Allhelgonahelgen - tankar + om bloggen

Under Allhelgona-helgen gick det inte att undvika att tänka extra på och känna saknaden efter de kära om lämnat mig.

Jag skulle velat gått till deras gravar för att göra lite fint.
Men de är ganska långt härifrån och jag har inte kunnat eller orkat.

Dessutom finns gravarna på tre olika platser.
Mina föräldrar på en kyrkogård, mina två yngre bröder på en annan plats, och min yngre syster nere i Linköping.

Men de finns alltid i mitt hjärta, och det är ju det viktigaste.

Och oj, vad jag saknar dem..... hur annorlunda mycket skulle ha varit om t.ex. mina syskon hade levat....
Vi skulle ju egentligen delat framtiden och haft vandra....
Men det blev inte så...



Sedan till mina funderingar om att ändra eller byta blogg,
så har jag funderingar på att byta till en annan bloggplats som jag tycker är mycket intressant.

och som dessutom inte har reklam....

För reklamen här på Blogg.se börjar störa mig mycket, plus lite andra saker och dessutom är det mycket dyrt att uppgradera på Blogg.se
Och för mig är det inte värt det...

Visserligen har jag satsat mycket på denna blogg på Blogg.se med utseendet och många inlägg  och bilder m.m. genom åren.
Men ibland måste man våga flytta och börja om från början igen.
Ungefär som när man flyttar i verkliga livet :-)

Jag väntar på svar på ett mail från denna nya blogg-plats och när jag fått svar och ser att kontakten funkar så kommer jag att börja blogga där.
Naturligtvis talar jag då om här i min blogg att jag flyttat och vart.

Men jag kommer att behålla min blogg här på Blogg.se tillsvidare....och ifall det inte skulle funka som jag förväntar mig på det nya stället.
och har ingen lust just nu att radera den helt.....det skulle kännas lite vemodigt...

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare och ha en bra fortsatt vecka


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej vännen!
Klart man saknar sina anhöriga vid denna tid på året än annars kanske, men klart att dom alltid är med en i livet.
Blir spännade när du flyttat din blogg. Klart man vill ju förändra sig på nätet oxå. Har haft lite funderingar på det jag oxå, men jag får se längre fram. känns bra än så länge här iaf

kram
Gunilla

Svar: Jo, det blir så att speciellt vid denna tid tankarna och saknaden kommer...Och ja, jag känner för lite förändring när det gäller bloggen, och jag har kollat runt en hel del, och tror att jag har bestämt mig..
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-05 @ 21:40:52
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Mia

Jag har en ständig saknad efter många men man påverkas ju denna helgen av allt runt omkring, så saknaden blir ännu mer påtaglig...
Kram

Svar: jo, man påverkas speciellt denna helg, och saknaden kommer extra mycket...kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-05 @ 22:02:20
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Agneta

Hej, Inger!
Vad spännande att du ska byta blogg. Ibland måste man ju förnya sig och håller med om att reklamen här är mindre trevlig. Hoppas att det blir som du önskar!
Visst saknar man familjen och andra vänner som avlidit i unga år och tankarna till dom går och kommer, oavsett dag. En fin sed att tända ljus på gravarna i höstmörkret men svårt när det är lång väg till alla olika platser.
Varm kram, Agneta

Svar: Jo, jag har nog nästan bestämt mig var jag vill fortsätta att blogga...och det är också kul att förnya sig lite och jag är nu trött på reklamen som tar allt större plats där jag bloggar nu.
Och ja, saknaden efter de kära som har gått bort finns där hela tiden, och man påminns extra mycket en sådan helg.
Varm kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-05 @ 22:16:13
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Ingrid

Hejsan Inger!
Jag vet ju inte vad du valt för bloggplats och hur det fungera med blogg.se, man man kan ofta importera sin gamla blogg till den nya, då får man ju allt samlat i alla fall.

