Supermånen m.m.


Idag är det den s.k.Supermånen, som det skrivits om en hel del den sista tiden.
Att månen nu passerar närmare jorden än vad den gjort på 19 år och dessutom är det fullmåne.

får se hur man sover inatt....

Denna måne har skapat en del oro, då det finns de som tror att den kommer att orsaka naturkatastrofer osv.
att den kommer att rubba klimatmönstret på vår jord, och att det dessutom kan bli mera oroligt i världen.

Visst påverkar månen t.ex. ebb och flod, och säkert gör det så mera denna gång, det är ju vetenskapligt bevisat
men att den skulle påverka så många saker...har jag svårt att tro på.

Fast visst är det lätt att ryckas med lite i denna vidskepelse om Supermånen,
p.g.a. bland annat jordbävningen och Tsunamin i Japan som hänt just under den senaste veckan,
plus så mycket andra oroligheter just nu på vår jord.

Men jag har ändå svårt att tro på att månen skulle vara en bidragande orsak till dessa saker,
fast å andra sidan...det finns ju en del saker som är svåra att förklara rent logiskt..


 

Jag har även hört talas om något som heter Mayakalendern,
och de säger att jorden kommer att gå under 21 Dec 2012 och det skrivs en del om det i bloggvärlden över vår jord.

Information om denna Mayakalender finns här på Wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/2012-fenomen

Men jag tror absolut inte på dessa saker.

Så många gånger olika religösa ledare, sekter och delar av religioner m.m. förr har satt ut ett datum när jorden skulle gå under.
Och vi finns fortfarande här ;-)

Det verkar som om sådana grupper har någon slags döds- eller katastroflängtan...eller vad jag ska kalla det...

Det händer nog mycket saker på vår jord ändå, så det behövs ju inga domedagsprofeter som skrämmer upp folk ännu mera.

Vi får istället hoppas att människan blir mera rädd om vår jord och om varandra, så vi får behålla vår jord ett bra tag till
och att den blir en bättre plats för alla människor att leva på.

PS.delar av texten ser kanske lite konstig ut....men det är Blogg.se som strular..;-)


Kommentarer
Postat av: Mia

Domedagsprofeter med världens undergångsbudskap poppar upp emellanåt. Men varje gång har de haft fel. Tror nog att de kommer att ha fel även den här gången.

2011-03-19 @ 19:24:21
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Ailas

Månen ilar nog vidare utan att det för den sakens skull händer så mycket, så tror jag. Även under den kommande natten tänker jag sova gott, brukar inte vara känslig för månen. :)



Skrämselpropaganda ogillar jag i allra högsta grad, oavsett varifrån den kommer. Det finns så mycket elände att tänka på ändå.

2011-03-19 @ 19:47:10
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: soffie

wow vilken måne det är,jag har knappt sovit ett dugg på flera nätter nu så jag hoppas på att få sova inatt,

kramen

2011-03-19 @ 21:00:53
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: elwe

Fin bild! Som alltid. :-)



Mayakalendern känner jag inte till. Ska bli spännande att se om det sker något speciellt det där datumet. Jag känner mig inte speciellt rädd, tror inte på det. Men ändå, kan bli intressant att se om det händer något särskilt eller om det är som vilken vanlig dag som helst.



Jag är annars lite "siffervidskeplig". Eller i alla fall "sifferintresserad". Som härom dagen, då råkade jag handla för exakt 666 kr på en affär. 666, Djälvulens tal. Det kändes lite läskigt, nästan så att jag var beredd att köpa någon lite extra grej för att få en annan slutsumma. Inte för att jag tror att något läskigt skulle ske på riktigt, men jag lägger märke och tycker det är intressant med siffror så där.



Tycker det är kul med speciella datum. Som i november i år, när det kommer bli 111111 (11 nov 2011). Eller om några år, då kommer datumet för en av dagarna i januari bilda mitt telefonnumer. Lite kul tycker jag.



Månen, jag har inte märkt något särskilt. Men det är intressant sådant där.



Ha en fortsatt fin helg!

Kram!

2011-03-19 @ 21:11:18
Postat av: isa

Jag har mått jätte dåligt hela dagen. Fått små oros attacker & melankoliska tankar...

Sedan visade det sig att det var fullmåne. Dock visste jag ingenting om att det skulle vara superfull måne.



Tror mest det är ljuset som får en att känna sig lite skum. Men jag kände av det hela dagen.

2011-03-19 @ 21:18:24
URL: http://isabellemannersjo.blogg.se/
Postat av: annemon

jag tycker nog att månen ser lika stor ut som vanligt, man kan ju inte tro på allt som skrivs, men visst händer det mycket nu på vår jord.

2011-03-19 @ 22:38:12
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Inga M

Jag hör till dem som påverkas av fullmåne, fast positivt. Jag blir pigg och har inga sovproblem. Och vackert var det.

2011-03-20 @ 05:54:51
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Har vi måne...jag missar det mesta just nu, fniss!

Igår snosade vi lite här...mmmm!

Kramen!

Ragnvi

2011-03-20 @ 08:29:30
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Har en känsla av att jordens undergång har varit på tal och att också datum lagts vid olika tillfällen!

Månen påverkar mig i.a.f. en svart gardin som stänger ute månstrimman på natten är ett måste!

Kramen*

2011-03-20 @ 09:01:00
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Bling

Det pratas mycket om Mayakalendern, vissa säger att då börjar den om igen. Själv vet jag inte och jag tror ingen kan säga när det är slut. Tycker du skriver så bra om att just vara rädda om varandra, och ta vara på jorden. Det är nog det bästa. Ha en fin Söndag

Kram

2011-03-20 @ 13:13:08
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: Suss

Det finns mycket underligheter som sprids över vår jord. Jag tror inte på sånt heller, men att månen kan ställa till det på olika sätt, det har man ju hört. Själv påverkas jag inte av sådant, men lite intressant är det ändå att höra om det. Kram!

2011-03-20 @ 17:38:31
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är lite lustigt med dessa domedagsprofeter som poppar upp då och då.

Det måste vara människor som gillar att skrämma människor ;-)



Själv sov jag förunderligt nog relativt bra förra natten, trots Supermånen :-)

Men på kvällen kände jag mig lite pirrigt upprymd....

kanske det var månens inverkan :-) ;-D

eller också var det vetskapen om denna måne som gjorde kvällen lite extra spännande ;-)



jo, Elwe, det med siffror och datum kan vara lite kul många gånger...och kan kittla fantasin...



Ha det så gott mina vänner och hoppas ni fick sova någorlunda förra natten

kramar tillbaks

2011-03-20 @ 18:32:27
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Jane - ROCKBLOGGEN

Urs, detta ville jag inte läsa.. :/ Nu blir jag orolig ju!

2011-03-20 @ 20:47:07
URL: http://thediarybitch.blogg.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Hej Inger Maryissa!

Mayakalendern,ja.Är det inte spännande att se,vad som händer?Så jag skrev i min blogg,tomten kommer inte i år!Tror bara att de inte kunde komma vidare med kalendern.Kram,Inger

2011-03-23 @ 12:54:40
URL: http://Chintohs blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0