Mina första jobb på 60 och 70 talet

Kommer ihåg mina första jobb på 60 och 70 talet.

När jag var 16-17 år gammal i slutet av 60-talet, så var mina första jobb som barnflicka en sommar och även ett tag efter att jag slutat skolan.

Jag kommer speciellt ihåg en familj jag jobbade hos,
där jag fick börja tidigt på morgonen innan familjen steg upp för att göra frukost till dem.
Sedan tog jag hand om deras två barn,
men fick även ta hand om viss städning och laga mat och även middagen när föräldrarna kom hem på eftermiddagen.
Och för det fick jag 200 kronor i månaden ;-)
 
I början av 70-talet gick jag på ett vuxengymnasium och försökte dryga ut min ekonomi med extra jobb.
( då var studielånet ca. 3000 kronor per termin )

Bl.a jobbade jag en gång på en plats med att rulla ihop jul- och presentpapper som sedan gick ut till butikerna.
Men usch vilket enformigt jobb det var att stå hela dagarna och bara rulla papper...
jag fick riktig ångest av det....

Jag hade också ett  jobb på ett ställe där man passade maskiner som plastade in buntar med olika tidningar så de senare kunde fraktas till olika platser för att säljas.
Det jobbet skedde kvällstid,
och man kunde komma dit när man behövde pengar
och fick ett hålkort att stämpla in och sedan ut efter arbetspasset och fick sedan pengarna / en hundralapp i handen.
Men det var inte alltid det fanns jobb där, eftersom ibland hade de tillräckligt med folk.
Kul minnen....

När jag sedan 1974 fick ett fast jobb på dåvarande Postgirot så var jag så lycklig,
speciellt som jag blivit mamma och var ensamstående.

Kommer ihåg när jag sökte jobbet där och jag gick dit och fick fylla i en förtryckt arbetsansökan, och sedan fick jag svar om någon dag.

Detta blev ännu ett litet nostalgi-inlägg och det är  kul att ibland tänka på hur det var på den tiden,
och hur mycket som har förändrats efter det.    

Kommentarer
Postat av: Thalina

Roligt med minnen och minns att det var lättare förr att få jobb.Idag är det betydligt svårare och det tar längre tid att få reda på om man fått jobbet eller inte.Ha det gott varm kram Thalina

2009-06-10 @ 16:00:18
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Ja det var tider det.... jag fick 400kronor i månaden för mitt första barnflickejobb....hehe...

Tur att lönen har höjts liiiite med åren....fniss...Kram på dig

Margaretha

2009-06-10 @ 16:28:08
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: marie

nu så ersätts man av maskiner mer och mer...

mitt första jobb var att sätta planter i skogen, det var roligt =)

2009-06-10 @ 17:37:50
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Astrid

Mitt första jobb var också som barnflicka -66 jag fick 300 i månaden

Tänk var det en mänsklig hand som rullade presentpapper, trodde att det alltid varit en maskin

Postgirot, en gång skickade jag hela checkhäftet istället för bara den jag skrivit på

jag fick tillbaka den med en trevlig hälsning,kanske det var du

2009-06-10 @ 18:33:52
URL: http://www.astridla.com
Postat av: britten

mitt första jobb var också som barnflicka..28 kr om dagen hade jag...kram

2009-06-10 @ 19:57:54
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja det var vanligt att många jobbade som barnflickor..Jag gjorde praktik i 8:an...hos en familj, och då fick jag verkligen jobba...



Mitt första var på SAAB...Ja inte hade man mycket betalt på den tiden...Tror jag hade 3.60 i tim...hihi..

Sedan sommarjobbade jag efter 8:an på Hemslöjden, och under skoltiden jobbade jag 2 kvällar i veckan ner i Bowlinghallen i Sporthallen du vet..Där jag reste käglor, åt de som spelade. 1959-60, då satt man bakom på en bänk och fick hoppa ner när de kastat iväg klotet,hm många gånger man fick den på sig.. Ja det var verkligen annorlund..Detta vara bara ett extraknäck på kvällarna..Sparade ihop tillskolresan till Köpenhamn genom detta..

Oj vilken lång kommentar...Men minnet kom över mig..

Nostagli...borde kanske göra ett inlägg över alla arbeten man haft genom åren...

Ha det fint min vän i Majelden..kramkramen

2009-06-10 @ 21:02:35
Postat av: ciara

Ja!Åren går fort..Rulla papper var nog enformigt kan jag tänka mej..

Mitt andra jobb i livet var som bingoutropare..Fy fabian vad saggigt det var;(

Hehe

Kramiz/Ciara

2009-06-10 @ 21:12:38
URL: http://vofflans.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är kul att tänka tillbaka och minnas hur det även var med jobben förr under dessa årtionden.

Visst är det mycket som är annorlunda och ändå är det ju inte så länge sedan....

Skillnad på lönerna, arbetstider, arbetsförhållanden osv.



Kul det ni också berättar om den tiden

och det att för tjejer första jobben var som barnflickor, var tydligen ganska vanligt då.

Och det krävdes ofta en hel del av en fast man var så ung.