Mina bloggar som jag haft på blogspot.com har jag tex importerat till den gamla wordpressbloggen Livet på Stenstugu, så där finns alla mina blogginlägg ändå sedan 2004 med.
Kram, Ingrid

Svar: Jag har nästan bestämt mig var jag vill fortsätta blogga...Tror inte jag kan importera min gamla blogg dit...fast å andra sidan kanske det inte är så dumt att börja om från början igen...och vissa saker kan jag nog blogga om igen..
men låter min gamla blogg vara kvar...
Kanske jag kan lägga vissa gamla blogginlägg på min hemsida.....har en del funderingar och planer...
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-05 @ 22:39:47
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Rovie

Nej du ska ju absolut inte radera din fina blogg du har gjort så mycket på. Så mycket tänkvärt och bra skrivet och alla dina bilder du gjort.

Men det låter spännande och ibland är det ju roligt att "flytta". Det gjorde ju jag när AB la ner sina bloggar. Men jag raderade ju allt men en del finns ju här också.

Men reklam har jag inte sett något av alls sedan de gjorde om blogg.se. Däremot om jag skriver på min Mac så är det reklam och om jag läser på den.

Håller tummarna att allt går bra för dig.

Kramen

Svar: tack söta du, och nej, jag vill inte radera min blogg, eftersom jag satsat så mycket på den, utan kommer tillsvidare ha en länk till den från min nya blogg...får se sedan hur jag gör.....för på min hemsida kan jag också spara olika saker...
Men vad konstigt att du inte har sett reklam på Blogg.se ??....::
för hos mig är det jätte-stora reklam-rutor...
Stor kram tillbaks

Inger Maryissa

2012-11-06 @ 00:05:15
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: nnechristines/bustanten

Det är nog jobbigt när man har långt till gravarna. Man får tända ett ljus hemma och tänka lite extra på dem .
Det är jobbigt när man saknar dem som flytt bort. Man kan villlja berätta nåt som är roligt kanske eller nåt annat och så kan man inte det.
Bra att du har kvar denna blogg ett tag medan du provar den nya. Så hade jag åkso när jag bytte från bloggplatsen.se. sen mitt namn som jag hade där Ak4 gillade jag inte. Min gubbes namnförslag var ak4. Hursomhelst bytte jag då både namn och bloggställe.
Ha det så gott nu och sov gott,, själv vaknade jag nu och kunde inte somna.
Natti Natti och sov gott/ kram !

Svar: Ja, de kära som lämnat oss finns i våra tankar och hjärtan, oavsett om man kan besöka deras gravar eller inte...Jo, jag kommer att ha kvar denna blogg när jag flyttar, och därifrån länka hit till min blogg, tills jag vet mera säkert hur jag ska göra...
Stor kram till dig
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 01:32:42
URL: http://annechristines.bloggo.nu
Postat av: Inga M

Blogg.se har varit lite struligt ibland, men funkat ganska bra det senaste året. Jag har ju hängt här sedan 2005 och det känns som en otroligt lång tid. Jag har inget behov av att byta mallar och utseende på bloggen, vill bara att den ska vara så neutral som möjligt och reklamen betalar jag en slant för att slippa. Men jag förstår att du som vill dona och göra fint på bloggen vill ha goda möjligheter till det. Hoppas du blir nöjd med ett byte och hittar en bloggplattform som du blir nöjd med.

Svar: Jo, Blogg.se har funkat bättre nu, och jag har också haft min blogg här i flera år...Men nu börjar jag bl.a. tröttna på reklamen som blir mera och större, och det finns inte så mycket mallar att välja på...
Och om man uppgraderar så är de väldigt dyra, och så mycket mera får man inte för pengarna...
Jag känner mig ganska säker på vart jag vill flytta, men behåller denna blogg...ifall...och vill ha kvar mina inlägg, bilder och allt jag jobbat med på denna blogg.....tills jag vet hur jag ska göra med det, spara osv.
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 07:16:00
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Gunnar

Ja det är mycket vemod när Allhelgonahelgen kommer. Vi har också anhöriga på gravar på olika kyrkogårdar? Bl a i Linköping där mina svärföräldrar ligger begravda.

