Hur jag upplevde min Grå-starr operation

 
Bilden har jag lånat från   http://www.sxc.hu/photo/1102839

Tänkte jag skulle berätta hur jag upplevde min grå- starr operation som jag har skrivit om förut och som jag hade i onsdags.
Kanske kan vara intressant att läsa, och speciellt om det är någon som ska göra en sådan också.

Före operationen satt jag i ett speciellt väntrum och fick skydds-rock, och ett skydd över håret  och skoskydd...snacka om att man kände sig snygg ;-)
och jag satt och pratade och skojade lite med ett par andra kvinnor som också satt och väntade :-)

Av sköterskan fick jag pupill-vidgande och bedövningsdroppar i ögonen i ett par omgångar.
och jag fick  även frågan om jag ville ha en lugnande tablett

När det var dags för operationen så fick jag gå in i operations-rummet och sätta mig i en stol som mycket liknar en tandläkarstol,
Som de sedan fällde ner så jag kom i liggande ställning.

Och de la en rund kudde under mina knän så det skulle kännas bekvämare, och jag fick också en filt eftersom jag tyckte det var lite kallt i rummet.
Och som sköterskan sa att det är nog lättare att slappna av om man inte fryser och hon stoppade om mig så det kändes riktigt bekvämt och skönt.

Och runt huvudet hade de något kudd-liknande ( tror jag ) som gjorde att jag höll huvudet stilla under operationen.
De fixade detta när jag låg ner, så jag såg inte hur det såg ut. Men det kändes inte alls konstigt utan det var ganska bekvämt faktiskt.
Och jag fick sedan  lite mera bedövningsdroppar i ögat.

Sedan bad sköterskan mig att blunda och hon tvättade ögat i ett par omgångar med något desinfektionsmedel som luktade ganska starkt, med det sved inte alls.

Om en stund kom läkaren in och han la en steril duk på mitt ansikte, och sköterskan öpnade den nertill så det var fritt för att andas och så det inte kändes instängt.
och det var inte obehagligt alls.

Sedan gjorde läkaren ett hål i duken över ögat som skulle opereras och satt i klämmor / hakar eller  vad jag ska kalla det,
för att hålla ögonlocken öppna, så jag inte kunde blinka under operationen.

Och det var inte heller obehagligt....det kändes inte alls..

Sedan började läkaren operera och det tog inte så lång tid ...kanske 10 minuter...svårt att bedöma tiden riktigt...

Det enda som kändes en aning obehagligt var det lite svaga surrande / vibrerande ljudet när linsen togs bort,
men det gjorde absolut inte ont....

sedan satte läkaren in den nya konstgjorda linsen, vilket skedde snabbt, och sedan var det klart.

Under operationen spolade också läkaren mitt öga några gånger, men det var absolut inte obehagligt.

När allt var klart och  jag sedan satte mig upp allt kändes  helt ok, och jag kunde se bra.

Och det var inte problem med att åka tunnel-banan hem
Men man kunde få en sjukresa om man ville...åtminstone på Globen Ögonklinik,
men jag avstod eftersom flera skulle få åka i samma taxi, och man kunde få vänta ganska länge på den.

och de sa att det var ingen fara att åka tunnelbana hem, bara jag skyddade ögat.

Så därför bör man ha ett par bra sol-glasögon med sig
och även på grund av att det blir en del skimmer och ljus / färg fenomem i synfältet på det opererade ögat
och man blir mycket ljuskänslig  efter operationen, speciellt om det är soligt ute.

Innan jag åkte hem fick jag naturligtvis föreskrifter / papper om vad jag kunde göra eller inte göra efter operationen,
och fick tid för återbesök hos doktorn.

Men i stort sett man kan leva som vanligt...det är bara vissa saker man måste tänka på, speciellt under de första 2 veckorna
och på papperet stod också hur det kunde upplevas / kännas efter operationen och under de första dagarna och veckorna.

