Att döma någon i förväg / skvaller

Här kommer åter igen några funderingar från mig...

Fick lite funderingar när jag bl.a. tänker  på de beskyllningar och rykten om Michael Jackson om att han har antastat barn m.m.....
Tyvärr kommer man nog inte få veta om det är sant eller inte.
Hoppas verkligen att det inte är sant.....
 
Visst har han gjort konstiga saker och tagit en del tvivelaktiga beslut som nog gjort att många ställt sig frågande...
Det är ju bl.a. mycket olämpligt att ha andras barn i sin säng på nätterna osv.
Det borde han ju ha tänkt på.
Och vissa andra saker som han gjort eller uppträdanden som spätt på olika rykten.

Men detta får mig också att tänka på hur lätt det är att döma andra människor på förhand,
innan man egentligen vet hur det förhåller sig.

Det finns människor som fått sina liv förstörda på detta sätt.

Och jag tänker på hur det verkar vara så lätt för människan att döma någon så otroligt snabbt...
innan man vet sanningen och hur saker och ting förhåller sig.

Rykten och skitsnack kan ha förödande konsekvenser för den som blir utsatt för det.
Och värst är det om det förekommer i en familj.

Detta blev mina små funderingar idag.

Hoppas ni alla har det bra och att ni som har semester har en skön sådan.
Kramar

Kommentarer
Postat av: vivan

Du har så rätt!

Vi har alldeles för lätt att döma...och tidningarna gör sitt till och späder på med än det en och än det andra!

Men ingen rök utan eld!



Må han få vila i frid, och att de låter barnen vara ifred!!!

Kramen!

2009-07-08 @ 20:25:22
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Britten

ja jag tänkte på det i går kväll efter att ha sett minnesstunden på tv och hört vad hans bror sa...jag försöker verkligen att leva så att jag inte ska döma någon annan eller sprida lögner och illvilligt förtal...mycket bra har trots allt stått i bibeln..den som är utan synd kan kasta första stenen...tex...så mycket onödigt ont man skulle slippa i världen om vi försökte leva så..kram fina du..

2009-07-08 @ 22:24:28
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Helt rätt. Människan är ett konstigt djur om man nu kan säga så. vi ser bara det vi vill se inte det som är bra och fint.

Kram Ingrid

2009-07-08 @ 22:36:59
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Bettan/Lövstugan

Det är ett tag sedan jag var runt och läste i bloggarna. Jag har inte suttit framför datorn så mycket. Dels för att vi har haft trevliga besök av goda vänner, barn, barnbarn och pälsbollarna men också för åskan. Det har åskat och regnat ganska mycket här hos oss.



Ja, vi har för lätt att döma i förväg och massmedia är ju inte kloka med sina påhopp, sant eller falskt verkar de inte bry sig om bara de får sälja sina upplagor. Visst är det hemskt.

Om jag säger att nu får Michael Jackson vila i frid och barnen får en normal uppväxt, tror ni mig då? Nää, jag förstår att ni inte tror det, inte så länge vi har alla dessa hungriga fotografer och alla tidningar som vill ha sitt scoop. Men vi får hoppas på det bästa.



Ha ha, det var en mycket passande bild för IKEA. Visst är det som en labyrint att gå där. Jag tror också att det är för att man ska se saker och handla och handla.

Några bekanta sa till oss när vi skulle köpa sängar, en bra säng är A och O, folk köper massor med statusprylar och dyra bilar och sånt men inte en riktigt bra säng att sova i fast vi tillbringar så mycket tid i en. Ja, det kunde vi ju hålla med om förstås. Hoppas du hittar en säng du gillar och som är skön och passar dig. Vi hittade några som passade vår plånbok och var ganska bra att ligga i.



Vilka fantastiska molnformationer man kan få se. Det är otroligt hur man kan fantisera och se olika saker i dem. Men kul! Nu några dagar har det kommit en massa svarta fula moln också. Dem vill man inte se.



Härlig bild du har lekt fram i sommarhettan. Men den värmen varade inte så länge så nu längtar man efter lite värme. Vi har bara haft omkring 9-10 grader på nätterna. 12 en natt. Lite bättre på dagarna, 12-16 grader. Luften är kylig fortfarande.



Hoppas Inger, att du har det bara bra och här kommer många varma kramar från mig.



2009-07-08 @ 22:40:45
URL: http://bettan.lojdstrom.se
Postat av: soffie

absolut rätt,

sov gott

2009-07-08 @ 23:34:32
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej vännen!