Hoppas att det blir bra med din nya blogg. Om du bara talar om hur man hittar dit sen så ska jag fortsätta läsa din blogg.

Svar: Jo, det blir en hel del vemod och tankar och minnen och saknad en sådan här helg.och ja, när jag byter blogg jag kommer att tala om vart jag flyttar..
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 09:36:20
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: ella

Kan va roligt byta blogg:)trist med reklamen tycker jag med.ja jag hoppas på lite snö snart igen så d ej e så mörkt.
ha en bra dag:)

Svar: Ja, det ska bli intressant och spännande att flytta till en ny blogg-plats....men jag har kvar denna blogg ifall....Jo, hoppas det kommer lite snö och lyser upp i Novembermörkret...
ha det så gott också
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 13:07:59
URL: http://farytaleinblue.blogg.se
Postat av: Anneli

Ja, tankar går verkligen till sina nära och kära som inte finns med oss längre en dag som just Allhelgona. Men de finns i ens tankar och vi brukar tända ljus här hemma om vi inte har möjlighet att gå till kyrkan.

Jag tycker heller inte blogg.se är så bra, men jag har två bloggar där och en blogg på metrobloggen. Skulle gärna flytta mina bloggar på blogg.se till något annat ställe, men jag har inte den kunskap som krävs för att fixa det.

Ha det så bra!

Svar: Jo, en sådan här helg det går inte att undvika att tankarna går lite extra till de kära som lämnat oss....Jo, jag är ganska trött på Blogg.se nu och speciellt p.g.a reklamen har blivit mera störande...
och det kostar mycket att uppgradera, och dessutom om man gör det så tycker jag inte man får så mycket för pengarna
ha det så bra du också
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 14:39:06
URL: http://metrobloggen.se/5generationer
Postat av: Corina

Många är vi nog som tänker lite extra på de som lämnat oss under allhelgona !
Jag har testat en massa olika bloggar genom åren men återkommer alltid till Bloggplatsen, så enkelt där och fungerar så bra ! Kram

Svar: jo, visst blir det så att en sådan här helg man tänker extra på de som lämnat oss...Jo, Bloggplatsern är bra och har många bra funktioner, och jag har funderat på att flytta dit..
Men det jag inte gillar där är att där man kommenterar, är längst upp på inlägget, vilket kan göra att man får kommentar till fel inlägg..
Men naturligtvit det är nog en vanesak också...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 14:54:56
Postat av: Inger

Javisst känns det lite trist när man inte kan besöka sina gravar. Jobbigt när man inte bor nära.
Har man då som du flera platser blir det ju ännu värre. Men vi planerar in det samtigt när vi äker ner. Mina barn och syskon går dit den dagen. Så får jag gå en annan gång. Tror du att någon annan blogg är bättre,. Jag tycker att en del andra är lite svåra och jobbiga när man ska kommentera, kanske är det för man själv har en annan. Det blir spännande att se hur du gör d¨å Inger.
Ha det fint trots höst och mörker..kramen till dig fina vän...

Svar: Jo, det känns lite tråkigt att inte kunnat besöka gravarna, men de kära som lämnat oss finns i våra hjärtan, och det är det viktigaste...Jag tycker också det är viktigt att det är lätt att kommentera i en blogg...
och där jag tänker flytta är lika lätt att kommentera som här på Blogg.se
Stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 17:29:51
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Veiken

Jag brukar tända ljus för de personer jag saknar. Det är så kallt på en kyrkogård och jag tror ändå inte att mina saknade finns där.
Om du flyttar din blogg, så kan du flytta över din nuvarande om du vill. Fråga mig inte hur, men det går! :) Kram

Svar: Det är så sant så, att de man saknar finns inte på kyrkogårdarna, men att det är en plats för oss efterlevande att gå till...Men de finns i våra hjärtan och det är det viktigaste...
Tror inte jag kan flytta över denna min blogg till dit jag funderar på att flytta till..
men jag kommer där att ha en länk hit till min nuvarande blogg..
Och sedan fundera hur jag kan spara vissa inlägg, bilder osv.på ett annat sätt...
jag har ju min hemsida också, där jag kan ha olika saker..
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 18:00:47
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Rovie

Glömde två saker sist här. Att du har gjort en väldigt fin bild och så ska jag ju tacka för din kommentar.

