Jag släpper henne aldrig...



                    
Kommer ihåg när min syster levde och hade varit tillsammans en tid med sin pojkvän som hon sedan gifte sig med.
och vid ett besök hos dem så förklarade han hur mycket han tyckte om min syster och sa:
- jag släpper henne aldrig

Visst lät det lite gulligt att han tyckte så mycket om henne,
men jag kommer ihåg att en känsla av obehag gick igenom mig......

Men naturligtvis jag ville tro på och hoppas att han var bra för henne och att de hade det bra

Men mina farhågor besannades senare .....och jag fick veta att han var inte så snäll mot henne...
och han gjorde henne beroende av honom på olika sätt, och allt slutade väldigt illa

vilket jag berättat om här i min blogg:

http://ingermaryissa1.blogg.se/2011/january/min-alskade-syster-saknad-och-varfor.html

Fortfarande kan jag minnas min systers killes ord att han aldrig skulle släppa min syster

för så blev det....
att han inte lät henne gå, och inte lämnade henne ifred, fast hon den sista tiden gjorde försök att lämna honom

och allt slutade med att min syster dog bara 36 år gammal hemma hos honom i en stuga i skogen

Kommer också att tänka på att mamma under de sista år vi fick tillsammans berättat att pappa ofta sagt till min mamma att han skulle aldrig kunna leva utan henne...

Jag har aldrig sett att min pappa misshandlat min mamma fysiskt....men han hade ett väldans humör när saker inte var som han ville, och vi fick ofta tassa på tå för honom...

men vad som skedde bakom stängda dörrar det vet man ju aldrig....

Trist att det finns män som har så dåligt självförtroende och kontrollbehov att de tar till och gör vad som helst för att hindra sin kvinna att gå...

Kommentarer
Postat av: Vicke

ja, jag fattar inte hur en man kan misshandla en kvinna fysiskt eller psykiskt

2012-05-12 @ 07:23:30
URL: http://animationsskolan.bloggplatsen.se/
Postat av: Gunnar

Man kan inte äga en annan människa....Var och en väljer fritt om de vill gå eller stanna kvar.

2012-05-12 @ 07:45:00
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Erika

Män som gör så är så osäkra på sig själva och lägger över denna osäkerhet på den kvinna de lever med. Jag kan har fel men jag tror faktiskt det är så. Meningen "jag släpper henne aldrig" kan har mer än en innebörd beroende på vem som säger det, och hur den personen själv är mentalt sett, hittar inte riktigt rätt ord här men du vet nog hur jag menar. Är man osäker själv med noll självförtroende eller annat som spökar i hjärnan lägger man nog över det hela på den man lever med, allt för att skyla över den egna osäkerheten.



Min pappa sa ofta till mamma att han aldrig kunde tänka sig någon annan än henne, men det har en helt annan innebörd dom orden, det var liksom ingen äganderätt i det han sa. Nog är det tragiskt att det är på det viset, sedan hur din älskade syster dog i en stuga med honom. Det måste kännas hemskt för dig. Har det aldrig blivit utrett hur varför hon dog? Man dör inte bara så där utan vidare, såvida ingen hjälpt till? Får en obehaglig känsla av att mannen hon levde med har ett finger med i spelet, tänker mest på orden han sa. Ohyggligt verkligen, usch vilka män det finns som måste har kontrollbehov över en annan för att hävda sig.



Kram



2012-05-12 @ 09:01:45
URL: http://enstrimmaljus.blogspot.com/
Postat av: Anonym

usch så sorgligt!jag önskar dej en fin helg,kram

2012-05-12 @ 10:02:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Annika

Så tråkigt att din syster gick bort så tidigt. Men lite farligt att bli så beroende av varandra. Man kan som Gunnar säger inte äga en annan människa. Men det är ju fint sagt. Ha en fin Lördag.

2012-05-12 @ 11:54:43
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, man fattar inte hur en man kan misshandla en kvinna fysiskt eller psykiskt

och sedan säga att han älskar henne.....det går liksom inte ihop...

och man kan ju heller inte äga en människa.



