Social status osv.


Av någon orsak kom jag att tänka på en kvinna som jag kände som var ensamstående med ett barn

Och pappan till barnet anklagade sedan henne för att varit ett dåligt föredöme för barnet

Orsaken tyckte han var:
- att mamman bara haft ett enkelt kontorsjobb
- och att de bodde i en förort och området bestod mest av lågavlönade osv. ( ett s.k. fattigt område )
- och han tyckte att mamman skulle ha satt barnet i en privatskola just därför

Men hur skulle mamman ha haft råd till det...?
( på den tiden kostade de skolorna en del )

Men barnet klarade sig bra och har nu som vuxen dessutom ett välavlönat yrke och har det gott ekonomiskt ställt m.m.

Jag tycker nog att hennes pappa var ute och "svamlade" en hel del.

Mamman hade ju gjort sitt bästa, och vad är det för fel att ha ett vanligt kontorjobb osv.?
Pengar och status är ju inte allt här i livet....

det finns ju så mycket annat som är värdefullt...och andra värderingar som ju är viktiga för ett barn att få med sig hemifrån
Och att lära sig respektera andra människor av olika bakgrund, social status, osv.

Naturligtvis ett bra yrke betyder mycket och speciellt om man trivs med det.

Och pengar betyder en hel del för trygghet och för att kunna göra saker man vill och även kan uppfylla drömmar

Men det med status...är något jag inte förstår mig på... :-)

Alla människor är lika värda, och unika....och så viktigt att vi alla möter varandra med respekt och respekterar varandra som vi är, utan värderingar..

Det är mina tankar om det hela...
Vad tycker ni om detta
?

Kommentarer
Postat av: Erika

Det finns de som anser att status är en merit att kunna stoltsera med. Varför har jag aldrig begripit, för att det skulle ser bra utåt sett kanske. För egen del när jag skilde mig jobbade jag först som lokalvårdare, därefter blev det inom vården. Lokalvårdare står inte högt i kurs hos många, det är ett yrke långt ner på listan, men hur skulle det ser ut om ingen valde det arbete? Det som har varit viktigt för min del i mina barns liv, det var att de växte upp till välartade individer oavsett mitt val av arbete. Men så resonerar nog inte alla tyvärr.



Önskar dig en god natt och hoppas dina sömlösa nätter är över för denna gång.



Kramkram



2011-05-13 @ 22:28:24
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Bling

Hej

Tycker också att det viktigaste för barnen är att ha bra värderingar och att de får kärlek och känner sig trygga..alla människor är lika mycket värda, inre trygghet finns ju också kvar även om man blir sjuk el. arbetslös,mycket kan förändras i livet som man inte kan påverka när man är vuxen då har man nytta av grundtryggheten.

Ha en bra kväll

Kram

2011-05-13 @ 22:28:30
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: annemon

Alla människor är lika värda oavsett vilket yrke man väljer, fast en del tror sig vara värda mer.Vilket också kanske märks i deras lönekuvert,

2011-05-13 @ 22:35:19
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Rovie

Det där med satus är ingenting för mig heller. Jag har jobbat på kontor hela tiden och stortrivts. Det tycker jag är huvudsaken Statusen struntar jag totalt i.

Pengar är nog bra att ha, ett måste helt enkelt. Men för mycket gör nog ingen lycklig. Och som det sägs, man får ingenting ta med sig osv.



Tack för kommentaren. Jag bor 2 tr bara, men det ser högre ut pga berg och träd. Jag har en bild på min balkong som kommer nästa gång då syns det bättre. Jag har det för trädens skull

Flikarna har jag antingen hittat eller så var de redan ibockade för de har jag haft hela tiden.

Men hur jag fick upp det andra har jag ingen aning om, de bara fanns där rätt som det var. Så nu är jag nöjd med 9an.



Ha det fint



Kram

2011-05-14 @ 00:03:01
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Rovie

Hej igen

Hoppas min kommentar kom med, jag ser den inte nu men du kanske ska godkänna först.



Glömde säga att det är fina katter du har idag.



Och sedan har jag ju min balkong med i inlägget längst ner, det var väl det du såg. Det är lite djupt under balkongerna. Mer än den blir det inte.

Minnet är kort.



Nu ska jag i säng.



