Dröm all falla



Inatt hade jag en konstig dröm,
och det var att vi var några personer som var vid en havstrand för att hitta platser för att sova.
Jag hittade också en nära vattnet och var så glad över den,

Men om en stund så märkte jag att klippan jag låg på var lite för lutad och med skräck märkte jag att jag sakta höll på att hasa ner i vattnet,
och jag hade ingen chans att flytta på mig för då skulle jag falla i det djupa mörka vattnet direkt.
Och i drömmen det var mycket skrämmande och jag fick panik.

Tyvärr vet jag inte hur det gick i drömmen, för jag drömde aldrig färdig den,
utan började drömma andra drömmar om att jag höll på att falla från olika höjder osv.

När jag vaknade till ett par gånger på morgonen, innan jag slutligen steg upp,
så sa jag till mig själv att dessa drömmar och detaljer i dem ska jag komma ihåg och skriva om i min lilla blogg  ;-)

Men " icke sa nicke " så kom jag inte ihåg allt från drömmarna, d.v.s. detaljerna i dem.

Förresten har ni hört utrycket "icke sa nicke" förr  ?
undrar om det är ett speciellt Östgötskt uttryck, eller att det kommer någon annan stans ifrån ?

Men tillbaka till drömmarna...  och visst är det konstigt vad man drömmer ibland...
och det sägs att man bl.a. bearbetar vissa saker via sina drömmar.
Undrar vad jag eventuellt bearbetade i denna dröm...

Så blev det även en liten bild igen.
Det är ju så kul att hitta orsaker till att göra bilder och sitta och leka i Paint Shop Pro.  

Ha det så gott mina vänner och önskar er alla en fin fortsatt dag och helg.

Kommentarer
Postat av: Tina

Icke sa nicke säger vi mycket här..särskilt till barn om de frågar om nått ;-)



I min drömlexikon står det om att falla:

Om du drömmer att du faller så kommer du för en tid framöver att möta svårigheter och problem. Kämpa dig igenom dem och du kommer att bli starkare än du har varit förut....de här är självklart inte universala. ..du har nog redan mött de svårigheterna för länge sedan..

2008-09-13 @ 16:32:04
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag glömmer tyvärr oftast bort vad jag drömmer..periodvis kan jag minnas lite...men det är sällan.



Jag önskar dig en fin kväll och fin söndag!

2008-09-13 @ 18:27:38
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Erika

Så otäckt att drömma det du gjorde, på en avsats och känna hur man börja kasa. Icke sa nicke det säger vi här nere också.





Ska berätta vad jag drömde när jag kom hem från min resa. Redan första natten drömde jag, nästa natt exakt samma dröm, detta fortsatte i tio dagar, samma dröm hela tiden.Jag drömde att jag letade efter NN men han fanns ingenstans och jag blev förtvivlad och undrade/sittande i sängen och tittade efter NN men ingenstans såg jag honom. Jag vaknade till slut riktigt där jag satt i sängen och tittade mig omkring, då såg jag att det var mitt sovrum och jag visste då var han fanns.





Veckorna där uppe med oss två gjorde att jag drömde så när jag kom hem. Det var vi två hela tiden, väldigt intensivt, sedan blev jag ensam så sett efter jag kommit hem utan honom vid min sida. Därav att jag naturligtvis drömde så. Men att det var exakt samma dröm varje natt var lite läskigt.

Det var väldigt jobbigt till slut att drömma detta varje natt för sömnen blev rubbad, i.o.m att jag till slut vaknade riktigt.



Jag minns alltid mina drömmar nästan till punkt och pricka. Så jag skulle mycket väl kunna sätta mig på morgonen och skriva ner dom.



Fin bild du gjort, är det inte en "drömfångare"?



KramKram min vän.

Erika

2008-09-13 @ 18:29:48
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: sr. Carina

Förstår att du fylldes av skräck inför risken att falla... det är en otäck känsla att inte ha fotfäste. Men drömmen kanske försöker lova dig något bra om du vågar släppa taget? Tänker på dikten av Guillaume Appolinnaire:



Come to the edge, he said

They said: we are afraid

Come to the edge, he said

They came

He pushed them

And they flew.