Nu är jag ute på nätet igen :)

Fast på mobilt bredband som jag inte är säker på OM jag kommer att ha i fortsättningen.

Gillar det inte så där.

Har ju bara haft det ngn dag, men jag märker redan nuatt det inte är lika bra som vanligt bredband :(



Kram på dig

/Gunilla

2009-07-09 @ 00:08:45
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Erik

Såg minnesstunden på tv:n (i alla fall en del, flera pastorers prat fick mig att zappa mellan kanalerna) och hoppas att Michael Jackson får vila i sin grav och bli ihågkommen för sitt showbizliv och sin musik. Allt skvaller är just detta, skvaller. Visst kan det vara förödande för de som utsätts. Att ha ett öppet sinne och tro gott om folk, det försöker jag själv leva efter. Inte alltid så lätt... ;-)

2009-07-09 @ 01:51:15
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Marie

Du har helt rätt i det du skriver. Själv tänker jag på att jag inte gillar cirkusen runt Michael Jackson vare sig det är en fråga om att baktala honom eller "helgonförklara" honom, jag tycker de går för långt åt båda hållen.



Kanske är det någon i familjen Jackson som piskar upp "stämningen" genom att de mer eller mindre hänger ut stackars Michael publikt genom diverse "knep". Nej, jag är inte helt förtjust i den cirkus som nu pågår...

2009-07-09 @ 06:14:55
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: marie

media är bra på att skriva om det som är sant och osant.

och vi läser det åxå =)

det kommer nog att cirkulera många rykten om honom.

2009-07-09 @ 08:49:27
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Hör väl till den udda minoritet som inte såg Michael Jakson "stunden" på Tv.

Håller helt med Dig om att skvaller och förtal är av ondo!

Du har en fantastisk förmåga att sätta fingret på väsentligheter!

Kram

2009-07-09 @ 09:36:08
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Inger

Vilket bra tema du tog upp idag min vän..

Ja stackars Michael Jackson.. han fick ju inte själv vara barn..så han tog kanske igen det genom att umgås med barn..Det behöver ju inte vara något konstigt med det,,jag älskar oxå barn. på ett sunt sätt alltså...



Ja sedan bör man ju akta sin tunga, vad man säger,,

En del är bra på det, andra sämre,,Men man försöker så gott man kan,,man mår ju själv bättre om man inte talar illa, eller sprider ut en massa osunda rykten om någon annan..innerst inne tror jag att den som gör det,mår själv dåligt av någon orsak..

Ett rent samvete mår man nog bäst av...



Men du, ett ryckte säger mig, att du är från samma stad som jag..hihihi..Kramen till dig du goa vän..

2009-07-09 @ 11:29:45
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Thalina

Skvaller har jag aldrig trott på och tidningarna kan hitta på vad som helst.Försöker att bilda mig en egen uppfattning om saker och ting.Bra att du skriver om det här för det är viktigt.varma kramar Thalina

2009-07-09 @ 11:36:07
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Erika

Råkar en kändis inte var skapad efter mallen perfekt,tar rykten fart av allehanda de slag. Jag har sett så många intervjuer på youtube som gjorts med Michael Jackson och det han berättar. Det skulle säkert få vissa människors fördömande att ändra riktning. Rykten av olika slag kan få en förödande effekt, människor tror det dem hör, tror det dem ser oavsett hur vagt det hela är.



Jag har själv fått ett vidrigt rykte efter mig sedan lång tillbaka i tiden. Jag vet därför vilken fasansfull effekt det kan få, då ytterligare människor lägger till det ena efter det andra. Än i i dag hänger det delvis kvar. Mitt liv har förstörts på grund av att en enda människa, som trodde det den såg den gången var jag, märk väl TRODDE! Den här personen visste heller inte hur jag såg ut utseendemässigt sett men ändå spred sina vidrigheter. Har också konfronterats med vederbörande, och den personens mentala del var reellt krossad efter mina ord. Det finns ett ordspråk som min mamma ofta använde och det lyder såhär. "Sådan smörja skall sådan läder har"



Jag förstår därför kändisar en del av dem som oskyldigt hängs ut i massmedia, som får sina liv förstörda på grund av människors illvilja.

Varför är vi människor skapade på det viset att vi tror på varje bokstav vi hör? Jag är glad att jag har förmågan att "sållar agnarna från vetet"!



Det finns ingen människa på detta jordklot som föddes till att bli just felfri!



Kram och ha det allra bäst!

