2008-11-13 @ 11:34:35
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej! din mor ville säkert bara väl med sina planer för dig.Men det är inte alltid vi vill det våra föräldrar vill att vi ska göra.



Ha en bra dag // Anna-Carin

2008-11-13 @ 12:49:33
URL: http://www.anna-carin-fibromy.blogspot.com
Postat av: Rut

Var och en få leva sitt eget liv och fatta sina egna beslut men jag tror din mamma såg något hos dig att du var speciellt lämpad att gå ut som missionär. Kanske en besvikelse för henne i första taget men säkert insåg hon att du måste följa ditt eget samvete och säkert förlåtit dig många gånger om.

Kramar till dig Inger,

2008-11-13 @ 15:24:46
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Föräldrarna vill det bästa för sina barn, fast ibland blir allt så fel...

Kram

2008-11-13 @ 16:21:29
URL: http://birgittas.bloggagratis.se/
Postat av: Pialotta

Måste vara ett kärt minne och lappen säkert bara rart och välmenat från din mammas sida.

Den där biblen är på ont o gott, tycker jag.. en riktig rysare om man lusläser den..

Var inom på ditt space.. fint du gjort det. Jag hade oxså en sådan sida för ett tag sedan, men tog bort den.. för det blev för mycket för mig helt enkelt.

Visst kan man måla o tapetsera där oxså som man vill.

Ha de gott kramar från en som just tagit av sig hjälpredekläderna och ska ta en goer ägga macka nu:-)

2008-11-13 @ 18:23:57
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: annette

Så fint skrivet av Dej, och vilket fint minne Din mammas bibel måste vara för Dej!



Stora Kramen //annette

2008-11-13 @ 19:43:07
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Anki Enbom

Härliga och lite spännande minnen måste jag säga..

Först nu (efter att min mor varit död i nästan 5 år) Har jag börjat läsa alla brev som jag skrev till henne som barn. Sparade dem efter hennes bortgång, men inte orkat gå igenom dem. Efter det att mon mor och far skilde sig så våxte jag upp hos min far,

Kram och ha det gott

2008-11-13 @ 20:41:41
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jag har börjat komma lite mera till ro när det gäller min barndom,

och det svåra när det gällde det religiösa som inte var bra för oss barn,

och som skapade mycket ångest.

Och jag har orkat att titta i min mammas bibel och det har inte gjort riktigt lika ont som förut.



Förstår ju att mamma hade sina erfarenheter och barndom som inte var så lätt,

och att denna tro antagligen blev något som hjälpte henne.

Även om hon bar på en stor besvikelse, bl.a. det att hon inte blev missionär,

att jag lämnade denna kyrka och tro, och att jag inte blev det hon önskade.



Men jag tror att när den dagen kommer och vi möts på den andra sidan,

så kommer vi att upptäcka att det inte längre spelar någon roll,

och att det inte gör ont längre, vad som än har hänt.



Tack snälla för alla kommentarer. Jag blir alltid så glad.

Stora kramar

2008-11-13 @ 22:08:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Hejsan Inger!

Som vanligt visar du så intressanta gamla minnen.



Tack för din kommentar hos mig igår - tänk om du är sanndrömmare!!



Kram Ingrid

2008-11-13 @ 22:32:00
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: soffie

roligt att ha kvar den gamla bibeln med alla anteckningar i,

mina föräldrar har kvar efter deras föräldrar å det är så fint att ha,

önskar dej en godnatt

2008-11-13 @ 23:16:53
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: sr. Carina

Kanske var lappen din mammas sätt att förmedla till dig att hon på äldre da'r förstått och accepterat ditt val? Och att hon ville välsigna dig genom att sända dig en ängel...



Kram från sr. Carina.

2008-11-13 @ 23:40:27
URL: http://www.skuggan.se/pladdermusen
Postat av: Reneth

Jag tror att man får passa sig lite till mans så att man inte försöker leva sitt liv genom sina barn och framför allt att man inte försöker lägga på egenskaper på/hos sina barn som man själv önskade att man hade eller hade haft. Barnen är ett lån, ett underbart lån med de har ett eget liv och egna val. Som mamma har man en uppgift att älska dem hur det än blir och att släppa taget om dem och låta dem flyga mot sina egna mål. En nog så svår uppgift. Din mamma och jag och alla andra mammor är bara människor med fel och brister. Vi gör fel ibland och i bästa fall kan vi rätta till dem genom att ta våra barn i famn och säga till dem att det var jag som brast, förlåt mig. Men om vi som vuxna ser tillbaka på vårt liv och inser att våra föräldrar lade för tunga bördor på oss och ofta mår dåligt av detta också, får vi försöka att förlåta dem, för att vara föräldrer är inte lätt. Jag älskar mina fem barn och mina extra barn som har andra mammor och pappor än de fem. Trots det så är jag inte hundra på att jag alltid gjort rätt, men jag hoppas att jag inte lägger så stora bördor på dem att de far illa av det. De har i alla fall fått flyga när de har velat, även om det varit lite knivigt att släppa grepet till en början.

