Enträget dörr-påringning

Förra natten var åter igen en natt när jag inte kunde sova, och jag somnade inte föränn vid 7-tiden på morgonen.

Men en och en halv timme senare ringde det på dörren.

Jag hade absolut ingen lust att gå upp och öppna, och speciellt inte när jag inte visste vem det var.
Så jag låg kvar i sängen.

Men det fortsatte att ringa på dörren och någon höll även på med brevlådan.
Samma hände igår vid ett par tillfällen.

Jag försökte att ignorera detta också.

Men när det fortsatte så steg jag upp och tittade i titthålet och det såg ut att stå en kvinna där utanför men hon stod en bit från dörren och synfältet, 

Jag gick sedan tillbaka till min säng för jag hade ingen lust att öppna.
jag brukar inte öppna om jag inte vet vem det är.

Sedan ringde det igen och sedan lät det som om någon försökte öppna dörren med att sätta något i nyckellåset...

Då fick jag nog, och slängde på mig morgonrocken och slet upp dörren och frågade ilsket: - vad är det ?
( Inger Maryissa kan bli ilsk om det behövs ;-)

Därute stod en kvinna som bröt på svenska och sa att hon var från hemtjänsten.
Ja, då har du kommit fel sa jag.

(Saken är den att det finns en annan kvinna i samma hus som har samma efternamn som jag.)

Men det verkade som om kvinnan var osäker på vilken våning hon var på, men hon gav med sig och att hon antagligen kommit fel.

Jag frågade om det var hon som ringde på min dörr igår men det förnekade hon.

Sedan gick hon och jag stängde dörren och ville sova, men sömnen var som bortblåst igen...

Men sedan kände jag ett visst obehag,
eftersom någon hade varit på min dörr dagen innan på morgonen och på kvällen och även då hållt på med brevlådan.
men då öppnade jag inte.

Och om denna kvinna var från hemtjänsten, så var det ju en kvinna som inte kände den person hon skulle till,
och den som behövde hemtjänst fick  i så fall olika personer och personer hon inte kände alls.
Så skulle jag inte vilja ha det....

Förhoppningsvis denna kvinna verkligen var från hemtjänsten
för man har ju hört talas om personer som gått omkring och lurat äldre människor att de varit det och sedan när de väl kommit in  i lägenheten har de stulit saker.

Så nu sitter jag här vid min kära dator, och är trött och irriterad över att inte fått sova.

Jag hade ju planerat att åka till IKEA idag, men det orkar jag inte nu med så lite sömn.
Men det kommer fler dagar ;-)

och ska nu se om jag kan få ett par timmar mera sömn, då jag känner att jag behöver det.

Ha det så gott och önskar er alla en bra dag

Kommentarer
Postat av: Soffy

Hoppas du fick lite mer sömn! Det låter lite oroväckande med kvinnan tycker jag...Kan nog vara bra att kolla upp med grannarna om de sett/hört nåt så ingen gammal människa släpper in henne. OM hon nu inte talade sanning o verkligen var från hemtjänsten. Svårt att veta.

Må så gott - kram!

2010-07-30 @ 12:40:52
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Lambergsfrua

Hm, det där låter väldigt skumt, tycker jag. Om det är en person från Hemtjänsten ska de legitimera sig, allra helst om det första gången de besöker en kund. Här har jag sett att de också har en namnbricka på blusen eller skjortan. Naturligtvis känns det otrevligt, när någon är på ringklockan, brevlådan och låset på det sätt, som du beskriver.

Nu hoppas jag att det var en engångsföreteelse och att du fått sova ordentligt i natt.

Önskar dig en riktigt skön helg!

Soliga kramar,

2010-07-30 @ 14:42:20
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

Jag kan riktigt ser dig där i morgonrock slita upp dörren och säga ..... ilsket..vad är det...det låter som mina takter när jag fått nog av en dörr det ringer på utan slut. Att sedan få sömnen störd av sådant kan göra vem som helst riktigt arg.



Om nu hon var från hemtjänsten borde hon väl för hela friden veta var hon skulle oavsett samma efternamn. Det där är väl ändå något som ska kollas upp innan dom ringer på en dörr. Minns när jag jobbade inom vården och vi fick ett ute-larm, nog såg vi till så vi visste vem vi skulle till och vilken dörr vi skulle låsa upp.