2009-07-09 @ 11:42:08
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: mimmi

ja tyvärr så är människan så hemsk ibland att skvaller är något som vissa tycker är kul att göra .. så en mygga har blivit en elefant när detta skvaller har hunnit halv vägs runt .. vad har det hunnit att bli innan det har hunnit hela vägen runt.. många liv har blivit förstörs med anledning av skvaller ..skvaller som det inte ens finns en uns sanning i

2009-07-09 @ 12:03:46
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: synne

Hallojsan på dig.



Det där med rykten är förödande.

Nu får vi väl aldrig veta vad som verkligen skett. Men jag tror att det var någon som såg sin chans att tjäna en hacka på Michael Jackson just i det hänseendet.

Det är vad jag tror.

Hur det var får vi aldrig svar på.

Så det är ingen ide att spekulera heller....



Här är det bra, vi har regnperiod just nu. Men vet du att jag tycker det är skönt.

Temp 13-17 grader. Lagom det.



Går på kryckor för tillfället. Men det sker ibland.



Nu väntar maken på mig. Vi ska fika.

Kikar snart in igen.

Ha det bäst vännen.

Kramen Synne.

2009-07-09 @ 12:13:36
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack för alla kommentarer, och det känns så kul och intressant att kunna byta tankar med varandra om olika saker och ting.



Jo, tyvärr det är nog många gånger alltför lätt att döma,

och tidingarna gör det många gånger inte bättre, genom att spä på det ena och än det andra, och för att tjäna pengar.



Ja, jag hoppas också att media kunde låta Michael Jacksons barn få vara ifred.

Men det beror nog också mycket på hur de närmaste runt barnen agerar.

Och tror att den kan ligga en del i det du Marie skrev.

Michael satte åtminstone gränser så att media inte kunde komma nära barnen.



Och ja, som du Inger skrev så fick ju Michael själv inte vara barn när han växte upp,

och det är ju inte så konstigt om han då ville glädja andra barn och ge dem saker som han inte fick uppleva själv.

Även om han gjorde en del saker som kunde verka konstiga i andras ögon,

så är det ju inte säkert att det hände som han anklagats för..

Och ja Synne, det kan mycket väl vara så att dessa anklagelser var p.g.a att någon eller någrs såg sin chans att tjäna en hacka.



Och även hos oss "vanliga" människor så händer det också många gånger att man är så snabb med att döma andra människor.

Och ja, Britten detta som står i bibeln:

- att den som är utan synd kan kasta första stenen.

är så bra och säger mycket.

och jag tror också som du Inger skrev, att den som sprider osunda rykten om andra inte mår så bra själv....

det är något som fattas i deras liv.

Och ja, ett rent samvete mår man bäst av.



Och precis som du Thalina, så försöker jag också så långt det går att bilda mig en egen uppfattning om saker och ting,

oberoende av vad som skrivs eller sägs.

Fast det där är inte inte alltid helt lätt...men jag försöker...



Och oj Erika, vad jobbigt det måste varit / vara det du har varit med om.

Jag har varit med om tråkiga saker runtom min kära systers död.

Ja har fortfarande inte fått veta varför alla drog sig undan mig ett par år innan de hände

och sedan efter hennes död alla tyckte det var ok med olika påhopp på mig.

Men jag börjar ana lite om vad som hände,

att det hade med mina föräldrars religion att göra och plus den man hon levde med.

Vilket började med lögner och sedan blev jag helt utstött...



Tack mina vänner för alla kommentarer,

och även om jag inte kan inkludera alla i mina svar, så uppskattar jag alla jätte-mycket.

Stora Kramar till er alla.

2009-07-09 @ 14:41:02
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anmaja

Hej!

Halkade in här från nån stans, minns inte varifrån, men hittade en trevlig blogg som jag nog återvänder till.

Tråkigt att media vinklar som de vill för at få sälja sina tidningar och lura människor att tro det som kanske inte är sant.

Hadebra!

Anmaja

2009-07-09 @ 17:40:25
URL: http://blogg.omakastengods.se
Postat av: soffie

en regnig kram idag!

2009-07-09 @ 19:35:18
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lambergsfrua

Må Michael Jackson vila i frid - den frid han aldrig fick som vuxen artist. Han var en stor artist, som fick utstå mycket skitsnack under sitt liv. Det jag har svårast för nu, är medias gränslösa hyllning av honom som människa och artist, bl.a. Aftonbladets 16-sidiga minnesbilaga (eller om det var 14-sidiga). Strunt samma, de som förut inte missat ett tillfälle att smutskasta honom stämmer nu upp i en hylllningskör- Snacka om dubbelmoral och hyckleri. Usch!

