Vad är ett rikt land ? + händelse i T-banan

Jag har hört någon säga att ett land definieras som rikt på hur väl de tar hand om de svaga i samhället,
Hur väl man tar hand om de äldre, sjuka och de som har det svårt och de som inte har det så gott ställt.

Sverige räknas som ett rikt land...men man oroas för den allt mer pågående nedrustningen av välfärden och klyftorna ökar alltmer i samhället.
Det är verkligen en oroande utveckling...


Idag när jag skulle åka med tunnelbanan hem så gick jag förbi några personer som var ganska starkt alkoholpåverkade.
Och jag var tvungen att gå förbi ganska nära kanten till tåg-spåren.

Just då vinglade en av männen till och jag lyckades ta ett raskt steg framåt...för om han vinglat på mig så kunde jag ha ramlat på spåret.

Efteråt var jag ganska skakad...då jag tänkte på vad som kunde ha hänt...


Annars är det underbart väder här i Stockhom, och det är så skönt att nu kunna plocka av sig vinterkläderna.

Man riktigt njuter av solen, värmen och av naturen som mer och mer vaknar till liv.
visst är det underbart !

Ha det så gott mina vänner och besökare och önska er alla en fin fortsatt påskhelg.

Kommentarer
Postat av: mimmi

Hoppas du har haft en mysig påsk .. om man tar bort det som hände i tunnelbanan förstås.

underbart väder här också:)

kram/Mimmi

2011-04-23 @ 22:39:27
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Ailas

Tittar in här precis innan jag ska lägga mig, känner mig ovanligt trött efter att ha varit utomhus nästan hela dagen. En så fullkomligt underbar dag det blev! Det kändes till och med härligt att använda spade. :)



Jag är mycket orolig över det stigande bruket av alkohol och andra droger. Deras följder märks överallt i stadsbilden, även en vanlig vardag.

Här i stan är det en stor motormässa i helgen, så i morgon är nog stan totalt nersvinad. Ölburkar och sånt överallt. Skönt att vara hemma.

Vilken tur du hade som lyckades hålla balansen!

Ha det fortsatt fint i påsk!

Kram

2011-04-23 @ 22:43:31
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Ja, det där med sjukvården är bekymmersamt. När vi senast var på akuten så blev den sammanlagda väntetiden 5,5 timmar och då ingick som aktiv handling en röntgen och en undersökning och en bokning av återbesök. Det märkliga är att på en sån mottagning finns inte möjlighet att få mat och dryck trots att man som patient är bunden dit under väntetiden. En del patienter har heller ingen möjlighet att ta sig för egen maskin till någon matförsäljning / servering på sjukhuset. Någon typ av automater med enkel mat borde inte vara omöjligt att ha just på akuten. Besök där kan ju inte planeras i förväg och den som kommer dit kanske inte ätit på flera timmar redan vid ankomsten.

2011-04-24 @ 03:08:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Britten sa

ja jag brukar faktiskt tänka på det att det är konstigt att det inte händer mera ändå nere i t banan med tanke på alla påverkade människor som vandrar där....Ha en fortsatt fin helg och vilken så fin bild du gjort här innna..kram

2011-04-24 @ 08:42:33
URL: http://gliteroga.blogg.se/
Postat av: Rovie

Usch det låter otäckt med T-banan. Tur du klarade dig.

Sjukvården, kallar inte Sverige ett rikt land där inte.

Måste kanske in själv nu, men har ingen lust. Väntar några timmar till.

Nu är det ljuvligt ute. Helt otroligt vad fort allt gått. Men, jag får inte påmina byxor, valkar i vägen och blixtlås går inte knäppa. Mellanbyxor och sommarjumprar. Det får duga så länge.



Ha det fint och hoppas Påsken varit och förblir fin.

Kram

2011-04-24 @ 16:55:02
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: soffie

usch va läskigt att bara gå förbi de där fyllisarna det är alltid obehagligt,tur du ej ramla,

ha en fortsatt mysig påsk,

kram

2011-04-24 @ 17:42:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det var läskigt det som höll på att hända i Tunnelbanan.

Både jag och han som var full och snubblade mot mig kund ha råkat illa ut.

Jag kände mig ganska skakig efteråt.



Jo, Inga M, jag tycker också det borde finnas möjlighet till mat vid akutmottagningar.

för folk mår ju inte bättre av att inte få något att äta under många timmar.

att få mat har ju betydelse för hälsan

När min mamma lades in på sjukhuset så fick vi vänta på en akutmottagning i många timmar trots att min mamma var allvarligt sjuk.

och det fanns ingenstans att få lite mat,

och jag själv fick ont i magen och mådde jätte-dåligt av att inte få något i magen + oron för min mamma

Och ännu jobbigare var det för min lilla mamma.



oj, Rovie...hoppas det går bra för dig att åka till akuten...vet inte vad som hänt dig..

ska nu till din blogg och se om du skrivit något.



Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks

2011-04-24 @ 21:15:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Rovie

Hej

Det är ingen fara, eller ja det är ju inte så bra, mycket högt blodtryck och medicin med hemska biverkningar. Enligt läkaren skulle jag åka in, men jag har haft det hela tiden utan att han brytt sig, så jag avvaktar nog till i morgon. Men det var gränsfall tidigare idag. Förhoppningsvis blir jag hemma.



På Huddinge-akuten får man mackor och kaffe gjort av personalen till patienterna. Har aldrig varit med om på annat sjukhus.



Hör av mig om det blir någon ändring.



Kram

2011-04-24 @ 21:57:24
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Shit pommfritt sicken läskig händelse du var med om! Hemska tanke!

Idag väntar en till varm dag...jag håller mig i skuggan med Ditte!

Kramen!

Ragnvi

2011-04-25 @ 08:28:12
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Corina

Vet inte riktigt om jag vill kalla vårt land rikt när man ser hur illa vården fungerar idag....det haltar ordentligt på den punkten. Kram !

2011-04-25 @ 08:48:06
URL: http://corina.bloggplatsen.se
Postat av: Rovie

Hej



Tack tack. Ville bara tala om att jag är hemma fortfarande. Känns lite bättre idag och tur det för idag verkar det bli rekordvärme här +26 vid 11-tiden.

Så lite måste jag ju ta mig ut. Men försiktigt.



Hoppas du får en fin Annandag

Kram

2011-04-25 @ 13:08:31
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det var läskigt det som höll på att hända i tunnelbanan, men skönt att det gick bra

och ja, man kunde önska vården kunde funka bättre för alla..

Skönt Rovie, att det känns lite bättre idag...var rädd om dig..

Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks

2011-04-25 @ 18:36:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Inger!Du hade änglavakt!Liksom jag hade i December,förra året.Då jag "nästan"kom under en körande lastbilMen den hade stannat före övergångstället,så jag trodde att jag fick gå över.Men då börjar han köra!Jag var inte långt från,för jag var under motorhuven.Tror ni människan stannade o fråga hur det gick?Ibland,tror jag på änglar.

2011-04-26 @ 22:46:39
URL: http://chintohs.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0