Man har hört en hel del story om hur dom lurar dom gamla att dom är från det och det stället. Tycker nog hon verkade en aning konstig. Eller var det som så att det var första gången hon skulle till den personen, men jag anser fortfarande att man ska kolla vilken dörr det gäller. Sådant kan skrämma ihjäl vem som helst om man hör någon som försöker låsa upp.



Många gånger på förra orten körde någon in sin nyckel i min dörr dagtid. Men den drogs ut lika fort igen, till slut fick jag vetskap om vem det var. Familjen (sönerna) ovanför min lgh där tog ofta fel på dörr. En gång fick jag nog och slet upp dörren med orden..fan vet du inte snart var du bor. Men jag tror inte han hörde...han var nog snabb in genom rätt dörr.



Kramkram

2010-07-30 @ 16:30:32
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Ingrid

Fy så obehagligt!

Det där låter inte alls bra. Du får vara försiktig med att öppna dörren om det händer en gång till. Om hon verkligen var från hemtjänsten så måste hon väl ha någon typ av legitimation?



Att du inte kunde sova igen förstår jag mer än väl. Hoppas att det här inte händer igen och att du får en lugnare natt i natt.



Kram Ingrid

2010-07-30 @ 17:08:04
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Mia

Det är inte otänkbart att det var från hemtjänsten. Vi är ju mitt uppe i semesterperioden och många vikarier då. Sedan vet jag att i Sthlm är hemtjänstarbete något som genomgångsyrke, det skiftar personal hela tiden. Inte kul för de äldre... Frågan är hur de ska komma ifrån problemet...



Samtidigt så är det mycket vanligt att skumma, oärliga personer använder sig av hemtjänstens namn och låtsas att de kommit fel när de blir mötta av någon person. Så visst kan det ha varit försök till inbrott också...

2010-07-30 @ 18:04:08
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jag lyckade till slut sova ett par timmar,

men ville inte sova alltför mycket för jag vill gärna kunna sova bra inatt.

Men oj, vad irriterande det var det som hände i morse,

och hoppas det inte blir likadant imorgon.



Och ja, det kunde ha varit från hemtjänsten,

men som också flera av er skrivit så borde hon ju haft en namnbricka eller kort att visa upp att hon verkligen var därifrån.

och jag tyckte hon var inte riktigt klädd som om hon skulle vara det...

vet inte hur jag ska förklara..det var något...

och också det att någon var på min dörr ett par gånger i går också



Och jag har hört talas om att det går omkring folk, t.om. kvinnor och lurar äldre att de är från hemtjänsten,

och när de väl är inne i lägenheten de stjäl allt de kan komma över.



Och ja, Ingrid, jag måste vara försiktig med att öppna dörren, för man vet ju aldrig...

men det var så obehagligt när personen började hålla på med nyckelhålet,

och jag blev så fruktansvärt arg...

Förhoppningsvis det kan skrämma så de vet att mig är det inte att leka med, och kanske det avskräcker :-D



tack mina vänner för alla kommentarer och kramar tillbaks

2010-07-30 @ 21:09:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Thalina

Jag öppnar heller aldrig dörren när jag är ensam om jag inte känner igen den som ringer på.Det finns så mycket konstigt folk. Hoppas att du mår bra. Kram Thalina

2010-07-30 @ 21:21:11
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: rovie

Det där låter inte roligt. Trodde inte du kunde bli så arg. Trodde det bara var jag. Skojar bara.

Men det är mycket lurendrejerier med Hemtjänsten nu. Men om hon hade nyckel så var hon det säkert, för de har ju egna nycklar. Om det inte var något hon låtsades var den. Nej usch nu ska jag inte skrämma dig. Men det är ju tur du kan säga ifrån.



Men om det inte var samma. Låter lite otäckt.



Hopas det är bra annars med dig. Jag har inte varit här på ett tag och kommer väl vara lite till och från ett tag. Men det blir nog bättre när det blir mörkare ute.



Jag har pysslat lite med bilderna jag fick ta hos dig, men inte fått något riktigt vettigt ännu. Men det kommer det också.



Ha det fint nu och hoppas du får sova på morgonen nu.



Kram

2010-07-30 @ 23:31:42
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning o tack för grattiset hos mig! Livets efterrätt du vet! Spännande!