Och sedan är det viktigt att ta ögondropparna som man brukar få recept på från besöket innan hos ögonläkaren, så man har dem hemma den dagen man opererats

Samma dag efter operationen hade jag en hel del  ljus och färg-flimmer framför ögonen och det var lite suddig syn på ögat och det tårade en del också.
Men dagen efteråt märkte jag en stor skillnad och kunde se färger och konturer mycket klarare än förut, vilket var en mycket trevlig överraskning.

Det tar ett par dagar innan all ljusflimmer eller vad man ska kalla det försvinner, men det har nu nästan gått över helt för mig nu...bara finns en aning ibland.

Det är så skönt att nu t.ex. kunna se ansikten på folk ute, vilket jag hade hade problem med att kunna se på vissa avstånd förut.
och på det opererade ögat ser jag även i övrigt bättre på avstånd nu.

Och jag ser nu fram emot operationen av mitt andra öga och det ska bli så intressant att se hur allt ser ut efter den.

Men läsglasögon blir jag nog tvungen att fortsätta med och får prova ut nya efter ett par månader, när synen stabiliserats helt och hållet efter operationerna.

Jag vet att detta blev ett långt inlägg men enligt önskan av några så ville jag gärna berätta om hur jag upplevde min starr-operation
och kanske det  kan vara intressant att läsa för de som kanske kommer att få en sådan gjord.


 


Kommentarer
Postat av: Bettan

Hej

Intressant att få ta del av din operation, det är länge sedan jag gjorde min sista yag-laser operation 1990..fortsatt lyckat tillfrisknande

Kram Bettan

Svar: Tack snälla och är glad du tyckte min berättelse om min starr operation var intressant.kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-02 @ 22:24:29
URL: http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/
Postat av: Ingrid

Tack för din fina berättelse om starroperationen. Nu vet jag att jag inte alls behöver känna mig orolig om jag skulle behöva göra den. Ännu ser jag bra, men man vet ju aldrig, för min mamma hade starr och det är nog lite ärftligt.

Varm kram, Ingrid

Svar: Så glad du tyckte om det jag berättade om min starr-operation....och att det känns lugnare efter att ha läst vad jag skrivit..Jo, jag tror också att grå starr är lite ärftlig....min mamma hade det också..
stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 09:13:29
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gunnel

Verkligen intressant att läsa. Tänk att det inte gjorde ont alls! Jag är livrädd för allt som har med läkare och sjukhus att göra och drar mig länge för ett ynka blodprov. Du har verkligen lyckats lugna mig. Jag ska nämligen på undersökning längre fram, eftersom min syn på ena ögat försämrats mycket. Kram

Svar: så glad att du tyckte det var intressant det jag skrivit och att jag kunde lugna dig lite..Det är inte lätt om man är rädd för allt som har med sjukhus att göra...
men hoppas det går bra med undersökningen du ska få gjord....
för undersökningar de gör av ögonen gör inte ont heller.....och de vet vad de gör...så man kan känna sig trygg.
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 09:43:07
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Eriksson

Tack det var mycket intressant att läsa om hur en starr operation går till. Då behöver man inte fundera över det om man skulle behöva opereras. Eftersom min pappa har op. så ligger det nog nära till hands att jag också får det, för jag har uppfattat att det är ärftligt. Jag får gå på kontroller för att kolla ögontryck. Jag är så glad att höra att du ser bra, och när det andra ögat är op. blir det ännu bättre. Kram

Svar: Glad du tycker det var intressant att läsa det jag berättade om min starroperation..Jo, jag har också hört att starr kan vara ärftlig...min mamma hade det också, men hon vågade inte operera sig..
och hon blev sedan ganska handikappad p.g.a synen...
Och ja, jag ser redan mycket bättre och det ska bli spännande att se hur synen blir efter operationen av det andra ögat.
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 12:45:17
Postat av: Inger

tack Inger för din väl beskrivna starrop.
Jag har alltid tyckt att det verkar vara obehagligt..man är ju så rädd om ögonen..
Skönt att du känner dig så nöjd och att det inte varken gjorde ont eller var obehagligt.
Denna beskrivning skulle de kunna ha användning för på sjukhuset...för den var så pedagogisk...
Nu ser du ljusare och klarare på allt...härligt..
kramen..

