Hemtjänsten och äldrevården - erfarenheter

Jag arbetade för länge sedan några år inom hemtjänsten och på ett servicehus på helgerna
Och har varit med om hur hjälpen och servicen till de äldre förändrats

När jag jobbade där för mer än 20 år sedan, så hade vi t.ex. ofta tid att sitta ner och prata och fika med de äldre
speciellt med de som var helt ensamma och utan släktingar

Och det fanns tid att gå ut och promenera och tillsammans gå och handla även om personen satt i rullstol

Men sedan skulle det börja sparas och dras in på personal
Och det gjorde stor skillnad

Och tryggheten för de äldre att ha samma personal som kom ändrades, bl.a. även på grund av att vi ofta fick ta in vikarier vid personalbrist.
Innan hade de oftast samma person som kom, så man lärde känna varandra ganska väl och fick en bra kontakt
och sedan hade man även bara tid till att göra de viktigaste saker..om ens det...

Det var en stress att hinna med det som stod på våra scheman p.g.a. så få personal...och tid att sitta ner och hålla sällskap försvann
och promenaderna med de äldre blev allt färre

Besparingarna kunde ibland yttra sig på andra sätt som var ganska skrämmande
ett tag skulle det sparas på engångs-handskar, och annat viktigt köptes inte in i tid.....vilket ju kunde utgöra en fara både för oss som jobbade och för de äldre
men vi fick ordning på det till slut som tur var...men ändå...

Men jobbet blev allt tyngre då man många gånger var tvungen att vara ensam t.ex. när de äldre skulle hjälpas till toa, och ur och i sängen och det tog på ryggen
Innan var vi nästan alltid två stycken vid dessa tillfällen

Jag blev så ledsen och började må dåligt av denna stress med de äldre, plus ryggproblem jag fick, så jag var tvungen att sluta.

Nu när jag läser och hör om att dessa besparingar och indragningar på personal inom hemtjänsten och äldrevården fortsätter, så blir jag så ledsen.
och kan ju inte låta bli att oroa mig för den dagen när jag själv behöver hjälp

Sedan har jag funderat lite om det med anställning av personal till hemtjänsten och serviceboenden

Den sista tiden jag jobbade där så anställdes ofta människor som vikariat / fast vikariat, som var arbetslösa då de ofta var tvugna att ta de jobb som fanns..( antagligen nu också ? )

Men att jobba inom vården är ju inte vilket jobb som helst.

Och jag tycker det är viktigt att jobbet passar personen och en person tycker jag inte ska behöva tvingas ta ett sådant jobb för att t.ex. få behålla sin A-kassa
Jag har varit med om att personer anställts inom hemtjänsten och äldrevården som inte alls passat för jobbet.

Hoppas det åtminstone har blivit bättre nu...men säker är jag inte...

Detta blev mina små rader och funderingar ikväll


Kommentarer
Postat av: Inger

ja det låter förfärligt när man hör hur de behandlar gamla människor. Man blir rädd för att bli gammal. Det är ju jätteviktigt att de som jobbar med äldre att de måste få en gedigen utbildning. Men det verkar som gamla inte har något värde idag...Blir bara ledsen när jag hör och läser om det...Säkert värre nu än när du jobbade..

kramkramen..

2011-11-07 @ 22:53:19
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Tyvärr verkar det som om äldre inte har nåt större värde i politikers ögon, för annars skulle det väl inte behöva se ut som det gör idag. Det måste till mer personal så de äldre får ett liv som kan kallas för liv och inte bara slutförvaring. Kram

2011-11-08 @ 00:46:29
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Allt man läser och hör om hemtjänsten och äldrevården gör att man bävar för den dag man eventuellt skulle få sådana vårdbehov :(



Kram, Ingrid

2011-11-08 @ 10:22:53
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gunnar

Det finns nog många ställen där dom gamla inte får den vård och hjälp dom behöver. Måste dock i ärlighetens namn berömma den vård som våra äldre släktingar fått och får. Kanske är det väldigt olika runt om i landet.

2011-11-08 @ 18:43:36
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Veiken

Jag har varit med om samma sak som du, fast med förskolan. Jag var med på guldåren när alla barn blev sedda och bekräftade varje dag. Nu är det mest en förvaring, med alldeles för många människorna på en liten yta.

