Mammas gamla Bibel - Del 1



Från min mammas lägenhet hämtade jag också hennes gamla slitna bibel.
Bilden här ovanför är noteringar mamma gjort, på första bladet i sin bibel,
som var ganska vanligt att man gjorde då, speciellt inom frikyrkorna,

Denna bibel fick mamma när hon var 18 år och hon hade den alltid vid sin sängkant hela sitt liv.

När mamma var yngre tillhörde hon Missionsförbundet, och sedan Frälsningarmen och slutligen Pingstkyrkan, vilken vi växte upp i.
Vilket jag berättat om förut här i min blogg och som finns att läsa om i min kategori: uppväxt Frikyrkan,

http://ingermaryissa1.blogg.se/category/uppvaxt-frikyrkan.html

Säkert mycket av det jag berättar känns väldigt främmande för de som inte haft någon erfarenhet av dessa frikyrkor,
men säkert också det kanske kan vara intressant att veta hur det var, och speciellt förr.

Det är med mycket blandade känslor jag tänker tillbaka på den tiden och min religiösa uppväxt, mina upplevelser,
men genom att berätta om det och även upptäcka att det finns andra som har liknande erfarenheter,
så märker jag att jag kommer mera till ro med det hela.
Att det inte gör lika ont längre.

Och även om det inte var så roligt alla gången att växa upp i denna frikyrka,
så ändå nu när jag sitter och tittar i mammas slitna bibel så kan jag fyllas av ömhet för min mammas tro och längtan.

Och en gång ses vi nog igen på den andra sidan.
Och säkert mamma har nu upptäckt att det med himmel och helvet som de predikade i denna frikyrka inte stämde.
Utan att det är helt annorlunda,
och hon behöver inte vara rädd för att vi inte möts igen trots att jag lämnade denna tro.

Och dessutom finns också mina tre syskon där och min pappa som jag också tror att han har kommit till ro trots allt som varit.
Och att alla har kommit till ro med varandra.

Detta blev lite minnen och tankar från mig i slutet av denna Allhelgonahelg.

Stor kram till er alla.

Kommentarer
Postat av: Erika

Precis som du är jag övertygad om att alla dina nära har kommit till ro. Dom fick nog med all sannolikhet, vetskap om att helvetet inte existerar, och aldrig gjort. Hur kan man blåsa upp en sådan sak och skrämmas med just detta helvete om man inte är gudfruktig osv.



Där dom nu är tror jag är en sommaräng full av blommor och allt andas frid och ro. Det är nog den mest rofyllda plats som finns på hela vår jord.



Har en kaka i ugnen som jag nog ska ut i köket och hålla ögonen på. Visserligen ringer en klocka men ibland kan kakorna vara färdiga innan utsatt tid.



Kram vännen.

2008-11-02 @ 15:54:25
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Så roligt att du har kvar din mammas gamla bibel.



Visst kommer du att möta din mamma en dag, det är jag övertygad om.



Det var/är synd om alla frikyrkliga, som har denna fasa för helvetet. Om nu detta ställe finns? Jag tror inte det, för vi människor föds rena och oskyldiga och dör på samma sätt och alla kommer vi till himlen. Det är min tro!



Kram Ingrid

2008-11-02 @ 17:00:30
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: soffie

vad fint att du sparat din mors bibel och jag hoppas att dina har fått ro och frid trots allt som du berättat här,

idag har vi haft det mycket vackert här med solen som skinit så fint,jag tog med mig min väninna på en promenad imorrn ska hon få cellgifet igen usch vad synd det är om henne att behöva gå igenom detta!

kram på dej

2008-11-02 @ 17:37:23
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: cattha

tittar in en snabbis hos dig (mår ju ej så toppen hosthost)



ha en trevlig vecka

catharina

2008-11-02 @ 17:38:46
Postat av: Soffy

Min föräldrar har också sina biblar vid sängen! Förstår att du tänker mycket på de dina som gått bort nu under Allhelgona. Jag tror på "mötet" i nästa liv, och att allt tråkigt som hänt här nere inte spelar någon roll då.

Kram!

2008-11-02 @ 18:43:43
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Mia

Jag kan bara säga att jag tycker det är skönt att du kunde bryta dig loss...all din erfarenhet har gett dig andra synpunkter på tillvaron än de du växte upp med, det är inte alla som orkar med det...

2008-11-02 @ 19:36:02
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: annette

Känns som om Du förlikat Dej med det som varit, tror som Du att Din familj har det bra där dom är idag och att Ni kommer att mötas en dag, har jag förstått det rätt om jag tolkar det som att Du är den enda kvar i familjen?

Förstår om Du får tankar på De Dina som inte finns nära längre under en sådan här helg!



