Att vara och tänka olika


Jag har tänkt lite på om människans behov av att tillhöra en grupp och gemenskap, tillhörighet
och att det betyder mycket för oss människor och ger många gånger trygghet,

men  det verkar också ibland vara viktigt att man tänker lika...
inte alltid...men det kan vara så.

Själv har jag ganska svårt med detta och det har nog med min uppväxt att göra.

Jag är uppväxt inom en frikyrka på 50 och 60 talet, som jag berättat om förut i min blogg,
och där fanns inget utrymme för oliktänkande eller att man ifrågasatte olika saker.

man var tvungen att hålla tyst och inte opponera sig för att inte hamna utanför gemenskapen.
Och samma var det hemma tyvärr.

Så för mig det har blivit mycket betydelsefullt att man inte behöver vara eller tänka lika,
förutom när det gäller viktiga saker som människosynen osv.

Jag skulle t.ex. inte kunna vara tillsammans med rasister, människor med fördomar mot andra, och som förtalar andra
eller gör andra illa osv, ....där går gränsen.

Kommer ihåg på jobbet och där var vi en större grupp som brukade fika tillsammans på eftermiddagarna och vi hade så roligt.

Vi var alla från olika länder, med olika religioner, kulturer, åsikter osv.
och ibland kunde diskussionerna  gå höga och t.om bli heta, och vissa motsättningar kunde komma fram,
men i slutändan var vi alltid sams igen.

För det fanns en stor respekt för varandra som personer.
Det var så otroligt kul och gav så mycket.
Oj....vad jag saknar den tiden....

Men på morgonfikat eller på lunchen på jobbet, så brukade jag ofta sitta tillsammans och fika med olika personer 
för jag har alltid tyckt om möten med olika människor.

På denna arbetsplats hände det tyvärr också att det pratades bakom ryggen på arbetskamrater,
och man kunde t.ex. få höra att den personen är si eller så.

Men ofta när jag suttit och fikat med just de personerna, så upptäckte jag många gånger att det inte alls stämde det andra sagt om den.

Jag tycker det är trist när det skvallras och spekuleras om andra, och att man lätt dömer personer utan att man egentligen vet hur saker förhåller sig.
Och det kan t.om bli mobbning...
och det värsta är när den drabbade inte ens vet vad det handlar om.
 
Önskar så att människor på vår jord kunde vara  mera toleranta mot varandra,
och ha mera empati för människors olika livssituationer, och kunna acceptera varandra som de är.

Även om man kanske inte alltid förstår den andra människans situation, tro osv. så tycker jag att det är viktigt att respektera den andra personen.

Tänk så mycket elände som kunde undvikas då och vår jord skulle bli en mycket bättre plats att leva på för alla.

Detta blev mina små funderingar ikväll.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej vännen

jag känner igen det du skriver.

Så var det på en av dom arbetsplatser jag jobbade på för en del år sedan.

Tyvärr händer det säkert för ofta att vissa pratar bakom ryggen

USCH vad obehagligt det är.

Det har jag xoå råkat ut för.

Fattar inte vad folk håller på med

utan att ta reda på saker och ting om just den personen i fråga.



Tycker det är så DUMT och elakt gjort att göra så.



Önskar oxå många ggr att denna jord skulle vara en mycket plats för alla att leva på OM det inte vore för alla rasfördommar som det tyvärr är överallt verkar det som.



Kram/

Gunilla

2010-06-17 @ 00:29:30
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Gunilla

PS

Glömde att berömma dig för den jättefina tavlan du gjort här i din blogg :D

Jättefin är den.



Ds



2010-06-17 @ 00:30:34
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Mia

Mycket bra inlägg, tycker jag. Instämmer i ditt sätt att tänka... :-) Livet skulle vara så mycket enklare om vi människor kunde vara positivt intresserade av varandra och strunta efter att leta fel hos andra.



Det är ju genom diskussioner med oliktänkade som man verkligen får fundera över sina egna åsikter och ibland omvärdera dem. Att bara umgås med "ja-sägare" ger ju inte så stor utveckling, om man tänker efter!

2010-06-17 @ 05:26:13
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Junitjej

Tack för att du delar med dig av dina tankar! Jag håller med dig om att det är obehgligt när människor talar illa om folk bakom ryggen.

2010-06-17 @ 06:09:48
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Kerstin

Inga dåliga funderingar!