Kram,

2009-07-09 @ 19:36:31
URL: http://lambergsfrua.bloggagratis.se
Postat av: Lambergsfrua

Jaha, nu är det jag igen. Av ren nyfikenhet googlade jag på Maryissa i kväll och hamnade på din fanatstiskt fina hemsida. Jag blev glatt överraskad över vad du skrivit, av dina fina dikter och otroligt fina bilder. Skrev det i gästboken, men nånting gick fel, när jag skulle skriva in de där kontrollbokstäverna och allt försvann:( Morr och gruff! Så nu har jag skrivit det här i stället. Du är sååå duktig Maryissa, glöm inte det!

Varma kramar!

2009-07-09 @ 20:35:55
URL: http://lambergsfrua.bloggagratis.se
Postat av: Birgitta

Skvaller och förtal är det värsta som finns. Det är så lätt att säga negativa ord om en annan människa. Possitiva saker sägs inte lika ofta...annat när man är död kanske...hmmm...



Kramen

2009-07-09 @ 21:21:15
URL: http://birgittasnya.blogg.se/
Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Skvaller och lögner sprids som farsoter över jorden tack vare våra nya medier som internet. Tyvärr så tror många folk att allt som skrivs måste vara korrekt. Inte kan väl tidningar, nätet, tv osv ljuga. Vad och hur Micael gjorde kommer vi aldrig få reda på nu när han från denna värld har vandrat. Men jag kan tänka mig att det kommer finnas människor som kommer att göra allt för att "finna sanningen" om Micael. Låt honom få vila i frid och låt hans barn vara ifred. Men tyvärr tror jag att familjen Jackson med pappa Joe i högsätet kommer att nyttja barnen för sin egen vinnings skull. De enda som kommer att hålla sig utanför tror jag är systrarna Jackson eftersom de själva är berömda och kanske kommer Mamma Jackson att försöka avstyra kommersen.

Något man dock kan säga är att det är synd att en sådan stor artist har lämnat denna värld. För vad man än tycker om honom som privatperson så var han en av de största artisterna vi skådad.

sv: Tror att jag kommer att ta en tripp till Göteborg och strosa på Avenyn. Men än så länge har jag inte hittat något bra hotellrum. Endast sådana som kostar skjortan.

Ha en underbar fredag.

Kramis

2009-07-09 @ 21:40:31
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: ejmis

Ja tänk så många gånger jag har fått omvärdera ett första intryck...eller så många gånger elaka rykten visat sig vara helt felaktiga...

2009-07-09 @ 23:04:38
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Britt

Det går ju inte döma dom. Låt dom vara i fred..

Jaa nu har jag lyckats med teckensnitt för jag hämtade Winzip som jag testade.. SKoj!

Kram kram

2009-07-09 @ 23:10:14
URL: http://bijaadjo.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Jo men visst du har så rätt så rätt.. på vilken grund har vi rätt att döma.. skitsnack förekommer över allt och många har det som en vana.. vad Michael Jacksson har gjort och inte gjort.. det får andra spekulera i.. han hade en taskig barndom med alldeles för mycket arbete .. han fick ju inte själv vara barn stackaren.. en duktig dansare och artist som gick ur tiden alldeles för tidigt.. varför får vi säkert reda på..

Ha de gott Inger.. kram

2009-07-09 @ 23:52:07
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Jag skriver inget om King of Pop...vad vet vi?!

Illasinnat skvaller är grymt jobbigt för den som blir drabbad! Sånt vill jag helst inte veta av...men snällt skvaller har jag inget emot!

Kramen!

Ragnvi

2009-07-10 @ 07:24:43
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Man kan undra om människor ibland går under och blir skadade av showbiz-världen. Den är rätt kall och cynisk och kanske blir man sån själv också om man lever i den.



Eller också är det precis tvärtom, den befolkas av människor som är udda och annorlunda och smått fanatiska från början, annars når de inte såna höjder av berömmelse. Så verkar det vara med en del framgångsrika idrottare i alla fall. Det krävs en extrem person för att orka offra så mycket tid och smärta för att träna sig till toppresultat.



Hur som helst så blir det svårt att inte ge MJ ett erkännande som artist men runt hans person står en aura av tragik.

