70-tals Nostalgi - cafeér då m.m.


Minnen dyker upp då och då för mig från 70-talet, som för mig var en speciell tid.

Jag hade flyttat hemifrån, frigjort mig och även från den strikta frikyrkan jag var uppväxt i.
För mig det var ett frihetens årtal.
Jag har berättat en hel del om min uppväxt här i min blogg

Igår såg jag ett program på TV om kaffe och kafeer.
och det fick mig att minnas kafeér som fanns på 70-talet här i Stockholm

Jag kommer speciellt ihåg ett som fanns nära plattan på Sergels torg, där Hennes & Mauritz är nu.
Kommer inte ihåg vad det hette,
men det var ganska stort och det gick alltid att hitta en egen ostörd plats att sitta och fika och läsa eller skriva,
eller bara sitta och fundera.

Och i Kulturhuset fanns på nedre plan en kafeteria där vi var en grupp ungdomar som ofta samlades för att sitta och prata och diskutera olika saker

Kommer ihåg att jag tyckte de hade så goda ostsmörgåsar, och vi satt där ofta länge och tog en påtår och en till smörgås.
Ofta återkom vi där ett par gånger om dagen, och det var så kul.

Det var även mycket billigare att fika då. Nu skulle man inte ha råd att fika ute så ofta som man kunde då.

Nuförtiden..speciellt i centrum så är det svårt att hitta cafeér osv. där man kan sitta lite avskilt, eller i en grupp och kunna sitta länge..
det är ofta så stressigt och man kan inte sitta hur länge som helst...

Samma gällde t.ex. Mc Donalds restauranger på den tiden.

T.ex. den som finns längst ner på Kungsgatan här i Stockholm,
som såg mycket annorlunda ut då, med en lite gammaldags inredning...men oj...vad den var mysig tycker jag.
Dit älskade jag också att att gå...

Men nuförtiden ser alla Mc Donalds restauranger ungefär likadana ut.

Och på den tiden var det inte lika mycket stress, och inte dessa stora affärscentrum som finns nu
och det var ett lugnare tempo,

Visst var den tiden inte helt bekymmersfri,
men jag känner att man tog dagen mera som den kom, utan att oroa sig alltför mycket för saker och ting.

Man levde mera i nuet...och njöt mera av enkla ting i livet och utan den stress som oftast finns idag, och man tog dagen som den kom

Detta blev mina små rader idag och öskar er alla en fin ny vecka som börjat


Kommentarer
Postat av: Ylva

Ja, fy tusan vad dyrt det är att ta en fika på stan idag. Svårt också att hitta något riktigt mysigt, speciellt i en storstad. Billigast och godast är att baka själv :)

2011-09-19 @ 16:28:55
URL: http://ylvwes.blogspot.com
Postat av: britten

hi hi va märkligt ...vi pratade också om cafeer som fanns förr i dag..min man är en riktig cafe nörd han

2011-09-19 @ 16:31:26
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Håller med dig om att det är ganska dyrt att fika ute numera. Synd, för jag gillar det verkligen. Men när jag tänker efter så är det kanske tur att jag inte har råd att göra det så ofta. Hur skulle jag då se ut? Kram

2011-09-19 @ 20:50:31
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inga Magnusson

Va roligt att Du skrev om caféer på 70-talet! Vi är ju jämngamla Du och jag så jag minns också kaffekulturen då. På den tiden var vanliga människors bostäder rätt så små och möjligheterna för ungdomar att träffas ostört hemma var inte så stora. Då gällde kaféerna. Där kunde man sitta länge och prata över en kaffe och en ostfralla. Och röka. Det var förfärligt rökigt eftersom rökning var tillåten överallt. Jag har också suttit många timmar på kaféer och skrivit, bara plitat ner tankar i flygande fläng.

2011-09-19 @ 22:55:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, nu fick du mig att minnas också, sitter här och ler...tack L

2011-09-20 @ 05:28:48
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: wiper

Jag flyttade också hemifrån på 70-talet.Alla har nåt att frigöra sig ifrån, själv var det en sträng uppfostran. Vilka härliga minnen du radar upp. Det är verkligen mycket dyrare nu och mer stressat. Att gå på café gav lugn och ro. Innan datoriseringen. Jag går helst på små caféer för där får man mer lugn och ro och har man ett stamfik så lär man känna personalen lite. Som du skriver så har det blivit mer likriktat och hur kul är det?. Jag blir så nostalgisk när jag läser ditt inlägg. Jättebra skrivet. Finns det inget litet mysigt café i Stockholm längre?. Sen är det dyrare i en storstad.