Svar: Glad du tyckte det blev bra med min beskrivning av min starr-operation..och ja...visst är man rädd speciellt om ögonen, och jag var mycket orolig innan..
men det gick över förväntan bra och synen är redan mycket bättre.
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 14:10:19
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Mia

Det var väldigt intressant att få höra hur du upplevde operationen, och att det gick så fantastiskt lätt för dig! Nu vet du till nästa och behöver inte oroa dig längre, härligt! Kram på dig!

Svar: Ja, nu vet jag till nästa gång hur det går till, och kommer inte att oroa mig lika mycket.kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 14:51:39
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Rovie

Jo jag känner ju igen det hela, men jag fick ingen kudde under knäna. Dumma dom.
Jag hade haft läsglasögon innan men efter operationen kunde jag köpa sådana som de säljer billigt på bensinmackar och överallt. Jag hittade ett par för 69 hos en optiker. Trodde inte de hade sådana. Men jag tror jag behöver på lite ångt håll snart så jag ska gå och kolla synen, men det är inte aktuellt än.

Tack för din kommentar. Du kan inte ana hur många bilder jag har från Skansen. Fler hundra (jag är lite knäpp jag) så nu måste jag sovra en hel del.

Underbar dag vi har idag.
Kram

Svar: jo, det var skönt med kudden under knäna...gjorde det lättare att slappna av., och plus filten jag fick över mig...det blev riktigt omstoppat och mysigt :-)..billiga glasögon du hittade...men antagligen jag måste prova ut läsglasögonen hos optiker eftersom synen är lite olika på ögonen..
Fast man vet ju aldrig...det kan ju ha ändrats när båda ögonen är opererade..
Ja, det har varit en underbar dag idag med sol och varmare.
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 16:36:10
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: soffie

mycket intressant att få ta del av din operation det är helt fantastiskt vad läkarna är skickliga. hoppas nu det läker fint å du inte har ont,kram

Svar: Ja, visst är det fantastiskt vad läkarna kan göra nuförtiden, och jag är så tacksam över att få en bättre syn igenoch nej, jag har inte ont i ögat, och det verkar läka bra och jag ser mycket bättre redan...
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 21:40:37
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Tack för din utförliga beskrivning av din ögonoperation. Jag känner igen det här med ljuskänsligheten och skimret några dagar efter, så sa min mamma också att det var. Du fick ligga ner under operationen, jag tror att hon fick sitta med huvudet fixerat i någon slags ställning. Men det låter onekligen trevligare att få ligga.

Svar: Glad du tyckte om min beskrivning om min grå-starr operation...Och ja, man får räkna med skimret och ljuskänsligheten...speciellt skimret några dagar efteråt.
Ljuskänsligheten kan vara några veckor, men jag märker att redan en vecka efter operationen det har blivit bättre...
Lite torrhets-känsla och skav kan man också uppleva under veckorna efteråt..
men jag har skaffat receptfria ögondroppar för det som jag tar vid behov..
Vilket läkaren också rekommenderade mig att göra..
Och ja, det var mycket avslappnande att få ligga ner under operationen, och dessutom sköterskan gjorde det så bekvämt för mig med kudde under knäna och en skön filt så det kändes mysigt och varmt och skönt...
Inger Maryissa

2012-09-03 @ 22:15:35
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Gunnar

Intressant att läsa om dina erfarenheter. Vem vet....kanske får jag också göra ett sånt ingrepp i framtiden...eller att nån anhörig får göra det

Svar: så glad du tyckte det var intressant det jag berättade om min grå-starr operation..kram
Inger Maryissa

2012-09-04 @ 08:47:46
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Sylvia

Tack Inger för en intressant beskrivning av din starr-operation. Något att ha i minnet när man själv så småningom står på tur. Måste vara härligt att kunna se klart även på långt håll. Roligt att du blev så väl omhändertagen på mottagningen också.
Kram och må så gott.

