Känt mig lite låg + funderar sluta röka

Jag har känt mig lite extra låg de sista dagarna, med ångets-problem och problem med sömnen
Det blir så ibland, men nu mår jag bättre igen.

Tror också att det är oron för grå-starr-operationen som spökar ...då jag har en tendens att oroa mig alltför mycket för saker och ting och tänker för mycket....

Fast det är klart...ögonen är ju en viktig sak...så det kanske ändå inte är så konstigt att känna sig lite orolig



Jag har nu också på allvar börjat tänka på att försöka sluta röka.
Det är nog bra både för hälsan och även för ekonomin
Men mest för hälsans skull...

Men jag vill sluta röka på mitt eget sätt genom att sakta dra ner på cigaretterna, för om jag pressar mig alltför mycket så känner jag ännu mera oro....

Visserligen röker jag inte så mycket...ca. drygt 10 cigaretter per dag ( som jag rullar själv )...men det blir ju ett behov och en vana i alla fall

Idag var jag på Apoteket och köpte Nicotinell nikotin tabletter 1 mg,
då jag tänkte när jag köpte dem att jag kunde ta en tablett då och då istället för en cigarett och sedan minska cigaretterna på det sättet

Men känner nu lite osäkerhet om detta var ett bra köp...

Och oj så stora tabletterna är och så måste de tas på ett speciellt sätt...och det finns tydligen biverkningar..som magbevär m.m.
och sedan har jag svårt med mint-smak...då jag lätt då får ont i magen...

Kanske några av er som har slutat röka och t.ex. med hjälp av tabletter, tuggummin osv.
kan tipsa mig om vad jag kan skaffa för att kunna trappa ner på cigaretterna och tala om hur ni har gjort...
för något hjälpmedel för att sluta röka känner jag att jag behöver

Jag tar så tacksamt emot alla tips jag kan få.

Hoppas ni haft en bra helg och önskar er alla en fin fortsättning på veckan
och ikväll ska jag börja en lite försenad blogg-promenad och hälsa på hos er mina kära bloggvänner.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Eftersom jag aldrig rökt har jag inga bra tips att komma med. Vill bara önska dig lycka till med ditt beslut. Det är absolut bra för hälsan. Kram

2012-01-30 @ 21:11:17
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inga

Jag slutade röka för c:a 25 år sen....fick ett återfall för 4 år sen när jag jobbade natt och arbetskompisarna röka....tyckte det smaka gott då.Så dan före nyårsafton 2009 hamna jag på NÄL för misstänkt stroke...jag sluta röka direkt.....fanns inget alternativ tyckte jag och läkaren tyckte jag skulle försöka sluta....det var väldigt enkelt!!!

Båda gångerna har jag slutat utan hjälpmedel... Före dess hade jag försökt många gånger genom att trappa ner...för mig funka inte det.

Jag önskar dig lycka till....det kommer att gå bra.

Kram Inga

2012-01-30 @ 21:31:50
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Mia

Är det sugtabletter??? Jag tyckte inte dom funkade, men nu ska det finnas en spray, det kanske är bättre? Eller tuggummi, som finns i olika smaker...Lycka till, vännen...

2012-01-30 @ 21:46:03
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Hej på dig Jag brukar titta in ibland hos dig men har aldrig kommenterat. Jag är rökare och skulle som du gärna sluta men det blir inte av. Jag vet att det beror på att jag inte är tillräckligt motiverad. Det är nummer ett. Är du det? Sen har jag när jag slutat förut vilket jag gjort några gånger provat mig fram. Det som passar en person passar inte den andra. Min eget hemgjorda knep är att spara fimpar i en glasburk med vatten. Jag luktar på den när jag är röksugen. På så vis har jag minskat behovet till hälften

Lycka till om du är motiverad

Ha en fin dag imorgon

2012-01-30 @ 21:54:32
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej vännen och tack för att du gillade mina alster :)

Säger som Gunnel

har heller aldrig rökt,

så jag har inga bra knep att sluta med rökningen.

Hoppas du lyckas med det, är ju bra för hälsan iaf.



Ha en bra vecka



Kram

2012-01-31 @ 00:21:22
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej Inger!

Har testat tuggummi men fick så ont i min sjuka tarm så jag delade dom, men det hjälpte inte så jag delade dom igen....utan resultat. Köpte ett plastmunstycke med nikotin, då jag vill ha något i handen men fick i mig så mycket nikotin så jag blev snurrig i bollen.