Det är nog det rätta att inte döma efter vad andra sagt utan bilda sig en egen åsikt!

Varm kram*

2010-06-17 @ 09:01:08
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Astrid

Ja du Respekt är ett viktigt ord ,kanske ett av det viktigaste i vår samvaro med andra

För ögat ser en sak och man kan vara väldigt fördömande och så börjar personen i fråga prata och man känner att den här personen har ett djup

Jag vet en farbror som folk nästan såg ned på och var lite rädda

En gång så stötte jag på honom i skogen under en hundpromenad och vi började prata

Ja du jag vet inte hur många språk han kunde bland annat hebreiska och han hade rest mycket i sitt liv

Jag mötte den mannen med stor respekt sedan och alla som lite hånfullt pratade om den krokiga mannen berättade jag för dess vilken intressant person han var

Tyvärr finns han inte längre

Men hans snälla goa ögon glömmer jag aldrig när han berättade om sina resor

2010-06-17 @ 10:50:14
URL: http://astrid-hortlax.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jag blir så glad att ni gillar mina små funderingar,

och det känns så fint att få dela med mig av dem med er.

Ja Gunilla, vår jord skulle vara en bättre plats att leva på om det t.ex. inte fanns alla rasfördomar.

Och tack för dina goa ord om min tavla.



Och ja Mia, livet skulle vara så mycket enklare om vi människor kund vara positivt intresserade av varandra

och strunta i att leta efter fel och brister,

och håller med om att umgås bara med ja-sägare ger inte så stor utveckling.



Så otroligt fint det du Astrid berättare om farbrorn som folk såg ned på,

och du upptäckte vilken intressant person han var med en massa intressanta livserfarenheter.

Tänk om vi alla gjorde som du...



Tack mina vänner för alla kommentarer och kramar

2010-06-17 @ 12:59:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: mimmi

Det var en otrolig vacker bild du har gjort till detta intressante inlägg :)

Ja tyvärr så är det många som gärna vill prata skit bakom ryggen på folk

2010-06-17 @ 13:27:08
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: britten sa

Hej min fina vän ...så klok du är och så rätt du har....inne en kortis på bloggen bara.....fortsätt och njut jag tror att värmen kommer nu..kram

2010-06-17 @ 18:11:15
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Helen

Hej, det är ju rätt svårt det där. Alla tänker olika, och många har svårt att förstå det.



Du gör så fin grafik tycker jag.. härligt



Helen

2010-06-17 @ 22:19:22
URL: http://hejaweb.se
Postat av: eva

Jag instämmer till fullo i allt du skriver,det finns inget så hemskt som när någon blir utsatt, utfryst och mobbad.Undrar vad det kommer sig att somliga måste göra ner andra, avundsjuka eller är det ett sätt att dölja sin egen känsla av litenhet? Ja, det är ett otäckt fenomen i alla fall!



Jag tycker att din bild är otroligt fin!!

Kram!

2010-06-17 @ 23:06:55
URL: http://tantsnack.blogg.se/
Postat av: Renee

Skvaller, prat bakom ryggen och mobbing, ska utrotas. Alla måste hjälpas åt!

2010-06-18 @ 09:42:16
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Anki N

Hej.

Ja de e lite konstigt att människor tisslar o tasslar om varandra utan att redigt veta. Att folk mobbar varandra är rent skrämmande men jag tror detta beror på den egna individen, osäkerher o massa andra hemska saker. Vad som är ändå svårare att förstå är hur de kan få med sig andra människor i sina handlingar - den biten är än värre!!

Tänk om världen kunde bli snäll - vilken känsla.

Kramiz Anki N

2010-06-18 @ 11:17:55
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Inger

Söt bild igen min vän..

Så rätt du har,.,bra och klokt inlägg. Jag tror att vi många gånger är rädda för varandras olikheter..

Men visst är det spännande att få höra hur andra kulturer har det och lever. Man ska nog kanske försöka lyssna lite mera, då är det nog lättare att förstå den andra personens olikheter när man får bakgrund. Sedan är vi alla olika. Man behöver inte alltid säga det man tänker..

Säger som Anki, tänk om världen kunde bli snäll - vilken känsla.. Så sant.

Kram till dig min Majeldsvän...