2009-07-10 @ 08:03:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Godmorgon.. Rykten har en förmåga att blossas upp, när dte gäller rykten och skriverier i tidningar så tar jag sådant med en nypa salt. I verkligheten så försöker jag alltid att lyssna på mit eget tycke än att gå efter andras kram

2009-07-10 @ 08:15:26
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Lissen

Tänk vad lätt det är att fördöma!

Man borde se på dom goda sidorna först.

I många fall kommer sanningen fram, förr eller senare.



Här regnar det för fullt och sommaren har försvunnit för några dagar.

Kram och ha en skön helg

2009-07-10 @ 08:37:10
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Anki N

Att fördöma, att skvallra, urk de har aldrig legat för mig. Jag har aldrig dömt någon för något jag hört av andra eller läst i någon blaska om vi nu pratar kändisar. Nä allt som står i tidningar tror jag milt på, har egna erfarenheter av hur de kan vränga till det som de själva vill ungefär. Livet är enklare om man ser sanningen, om man stänger till öronen emellanåt o säger åt den som pratar, du säg de där till den du pratar om istället!!!

Må så Jacksom vila i frid.

Ha en fin fredag.

Kramiz Anki N

2009-07-10 @ 10:46:12
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är tråkigt med media när de vinklar saker bara för att få sälja tidningar osv.



Och ja, det är ett konstigt femomen att när en person gått bort

ofta den hyllas och det sägs en massa goda ord,

ord som de behövt få höra när de var i livet, istället för att t.ex. ha smuskastat personen m.m.



Och också precis som flera skrivit här så är skvaller och förtal det värsta som finns och så stor skada det kan göra.

Och tänk hur lätt det är att tro på vad som skrivs och sägs i media,

och man ska nog vara kritiskt mot det mesta man läser.



Jag hoppas också att de låter Michaels Jacksons barn får vara ifred,

men det beror nog mycket på hur de närmaste kring barnen hanterar media.

Michael själv var ju mycket noga med att skydda sina barn från media.

Och det oroar mig är om Michales pappa är med i bilden,

att det kan påverka barnen negativt.

Eftersom Michael och hans syskon inte fick en normal barndom p.g.a av honom...

åtminstone som det skrivits...fast det har ju Michael själv berättat, så det var nog så.



Och ja Ejmis, precis som du har jag ofta fått omvärdera ett första intryck,

då många gånger elaka rykten visat sig vara osanna.

T.ex. på en arbetsplats för länge sedan där ibland gick rykten att en person var si eller så.

Men genom att själv sätta mig och t.ex. fika med de personerna det ryktats om och lärde känna dem,

så fick jag en helt annan uppfattning.



Tack mina kära vänner för alla kommentarer,

och det är alltid så intressant att ta upp olika saker och funderingar i bloggen, och dela våra tankar med varandra.

Uppskattas så mycket och jag blir så glad över alla kommentarer.



Stora kramar till er alla.

2009-07-10 @ 13:38:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: cattha

hej

jag tycker man ej ska lyssna på skvaller,man får fixa sig en egen uppfattnig.

ha de bra cattha

2009-07-10 @ 19:28:11
URL: http://catthas.bloggagratis.se/
Postat av: soffie

en fredagskram till dej

2009-07-10 @ 19:33:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Trallalalalala gissa vad det är för kväll ikväll? Jo första steget mot en underbar semester på hela 4 veckor. Dessutom saluterades det av Fru Sol som en halvtimme innan jag slutade för dagen visade sin underbara nuna och lyste upp min väg hem. Tjohoo vad jag ska njuta och vila.

Hoppas att dagen varit bra.

Kramis

2009-07-10 @ 22:42:16
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: marie

Man ska nog ta det som massmedian skriver med en nypa salt...

Undrar varför alla vill gräva i gamla saker i stället för att blicka framåt?!?

Ha en trevlig helg, käte bloggvän.

Nu tror jag solen återkommer och regnet äntligen slutar,

kram

2009-07-10 @ 23:12:40
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Corina

Så rätt så.....kram !

2009-07-11 @ 10:18:44
URL: http://alltingochingenting.corina.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tycker också att man inte ska lyssna på skvaller utan fixa sig en egen uppfattning.



Tack mina vänner för alla kommentarer i detta ämne och som jag skrivit förut det känns så fint att kunna ta upp olika saker här i min lilla blogg,

och hur vi kan dela våra tankar med varandra.



Önskar er alla en fin fortsatt dag

och hoppas solen kommit fram på de flesta platser som den gjort här nu.

Stora Kramar

2009-07-11 @ 12:50:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0