Och kul det du Inger berättar om jobben i Linköping,

och ja Sporthallen kommer jag ihåg,

och Saab, för där jobbade min pappa.

Ja, gör ett inlägg du också om dina arbeten. Toppen !



Och ja Astrid, vem vet...kanske var det jag som skickade tillbaka ditt chekhäfte ;-)

det skulle ju vara kul om det vore det....

På den tiden på Postgirot så hade vi inga datorer utan det mesta gjordes för hand,

och det var mycket mera personliga kundkontakter både per telefon och per brev.

Det var ett mycket roligt jobb....



Tack mina vänner för alla kommentarer.

Jag blir ju så glad och det är så kul att skriva om, och dela med oss till varandra om olika saker i livet.

Kramar

2009-06-10 @ 21:22:35
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Kul att läsa om dina jobb!



På lördag klär jag mig i vittvitt!

2009-06-10 @ 21:50:10
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Marie

Det var trevligt att höra om ditt yrkesliv! Ja, som du vet så var jag ju riktigt nyfiken på dig ;-)).



Jag hoppas att allting är bra med dig, det verkar ju så i alla fall om jag ska döma utifrån inlägget!

2009-06-10 @ 21:56:03
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: vivan

mitt första jobb var att hacka plastband till handtag som var till nylonkassar!

För detta hade jag 90 öre/h....jag var 14 år då 1962. jobbade där till 1969 då flyttade jag till A-sund! Akla som arbetsledare -69-74 sen kom 2 barn,

böjade innom sjukvården -76

och gör det fotfarande:) Kramen!

2009-06-10 @ 21:57:34
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag jobbade också som hembiträde mitt första riktiga jobb. Jag fick 150:-/månaden, mat och husrum, var ledig onsdag eftermiddag och varannan lördag/söndag. Då var jag 17 år, så vi har liknande erfarenheter.



Kram Ingrid

2009-06-10 @ 22:30:05
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: soffies

roligt att du delar av dej från dina minnen,mitt första jobb va att städa på kontor efter skolan det va perfekt å tog 4 timmar några kvällar i månaden,sen blev det sommarjobb på hotell,

må gott

2009-06-10 @ 22:31:07
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Mitt första jobb var att sitta och montera gamla diabilder i ramar. Det var inte så kul men det gav ju pengar. Sedan arbetade jag på lager för Konsum för att snabbt hoppa över till att driva ett projekt med att hyra ut lägenheter, lite som ett mellanting mellan vandrarhem och hotell. Det var jätteroligt och jag jobbade från jag slutade skolan för terminen till det att jag började igen. Så det blev totalt 10 veckor. Sedan började jag jobba inom det militära för att sedan gå över till FN. Det var också roliga tider. Min första "riktiga" lön var 4000kr/mån och jag kände mig jätterik.

Idag arbetar jag med kundsuppport och det är inte lika roligt.

Kramis

2009-06-10 @ 22:46:14
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Bettan/Lövstugan

Mitt första jobb fick jag en månad före jag skulle fylla 15 år. Det var på en bilfirma på deras reservdelskardex. Ibland fick jag hoppa in i deras televäxel. Att sitta i växeln tyckte jag var jättekul. Att serva 40 verkstadskillar med delar var verkligen inte så kul emellanåt. Så jag var bara 15 år och fick en hård skola om vad killar går för. Men de flesta av dem var verkligen gulliga och hjälpte mig.

Kram Bettan

2009-06-10 @ 23:53:21
URL: http://bettan.lojdstrom.se
Postat av: Ingmarie

Det var ialla fall lättare med jobb på vår tid.Kommer ihåg att man slutade på fredag o hade ett nytt på måndag.Men det fanns ju så otroligt mycket flera arbeten.

Visst är dt trevligt med nostalgi!

2009-06-11 @ 06:51:08
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: marma

Mitt första jobb var på Konditori Tre Hjärtan i Halmstad - korsvirkeshuset vid torget. Det var sommaren -69, den hetaste i mannaminne och där stod vi några stycken och tog reda på disken ... puh!

Vi tävlade alltid om att skala äggen till räksmörgåsarna för då kunde man stå still en hel timme vid ett öppet fönster mot norr. Ja, det var tider det!

Kramar/marma

2009-06-11 @ 08:58:53
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: purplerain

Inte glömmer man sitt första jobb. Bara det att få en egen lön.

2009-06-11 @ 11:05:38
URL: http://www.purplerain.devote.se
Postat av: Pialotta

Allt har förändrats så sedan både du och jag tog våra första stapplande steg ut på Arbetsmarknaden.. det var tider, då det fanns gott om jobb för alla.. både med eller utan riktig utbildning.

Vi hade tur vi en gång.. men som sagt, det är tuffare idag.. allting.

Kul att se vad du hittat på.. Jag har ju mest varit inom Sjukvården och Restaurangbiten ett tag.

Kram från ett inte så somrigt Skåne idag.. eller igår oxså för den delen.

Tror jag bakar bröd.. eller något;-)

2009-06-11 @ 12:32:37
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att läsa om de olika första jobb ni mina vänner haft också.