2010-06-18 @ 14:00:28
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: soffie

va fin bild du gjort och va bra du skriver,

tyvärr är det många runt oss som ej kan acceptera varandras olikheter,tänk om alla va som barn och snabbt acceptera hur andra ser ut och hur de är,

(de flesta barn iallafall)

ha en goo kväll goa du!

2010-06-18 @ 19:49:48
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Glad ni tycker om min lilla bild och att ni också tycker om mitt inlägg.

Jo, det är så tråkigt när människor blir utfrysta, mobbade, baktalade osv.

tänk om alla människor vore mera toleranta mot varandra, och respektera varandras olikheter.

Och tråkigt är också när personer blir baktalade och om de inte ens vet vad det handlar om, och har ingen chans att försvara sig ens.

Och ja, det är spännande att möta människor från olika kulturer och länder, och det har jag gjort mycket genom åren.

och det har berikat mig mycket, och det har gett mig mycket förståelse för många saker och insikt i mycket.

Tack för alla kommentarer,

och det är alltid så mysigt att kunna dela med oss av olika funderingar om olika saker.

Kramar

2010-06-18 @ 21:03:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning från ett regnigt Hälsingland!

Kloka o allvarliga ord här idag...du har så rätt i vad du skriver!

Kramen!

Ragnvi

2010-06-19 @ 05:13:06
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mobbning på skolor uppmärksammas en hel del och pratas om. Men mobbning på arbetsplatser är mindre omtalat. Det som Du beskriver, skitprat, kan lätt urarta till något värre och till slut bli ren mobbning. Under några år av mitt numera rätt långa yrkesliv var jag utsatt för kvalificerad mobbning och det var hemskt. Att försöka ta itu med det själv var som att försöka fånga in en amöba, mobbarna slank hela tiden ur greppet och skyllde på de konstigaste saker, fast jag hela tiden frågade om vad jag gjorde för fel, men ingen kunde säga. Och arbetsgivaren struntade i det hela, trots mina vädjanden att han skulle ingripa. Glömmer aldrig när en av "arbetskamraterna" ville byta arbetsuppgift med mig en stund på dagen för att hon behövde göra något speciellt som hon sa. När jag sedan skulle gå upp och hämta en sak så upptäckte jag att skälet till bytet var att de närmaste medarbetarna skulle fira en födelsedag utan mig. De satt där och tittade på mig med häpna, lite skamsna blickar när jag hastade in och ut ur rummet. Det värsta är att man till slut tror på deras bild av en själv och självförtroendet sjunker ner i botten.

2010-06-19 @ 07:48:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Renee

God morgon! Här skiner solen och jag ska iväg och svettas på gymmet.

2010-06-19 @ 09:24:18
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: eva

Kikar in för att önska dig en trevlig helg :)

Kram!

2010-06-19 @ 09:25:18
URL: http://tantsnack.blogg.se/
Postat av: marie

Allid så kloka funderingar som kommer från dej.

Jag håller med dej, man ska ha respekt för varandra.

man behöver inte tycka lika men man ska kunna respektera andras åsikter.

Jag tycker inte det spelar nån roll var man kommer ifrån eller vilken färg man har. Alla människor har samma rättigheter och samma värde. Alla kan vi lära oss saker av varandra.

Alla är vi olika, man har rätt att vara den man är.

Ha en skön helg. kram

2010-06-19 @ 10:50:05
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jo Inga, det där med mobbning på en arbetsplats har jag också varit med om.

Och jag funderar på att skriva ett separat inlägg om denna händelse jag varit med om.

Så hemskt det de gjorde med dig.

och ja, det att inte veta vad det handlar om eller vad man eventuellt har gjort för fel, är fruktansvärt.

Och som du skriver att det värsta är att det blir lätt att man till slut tror på deras bild av en själv

och självförtoendet får sig en riktig törn.

Som hände med mig också...

och samtidigt jag kände...vem ska man kunna lita på i fortsättningen....

Det är helt otroligt och sjukt att vuxna människor gör så mot andra.



Och ja Marie, man ska ha respekt för varandra även om man inte tänker lika,

och att det spelar ingen roll var man kommer ifrån, färg osv.

Alla människor har samma rättigheter och samma värde.

Och ja, alla kan vi lära oss saker om varandra.



Tack mina kära vänner för alla kommentarer och önskar er alla en fin fortsatt lördag.

Kramar

2010-06-19 @ 14:09:19
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0