Hantverkare hemma / förkylning

Jag har funderat över en sak,

och det är att förr i tiden om någon kom och lagade något hemma t.ex. i köket eller i badrummet
så lämnade de alltid en lapp som talade om vad som hade gjorts.
Speciellt om man inte kunnat vara hemma då.

Men det händer aldrig numera  ( jag bor i hyreslägenhet )

Så man har ju inget bevis på att en person varit hemma och lagat något och namnet på den personen.
Förutom att man ser att något gjorts....men ändå....
Jag tycker faktiskt det är lite konstigt.

Igår fick jag kökskranen lagad då jag inte kunde stänga den och det rann en stråle varmt vatten.

Jag ringde jouren tidigt kvällen innan men de ville inte komma utan sa att jag fick vänta tills nästa dag.
Konstigt tycker jag,
eftersom det ska ju sparas på el och en vattenkran med rinnande varmt vatten drar nog en hel del.

Så om det varit en helg så hade tydligen kranen fått stå rinnande....

Och de verkade inte ha någon brådska igår heller, men till slut senare på eftermiddagen kom en genomförkyld kille och fixade den.

Medan han jobbad så snöt han sig stup i kvarten.

Så efteråt tvättade jag ordentlig kranen och allt vad han kunde ha tagit på så jag t.ex. inte råkar ut för någon influensa :-)

Fast som tur är så är jag vaccinerad mot Svininfluensan :-)

Men skönt att kranen är lagad och hoppas killen kryar på sig snart och att jag slipper bli sjuk
:-)

Kommentarer
Postat av:

http://justiice.blogg.se/

2010-02-04 @ 14:20:53
Postat av: marie

ja rinnande varmt vatten är ju rätt så akut, tycker jag...hoppas att hantverkaren inte smittar dej nu.

2010-02-04 @ 15:16:26
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: britten sa....

ja ibland undrar man hur man prioriterar..hoppas verkligen du inte blir förkyld nu då ....men ofta smittar man ju inte när man redan är förkyld..

2010-02-04 @ 15:48:12
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Skönt att kranen är fixad.
Det kostar nog mer att sända ut en reparatör på kvällen, med övertid och allt, än att låta kranen stå och rinna över natten.

Hoppas nu inte att du blir förkyld bara.
Kramen Synnöve.

2010-02-04 @ 17:27:49
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Eva

Kanske hela personalstyrkan låg sjuka men den här kraken förbarmade sig och kom och fixade din kran ;) inte troligt men man vet ju aldrig :)

2010-02-04 @ 18:11:23
URL: http://kominochtaentitt.blogg.se/
Postat av: Anki N

Men är de inte så att de inte äns har rätt att gå in utan att du vet när?! Så var det förr, fast ja de är väldigt länge sedan jag bodde i lägenhet.
Nja är man väldigt förkyld ska man kanske inte springa omkring hos folk men de e väl lite så idag att folk sjukskriver sig inte i första taget, av rutiga skäl o randiga orsaker. Tyvärr, tvyärr.
Men vi får hoppas han inte smittade dig, håller tummarna.
Kramiz Anki N

2010-02-04 @ 18:24:33
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Inger

Ja det var ju konstigt att de inte kom direkt..Det är ju så viktigt att vi ska spara på energi..
Jobbigt oxå med en rinnande kran. Hoppas du slipper snuvan..
Det är svår att lämna kommentarer ikväll.. hóppas denhär går fram till dig..kramen till dig..

2010-02-04 @ 21:46:19
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Jo, jag tycker också att rinnande varmt vatten är ganska akut
men kanske det är som du Synnöve skrev, att det kostar mera att sända ut en reparatör på kvällen.

Och jo du har så rätt så Anki N, att de har inte rätt att gå in i lägenheten utan att man vet när.
Och först måste jag hänga en nyckel i en nyckel-tub i dörren om jag inte är hemma.
Annars kommer de inte in.
Men jag föredrar att vara hemma när något ska fixas, man vet ju aldrig...

Än så länge känner jag inte av någon förkylning så jag får hoppas jag inte blev smittad av killen som var här och lagade kranen.

Ha det så gott mina vänner och kramar

2010-02-04 @ 21:51:41
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Hoppas att du klarar dig undan förkylning. Det blev aldrig av att jag vaccinerade mig för svininfluensa, men jag har tagit sprutan mot den vanliga säsongsinfluensan i alla fall.

Kram Ingrid

2010-02-04 @ 21:58:21
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: fia

Hoppas du klarar dig undan basseluskerna och detta med lappar jag håller med dig det är bara att dom gör det sedan får man nästan gissa sig till om det är fixat eller inte i bland .
kram .

2010-02-04 @ 22:57:20
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: pappa B

JAsså? Här sitter du och kommer inte in och hälsar på hos mig som Synnöve alltid gör. Fy på dig, nu kikar du in direkt....

2010-02-05 @ 00:51:01
URL: http://www.ojohan.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Morning! Men vad dåligt! Hur ska man veta vad, vem, när o hur nånting gjorts i ens hem om man inte blir upplyst! Trodde hyresvärden var skyldig att informera...
Kramen!
Ragnvi

2010-02-05 @ 04:27:24
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Mia

Skönt att det är fixat nu, i alla fall.