Svar: Så glad att du tyckte det var intressant det jag berättade om min ögon-operation..Och ja, det är underbart att redan kunna se mycket bättre....
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-04 @ 10:32:34
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Lotta

Mycket intressant att läsa. Vi pratade just om det på jobbet för ett tag sedan då vi hade en brukare som skulle göra en sådan operation. Hon frågade oss men vi visste inte. Men nu vet jag och det kan ju vara bra för att lugn de som är oroliga innan operation.
Så bra det måste kännas nu och din kommande operation kommer att göra din syn ännu bättre.

Kram

Svar: Glad du tyckte det var intressant min berättelse av min ögon-operation..och blir glad om det kan lugna andra som ska göra samma operation...och ja, det ska bli så spännande att se hur min syn blir efter operationen av andra ögat, eftersom jag redan ser mycket bättre..
Kramar tillbaks

Inger Maryissa

2012-09-04 @ 17:23:41
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Veiken

Ett jättebra inlägg! Alla som är oroliga inför den här operationen skulle behöva läsa det! Dessutom var ju du en av dom rädda, som väl nästan är botad nu! Varm kram

Svar: Så glad du tycker mitt inlägg var bra, och att det kan lugna andra som ska göra samma ögonoperation...och ja, jag var jätte-rädd innan...men nu är jag mycket lugnare inför operationen av mitt andra öga...för nu vet jag hur det gått till..
och dessutom har synen redan blivit bra mycket bättre..
Kramar tillbaks.
Inger Maryissa

2012-09-04 @ 18:25:17
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: annemon

Vad skönt att du tyckte operationen gick bra,och vad bra du har beskrivet allt,kan vara bra att läsa för dom som ska göra denna op,nu behöver du inte oroa dig för det andra ögat, nu vet du att hur det går till.Må gott/Kram

Svar: blir glad om min beskrivning av min grå-starr operation är bra och lugnande för andra som ska göra samma operation..och ja, nu oroar jag mig inte lika mycket inför operationen på mitt andra öga, för nu vet jag hur det går till...
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-04 @ 19:36:27
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Lisbeth

Det är alltid intressant att läsa om hur något går till som man hör så mycket talas om. Det är inte aktuellt för mig idag men det kan ju bli. Min mamma opererade sig för två veckor sedan i Umeå. Det var hennes andra öga så nu får hoppas att det läker helt både för dig och henne
Kramar till dig

Svar: Glad att det var intressant det jag berättade om min starroperation..Mitt opererade öga har läkt mycket bra, och jag ser mycket bättre, och det ska nog gå lika bra med det andra ögat..
hoppas det går bra för din mamma också..
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-05 @ 13:18:32
URL: http://tankelek.blogg.se
Postat av: Anita

Ja, jag kan bara hålla med - det var intressant att läsa om din starroperation och känner nu att om jag någon gång ska göra en sån operation så ska behöver jag inte vara orolig. Ska bara tänka på dej :)
Tack ♥ kram

Svar: Kul att du också tyckte det var intressant det jag berättade om min Grå-starr operation..och om du eventuellt också behöver göra en sådan operation så behöver du inte vara orolig.
det är fantastist vad läkare kan göra nuförtiden, och att denna operation är så lätt att göra nu.
jag är så tacksam över att fått dessa operationer, och min syn har redan blivit mycket bättre..
Tack söta du för tänker på mig och stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-05 @ 23:31:24
Postat av: leila

Hej, lustigt att jag hittade hit då jag skulle leta info om starr operation :) Jag ska göra det på måndag, vet inte om du kommer ihåg mig men jag hade hemsida förr som hette ladyley.se :) Den finns inte längre men ska snart starta ny. Nu ska jag kika runt hos dig. kram på dig :)

2018-09-28 @ 15:09:02
Postat av: Rita Nilsson

Så glad jag blev av att läsa din berättelse. Jag ska bli opererad i slutet på februari. Har, fast jag låtsas inte om det oroat mig för att dom ska in i mina ögon och rota. Man får ju ta del av eventuella komplikationer.

2020-02-10 @ 17:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0