Jo, Erika, jag var i kontakt med polisen väldigt ofta efter att min syster dog,

då jag misstänkte skarpt att hennes man hade med hennes död att göra

Först varför dog hon i hans stuga i skogen...och en tid innan hade hon bott hos kvinnojouren...

Polisen och sedan rätts-obduktionen fastslog att hon hade en massa olika mediciner i kroppen...och till slut sa de att hon begått självmord

Men jag har svårt att tro på att mannen inte var delaktig i detta.....

han var ju tillsammans med henne i stugan hela denna natt då det hände

Och han gav olika versioner till polisen om vad som hänt....



Den vrede jag kände denna tid mot denne man och förtvivlan över detta har jag aldrig känt förut.

och jag berättade för polisen om mina misstankar, men min systers man fick av någon orsak reda på det och hotade mig....

Och allt slutade med att polisen la ner fallet som självmord....



Oj, det finns så mycket mera att berätta om detta och om omständigheterna, även före och efter min systers död.



tack mina goa vänner för alla kommentarer och stora kramar tillbaks



2012-05-12 @ 13:43:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Veiken

Trahgiskt och tyvärr händer det hela tiden överallt. Det är förfärligt, men det är ruskigt att stå bredvid och inte kunna göra något! Därför kan man inte ha dåligt samvete. Kramar om dig!

2012-05-12 @ 21:00:58
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: mynis

Tack för dina kommentarer. Det är en björktrast i löven och jag ser den knappt själv nu heller.

Matningen är på balkongen. Dit kommer de varje år.



Jag funderar på att ta tillbaka Rovie igen, det blev så kaka på kaka med båda två. Men jag ska tänka lite till.



Kram

2012-05-12 @ 21:34:54
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: annemon

Ja man kan inte förstå hur en del människor är funtade.Förstår om du har dina funderingar om detta.

Ha de gott idetta bland väder.

Kram

2012-05-12 @ 21:47:17
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Lisbeth

Jag har själv en gång i tiden utsatts för psykiska misshandel som är det namn som polisen använder. Problemet är att det måste bevisas och det är ju näst intill omöjligt. Så trakiskt det du berättar

Inte blir det heller bättre med åren det är minst lika vanligt idag. jag tror vi skulle behöva prata mer öppet om det för att lyfta fram problemet och kvinnor skulle våga säga att det utsätts för detta.

Men du ha en fin dag i morgon

kram

2012-05-12 @ 21:49:03
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: Britten

fy så sorgligt !



En man som slår en gång...slår igen...och när man blivit slagen en gång så måste man gå....tyvärr så är det oftast så..



Så mycket sorg du bär på min vän....önskar jag kunde göra nåt för dig



Kram

2012-05-13 @ 01:30:33
URL: http://glitteroga blogg.se
Postat av: Helen

Hej! Usch vad jobbigt, och icke acceptabelt. Dom som lyckas ta sig ur är starka. Synd om din syster.. Kram Helen

2012-05-13 @ 07:35:38
URL: http://hejaweb.se
Postat av: Vicke

ha en fin dag i solen nu

2012-05-13 @ 07:44:25
URL: http://animationsskolan.bloggplatsen.se/
Postat av: Inga Magnusson

Detta att säga att man aldrig ska släppa någon låter egentligen otäckt. Först kan det verka omtänksamt och kärleksfullt men är det eg inte. Misshandel kan vara så mycket mer än fysiska övergrepp. Det kan lika mycket handla om psykiska; att hela tiden skylla på motparten typ:

"Ja, men hon vet ju att jag blir så arg när hon gör så där, ändå gör hon det. Då måste det vara hennes fel när jag slår"



Det finns hur många bortförklaringar som helst när människor av otrygghet har ett så extremt kontrollbehov. Varje självständighet hos motparten känns hotfullt.



Stackars Din syster och kanske Din mamma också. Kvinnor förr hade inte några möjligheter rent ekonomiskt att lämna sina män heller. Många tvingades kvar i dåliga äktenskap, det ska vi vara glada för att vi slipper idag. Minns den heta debatten när våldtäkt inom äktenskap förbjöds. Massor av män ( o kanske kvinnor också) tyckte på fullt allvar att det skulle vara tillåtet att tvinga sig till sex om man var gifta. Idag låter det helt extremt.