2010-02-05 @ 09:29:41
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: rovie

Rinnande vatten anser de inte som akut, om det inte forsar ut. Röret måste spricka först.

Här ligger det alltid en lapp vem som varit här, vilken tid, vad de har gjort osv.

Så det finns ännu. Beror väl på var man bor antagligen.

Tror nog du klarar förkylningen. Den killen smittade nog inte längre. Om det inte brutit ut just den dagen. Men med sådant jobb får och ska de inte gå hem till hyresgäster i så fall.

Ha det gott
Kram

2010-02-05 @ 12:56:35
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Ulla

Hantverkare är ett släkte för sig. Vi har fått tag på en bra snickare och han får nu alla möjliga och omöjliga frågor från oss. Önskar dig en go och skön fredag och helg!

2010-02-05 @ 14:46:39
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Erika

Konstigt att det inte åtgärdades med en gång, och allrahelst när du ringde jouren. En kran som står och rinner är kanske inte så viktigt, är väl mest munläder det där att det skall sparas. Kan tänka mig det rann ut lite hos dig innan det åtgärdades. Att sedan personen som kom, tydligen var ordentligt förkyld, hade fått mig också att torka av där han hade tagit i med händerna. Jag hade nog öppnat balkongdörren också och vädrat ut alla baciller han ev. hade med sig. :)

Hade själv en av K-HM:s bovärdar här hemma i går. Anmälde felet för ca tre dagar sedan. Glödlampan i badrummet pajade, och när jag skulle skruva bort själva kupan såg jag att det hängde ut från det elektriska och då fick det var. Börja där och skruva och sedan få allt i händerna var ingen tanken som tilltalade.

Kram och har en fin helg.

2010-02-05 @ 16:02:07
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Thalina

Konstigt att de inte kommer på en gång.Det gör de här.Tur i alla fall att du fick det fixat.Fin bild du har gjort.Varma kramar Thalina

2010-02-05 @ 17:43:52
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Lambergsfrua

Det är nog så, att just nu anses inte en rinnande vattenkran som direkt akut. Vattnet rinner ju i alla fall och ner i en ho. Man prioriterar vatten som rinner okontrollerat från sönderfrusna rör och liknande skador. I ett av våra grannhus frös ett vattenrör på vinden och vattnet sipprade genom trossbottnen ner i lägenheten under. Jouren kunde ändå inte komma direkt på stört, för hantverkarna var strängt upptaganupptagna med ännu större läckor just då. De kom, men det dröjde längre än önskvärt.
Sen håller jag med dig, att man skulle vilja ha ett "bevis" för vad som gjorts och vem som gjort det.
Önskar dig en skön fredagskväll.
Mina varmaste kramar

2010-02-05 @ 19:09:51
URL: http://lambergsfrua.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Än så länge har jag inte blivit förkyld,
så jag blev nog inte smittad av killen som var hemma här och lagade kranen.

Och ja, jag tycker också att när någon varit hemma och lagat något att man borde få ett papper på att arbetet utförts och av vem.
För då har man ju något bevis på det hela...

Och ja, det verkar som om inte rinnande vatten är så akut,
men eftersom det var varmvattnet så tyckte jag ändå det var det.
Men....det är ju hyresvärdens ensak...om de förlorar pengar i el p.g.a av detta ;-)
jag ringde i alla fall...:-)

Tack mina vänner för alla kommentarer och det är ju så kul att skriva om lite av varje.
Kramar

2010-02-05 @ 23:19:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Agneta

Håller med dig, jag vill gärna ha ett papper där det står vilket jobb som utförts och tiden det tagit. Alltså en kopia på det som skickas till fastighetsägaren. Det vete katten vad dom skriver att dom har gjort och är man inte nöjd så blir det problem, har jag märkt.
Min kran i kket är bytt 3 ggr. men inte är den bra inte. Ringer jag till fastihetsägaren så utgår man på kundtjänst från att det är fel på mig....så visst, ett bevis på vad som är gjort ska jag skaffa nästa gång.
Tack för påminnelse om detta :-)
Kramen, Agneta

2010-02-05 @ 23:53:39
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, kanske man ska kräva ett papper hädanefter.
Hos oss är det ett par killar / gårdsvärdar anställda av hyresvären som tydligen gör enklare reparationer.
Jag är inte helt nöjd över lagningen av kranen,
då det fortfarande kommer lite vatten i nederdelan av kranen när jag sätter på den.
Så killen bytte inte ut allt eller packninarna.
kram tillbaks

2010-02-06 @ 13:35:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Garbo och jag

Hej!

Av en slump kom jag in på din blogg, och fastnade...

Jag har liknande erfarenheter av hantverkare - och dom är ett härligt släkte för sig :-)
Ha det gott!

Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Kul att du hittade till min blogg.
Ja, kanske är det så att hantverkare är ett släkte för sig ;-)
Och det är bra att de finns
Ha det så gott själv

2010-02-13 @ 22:29:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0