Internetproblem / om stress m.m.


Sedan igår kväll var jag utan Internet.

Först tänkte jag att det var Telias fel.........vill ju helst tänka så istället för att det är problem med ens dator :-D
och gick och la mig för att sova för natten och hoppades att allt skulle vara ok på morgonen,

Men tyvärr så funkade det heller inte när jag vaknade...usch så ledsen jag blev...

Jag hade använt alla knep som förut, startat om modemet, drog ur elsladden, startade om datorn osv.
Och började sedan tänka att det var kanske hos mig felet var i alla fall :-)

Jag ringde Telia och mannen där kollade min uppkoppling där han kunde se att det fanns ingen kontakt med modemet,
men det var inget fel på linjen.

Så han föreslog att jag skulle skaffa en ny splitter ( den som sitter i telefonjacket ) för de kan gå sönder och kan behöva bytas ut.

Så jag åkte till Telias butik i ett köpcenter, och skaffade en ny sådan, och nu funkar nätet som det ska igen.
Jag är så glad....


Hade egentligen idag tänkt att åka till Kungssängen för att titta på en säng, och även till Elgiganten osv.
men datorn fick gå före :-)

Jag köpte även en söt liten mus hos Telia med blommor på :-),
och ska byta mus på måndag eftersom jag vill kunna ringa en support om något problem skulle uppstå.

Jag är "lite" försiktig då jag måste göra dessa saker själv...kanske lite över-försiktig ;-)


Men jag har i alla fall kommit på att det går att jobba ganska bra i Paint Shop Pro även om musen krånglar.
Det finns en hel del bra kortkommandon där också även om det går lite saktare.
Så jag satt igår och gjorde bilden här ovanför.

Gjorde en säng av ett foto av en kudde och satte dit kissen och musen :-)
tyckte det blev lite roligt :-)


Men usch....jag är så trött på mig själv att jag blir så uppstressad när oväntade saker händer.
Det är ett stort problem jag har...och som blivit som ett handikapp.

Men jag kan liksom inte styra det....jag får ont i magen, kan inte koncentrera mig, blir darrig och får ångest...och känner rädsla...
även om det är bara små saker som händer...

Samma när det gäller konflikter....vilket jag inte klarar längre..och absolut inte bråk......då flyr jag

Men jag antar att orsaken är den tiden för flera år sedan som var en mycket konfliktfylld tid,
mycket tråkigt som hände på en gång och många problem, och även i samband med min systers död  och efteråt.

Jag levde under en fruktansvärt stress och press och hade ingen att vända mig till.

Så antagligen är det så att jag gick in i väggen som det kallas...så det är nog bl.a. sviterna efter detta jag har.
Så jag försöker att ha en så lugn tillvaro som möjligt.


Detta blev mina små rader ikväll, och önskar er alla en fin helg...
 

Kommentarer
Postat av: Erika

Det var bra att du skrev det om Splitter, för det visste inte jag att den kan gå sönder. Men å andra sida kunde jag inte veta det heller då jag inte hade modem på mitt förra bredband. Det jag har nu funkar hitintills bra.



Jag kan också bli hispig i allafall när det gäller datorn. Nu när jag bor här uppe har jag ingen att tillgå på nämare håll som jag hade där nere. Nu har jag sonen i Värmland som bor närmast. Men det är i allafall många mil att köra för hans del.



Han har redan varit här när jag inte kom ut på nätet efter allt jag kopplat in. Han hoppade in i bilen och körde, 3,5 timme senare var han här. Han ringde en support och då fick han den hjälp som behövdes. Sedan var det fritt fram att komma ut på nätet. teknikens under. Bra att du fick hjälp. I bland sitter man och fundera på vad felet kan var, men allt klara man inte av utan hjälp.



Är det katt och råtta lek dom håller på med på din bild. Musen har gömt sig bakom. :)



Kram vännen

2010-08-20 @ 22:00:50
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Suss

När jag läser ditt inlägg är jag så otroligt tacksam att jag har en kompis som hjälper mig med nästan allting som har med datorn att göra. Trevlig helg och hoppas allt fungerar. Kram!

2010-08-20 @ 22:54:57
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Va bra att det löste sig så enkelt med Din internetuppkoppling. Och att Du fick så goda råd. Det är ju inte alltid så. Senast när jag hade bekymmer med routern här hos mig så blev jag nästan galen på alla märkliga tips.