2012-05-13 @ 08:36:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: wiper

Jag började gråta när jag läste detta och även sidan du länkade till. Vad mycket du har fått gå igenom och vilken oro för din syster du haft. Det är som om dessa män kan manipulera vem som helst och dom är verkligen farliga. Jag förstår att du aldrig kommer över denna förlust av din syster och sånt går aldrig över eftersom det var såna tragiska omständigheter. Du har verkligen drabbats hårt och haft det svårt, dina föräldrar var ju inget stöd heller. Jag tycker du är jättestark som klarat av så mycket. Du bloggar, gör grafik och är en jättefin person för det ser man när du skriver. Vilken fin grafikbild du gjort med din syster och dig.



Sköt om dig

varm kram

2012-05-13 @ 09:35:51
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Bling

Också funderat på män som vill kontrollera och äga.

Det är som flera skriver, dom har mycket problem med sig själva. Tragisk med din syster, speciellt när det finns frågor och inga enkla svar.

Hoppas helgen varit bra.

Solig Kram ♥

2012-05-13 @ 09:40:56
URL: http://savebling.blogspot.se
Postat av: ella

stackars henne,hemskt med sånt=(jag blev misshandlad me första killen när jag va 15-19 ej lätt komma ifrån men gjorde d till slut tack å lov

kramar!!!!

2012-05-13 @ 11:17:19
URL: http://farytaleinblue.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppas du haft en mysig helg!

2012-05-13 @ 19:25:44
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tungt att mista sin syster i så unga år, de där männen vet hur de ska snärja sin kvinna.

Kramar till dig!

2012-05-13 @ 19:41:45
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: cattha

så ledsen man blir när man läser om sånt ,hua,

ha en bra söndag o tack igen för du delar med dig om allt ,kram catharina

2012-05-13 @ 19:55:55
Postat av: Ragnvi

Så sorgligt med din kära syster...och än en gång tvingas du vara den starka....sänder dig massor av styrkekramar!

Ragnvi

2012-05-14 @ 10:25:27
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Erik Semlan

Jag skäms över de män som behandlar sina partners så illa. Tyvärr tror jag problemet är större än vad en del tror eller kanske vill veta av. Undrar varför en del känner det som att de måste äga sin partner, det är ju så totalt fel. Det är inte äkta kärlek. Svartsjuka är verkligen en sjukdom värd att utrota! Trist att det går så långt ibland, så onödigt, så meningslöst.

Förstår verkligen att du saknar din syster.

Fin bild på dig och din syster via länken till andra inlägget.

Behåll de fina minnena. :-)

Postat av: mimmi

Men fy så hemsk .. och så hjälplös man känner sig när man inte kan hjälpa.

kram

2012-05-14 @ 20:39:29
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Inger

Så sorgligt med din syster..

Men det är nog så sant som du säger att det lät gulligt..och hon kände sig uppskattad och omtyckt då. Usch jag ryser,,så obehagligt att du kände så..

Men det är tur att inte alla män är så..men tyvärr så finns det för många av dem, verkar det som.

Kan förstå att det dyker upp hos dig med jämna mellanrum..

Vad du har mycket tungt att bära på min vän..Skönt att du kan skriva av dig lite här på bloggen..och sedan alla fina dikter du skrivet genom åren..

Tankarna går till dig min vän,,,kramizar till dig..

2012-05-14 @ 21:33:49
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är svårt att släppa det som hände min syster p.g.a omständigheterna omkring hennes död.

Så många obesvarade frågor...och vad som egentligen hände...

och jag kämpade i ett par år innan hennes död för att få kontakt med min syster och försöka hjälpa henne...

men allt slutade med ett meddelande på telefonsvararen från min pappa där han sa att min syster var död...



Hennes död var en av orsakerna till att jag "gick in i väggen" och bl.a. drabbades av en deppression...



Det är så tråkigt och hemskt att det finns sådana män som gör vad som helst för att snärja och hindra sin kvinna att gå.



Tack mina goa vänner för alla kommentarer som jag uppskattar så mycket

det känns så skönt att här i min lilla blogg få lätta mitt hjärta lite om olika saker....ni betyder mycket för mig



Stora kramar till er alla

2012-05-14 @ 22:07:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0