Det finns bra hjälp att få via nätet av proffs. Mängder med sluta-röka-hjälp om man verkligen vill. Men om man ska sluta för att det är dyrt kanske man inte är så motiverad? Är du inte sjuk p.g.a dina cig. som jag redan är, då kan det bli svårt...

Jag röker mer som ett sällskap, puffar mest numer, inhallerar inte för de kan jag inte men det går åt dubbelt så många om jag bara puffar.

Det bästa är att fundera över orsaken till att man röker och via den vägen klura ut hur man ska göra.

Inte alla som blir hjälpta av nikotin för det finns andra ämnen i cig. man blir beroende av.

Att göra sig av med ett sällskap efter ett helt liv är då inte lätt inte, men jag önskar dig lycka

till!

Kram, Agneta

2012-01-31 @ 01:07:53
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Antagligen det kommer att ta sin lilla tid för mig att sluta röka, och att undan för undan dra ner på cigaretterna tror jag funkar bäst för mig

Jag har gjort det förut, då jag rökte mycket mera men har dragit ner till hälften..



Men sätter jag för stor press på mig själv, det funkar inte...eftersom jag har så lätt att bli uppstressad inom mig..orolig m.m.

jag har ju även min ångest / panikångest problematik att brottas med.



Och det är just därför jag vill försöka testa hjälpmedel för att sluta röka,

men jag vill ha hjälpmedel med så lite nikotin som möjligt, då jag inte vill vänja mig för större doser...

för jag vill inte bli mera nikotonberoende än vad jag redan är.....

Jag har försökt intala mig att jag nog inte är så nikotinberoende eftersom jag "bara" röker ca. 10 cigaretter per dag och rullar dem själv..

så det blir inte så mycket tobak i cigaretterna, som det skulle vara om jag köpte färdiga cigaretter

Men är jag utan cigg i flera timmar...så kommer suget, och ganska starkt ...så jag är nog beroende i alla fall :-)



Och om det bara vore nikotin i cigaretterna så vore det bättre,

Men de innehåller ju en massa andra skadliga ämnen också



Tack för det ni berättar om hur ni lyckades sluta röka och för tips

Och jag vill sluta röka eftersom jag nog ligger i riskzonen för lung och hjärtproblem.



Tack mina vänner för alla kommentarer som uppskattas så mycket

och kramar tillbaks

2012-01-31 @ 12:52:24
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Nu har jag varit rökfri i över sex år och det är jag glad över. Jag hade nikotin-tuggummi några veckor men gick snart över till vanligt sockerfritt tuggummi när suget blev för jäkligt. På nätet finns det många bra sajter som jag hade stor nytta av. På kylskåpet satt jag upp " hjälp och råd " att ta till emellanåt.

Jag tänkte hela tiden kan andra så ska jag också klara av det. Lycka till vännen!

Kramen Sylvia

2012-01-31 @ 13:00:12
URL: http://cobra38.wordpress,com
Postat av: Gunnar

Det var längesen jag slutade röka. Jag rökte 40 cig om dan och tvärslutade. Köpte en cykel och åt röd läkerol några månader. Bra för att minska röksuget.....mindre bra för tänderna kanske.

Mitt råd är att du börjar med nåt när du slutar. Även om du drar ner succesivt. Nånting som är kul. För mig var det cykeln. För dig kanske nåt annat.

2012-01-31 @ 14:14:57
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Inga Magnusson

Nej jag har inga tips. Jag tvärslutade att röka 1981 och det från en konsumtion på minst 20 cigaretter per dag. Jag fyllde kylskåpet med diverse tuggmat om jag inte skulle bli tjock av, för annars går man upp i vikt. Rökningen ändrar ämnesomsättningen lite. Efter någon vecka var värsta rökbegäret över, sen var det lättare. Men jag hade under en lång tid färsk blomkål och skalade morötter i kylen, i fall att. Jag ville ju inte att en så lång tid av försakelse skulle vara förgäves bara för att jag fick en hungerattack

2012-01-31 @ 19:19:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: annette

Har inga tips vad gäller rökningen, men är Du motiverad så tror jag Du hittar Ditt sätt att sluta på, men jag undrar om det är rätt tid för Dej att sluta nu om Du är lite "låg" och oroar DEj för operationen bl.a.

Kanske bättre att Du tar det när den är över och Du andas ut lite efteråt!?

Bara en tanke, men känner Du stor motivation skall Du givetvis börja dra ner nu!