Kram

Reneth

2008-11-14 @ 01:31:30
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Mia

Hon var säkert lycklig i sin tro och ville överföra det till dig, men tiderna förändras, så är det bara..En av de saker man kan göra för sina barn är att lära dem ta egna beslut och ta ansvar för det, men man måste ju också själv lära sig, att acceptera detta...det kan ju vara väldigt svårt att se sitt barn välja en annan väg än den man själv vill...Ni lyckades bra till slut...

2008-11-14 @ 05:48:21
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Soffy

Det är inte alltid så lätt att veta vad folk menar, helst inte om man inte kan fråga dem! Din mor kanske bara hade dessa rader som en liten bön för dig så att du ska bevaras och hitta rätt i livet?

Ha det så bra, kram!

2008-11-14 @ 07:13:31
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Synne

Jag är så glad i dig och din blogg.

Du tar mig med i en värld som jag egentligen inte vet ett dugg om.

Tror att många i frikyrkorna runt om blir väldigt besvikna när barnen inte delar föräldrarnas tro. Inte vill bli det som de själva ville bli, men av många olika skäl aldrig blev.



Din mor kämpade kanske med känslor som ingen visste om. Hon kanske själv inte hade nått val, utan var född och tvingad in det liv hon levde.

Hoppas du förstår vad jag menar.



Tack för du finns där vännen.

Synne.

2008-11-14 @ 08:17:54
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Marie

Idag är jag ute på en liten snabb bloggrunda och tittar bara in för att önska dig en fin helg!

2008-11-14 @ 08:44:40
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Eva

Vilket fint inlägg. Jag har läst din blogg tidigare och tycker du skriver så bra :-)



Min mormor var djupt troende katolik. Däremot har mina föräldrar aldrig varit intresserade. Jo, kanske min mamma - efter att min pappa gått bort. Hon säger att hon känt hans närvaro och att hon får hjälp av min döda mormor ibland. Jag tror, på mitt eget sätt :-)

Hade önskat jag också fick ärva en bibel.

Ha en fin dag.

2008-11-14 @ 09:39:10
URL: http://soscary.blogg.se/
Postat av: Tina

Så roligt att hitta sådana betydande små lappar...

och att bibeln är kvar som får vandra i en annan generation.

Jag önskar dig en skön helg!

2008-11-14 @ 13:27:33
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så glad att ni gillar och tycker det är intressant att läsa om de minnen och olika saker jag delar med mig av här i min lilla blogg.

Och jag är så glad över de saker och minnen jag hittade i min mammas lägenhet,

och det är så mysigt att kunna dela med mig av dem med er mina kära vänner.



Ja Carina, kanske det var mammas sätt att förmedla till mig att hon senare förstått och accepterat mitt val.

Och som du Soffy skrev att kanske dessa rader i bibeln var en bön för mig att jag skulle bevaras och hitta rätt i livet.

Det får jag nog aldrig veta..

jo, förresten, säkert när vi möts på den andra sidan en dag.

Och ja Synne, kanske min mor kämpade med känslor som ingen visste om.

Hon kanske själv inte hade nått val, utan var född och tvingad in det liv hon levde.



Och precis som du Reneth skrev, så är barnen ett lån, men de har ett eget liv och egna val,

och att ens uppgift är att älska dem hur det än blir och släppa taget och låta barnen flyga mot sina egna mål.

Men att det inte alltid är så lätt många gånger och mammor är också bara människor med fel och brister.

Och försöka förlåta våra föräldrar om de lade för tunga bördor på oss.



Själv börjar jag komma mera dit nu, allteftersom jag bearbetar många saker som jag inte har bearbetat förut.

Och att dela med mig här i min blogg av det jag själv varit med om hjälper mig också med denna bearbetning.

Och dessutom upptäcka att jag inte är ensam om olika upplevelser,

och blir också glad över när det jag skriver blir till hjälp för andra att känna igen sig och känna att man inte är ensam,

och kunna dela med oss till varandra om olika saker vi varit med om.



Tack för alla så fina kommentarer jag blir så oerhört glad.

Ni betyder alla så mycket för mig.

Stora Kramar



PS Ja Ingrid, visst var det en kul dröm jag hade ;-)

Ibland har det hänt att jag drömt sanndrömmar.



2008-11-14 @ 15:12:11
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är så himla känslofullt att hitta sådana här saker som är så personligt...



Jag tror att din mamma älskade dig för den du var och hon sitter och vickar på tårna och är så stolt över dig...



Det val du gjorde var för dig själv och för att man ska må bra i livet måste man gå sin egen väg...



Kramar

2008-11-17 @ 07:19:26
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack för din mysiga kommentar, och ja, för att må bra i livet måste man gå sin egen väg.

Kram tillbaks.

2008-11-17 @ 10:47:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0