Ha det så bra!



Stora Kramen //annette

2008-11-02 @ 19:37:44
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger

Vilket fint inlägg, så här i slutet på helgen. Vad intressant att du har kvar din mammas bibel, särskilt med hennes anteckningar..

Ja det är nog många som känner igen sig i det du skriver och berättar om. Förstår att det känns skönt för dig, Inger, och att det är flera som har samma erfarenhet från barndomen. Föräldrarna gjorde ju vad jag förstår vad de trodde var rätt.. Men som jag sagt tidigare, väldigt starkt av dig att bryta dig ur församlingen.. Det kanske din mamma eller pappa oxå innerst inne ville..Men jag tycker du verkar vara en trygg, harmonisk och ödmjuk människa.

Ha det så gott...stor kram till dig...

2008-11-02 @ 20:20:23
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Intressant inlägg. Hoppas verkigen vi har ett andra liv efter detta. Gissa om jag skulle krama om min mor extre mycket då :) Och fler med henne.

Vilka skatter du har samlat.

Kram från Anki

2008-11-02 @ 21:20:09
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack mina kära vänner för alla fina och goa kommentarer.



Och ja, jag tror också att mina syskon och föräldrar som lämnat mig har kommit till ro nu,

och när jag tänker så det lugnar min själ.



Och även för mina föräldrar det måste vara skönt att på den andra sidan se att detta med himmel och helvete som det predikades om i frikyrkan stämnde inte.

Det måste säkert vara skönt för dem att upptäcka och att vi alla möts igen oavsett hur vår tro var innan.



De har nu också som jag tror, mött mina syskon / deras tre tre barn som gick före till andra sidan.

Och de har nog kommit till ro med varandra och i försoning.

Så vackert det du Erika skrev om sommarängen full av blommor och allt som andades frid och ro.



Ja, Annette, jag är den enda kvar i min familj,

men det hjälper en del i alla fall att kunna tro på att vi alla en dag möts igen.

Även om ofta saknaden känns stor fortfarande, så hjälper det i alla fall lite.



Jo, Mia jag är glad över att jag lyckades bryta mig loss från denna frikyrka,

och jag har skapat mig en helt annan syn på tillvaron, som gör mig mycket tryggare.

Och kanske som du Inger skrev, mina föräldrar innerst inne också hade velat bryta sig loss,

men som jag nu tänker, kanske de inte vågade p.g.a de var rädda för tvivel och för smärtan av att inse flera saker.



Åter tack för alla fina kommentarer,

och hoppas ni alla har fått en fin och rofylld helg trots saknad som de flesta av oss känt då vi tänkt på våra kära som lämnat oss och gått över till den andra sidan.



Och ja, precis som du Anki skrev, att när vi en dag återförenas med våra kära, tänk att få krama om dem som vi saknat så mycket.



Stora kramar till er alla.





2008-11-02 @ 21:30:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: petra

Hej!

jag har tyvärr inegn bra relaion med min mamma, hon är inte som anrda och har ingen empati.( hon är rent ut sagt elak.)

Men jag saknar en mamma en som nu skulle kunna ställa upp och vara stöd för mig och mina barn nu när jag går igenom bröstcancer behandling.

Det låter så gott när andra pratar om sina mammor och jag vet ju hur andra har det.

Därför har jag betsämt mig för att att alltid finnas för mina barn och senare oxå för barn- barnen.

Jag växte upp hus min farmor och farfar, pappa dog när jag var sex år och han hade ensam vårdnad över mig detta var i mitten av 70 talet och det var inte vanligt då att män fick ensam vårdnad. tyvärr var min pappa sjuk i nerverna och tog sitt liv.

Men jag har haft en jätte bra och harmonisk uppväxt hos farföräldrana!

Jag ser fram emot den 15 dec då jag gör min sista behandling.

kram

Petra

2008-11-03 @ 06:49:14
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/
Postat av: marie

fint av dej att du har kvar saker från din mamma, från den tiden.....du kunde lika gärna ha slängt.



för man får erfarenheter genom livet, både bra och dåliga.....det är genom dom erfarenheterna som man kan förstå andra, som är i svårigheter....

2008-11-03 @ 07:36:00
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Paula

Jag har behållit de gamla familjebiblarna i vår familj. Det står bara en signering på frambladet men de är fyllda med tidningsurklipp av dödsannonser. Dessvärre känner jag inte till hälften ens av dessa personer, men släkt eller bekanta till familjen måste de ju ha varit.

Har du någon kontakt med några av dina ungdomsvänner från frikyrkan?

Önskar dig en fin ny vecka, i mörkaste november

Kramen

2008-11-03 @ 11:19:48
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Alla möts vi på den andra sidan oavsett vilken tro vi har i livet,det tror i allafall jag.