Och ja Marie, det är ok att vara nyfiken ;-)



Och så mycket som gjordes mera för hand på jobb förut,

och vilka löner man hade förr.

Och oj Vivan bara 90 öre i timmen...helt otroligt för att hacka plastband till handtag för nylonkassar.

Så mycket som gjordes för hand då innan maskiner och sedan datorer tog över olika arbetsuppgifter mer och mer.



Och de få hundralappar vi tjejer fick då när vi jobbade som barnflickor eller hembiträden.

Och ofta fick vi slita ganska mycket för den lönen.



Precis som du Lena kommer jag ihåg mitt första riktiga jobb, min fasta anställning på Postgirot, och jag fick nog ungefär samma lön som du, och kände mig jätterik ;-)



Ja, jag tror också som flera av er skrivit att det var lättare att hitta jobb på den tiden

och det fanns fler olika sorters arbeten och både för de som hade utbildning eller inte hade det.



Tack mina goa vänner för alla kommentarer,

och det är så kul att kunna dela med oss med varandra om olika erfarenheter om olika saker.



Stora kramar till er alla.

2009-06-11 @ 13:34:33
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Stort tack för de vänliga orden,vi får kika vidare hos varandre!

2009-06-11 @ 15:35:54
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: soffie

kram till dej

2009-06-11 @ 20:16:00
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mia

Alla kommer vi nog ihåg våra första arbetsplatser med litet nostalgi. Jag har haft flera yrken och ännu fler arbetsgivare, minns förstås alla, men visst känns mitt första arbete som en nostalgitripp!

2009-06-11 @ 21:00:31
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Lissen dansar in !

Kommer ihåg en sommar när jag packade bröd, det var det enformigaste jag har gjort någon gång, huva!

Men trista jobb behöver också göras.

Ha en skön kväll!

2009-06-11 @ 21:13:05
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: annette

Kul att läsa, för visst var det annorlunda på jobbmarknaden då, mitt första jobb fick jag genom att gå till kvartesbutiken en fredag och frågade om det fanns arbete, ja Du kan börja på måndag;) Blev kvar där i 2.5 år! Sedan fortsatte jag i affär några år till innan jag började plugga till det jag är idag, det tog 5.5 år!



Ha en skön helg!



Kramen //annette



2009-06-11 @ 21:33:21
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, vi kommer nog alla speciellt ihåg vårt första arbete,

och känslan när man fick sin första lön.

Och ja, det var nog annorlunda på jobbmarknaden då, och det gick lättare att få jobb och man fick svar snabbare på sin jobbansökan.

Det är kul att minnas sina första jobb och även jämföra hur det var då och nu.

Säkert mycket var och är både sämre eller bättre.

Tack för alla kommentarer och stora Kramar

2009-06-11 @ 21:49:01
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mitt första jobb var också i familj. Det var varje dag förstås och till klockan halv fem när mannen i huset kom hem. För det fick jag 300 kronor i månaden och året var 1967. Helt sanslöst egentligen att ha ansvar för en liten 10-månadersbebis i den åldern!! Att föräldrarna vågade lämna barnet till mig. Dessutom skulle jag förstås bädda deras sängar varje morgon, laga mat åt mig och mannen mitt på dagen och kaffe till klockan 11 och kl 15.00, städa allt, tvätta handtvätt, baka osv. Hade nästan glömt detta tills Du skrev om det. Det är nog detta som gör det så roligt att läsa Din blogg, man kommer ihåg en massa som man trodde man glömt bort.

2009-06-11 @ 21:54:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: margit

Ja tänk vad allt har förändrats sedan vi var unga...

2009-06-12 @ 00:30:21
URL: http://margitholm.blogg.se.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, på den tiden det var vanligt att de första jobben för flickor var att jobba i familj.

Och samma som du Inga M, tänker jag nu också på att de vågade oss ta ansvaret för små barn i den åldern.

Och ja, vi fick verkligen jobba och göra det mesta i hemmet för ett par futtiga hundralappar.

Kul att du tycker det är roligt att läsa det jag skriver om.

Ha det så gott mina vänner och Kramar

2009-06-12 @ 13:10:58
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: J

Var du tvungen att ha på dig någon uniform som barnflicka? (antar att du var inneboende) Kanske inte traditionella hebiträdesflickkläder, men jag vet att vissa flickor som arbetade som inneboende barnflicka-hembiträdesflicka i lite finare familjer var tvugna att ha typ vit blus och svart kjol. Inte alltför länge sedan, och fortfarande ganska vanligt i Storbritannien. I Sverige är ju barnflickor och hembiträdesflickor överhuvudtaget ganska ovanligt numera.

2012-03-02 @ 12:47:40
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Nej, jag var inte tvungen att ha någon uniform som barnflicka ( det var här i Sverige )

Men säkert det var så speicellt i Storbritannien

Och familjen jag jobbade hos bodde ganska nära där jag bodde, så jag kunde bo hemma

2012-03-02 @ 12:58:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: J

Nja, fast det var ändå ganska vanligt i Sverige förr med sa jag ju, bland de flickor som var inneboende i finare familjer. Tack i alla fall för svaret.

2012-03-02 @ 13:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0