Flyttat ? / mediciner m.m.

Nu har det gått ett par dagar sedan det positiva beskedet jag fick från röntgen / datortomografin
att det var inget farligt det som först syntes på min lunga

Men oj, vad trött jag har varit de senaste dagarna...
men det är nog p.g.a spänningen innan svaret på rönten, plus förkylningen jag drog på mig vid läkarbesöket :-)

Men skönt att jag har möjlighet att vila mig när jag känner för det


Igår fick jag ett brev från Skatteverket..en blankett om anmälan för flyttning inom Sverige

Nu är det ju så att......så vitt jag vet..hi, hi......så ska jag inte flytta och har inte planerat det heller

Visserligen skulle jag inte ha något emot det...d.v.s att börja om på nytt ;-)
Men än så länge är det bara ett önsketänkande....

Det var ganska konstigt att jag fick denna blankett....man blir ju lite fundersam...
Och jag har mailat Skatteverket och frågat varför de skickat den till mig.



Och så till medicinen Simvastatin som jag fick av läkaren p.g.a lite förhöjd kolesterol halt i blodet

Jag tog medicinen i fyra dagar...och sedan vaknade jag en morgon med en fruktansvärd kramp i ena benet
så jag var tvungen att ställa mig upp för att få den att försvinna, och som tur var gick det över
men jag var öm i musklerna efteråt

Och jag hade fått veta att denna medicin kan ge biverkningar på musklerna, så jag slutade direkt att ta den,
och det höll läkaren med om att det var bra att jag gjorde

och kolesterolhalten var ju inte så hög...får väl tänka på mera vad jag äter istället.
Men usch...det är läskigt vilka biverkningar vissa mediciner kan ge

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Jag har också fått ändra från Simvastatin. Tydligen vanligt med biverkningar. Även om du flyttar hoppas jag du fortsätter med bloggen....Kram

2011-09-13 @ 13:26:05
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Hejsan Inger!

Jaså minsann, skatteverket tycker att du ska flytta?!

Det var väl konstigt av dem. Jag hoppas att du får något vettigt svar från dem.



Statinerna är det många som får benkramper av. Åke har en annan typ av dem än du har fått och han har haft kramp till och ifrån, men fortsätter ändå med tabletterna. Han har ju haft hjärtinfarkter så det gäller att hålla kolesterolhalten låg.



Kram Ingrid

2011-09-13 @ 14:52:45
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Margit

Både Lasse och ag använder..denna medicin ockås dagligen för våra förhöjda blodfetter...Men lasse har aldrig känt några kramper..och jag möjligen någon enstaka gång...

Ja många mediciner..har ju biverkningar...

Kram!!!

2011-09-13 @ 16:19:04
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Otäckt med dessa biverkningar!

Fick faktiskt kramper av en astmamedicin, var bara att sluta med den!

Biverkningarna är väl individuella men verkar finnas så många varianter att det räcker åt alla?!!

Kram*

2011-09-13 @ 16:28:22
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: annemon

Hade ingen anig om att dom kunde ge biverkningar. Biverkningar är inget vidare av medeciner, har haft hade konstig känsel i fötter och upp på benen en bit.

Konstigt klart du undrar varför dom skickar en flyttblankett, brukar man inte beställa det själv.

2011-09-13 @ 16:48:55
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: annette

Ja, men då kanske skatteverket betalar en flytt åt Dej;) Lite mystiskt är det ju!!

Lite dålig stil av Din Dr att ge Dej medicin mot höga blodfetter om det bara var en lätt förhöjning, för dessa mediciner ger ofta biverkningar!

Bra att Du slutade!



Ha det gott och hoppas Du blir lite piggare snart!



Kramen



annette

2011-09-13 @ 20:32:48
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

usch att du fick sån kramp bra att du slutade då för man ska ju ej bli dålig av medicinerna,hmm låter ju knepigt att de skickat ut en blankett om du ej har bett om den bra att du maila dem å fråga,kram till dej från ett stormigt karlstad.

2011-09-13 @ 21:35:06
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Veiken

Fy, för biverkningar! Jag har nästan slutat med ost, för det åt jag hur mycket som helst förut. Vet inte hur kolesterolet ser ut nu, men jag mår bra - tror jag! Kramar

2011-09-13 @ 22:27:08
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Inga Magnusson

Jag känner en person som åt den här medicinen och som fick mardrömmar som biverkan. Låter ju helsjukt, men det var verkligen sant. Man kanske kan byta.

2011-09-13 @ 23:01:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hoppas du får en större bostad, längre ner och gratis flytt ;-) Passa på!