Jag läser också om Din känslighet för stress och bråk. Du är klok som ser Dina egna bekymmer och försöker inrätta Ditt liv utifrån detta med en god framförhållning. Då har Du största möjligheterna att få ett bra liv.



2010-08-21 @ 05:35:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Du är då så duktig och fiffig, Fina bilder och Du klarar ju det mesta!

Bra!

Ha det nu så gott och lugnt i helgen!

Kramen*

2010-08-21 @ 09:05:59
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: eva

Jag har också tömt mitt "stresstålighetslager" och det är sviter efter långvarig svår stress.

Jag kan inte hantera det alls så om min dator går sönder och ingen hjälper mig så då är jag illa ute..;)

Jag tycker du är hur duktig som helst på att fixa och dona!

Ha en riktigt skön lördag!

Kram!

2010-08-21 @ 09:09:01
URL: http://evastantvarning.blogspot.com/
Postat av: Mia

Fin bild... och min hjärna som läste rubriken och såg bilden... inte konstigt den musen är stressad... :-)



Läste sedan ditt inlägg och förstår att det är en helt annan stress du hade i tankarna. Vi människor är olika stresskänsliga av olika anledningar... jag tycker du gör rätt som planerar ditt liv efter dina förutsättningar. Var rädd om dig! Tur du är med på banan igen...

2010-08-21 @ 10:12:37
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Renee

Jag förstår verkligen hur du känner, jag är också en sådan person. Minsta lilla som avviker från min normala vardag gör att jag mår jättedåligt. Tyvärr så har inte omgivningen förståelse för det och jag blir ledsen.

2010-08-21 @ 10:32:55
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Eva

Att fly ger ju en tillfälig ångestlindring. Men hjälper tyvärr inte i det långa loppet. KBT är jobbigt men det hjälper på sikt.

Kram

2010-08-21 @ 11:41:10
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul ni gillar min lilla bild...

jag tänkte på min nya säng, dator-musen som krånglar....och så satte fantasin igång :-)

Det är ju så roligt.



Ja, det var verkligen skönt att det bara var splittern det berodde på att jag inte kom ut på nätet.

och antagligen det var därför nätet förut ibland inte helle funkade som det skulle.

Och den nya jag nu köpte, kostade 149 kronor, men så har jag 2 års garanti på den.



Jo, det är knepigt ibland när jag inte har någon datorkunnig som kan hjälpa mig när jag skulle behöva det.

Fast å andra sidan så lär jag mig en hel del,

fast skulle det krångla rejält så kan det bli knepigt.

och olika supporter kostar oftast en summa,

då det 3-åriga serviceavtalet på min Dell dator nu gått ut.

Men jag hoppas verkligen min lilla dator håller ett tag till,

för det vore ju konstigt om den börjar strejka just när serviceavtalet har gått ut...för då kan man ju undra...

En stationär dator bör ju hålla lite längre.



Det känns skönt att höra att jag inte är ensam om att vara känslig för stress,

och tack för goa och förstående rader,

och ja Eva, långvarig stress kan orsaka detta.

Och ja Mia och Inga M, jag försöker inrätta mitt liv så jag har det så lugnt och bra som möjligt, och kommer att förhoppningsvis få ett så bra liv som möljigt framöver också..

För det räcker med allt jobbigt som varit förut...

vill inte ha sånt mera.



Men precis som du Reneé skrev så händer det att omgivningen inte förstår hur jobbigt det är,

och ja, då blir man ledsen.

Svar till den andra Eva:

Att gå i en sådan terapi kostar en hel del pengar, och här där jag bor har vårdcentralen el.dyl inte en sådan.

Och visst kan de kanske kallas som flykt ibland....

men samtidigt...

är det ju inget fel med att undvika situationer som kan göra att man mår dåligt.

har ju blivit lite äldre nu...

och vill bara ha lugn och ro nu efter allt som har hänt...och tycker jag är värd det..