Ingen vill veta av barn eller gamla..... Kram

2011-11-08 @ 20:18:18
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar*:

Jo, det är tråkigt när det bara blir så att det för de äldre bara blir som en slutförvaring på äldreboenden och servicehus

Många som inte kommer ut och inte får all den hjälp som de behöver och ingen stimulans i vardagen

Säkert det finns platser där det funkar bra och de äldre mår bra.

Men tyvärr också det förekommer att det inte alls är så.



Alla indragningar av personal, och att det ska kosta så lite som möjligt...

vilket går ut över de äldre.

Själv är jag ganska orolig för hur det kommer att bli för mig, eftersom jag bor i en "fattig" kommun, och vet att omsättningen av personal är stor.

Vet t.ex. en kvinna som bor några våningar under mig som nästan jämt får olika personal från hemtjänsten...det måste kännas mycket otryggt, speciellt som de kommer in med nyckel i lägenheten

Själv skulle jag tycka det vore jobbigt om det t.ex. en kväll stod en helt främmande person inne i lägenheten.



Och ja Veiken, tyvärr har ungefär samma utveckling hänt även i förskolan.

Kommer ihåg när min dotter var på dagis i början av 70-talet, och det var små barngrupper och många jobbade där, och alla barn blev sedda och bekräftade varje dag



tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

2011-11-08 @ 21:40:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: soffie

va bra du skriver,jag har med jobbat både på sjukhem å hemtjänst å när jag pratar med gamla kollegor så säger de att det är jättetungt nu , så hemskt att många gamla sitter ensamma i sina hus så många timmar, ha en goo kväll

2011-11-08 @ 22:15:07
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anneli

Ja, det är verkligen hemskt att det har blivit som det har blivit. Jag tycker man läser var och varannan dag om hur gamla människor vanvårdas och att personalen inte hinner med. När ska det bli en ändring? Jag bara undrar.

2011-11-08 @ 23:20:20
URL: http://metrobloggen.se/5generationer
Postat av: Inga Magnusson

Jag läser och läste mycket om den dåliga vården för äldre människor när min mamma levde ( till för ett och ett halvt år sedan) men kunde bara konstatera att hon fick väldigt bra hjälp av hemtjänst under hela den tid hon var vårdbehövande. Jag hoppas att det är enstaka platser som inte är bra men som får stort utrymme i media och därför får det hela att se mörkt ut. Det finns ett liknande fenomen i skolan. Om man i undersökningar frågar föräldrar vad de tycker om svensk skola idag så får man ganska negativa svar, men om man frågar vad det tycker om de egna barnens skola så är det positivt.

2011-11-09 @ 06:54:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Det är så illa ibland så man kan bli mörkrädd! Tur att det ändå finns eldsjälar!

Kramen!

Ragnvi

2011-11-09 @ 07:02:32
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Mia

Inger, min vän...jag vill INTE bli gammal och hamna nånstans där det funkar på det här sättet...Jag tycker det är fruktansvärt hur det har blivit...

Stor kram till dig!

2011-11-09 @ 07:12:27
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: annemon

Ja det är skrämmande, det är så man blir mörkrädd,

Det är bara pengar som styr idag var vi än tittar,den lilla människan är inte värd mycket,dessvärre ser det ju likadant ut på alla inrättningar såsom skolor dagis äldreomsorgen sjukvården,det fattas personal.Visst finns det dom som borde valt ett annat yrke som inte passar in där dom just befinner sig.

Ha en bra dag.

2011-11-09 @ 09:18:27
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, nog har mycket försämrats inom olika områden i samhället..tyvärr

och många människor kommer i kläm.



Men som du Inga M, skriver så finns det ställen där det funkar bra, och ja, säkert det är också så att det negativa får mest plats i media...

de borde också skriva om när det funkar bra...



Men här där jag bor är jag lite orolig över hur det funkar....och tyvärr så är det så på flera andra platser också.

Man önskar att de som styr kunde uppmärksamma detta mera, så att alla får det bra när de t.ex. blir äldre

Och att det satsas på mer personal inom vården, skolan, förskolan osv.

För jag tror att lösningen på många problem finns just där.



Stora kramar tillbaks till er alla

2011-11-09 @ 22:02:44
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0