Kram

Svar: Tack söta du. Kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-06 @ 21:24:23
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Ragnvi

Morning från jobbet! Hoppas din helg blev bra trots att du inte hade möjlighet att besöka dina gravar...jag besökte mina på "fel" dag...men mina nära o kära är ju med mig i tanken varje dag...
Spännande med din flytt!
Kramen!
Ragnvi

Svar: Jo, de kära som lämnat oss finns i våra hjärtan och tankar, och det är ju det viktigaste...och ja, det ska bli spännande med min blogg-flytt...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-07 @ 09:37:48
URL: http://rankans.blogg.se
Postat av: Sylvia

Hejsan Inger!
Vi var till Råckstalunden där vi har våra kära. Det är så vackert när skymningen kommer med ljus och alla blommor.
Så spännande det ska bli att se din nya blogg. Visst är det roligt att byta ut till något nytt. Jag har Wordpress.com som är gratis utan reklam och min hemsida och gästbok kan man länka in. Lycka till nu och det ska bli spännande att följa med till ditt nya ställe.
Kram Sylvia

Svar: Jo, det känns faktiskt lite kul och spännande att börja om med en ny blogg på ett nytt ställe....Jag har kollat en hel del olika bloggar innan jag bestämde mig...
Jo, Wordpress tror jag också är mycket bra, men har läst att om man vill ändra i koderna för layouten, bakgrunden färger osv så måste man betala...och mycket av informationen där m.m.är på Engelska..
visserligen kan jag Engelska men det blir lite svårare när det gäller vissa data-ord osv...
Jag håller nu på och mixtrar på mitt nya blogg-ställe, och så snart det är klart berättar jag här i min blogg.
Kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-07 @ 11:09:59
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Veiken

Hmmm...jag tänker på det här med flytt av bloggen. Jag flyttade med min gamla blogg till Wordpress och one.com när jag skaffade en egen domän.... Går det inte med alla bloggar? Det trodde jag, men så lite vet jag :( Kramar

Svar: Jo, jag kan också flytta min blogg till min domän på One.com..men vet inte riktigt vad det innebär att göra det...
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-07 @ 19:04:22
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: soffie

bara du meddelar då du ändrar adress så jag får hänga med dej dit:) kramen

Svar: jag har nu skrivit ett nytt inlägg med adress till min nya blogg.stora kramar och kul att du vill hänga med mig dit :-)
Inger Maryissa

2012-11-07 @ 22:42:06
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Herr Nilssons Fru

Hej vännen. Ja jag förstår att de måste vara tungt sånna här helger att du tänker extra mycket på din familj som alla lämnat dig. Så trist att bli ensam kvar♥
De måste vara jättetungt. Men du har väl din dotter att gläja dig åt hoppas jag.

Ibland blir man sugen på att både stänga sin blogg, pausa den, byta adress o allt möjligt. Bytt bloggplats har jag gjort några gången o jag måste säga att där jag är nu, på blogger trivs jag bäst. Att de krabbar ibland kan jag förstå för de är stora grejer som de sköter om o ibland sprular de som allt annat.

Kramiz oh Du glöm inte meddela din nya adress om du byter bloggplats.

Svar: Jo, såna här dagar blir lite extra tunga eftersom en sådan här helg så blir man extra påminnd...och ja, det är jobbigt att bli ensam kvar...men på något sätt så klarar man det också...
Nu har jag bytt till en annan blogg och har berättat om det i ett nytt inlägg här.
Stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-08 @ 11:26:52
URL: http://anki-nilsson.blogport.se
Postat av: wiper

Vi har det så också när det gäller gravar, alla är utspridda i landet. Så tråkigt att du mist två syskon alldeles för tidigt. Det är mycket reklam på min bloggplats också men jag betalar inget för det är en gratisblogg. Jag har själv bytt blogg 3 gånger på 7 år och det har funkat. Man kan ju ha en egen domän och inte vara med i dom vanliga bloggplatserna. Hoppas det går bra.