Mediciner ger biverkningar så din läkare får väl skriva ut något annat i stället som du tål.

Man måste ju alltid testa sig fram till det som är bäst. "Lätta" biverkningar kan man få i början men det brukar ge med sig efter en tid.

Hoppas att du hittar rätt medicin för en sådan bör du nog ta eftersom läkaren ansåg det nödvändigt, trots "lite" förhöjt kolestrol. Inte ska det bli högre inte, så ska du vara utan mediciner bör du kolla värdet ofta.

Nu har vi halv storm och kallt...Katia får gärna dra vidare för nu räcker det..Brrrr.

Ha det gott!

kram, Agneta



2011-09-14 @ 01:55:35
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Corina

Att mediciner kan ge biverkningar är ju ingen nyhet, vad som mera facinerar mig är hur olika människor reagerar på samma medicin !

Min man har denna medicinen sedan flera år tillbaka utan minsta biverkan alls.Kram

2011-09-14 @ 05:48:43
URL: http://corina.bloggplatsen.se
Postat av: Ragnvi

Morning o tack för grattiset hos mig! Dagen slutade med en dunderförkylning...hm!

Jag har ju otaliga kramper ändå...och vägrade äta din medicin så jag fick en annan...än har jag inte märkt av några mer kramper!

Kramen!

Ragnvi

2011-09-14 @ 07:31:49
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: wiper

Min man fick samma symptom av Simvastin så han har bytt Crestor som funkar jättebra. Många reagerar på Simvastin.



Inte undra på att du har varit trött för det blir man när sånt händer och man skall vänta på provsvar. Allt kommer efter när spänningar släpper.



Bra att du slutade med medicinen.



Ha en fin dag

kramar

2011-09-14 @ 08:40:42
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Anki

GRATTIS gud vad skönt att de inte var något läskigt i din lunga. Nu blev jag glad!!

Jag tror den där blanketten har en mening. Den kom för att säga dig något, kanske puffa på lite, få dig att ta de där steget framåt som du funderar på ibland.

Medecin - ja de vet i tusan om de inte är livsfarligt igentligen...jag avskyr tabletter o sånt men just nu är jag tvungen att äta..uch o fy. Har högt blodtryck.

Ha de så gott. Kramiz Anki

2011-09-14 @ 09:27:21
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det verkar som om Simvastatin ( statiner ) kan ge en del obehagliga biverkningar

just det med muskler..ont eller kramper..

Och om det vill sig illa de kan ge muskelförtviningar

men antar att det är i sällsynta fall...förhoppningsvis.

Och en del får inga biverkningar alls...

så det är tydligen mycket individuellt, precis som med andra mediciner

Jag slutade i alla fall med medicinen då jag inte vill ha sådana biverkningar

Och ja, Inga M, jag har hört att denna medicin även kan orsaka mardrömmar

och jag märkte att jag drömde extra mycket de dagar jag tog medicinen



och ja Agneta, det finns andra alternativ till denna medicin, och en annan medicin som du Wiper skrev om,

men eftersom kolesterolhalten bara var en aning förhöjd så kanske jag tillsvidare kan tänka lite mera på vad jag äter istället

Läkaren sa att jag skulle kolla kolesterolhalten om 6 månader igen



ja, det var ganska lustigt det med flyttningsblanketten jag fick från Skatteverket

och jag mailade dem och fick till svar att antagligen de av misstag skickat den till fel personnummer / adress, och jag kan riva blanketten

Men jag fick ett snabbt och vänligt svar från Skatteverket vilket är toppen...

så det verkar toppen att kunna kontakta dem per mail...



Och ja, visst skulle jag behöva och vilja flytta...men det är lättare sagt än gjort...

Är man ensamstående med liten inkomst / pension....det är inte helt lätt.

Får väl flytta in på något servicehus när jag blir ännu äldre :-)

( ingen rolig tanke...men )



Nu börjar min trötthet ge med sig efter spänningen inför röntgensvaret,

och det är så skönt att veta att det inte är något allvarligt fel på min lunga

Fast jag är alltid mer eller mindre trött,

och det beror nog på mina problem med inre stress som jag kämpar med..

att jag så lätt blir uppstressad och rädd för olika saker.

Det behövs inte mycket så sätter det igång och jag får t.om. ångest

Men jag försöker lära mig att ta det lugnt...



Tack mina vänner för alla kommentarer och kramar tillbaks



Ps. det blev ett långt eget svar...kan ju inte låta bli :-)

Men kanske någon går hit och kikar igen..