Kram från sr. Carina.

2008-09-13 @ 18:37:08
URL: http://www.skuggan.se/pladdermusen
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Vad kul det är att kunna dela med mig av drömmar också och få lite olika infallsvinklar och tankar om vad de kan betyda.

Det är toppen.

Och ja Tina, det kan mycket väl vara som du skrev och tack snälla Carina för det du skrev och för dikten.

Det fick mig att tänka till en del...kanske det ändå är så...

Och så intressant det du Erika berättade, och ja, det är en drömfångare jag har på bilden.

Det är så kul att sätta ihop bilder med olika saker och försöka få det att passa till det jag skriver om.



Tack för de så fina och intressanta kommentarerna.

Kram



Ps. kul också att uttrycket "icke sa nicke" andvänds på flera platser.

2008-09-13 @ 19:04:34
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Soffie

knepigt hur vår hjärna skapar drömmar!

märklig dröm du hade.

Icke sa Nicke det säger jag fast jag är ju född i Östergötland,Linköping sen flyttade vi till Vikingstad blev en Värmlandstös när jag va 8.

Mina föräldrar är från Motala.

Hoppas din lördagskväll blir bra!!

2008-09-13 @ 19:22:31
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: cattha

man skulle försöka skriva ner sina drömmar,när man kommer ihåg dem

själv drömde jag att de stod en ande i svart kappa brevid mig o ruska på mig,o de otäcka var att jag vakna,konstigt eller var de nått spöke vet ej

ha de gott

cattha

Postat av: Jeanette

Japp, det har man hört innan "Icke sa nicke" men dte var länge sedan jag hörde det. Typiskt med drömmar brukar vara att man aldrig hinner drömma färdigt. Det är som att se en film och inte få se slutet ;) kram

2008-09-13 @ 22:07:12
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Pialotta

Jag drömmer oxså mycket nu.. det där går i perioder. Visst är det många gånger kopplat till något man upplevt den senare tiden.. eller så är det om något som är så konstigt och lurigt så och man fattar inte hur man kunde drömma så:-)

Vi har ju alla vår drömsömn var natt, men att komma ihåg det är inte så lätt fast man önskar just då man vaknar till att det där........

Nu har jag ett kycklingrecept på G.. kommer senare eller i morgon på bloggen:-) Gott var det och mätt o trätt det är jag.. Får se tänker kanske se filmen Saturday night fever..

Ha de o kram på dej

2008-09-13 @ 23:03:44
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Mia

Googlade på uttrycket "Icke sa Nicke" men jag kom inget vart med det, tror det är ganska allmänt förekommande, men man kan ju undra vem Nicke var! L

Här kan du läsa lite om drömmar... http://sjundesinnet.se/

2008-09-14 @ 07:19:25
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Mia

"Icke sa Nicke" används även i Småland. Nicke finns nog med för att det rimmar på Nicke, i vart fall är det min gissning.



Det var litet av mardrömmar du haft, tycker jag. Obehagligt. Just drömmar om att falla eller upptäcka att jag är naken i folksamling hade jag ibland i min ungdom. Tror det hade med min osäkerhet att göra under extra jobbiga perioder. Idag tycker jag att jag har betydligt snällare drömmar, eller om jag inte minns dem lika tydligt...

2008-09-14 @ 11:14:19
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att få veta att uttrycket " Icke sa Nicke" används relativt ofta.

Ibland hos mig det ploppar upp vissa uttryck som jag använt förr, och det är lite kul.



Vad kul att du Soffie också är född i Linköping och Vikingstad känner jag igen.

Och min pappa är född i Linköping men sedan flyttade de till Motala där pappa tillbringade större delen av uppväxten.



Ja, man skulle försöka skriva ner sina drömmar, när man kommer ihåg dem.

Det har jag tänkt på länge men det har ändå aldrig blivit av.

Läskig dröm du Cattha berättade om....