Vårt Lakatos och Ritz är billigare och bättre än många andra fik.



Ha en skön dag

kramar

2011-09-20 @ 12:18:40
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul ni gillar mitt lilla inlägg, och att flera känner igen hur det var på 70-talet

och ja Inga M, kaffekulturen var annorlunda då,

och precis som du också skriver så var cafeér en samlingsplats för ungdomar.

Undrar om ungdomarna gör så idag ?

Och ja, då fick man även röka överallt, och ja, det kunde bli rökigt.



Jag skulle gärna vilja hitta ett mysigt kafé där jag kan sitta lite i lugn och ro och njuta och återkomma till någon dag i veckan

och sitta och skriva lite som jag gjorde på den tiden...

T.ex. sitta och göra utkast till mina inlägg i bloggen m.m.

Visst man kan fika och göra det hemma,

men tror man får mera inspiration om man är någon annanstans och får lite andra intryck



Och ja, Wiper, säkert det finns mysiga cafeér nu också....men vet inte var här i Stockholm,

eftersom mest hållt mig häromkring där jag bor, och här finns inte så mycket att välja på.

Jag får väl börja leta :-)...då jag behöver komma ut lite mera

Men synd bara att det nu är så dyrt att fika ute nu, men någon gång i veckan skulle nog gå bra



Tack för alla kommentarer och det är så kul att få dela olika minnen.

Stora kramar tillbaks

2011-09-20 @ 16:10:54
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Hej Inger Maryissa!

70talet i sanning tidernas cafe.För min del var det 60talet när man var ung och ogift.Jag hängde på på Kungsträfgården,där man trånade efter den snyggaste killen som såg ut som Harry Belafonte.Flickornas dröm och hette George!Precis som min man.Denne George var från Trinidad.Allt nog är jag hemma i kylan!Titta in hos mig får du se mitt Cafe.Cafe Du Monde!French quarterm,New Orleans.Kram,Inger

2011-09-20 @ 19:06:53
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Naturligtvis,Cafe ska det stå

2011-09-20 @ 19:08:15
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: annemon

Visst var det mysigt med cafeèrna förr och det fanns även en jukebox som man kunde välja musik på. Lite nostalgi är bara mysigt.

Ha de gott.

2011-09-20 @ 19:15:50
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: soffie

tråkigt att det ska kosta så mycket för att ta en fika!man får helt enkelt åka till IKEA å fika där är det billigt men man hittar ju alltid nåt annat där! kramen

2011-09-20 @ 22:01:24
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: mimmi

Jag går mycket gärna i på ett cafe som de har gjort om så det ser ut som när jag var ung ;)

2011-09-20 @ 22:52:35
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Erik "Semlan"

Jag stannar gärna till på fik ibland. Men visst, det är ofta ganska dyrt så besöken blir inte så ofta. Nu finns det ett fik igen nere på nedre plan på Kulturhuset. :-) Kul inlägg.

Det fanns förr någon matbutik under fontänen och rondellen vid Sergels torg, i den runda affären, tror de har skor där nu. Minns inte vilken matkedja, det kanske du kommer ihåg?

Postat av: Veiken

Nu hamnade jag i nostalgitrappan. Jag satt ofta på caféer när jag var ung. Jukeboxen gick för fullt och man spejade på alla snyggingar. En härlig tid! Kramar

2011-09-21 @ 19:45:52
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Visst är det mysigt med nostalgi från olika tiden i ens liv

och kul att flera kommer ihåg det jag berättat om

och ja, visst kommer jag i håg juke-boxen som fanns på några kafeér.

Min pojkvän och jag gick i början på 70-talet till ett café som hade en sådan, och vi lyssnade på Beatles m.m.



Kul att du Erik berättar om att de nu åter igen har ett fik på nedre botten av Kulturhuset

får nog försöka masa mig till stan och kolla...jag blir ju så nyfiken

Men matbutiken du skrev om kommer jag inte ihåg...

men vem vet..kanske fler minnen kommer..



tack för alla kommentarer, och oj, vad kul det är att få dela olika saker och minnen.

kramar tillbaks

2011-09-21 @ 23:19:24
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0