Kram

2011-05-14 @ 00:26:20
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Mia

Så kloka ord i ditt inlägg.



Pengar är viktiga. Men det betyder inte att det måste vara mycket pengar, men så mycket så att varje minut inte behöver gå till tankar på hur man ska klara morgondagen.



Det är inte säkert att ett barn blir mer harmoniskt bara för att det växt upp i ett hem där det funnits mycket pengar. Att en människa (barn) ska bli harmoniskt och få ett bra liv beror förstås på så mycket annat.

2011-05-14 @ 10:08:01
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Gomorgon!

Söt bild!Jag duger som jag är.

Men undrar eftersom pappan klagade,kunde han inte gjort något för sitt barn?

Inger nu funkar min blogg,men jag blev SUR på Blogger som raderade ditt inlägg att du inte kan dricka kaffe mer en 1 kopp.onstigt att man blir censurerad för en sådant simpelt inlägg.Men jag tror det var strulet och blogger inte såg upp.Ha en trevlig helg,och nu funkar det.Om inte,byter jag blogg.

2011-05-14 @ 10:35:44
URL: http://chintohs.blogspot.com/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Konstigt,menar jag.

2011-05-14 @ 10:37:19
URL: http://chintohs.blogspot.com/
Postat av: Corina

Man kan ju undra vart pappan var under barnets uppväxt....

Ja du det är bra underligt att man kämpar för att höja sin status, rent sjukt faktiskt när man duger som man är.Jag är den jag är och om nu någon inte kan tåla det så låt bli då,den personen klarar jag mig utan i mitt liv...kram !

2011-05-14 @ 13:33:08
URL: http://corina.bloggplatsen.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, Erika, tyvärr det finns de som anser att status är en merit att kunna stoltsera med,

och jag har heller aldrigt begripit detta, och tycker det är konstigt.



Och det är trist detta att vissa yrken nedvärderas...mycket trist...

men hur skulle samhället se ut om t.ex. inte lokalvårdare fanns...

de borde uppskattas mera och få högre lön tycker jag.



Och ja, jag tycker också att det viktigaste för barn är att få bra värderingar hemifrån,

och får kärlek och känner sig trygga och att alla människor är lika värda.

Och ja Bling, den inre tryggheten är viktig



Och samma som du Rovie, tycker jag också att trivas på sitt jobb är viktigare än status



Och ja, man kan undra var pappan fanns när det gäller det jag berättade om i mitt inlägg

om han nu ville att barnet t.ex. skulle gå i en privat skola,

så kunde han ju ha bidragit med pengar i så fall



och håller med dig Corina, att om någon inte gillar den man är så klarar man sig utan den personen i sitt liv.



Tack mina vänner för alla kommentarer,

och det är så intressant och roligt att få utbyta tankar med er här i min lilla blogg om olika saker



kramar tillbaks

2011-05-14 @ 14:21:19
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: mimmi

jag duger som jag är :) och jag tar ingen hänsyn till om folk är direktör eller städare.de är lika mycket värd båda:)

2011-05-14 @ 15:40:49
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Ailas

Om dessa saker har även jag skrivit ganska ofta, för precis som du ogillar jag den människosynen. Det sättet att se på människor har dessvärre inte heller minskat, snarare tvärtom. Idag är det yta, prylar och status som gäller... och i samma takt ökar stressen och tomheten. För de blir aldrig nöja... rätt tragiskt, egentligen.



Hoppas att du får en fortsatt fin lördag!

Kram

2011-05-14 @ 16:59:56
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Gunvor

Att det i fågelvärlden såväl som

bland oss människor finns sådana

som glider genom livet på en

räkmacka? Undrar om de tycker

att de har ett gott liv.

Ha en fin Helg !

Kram Gunvor

Ps/Jättemysig blogg /Ds

2011-05-14 @ 18:47:58
URL: http://blogg.luktviol.se
Postat av: ella

ja inte behövs d privatskola för att få d bra

spelar ingen roll vad folk gör för mig alla är vi olika å tur är väll det=)kram!!!