Tack för alla kommentarer och Kramar tillbaks



2010-08-21 @ 14:32:28
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: mimmi

Bilden blev ju jätte mysig och så bra gjort av dig att göra så vackra bilder i PSP :)

Ja man blir ganska orolig när internet krånglar .. tänk så fort man har blivit beroende av det :)

ha en fin kväll nu

kram :)

2010-08-21 @ 17:12:32
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: annette

Så bra att Dina datorproblem gick att lösa så smidigt, tycker telia har varit jättebra när jag har haft frågor om uppkopplingen.

Tycker Du har en väldigt bra självkännedom och Du försöker oxå göra det bästa av den situation Du befinner Dej i. Rätt att vänt lite med sänginköp och annat tills Du känner att Du har kraft att klara av det, ta en sak i taget när det går att göra det för stress skall Du inte utsätta Dej för i onödan!



Hoppas Du har en skön helg!



Kramar!



annette

2010-08-21 @ 19:17:02
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

men å vilken tur det fixade sig,va bra de är supporten som kan se felen ,

ha nu en goo kväll

kram

2010-08-21 @ 20:14:55
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hejsan, Inger!

Tänk ändå att det kan vara en sådan enkel liten sak som kan sabba uppkopplingen och som inte är det första man tänker på. Dumt nog.

En eloge till supporten på Telia :-)



Men jag förstår inte varför du inte kopplar in din nya mus? Den ska sitta i en USB-port och när du startar datorn så installeras nya drivrutiner automatiskt.

Du har väl köpt en mus som passar till Vista eller vad du nu har?

Dra ur den gamla och sätt in den nya, svårare än så kan det inte bli.

Byt USB-port om den är problemet. Lätt hänt att någon liten sak i porten kan sitta lite snett.



Jag bytte mus i går senast för att testa om den var problemet till att min dator uppför sig uselt. Inga problem alls. Datorn blev inte bättre av min nyaste mus, så jag drar bara ur USB:n och sätter tillbaka den gamla musen som är större och bättre för hand&fingrar.



Om din nya mus inte hjälper, så är det något annat som är fel och den kan inte göra din dator sämre. Inget händer med datorn/mjukvaran bara för att du byter mus.

Har jag gjort ofta under årens lopp.

Lycka till med mus med blommor :-)

Kram, Agneta



2010-08-21 @ 21:36:44
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Mia

Så skönt att allt löste sig till sist...jag tycker dom är bra på Telia's support...

2010-08-21 @ 22:24:55
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Hoppas din helg blev bra den också! Inget mer datorkrångel! Sånt gör mig vansinnig! Har lite svårt att tåla stress idag...

Läste ditt svar bland kommentarerna här ovan...förstår dig...men bara du inte vore så ensam jämt!

Kramen!

Ragnvi

2010-08-22 @ 08:56:09
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Renee

God morgon. Hoppas att du får en riktigt fin söndag.

2010-08-22 @ 10:33:23
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: fia

Vilken tur att man kan ringa ,så får jag åxå göra när det krånglar och en ny mus med inte illa . kram .

2010-08-22 @ 13:02:22
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Nettan

Det är bra att man kan ringa någon support!

Jag har också provat att ringa telia, jag har fått hjälp av dom.

Det är bra att kunna ringa någon, jag är då inte alls duktig på datorer.

Så för min del är det en nödvändighet att få hjälp.



Det är många bloggare som är duktig, jag har en bloggvän som hjälpt mig mycket!



Hoppas det ordnar sig för dig med allt!

Kram // Nettan

2010-08-22 @ 14:13:06
URL: http://http://nettanspyssel.blogg.se/
Postat av: Astrid

Vilken tur att du fick till datorn

Ja du stressen ökar med åldern för jag vet inte om jag klarar saker osv. plus att jag lever för lugnt för ombonat

Jag försöker medvetet göra något nytt lite då och då

2010-08-22 @ 15:46:58
URL: http://astrid-hortlax.blogspot.com/
Postat av: eva

Hoppas allt är bra med dig och att du får en fortsatt skön söndag.

Kram!

2010-08-22 @ 17:04:10
URL: http://evastantvarning.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, man blir ganska orolig när internet och datorn krånglar.

Och som för de flesta så betyder min dator mycket för mig

och den fina kommunikation vi har på nätet.

Tänk att inte kunna blogga, maila och annat trevligt man gör ...

det vore otroligt trist.



Och ja, jag är glad över att problemet med att inte komma ut på nätet löste sig så smidigt,

och jag har också bra erfarenhet av Telias service.