Ha en skön torsdag
kram




Svar: Jo, det känns fortfarande jobbigt att ha mist mina syskon alldeles för tidigt...Jag saknar dem så oerhört mycket, och undrar hur livet skulle ha varit om de fortfarande fanns kvar...
Funderar också på att flytta min blogg till min domän på One.com...men vet inte riktigt hur det funkar, och vilka fördelar det är med det...
Men nu har jag bytt till en ny blogg och har gett adressen dit i ett nytt inlägg här..
Stora kramar tillbaks

Inger Maryissa

2012-11-08 @ 14:37:17
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: annechristines/bustanten

Jag smyger in här och önskar dig en fin torsdagskväll!
Ha det så jättegott och en stor kram till dig!

Svar: Tack söta du, och nu är det fredag-kväll när jag svarar på din kommentar och får önska dig en fin helg...Stora kramar tillbaks
PS. jag har bytt till en ny blogg och berättar om det i mitt senaste inlägg här.
Inger Maryissa

2012-11-08 @ 17:02:47
URL: http://annechristines.bloggo.nu
Postat av: Junitjej

Svar: Blogg.se strular väl också en hel del? Att återgå tilll blogg.se finns inte med på kartan för min del. Det var ju där jag började min bloggkarriär en gång i tiden. Jag har nu lyckats att för över en del av mitt bloggarkiv tack vara en bra beskrivning.

Svar: Nu har det varit lite lugnt på Blogg. se ett tag och inte så mycket strul...Men gillar inte reklamen som blir alltmer och större....m-m-
Så nu har jag flyttat till en ny blogg som jag berättat om i mitt senaste inlägg här.
ha det så gott
Inger Maryissa

2012-11-08 @ 18:33:32
URL: http://junitjejen.se
Postat av: soffie

önskar dej en mysig fredag imorrn:)

Svar: Tack söta du och jag får denna fredags kväll önska dig en fin helg.stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-08 @ 21:25:30
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Lotta

Jag har tänkt så mycket på en av mina vänner som valde att lämna jordelivet alldeles för tidigt. Jag besökte hennes grav i helgen. Jag brukar tända ett ljus för de som jag tänker på som inte är med oss längre ifall man inte kan ta sig till graven.

Så bra att du förbereder oss på att du ev ska blogga på annat plats för jag vill gärna följa dig, tycker om att läsa dina rader.

Kram

Svar: Ja, det är så sorgligt när någon av ens kära lämnar detta jordelivet alltför tidigt...Nu har jag flyttat till en ny blogg som jag har berättat om i mittt senaste inlägg här...
och är så glad att du vill följa med i min bloggflytt..
stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-11-08 @ 22:43:03
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Erik Semlan

Visst saknar jag också de vänner och släktingar som har gått bort. Har ett par gravar som jag kunde besöka nu under Allhelgonahelgen, andra finns längre bort.
Så tror jag det är för de allra flesta. Men man kan ju alltid tänka på dem, även om det inte alltid går att besöka graven.
Tända ett ljus och sitta en stund och minnas. Det var fint under helgen med alla ljus vid gravarna. Men kallt var det, skönt värma sig lite och lyssna på en konsert i ett kapell innan det bar av hem igen.
Att byta och flytta på sin blogg är något jag också funderar på, ska bli intressant att se vart du tar vägen.
Kan hålla med dig om att de har en hel del reklam på blogg.se, men det är väl så de får in slantar så jag kan blogga gratis?!
Få se vad du tycker om ditt nya ställe, men du är ju duktig på data och bloggande, så det blir säkert bra med din bloggflytt. :-)

Svar: Jo, man saknar mycket de kära som lämnat oss, och speciellt en sådan här helg blir man extra påminnd...Nu har jag flyttat till en ny blogg och har berättat om det i mitt senaste inlägg här.
och det är toppen att där bl.a. finns ingen reklam...
välkommen dit att hälsa på mig...
ha det så gott
Inger Maryissa


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0