Och ja, det med drömmandet går ofta i perioder. Ibland drömmer man mer och ibland mindre.

Tack Mia, för länken...den ska jag kolla.



Ha det så gott mina vänner,

och hoppas ni också har lika fint höstväder som här med sol och klar luft.

Kram

2008-09-14 @ 12:20:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mimmi



Visst är det häftigt vad mycket som kan hända i en dröm som igentligen bara varar i någon minut!

2008-09-14 @ 14:22:53
URL: http://mymim.blogg.se/
Postat av: Rut

Oja, jag drömmer också ofta. En dröm som återkommer är när jag står högt uppe på ett våningsplan 12 trappor och står utanför en hiss där jag inte kommer in och som inte går och alla andra ner är spärrade. Jag får aldrig veta hur det går utan vaknar upp alldeles uppskärrad och med bultande hjärta.

Tack för alla fina bilder Inger.

I morgon ny vecka igen

Kram!

2008-09-14 @ 16:13:49
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: synne

HEj där.

Vilken läbbig dröm!

Det är inte lätt att komma ihåg det man drömt.

Vet inte om det är ett typiskt östgöta utryck, men vi har nog sagt det så länge jag kan minnas.

Så Norrköpingsbo jag är...

För tjyvingen hehe....

Kram mig.

Synne.

2008-09-14 @ 16:57:28
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: britten

icke sa nicke...det sa min pappa ofta...ja jag drömmer i perioder väldigt mycket...när jag började med min senaste medicinering så drömde jag mardrömmar ofta ofta och min man fick väcka mig..det har tack och lov avtagit nu....jag hörde någon betydelse om varför man drömmer att man faller men kommer tyvärr inte i håg det...du undrade över mina film/ bildspel...jag brukar göra dom i photostory innan jag lägger över dom på youtube provade med slide show också men jag tyckte inte det blev så bra..men jag kan ju nästan ingenting om man jämför med er alla som i det närmaste är proffs...Hoppas du har det bra / kram

2008-09-14 @ 17:33:05
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Det e så konstigt.... Vissa drömmar kan jag inte skaka av mig även om jag vaknar...när jag somnar om fortsätter jag att drömma där jag slutade...skumt...

Kram

Margaretha

2008-09-14 @ 17:55:59
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: marie

du har en drömfångare ser jag, då ska man väl inte drömma de drömmarna nån mer gång, nu har ju drömfångaren tagit de ruskiga drömmarna....

ojoj, vad mycket drömord det blev...

icke sa nicke har jag hört, det är nog antagligen för att det rimmar ihop så bra.

eller så är det nicke nyfiken, som har lärt oss de orden, den gula farbrorn säger många gånger vad den nyfikna apan icke får göra =)

2008-09-14 @ 18:01:37
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Jejje

Visst är det konstigt det där med drömmar. Man tror att man skall komma ihåg detaljer på morgonen men då är det som bortblåst.

Ha en forsatt bra söndagkväll och en bra början på en ny vecka!

Kram

2008-09-14 @ 18:46:32
URL: http://jejjeslycka.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Javisst var det kul att kolla olika frisyrer =) Jag gillar ju även svartvita bilder. Det gäller även att man har en bild som inte har så mycket hår ner i ansiktet. Hoppas att du har haft en fin helg kram

2008-09-14 @ 20:47:45
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Witchen

Halloj tjejen!

Icke sa nicke, är nog vida brett över hela Sverige i alla fall här i Dalarna säger vi det ofta!



Mardrömmar är INTE roligt,,du får kolla på nätet vad det betyder att man drömmer att man faller..

Finns säkert någon dröm tydar site!



Hare fint

Dalakram

Witchen

2008-09-14 @ 22:36:01
URL: http://witchen.blogg.se/
Postat av: leila

jag brukar lägga mig en stund då jag är ledig när barna gått till skolan och då drömmer jag massor. Jag kan drömma olika drömmar under ett par timmar, helt knasiga och jag kommer ihåg dom också. undrar varför jag drömmer mer när jag sover på fm än då jag sover på natten. så fina bilder du gör jämt, duktigt. ha det så bra. kramis leila

2008-09-14 @ 22:38:11
URL: http://ladyley.se
Postat av: Fia

Vilka obehagliga drömmar du hade! Var det inte svårt att somna om efter de drömmarna?