2011-05-14 @ 19:10:40
URL: http://farytaleinblue.blogg.se/
Postat av: soffie

så fint du skriver ,har heller aldrig förstått detta med status huvudsaken är ju att man tar hand om sitt barn sen spelar det ingen roll om du är lågavlönad tycker jag,kram

2011-05-14 @ 22:58:55
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Rovie

hEJ



jA VICKE äR DUKTIG PÅ ANIMERINGAR. hADE EN BLOGG DÄR HAN LÄRDE UT DET FÖRUT I gIMP.

hAN JOBBAR MYCKET MED DET prOGRAMMET.

haN INSTALLERADE DET HOS MIG (eLLER JAG HAR HAFT DET FÖRUT), MEN TYCKER DET ÄR KRÅNGLIGT. dE JAG GÖR MED ETT KICK I pHOTOSCApE ELELR lUNAsCAPE TAR 10-11 MOMENT I GIMP.



mEN JAG ÄR GLAD ÖVER BILDEN, SJÄLVKLART.



nU SKA JAG FAKTISKT GÅ OCH LÄggA MIG HAR ITNE MÅTT SÅ BRA SÅ JAG AHR SOVIT HELA EFTERMIDDAGEN.



hOPPAS DU FÅR EN FIN SÖNDAG



kRAM

Också capslock igen, tror jag ska pilla bort den knappen snart.

2011-05-14 @ 23:43:59
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Hoppas du fick sova igen lite efter vaknatten?! Tur att datorvärlden finns! Jag vet...

Status...skiner jag fullkomligt i! Min bästa tid var när jag var lokalvårdare/städerska!

Kramen!

Ragnvi

2011-05-15 @ 07:32:15
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Astrid

Ja en del människor ser ner på andra .Jag tror det beror på en inre osäkerhet hos dessa eller lågt IQ

För är ju alla värdefulla och unika

2011-05-15 @ 11:51:20
URL: http://astridlarsson.wordpress.com
Postat av: Sylvia

I dagens samhälle är det mycket statustänkande och vi påverkas hela tiden av tidningar och annan media att vi måste ha det allra senaste av allt.Men frågan är om man verkligen blir lyckligare med alla dessa prylar.Jag tror inte det. Det är ofta små saker och händelser som skänker en inre frid och lycka i våra liv.

Önskar dig en fortsatt fin söndag!

Kram Sylvia

2011-05-15 @ 14:22:40
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: annette

Så kloka ord och tankar mitt i vårt samhälle som är så stautstänkande. Tror det är många som känner sig mindre värda än andra och det har nog inte bara med pengar att göra utan även med Din sociala status.

I det fall Du beskriver kunde väl pappan sett till att barnet fick en bättre en utbildning om nu barnet ville det, och hade förutsättningar!



Ha det gott i veckan!



Kram!



annette

2011-05-15 @ 19:25:27
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det verkar idag som om de väldigt mycket är yta, prylar och status som gäller.

det är så trist med detta ytliga tänkande.

Tänker även på den utseendefixering som finns.

det finns ju så mycket andra värden här i livet som är viktigare



Själv har jag aldrig brytt mig om status och trivdes på mitt enkla jobb jag hade, och trivdes med det

och för mig har alltid varit det viktigast...det att trivas med sitt liv.



Och ja, jag tycker också att pappan jag berättade om i mitt inlägg kunde ha bidragit till att barnet kunde gått i denna skola,

om barnet ville det osv.

istället för att klanka ner på mamman som tog allt ansvar för barnet och gjorde sitt bästa



tack mina vänner för alla kommentarer och stora kramar tillbaks

2011-05-15 @ 19:47:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Status kan ju vara olika saker. Samhället och socialvetenskapen räknar med en sorts status beräknad på inkomst, utbildning osv. Och i en del människors ögon så värderas människor efter den statusen. Det funkar inte för mig. I mina ögon har alla människor ett människovärde, lika för alla, oberoende av samhällsstatus.



Men sen kan man i de olika grupper man befinner sig ha olika status. Jag kan ju exempelvis se att eleverna i en klass formerar sig i statushierarkier, där några har mer inflytande i gruppen än andra. Och då är vi inne på en form av status oberoende av ëkonomi osv. Hög status i en klass kan erövras på olika sätt, likaväl som låg status blir andras lott. Och mekanismerna bakom detta är komplexa och oåtkomliga för oss lärare. Vi får acceptera det men genast gripa in om någon utsätts för förtryck, det är däremot inte godtagbart.

2011-05-17 @ 06:07:05
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0