Och när jag t.ex. mailat dem på deras sida för kontakt och frågor så har jag alltid fått snabba svar.



Och ja Astrid det är nog så att man tål mindre stress med åren

och tack Annette för dina goa rader.

och tack till er alla för alla kommentarer....

det känns toppen att kunna skriva om olika saker.

Kramar tillbaks

2010-08-22 @ 21:30:35
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Renee

Sv: läkaren tyckte det var konstigt att det gjorde så ont, eftersom det bara var en liten rodnad, men vi fick penicillin,

2010-08-23 @ 08:19:11
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: marie

Nu är helgen slut och det är visst måndag igen...en ny vecka.

Hoppas din vecka blir fin.

När jag blir stressad blir jag virrig...sur och arg, sttackars min familj...

Må så gott.kram

2010-08-23 @ 11:11:47
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: soffie

kram till dej

2010-08-23 @ 21:15:23
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är jobbigt med stress.

ha det så gott mina vänner och Kramar

2010-08-23 @ 22:55:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: elwe

Vad "lustigt" - vi har ju haft samma dataproblem du och jag. Samtidigt. Jag ska också byta splittern. Och även kabeln. Har fått en ny splitter + kabel skickad till mig från Glocalnet som är min internetleverantör. Så nu ska jag bara gå och hämta paketet så ska nog mitt internet bli friskt igen. Det fungerar ganska bra för tillfället, men det beror på att killen på Glocalnet satte ner min hastighet tillfälligt.



Sen det där med stress: Jag känner igen mig! Jag har också blivit känsligare efter en jobbig period i mitt liv. Samtidigt har jag blivit lite duktigare på att styra om mitt fokus. Ibland kan något oväntat eller något jobbigt nästan helt "äta upp" min tillvaro, men jag har lärt mig att reagera lite mer lagom och sedan fokusera på något annat.... det som jag skulle ha fokuserat på om det där oväntade inte hade dykt upp. Och så påminner jag mig själv att jag inte kan lösa alla problem, att jag inte alltid kan vara perfekt, att det får vara lite kaos omkring mig men jag försöker hålla det lite utanför mig. Och om jag själv är delaktig till det som skett så försöker jag tänka att jag faktiskt bara är en människa precis som alla andra, som gör fel ibland - jag också.



Att fly från konflikter - det kan jag tycka att man kan vara värd att göra. Visst är det kanske "ädelt" att ta tag i olika konflikter, men jag kan också tänka att vissa människor kan ha upplevt tillräckligt - och då behöver man få lugn och ro, då kan det räcka med konflikter.



Kram till dig!

2010-08-24 @ 11:07:42
Postat av: elwe

Skummade igenom alla kommentarer och....



"men samtidigt...

är det ju inget fel med att undvika situationer som kan göra att man mår dåligt.

har ju blivit lite äldre nu...

och vill bara ha lugn och ro nu efter allt som har hänt...och tycker jag är värd det.."



... det tycker jag att du har HELT RÄTT i. Fortsätt att tänka så! Så försöker jag tänka. Glömmer man det, att man själv är värd att må bra, så kan det bli jättejobbigt om man har otur. I de där raderna tycker jag att du fått med det allra viktigaste! :-)

2010-08-24 @ 11:14:07
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul Elwe att du hittade till min blogg och tack för dina kommentarer.

Festligt att vi hade samma datorproblem samtidigt och att det fixades på samma sätt.

Jag har en del fortsatta problem och många tror att det är musen det är fel på...

och ska testa snart och byta..

Men jag är ändå inte helt säker på att det är där felet är...men får hoppas jag kan lösa problemet snart.



Ja, man blir nog känsligare för stress med åren, och har man dessutom utsatts för mycket stress under en lång tid

det kan göra att man blir ännu känsligare för det och inte tål det så bra längre.

Och tack för det du skrev om hur du hanterar din stress.

Jag blev också glad över det du skrev och förstod mig om det jag skrev om att jag undviker konflikter nu,

för att jag behöver få må bra och behöver nu lugn och ro för att ha en så bra tillvaro som möjligt.

och ja, vi har alla rätt och värda att må bra.



Stor kram till dig

2010-08-24 @ 15:27:54
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0