2008-09-14 @ 22:50:28
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Hej du! Även vi Västmanlänningar från Lindesbergsområdet sade Icke sa Nicke och det var väl en rimmande fras intället för att säga NEJ!

Drömmar, ja ibland drömmer jag och tänker vid uppvaknandet att detta måste jag komma ihåg. Men tyvärr, sällan de finns kvar när jag vaknat på riktigt. Drömmar som stannat kvar i medvetandet har nog varit såna som kommit sig av att jag varit orolig över nåt -:)

Ha det!

2008-09-14 @ 23:49:41
URL: http://pellispricken.bloggagratis.se/
Postat av: Tant Animalia

Är också "inne i en drömperiod" just nu....med en hel del otäcka drömmar.

Visst är det svårt att "skaka av sej dom"??



Tror din dröm betyder nåt i stil med "Att man tror att man håller på att förlora greppet om något", rädsla för att inte ha kontroll över något...typ nåt sånt!



Hoppas på att du får en trevlig dröm i natt!

Kram och natti från Jenny

2008-09-15 @ 00:48:59
URL: http://tantanimalia.blogspot.com/
Postat av: Tina

God morgon!! hoppas du får en bra dag!!

Kram!

2008-09-15 @ 06:51:43
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Astrid

Icke sade nicke säger man äveni Västerbottens inland.

Ja drömmar kan man fundera över. Men ofta så bearbetar ju hjärnan det som händer och ibland kan man ju få svar på funderingar, om man kommer ihåg det man drömt.

2008-09-15 @ 11:26:48
URL: http://www.astridla.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Som vanligt det är så mysigt att sätta på datorn och läsa alla intressanta och trevliga kommentarer.

Och tack Rut för goa rader om mina bilder.

Men usch, vilken jobbig dröm som du har som återkommer.



Ja som flera skriver, visst är det konstigt att man oftast inte kommer ihåg drömmarna,

eller bara just när man vaknat, men sedan dunstar drömmarna sakta bort ur minnet.

Undrar varför de är så egentligen.



Och att drömma om att man faller, får mig nu att tänka att det kanske ändå är, som flera skriver, att de kan betyda att man håller på att förlora kontrollen eller greppet av något, eller en rädsla man har för att göra det.



Och säkert att många gånger drömmar har något att lära oss,

och att hjärnan även bearbetar olika saker som finns i vårt undermedvetna.



Nej Fia, jag hade konstigt nog inte svårt att somna om efter de drömmarna jag berättade om.

Jag kände inget speciellt obehag efter dem.



Kul med uttrycket "Icke sa Nicke" och att det verkar vara utbrett över hela Sverige.

Det finns så många roliga uttryck,

och ibland blir man nyfiken på hur de uppstår och kul det du Marie skrev.



Tack snälla Britten för att du talade om hur du gör dina fina bildspel.

Ska testa själv att göra i datorn och sedan ladda upp på YouTube.



Tack för alla kommentarer, och jag blir så glad.

Och önskar er alla en fin dag även om det kanske är mulet på många platser.

Själv ska jag snart ute lite och fortsätter min bloggpromenad när jag kommer hem igen. Och jag älskar dessa promenader.

Kram till er alla.

2008-09-15 @ 13:13:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: vivan

jag löser ofta kors ord på kvällen i sängen innan jag skall sova...det som var svårt och olöst på kvaääle är lätt och bara att fylla i rutorna på morgonen...hjärnan (datorn) har jobbat när jag sover..inte konstigt att man drömmer konstigt ibland...kramiz:)

2008-09-15 @ 21:36:56
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Intressant hur hjärnan funkar.

Den jobbar nog med lite olika saker när man sover, och är nog mera avancerad än datorn ;-)

Kram tillbaks



2008-09-15 @ 22:03:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0