2011-09-14 @ 14:08:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: mimmi

Du kanske har skickat efter i sömnen ;) Det r tyvärr alltid några biverkningar med medicin.

kram/mimmi

2011-09-14 @ 14:57:19
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: ella

konstigt du fick den blanketten=)?

jag e livrädd för medeciner hihi.funkar nog me bara ändra kosten som du säger.kram ha en bra kväll

2011-09-14 @ 18:38:56
URL: http://farytaleinblue.blogg.se/
Postat av: Veiken

Det verkar som om Skatteverket har noll koll. Jag är inte förvånad!

Blåsiga kramar!

2011-09-14 @ 19:41:12
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Mia

Det jag blir mest glad över att läsa, är ändå resultatet från röntgen! Åh så bra!!!!!

2011-09-14 @ 22:08:04
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Rovie

Simvastatin är en riktig liten fuling. Jag blev trött av den och då menar jag trött, kunde somna när jag åt eller drack vatten. Det var en vanlig biverkning. Jag fick ta en halv istället men inte hjälpte det då fick jag sluta med den för jag hade inte och hade aldrig haft något fel med blodfetter och behövde den inte alls.men de b r u k a r ge den. Brukar, Hoppas din trötthet går över, kan ha varit den också. Gud vet vad vi stoppar i oss undrar som läkarna själva vet det. Det här var pharmaceupten som sa till mig och jag kollade upp me läkaren.



Kramp ha jag ändå, visst är det fruktansvärt det med.



Hoppas du piggar på dig nu.



Kram

2011-09-15 @ 00:38:18
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: annemon

Tack för din grattis hälsning på min blogg.

Ha en bra dag.

2011-09-15 @ 08:40:03
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Sylvia

Hejsan Inger!

Åh, så skönt och vad glad jag blir efter ha läst att allt är OK med dig.Förstår att du känner dig helt slut efter veckor av oro över att det inte stod rätt till med lungan. Jag tro att om du ser upp med vikten och kollar kolesterolvärdet lite ofta så kan du säkert vara utan simvastatin. Inte alls roligt med dessa biverkningar.



Skatteverket verkar vara helt ute och cyklar. Måste ha blandat ihop dig med någon annan. Man hoppas ju de kan ge dig en ordentlig förklaring över detta brev åtminstone.

Ha det så jättegott vännen.

Kram Sylvia



2011-09-15 @ 18:04:40
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Suss

Jag har hört flera som får liknande biverkningar av den medicinen, men en av mina bästa vänner har ätit den i många år utan att känna av ett dugg, mer än att hon mår bra.

Du kanske kommer att flytta på dig framöver, man vet aldrig, vill du det, så kanske det blir verklighet. Kram!

2011-09-15 @ 21:24:22
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Lotta

Så bra att du slutade med din medicin så att du inte behövde lida i onödan, men klarar du dig utan den eller har du fått någon annan.

Flyttblankett...det var ju en överraskning. Ibland får man konstiga brev skickade till sig, men man vet ju aldrig...Eller?



Ha en bra och fin fredagskväll!



Kram

2011-09-16 @ 17:03:00
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det med flyttnings-blanketten från Skattemyndigheten var lite lustigt,

men fick som svar från dem att antagligen av misstag den blivit skickad till mitt / fel personnummer

Ok...det är ju inte så farligt....bara inte personnummer blandas ihop i allvarligare och viktigare saker



Och ja, det är läskigt ibland med biverknigar av mediciner,

och ibland har jag den känslan av att vissa mediciner skrivs ut alltför lättvindligt

Jag försöker nu med att mera tänka på vad jag äter för att kolesterolhalten inte ska öka

Men har även läst och hört att detta med kolesterol halt kan vara ärftligt,

och jag tror på det,

eftersom jag hade en liten förhöjning även när jag var yngre och smal.

får väl fortsätta att hålla koll på det...

Även övervikt kan vara ärftlig..känner igen många saker från min mamma....



och ja, jag är så glad över att den senaste röntgen visade att det inte var något allvarligt med min lunga



tack mina goa vänner för alla kommentarer

och stora kramar

2011-09-16 @ 23:14:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Inger Maryissa!

Ja fy katten för konstiga mediciner.Jag fick en för att jag hade högt blodtryck.Av den fick jag ont i halsen och sedan fick jag en annansort_både dyrare och även den gjorde att jag fick ont i halsen.Slänge båda.Varför ska man få ont i halsen?Kass!Kramen,Inger

2011-09-22 @ 21:27:16
URL: http://chintohs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0