Hm...låter lite otrevligt det där med påringningarna...men om det nu är som hon säger att hon är från hemtjänsten...man kan ju undra om kvinnans som ska ha hemtjänst fick nån?!

Om TV-avgiften tycker jag INTE!

Kramen!

Ragnvi

2010-07-31 @ 07:54:23
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: soffie

usch så obehagligt,tycker att du ska ringa polisen å berätta detta för du kanske kan beskriva henne,det kan ju faktiskt va en sån som lurar ensamma människor,

hoppas hon aldrig kommer tillbaka och stör dig,

kram å ha en härlig söndag

2010-07-31 @ 09:51:16
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Corina

Verkar skumt i mina ögon det där att hon skulle vara från hemtjänsten även om det är två med samma efternamn i trappuppgången.....fast å andra sidan ska man aldrig sluta förvånas i dagens läge.

Hoppas du får bättre sömn vid nästa tillfälle. Kram

2010-07-31 @ 10:40:21
URL: http://corina.bloggplatsen.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Idag har det inte ringt på dörren och jag fick sova gott på natten...skönt.

Kanske kvinnan var från hemtjänsten,

men nog borde hon haft med sig något för att bevisa det.

Men kan inte hjälpa att jag fortfarande tycker det är lite konstigt.

Jo, Rovie jag kan bli arg ;-) ...när det behövs...

Och efter ett par sömlösa nätter så var inte mitt humör på topp när denna kvinna ringde på dörren och höll på med nyckellåset.

Tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

2010-07-31 @ 21:34:38
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Låter verkligen oroväckande OM det kan ha varit hemtjänsten?

Tycker som ngn sa, att dom borde visa på vem dom kommer ifrån.

Har en släkting som har hemhjälp, men jag vet ju inte rikgit hur det fungerar.

Ska fråga nästa gång jag träffar/ringer henne.

En äkta hemhjälp har nog nyckel, då bode dom veta vart dom ska, utan att *trassla med nycklar i nyckelhålet.

Jag fick en konstigt påringning här oxå för ett par veckor sedan, ganska sent på kvällen och jag väntade inte att ngn skulle ringa på hos mig. Jag bor på gatuplanet så jag hade kunnat gått in i köket och tittat ut genom fönstret vem det var som ringde på,eftersom jag har en balkong på framsidan oxå, men jag glömde det, så jag öppnade iaf och det var ngn lustigkurre som hade gått FEL.

Det hade denna person kunnat sett tycker jag, eftersom jag har en del saker kvar på balkongen, men han var kanske lite onykter oxå?

så jag stängde genast dörren.

Nästa gång det ringer på dörren sent på kvällen så ska jag kolla i köks fönstret först, och tända lampan på balkongen, så jag ser vem det är.



Kram och ha en fortsatt bra helg

/Gunilla

2010-08-01 @ 00:48:25
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: annette

Mycket obhagligt tycker jag, personal från hemtjänsten borde ju veta vart dom skall, men det är väl som i andra yrken på sommaren att vikarier får dålig information. Händer det igen så kräv legitimation, dom skall egentligen ha det fullt synligt på sina kläder förresten!!!

Hoppas Du fått sova bra inatt och att Du snart orkar ta Dej till Ikea för att shoppa lite nytt;)



Ha en bra dag!



Kram //annette

2010-08-01 @ 08:29:24
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Vivan

Fy, så obehagligt för dig!!!

Bra att du inte öppnade...låter skumt, att hon inte viste adressen till sin brukare!



Hoppas du får en go natt och god sömn // Kramen

2010-08-01 @ 15:42:38
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Renee

Det låter lite skumt, tänk att dom inte vet vem dom ska till. Du får vara lite på din vakt!

2010-08-01 @ 20:16:41
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Antagligen är det hemtjänsten som kommer fel till mig istället för en annan person,

men säker kan jag inte vara.

Ska ringa hemtjänsten här i området imorgon.

och tycker också att de ska visa legitimation

och de borde ju veta vilket våningsplan personen bor på som de i så fall ska till.

Antagligen händer detta p.g.a semestertider och vikarier har satts in...men ändå....

tack för alla kommentarer och hoppas ni haft en fin helg och önskar en bra vecka som kommer

Kramar tillbaks

2010-08-01 @ 22:27:01
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0