Hoppas Du kommer att må bättre snart!



Kramen!



annette

2012-01-31 @ 20:17:56
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

tack mina vänner för det ni delar av er av från era erfarenheter när det gäller rökning och att försöka sluta röka

och tack för alla tips och råd

och ja, Annette, du har nog rätt i att kanske det just nu eventuellt inte är rätt tid för mig att sluta när jag känner mig lite låg

och har grå-starr operationerna framför mig, som oroar mig en del

Och jag känner nog så själv...men jag försöker att minska lite på cigaretterna...så pass mycket eller lite...allteftersom jag känner att jag klarar det

Men har i alla fall börjat tänka på att sluta röka...och de är nog en bra början...



Tror att jag skippar nikotin-tuggummin, tabletter osv.

istället försöker hoppa över någon ciggis och när jag rullar mina cigaretter tar minder tobak

Kanske det är bästa sättet för mig...



Stora kramar till er alla

2012-01-31 @ 22:09:39
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: mynis

Har du provat plåster.



Jag har inga andra råd. Jag bröt bara rakt av och slängde paketen jag hade kvar. Men jag vet att dottern provat plåster. Men hon rökte ändå vad hon än provat i tabletter, Sedan började hon snusa istället. Sitter där med sin lilla dosa.

Men det bästa är nog att bryra rakt av, om du kan, det sägs att försöka dra ner bara gör att man röker mer. Och är du orolig för det bör du ju ha något alternativ istället. Har sett att de har sprayer att ta så suget försvinner. Men som sagt jag vet inte eftersom jag klarade det ändå.



Lycka till



Kram

2012-01-31 @ 23:17:44
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Ingrid

Jag slutade röka för 39 år sedan i samband med min sista graviditet och då var jag ju verkligen motiverad. Och det är nog det viktigaste, att man verkligen känner sig motiverad och vill sluta röka.



Hur jag gjorde för att sluta? Jag köpte inga cigaretter!



Kram och lycka till!

2012-02-01 @ 09:08:34
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Veiken

Jag rökte ca 20 cigaretter om dagen och lade av tvärt. Det var lätt som en plätt, men jag var 100% övertygad om att sluta. Jag hade försökt många gånger innan, men då gick det inte. Om man bara är övertygad till 99%, är det svårt. Jag säger bara LYCKA TILL och var benhård i ditt beslut, vilket det än blir. Kramar

2012-02-02 @ 02:03:11
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Erika

Jag slutade tvärt av, har aldrig börjat igen. Jag hade innan mitt definitiva rökslut hur många misslyckande som helst. Men, sista gången jag bestämde mig att det fick vara nog lyckades jag. Det är nu åtta år sedan och jag är glad att jag rodde allt i land.



Första veckan är värst, då vill man bara klippa till allt och alla i ens närhet, men sedan går det bättre och bättre. Det är ju abstinens som ger sig till känna när kroppen inte få sitt dagliga nikotin. När väl det är övergående så blir det som sagt bättre och bättre. Det gäller att vara stenhård och inte falla tillbaka, vilket jag aldrig gjorde, för jag visste konsekvensen av vad det skulle bli.



Man blir mycket piggare när man sluta röka, helt klart, samt allt annat som blir bättre i kroppen när man inte dra in giftet. Tror att alla som försöker sluta skulle må rätt bra av att se lungor från en som röker mycket, där om inte förr hade säkert de flesta tvärslutat. Såg sådana lungor på tv från en som rökt mycket och det vände sig i magen på mig, usch så hemskt det såg ut, så gör vi frivilligt samt låter en stor mängd pengar gå upp i rök.



Kram

2012-02-02 @ 08:26:05
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Astrid

Men så bra om du slutar röka, det är ingen bra kompis du har den vill dig inget gott :o)

Skämt åsido du ha rmycket att vinna om du slutar

Vi har så många vänner nu som har både kol och cancer det är så trist

Kul att läsa om ditt besök av Jehovas, här kommer ingen numera

2012-02-02 @ 18:13:58
URL: http://www.astridlarsson.wordpress.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jag klarar nog inte att sluta att röka helt tvärt även om jag inte röker så mycket

Men försöker minska på cigaretterna och inte ha så mycket tobak när jag rullar dem

Känner att det är nog det bästa sättet för mig, men sluta röka det vill jag...även om det kanske kan ta sin lilla tid

tack för alla kommentarer, tips och stöd

och stora kramar tillbaks

2012-02-02 @ 22:56:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0