Kul att du har kvar din mors bibel.

Ha en bra dag //Anna-Carin

2008-11-03 @ 11:28:54
URL: http://www.anna-carin-fibromy.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, jag är mycket glad att ha kvar saker från min mamma och mycket annat jag hittade i min mammas lägenhet efter det att hon dog.



Och ja Marie, man får erfarenheter genom livet,

och genom många erfarenheter så förstår man också andra som har det svårt.



Så tråkigt Petra att du inte har någon bra relation till din mamma.

Det måste vara jätte-jobbigt.

Själv fick jag en mycket bättre kontakt med min mamma de sista fyra åren efter min pappas död,

och det är jag mycket tacksam över.

Kan tänka mig att du saknar en mamma speciellt nu när du går igenom de så jobbiga bröstcancer behandlingarna.

Men vad skönt att snart är dessa jobbiga behandlingar över och du kan så småningom lämna detta jobbiga bakom dig och se framåt.



Nej Paula, jag har tyvärr inte kontakt med några av mina ungdomsvänner från frikyrkan.

Säkert det måste vara fler som lämnat den

medan några andra som jag vet fortfarande är mycket engagerade i denna kyrka,

och då blir det tyvärr så att vi inte har mycket gemensamt längre.



Och ja, precis som du Anna-Carin och andra skrivit så tror jag också på att vi alla en dag möts på den andra sidan,

oavsett vilken tro vi har i detta livet.

Tänk vilken överraskning det måste bli för många människor från olika religioner att märka att vi alla möts,

och att det finns en värld på andra sidan som rymmer oss alla.



Tack mina kära vänner för alla kommentarer.

Stora Kramar



2008-11-03 @ 12:01:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: lottam

En gång ska vi åter mötas ... var en sång någon sjöng för väldigt länge sedan och det är vad jag tror

Ha en fin dag!

2008-11-03 @ 13:05:09
URL: http://fotorutan.blogspot.com
Postat av: lottam

Vet inte om kommentaren hom fram - men skrev ungefär så här ...

En gång ska vi åter mötas ... var en sång någon sjöng för väldigt länge sedan och det är vad jag tror

Ha en fin dag!

http://resagenomlivet.blogspot.com

2008-11-03 @ 13:07:30
URL: http://fotorutan.blogspot.com
Postat av: britten

vilket så ömsint och vackert inlägg...och som vanligt så känner jag igen mig så i det du berättar...jag fick min pappas bibel när han dog som varit min farfars innan...och den har hedersplatsen här uppe...precis som du så känner jag en stor ömhet respekt och vördnad när jag håller i den...kram

2008-11-03 @ 13:45:44
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Kul för dig att du har alla de här sakerna i dina gömmor i alla fall.. trots allt ont de givit dig förut i ditt liv. Minnen kan ingen ta ifrån oss omde så är av godo eller ondo. Biblen måste vara ett kärt minne för dig och alla din mammas anteckningar.. trots allt har hon ju oxså varit liten flicka och vad jag förstår varit i en religiös familj hon oxså..

Tänkvärt och fint skrivit om de dina Inger:-)

Kram på dig

2008-11-03 @ 15:55:04
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Synne

Hej bästa vänn.

Har inte glömt dig. Bara haft dålig tid.

Men kika in hos mig. Det är nått som väntar där.

Kramen Synne.

2008-11-03 @ 19:07:15
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Hej o kram på dig! Den Biblen är värd sin vikt i guld förstår jag! Tror precis som du att vi alla ska mötas åter...måste tro det!



Som väldigt ung hittade jag min farmor o farfars Bibel - där hade dom som brukligt var skrivit in alla namn på barnen o födelsedatum....men, överst stod ett namn jag inte kände igen! Så genom Bibeln fick jag veta att min farmor hade råkat i olycka i början på 1900-talet....

Kramen!

2008-11-03 @ 20:04:06
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Meeen! Glömde ju i rena förskräckelsen! Katten rev hunden invid ögat så blodet rann!!



Till saken! Du nämner Pingstkyrkan...min pappa var tremänning med pingstpastorn Stanley Sjöberg....men det är den enda kontakten jag haft med Pingstkyrkan!

2008-11-03 @ 20:07:36
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, jag tror också att en dag möter vi igen alla våra kära som lämnat oss.

Det känns tryggt att tänka på det...



Och ja, jag är så glad att jag lyckade ta tillvara många saker från min mammas lägenhet,

och precis som du Pialotta skrev så har ju mamma också varit en liten flicka och hon var också uppväxt i en religiös familj.

Och det präglade henne mycket, medan jag frigjorde mig från detta.

Men min lilla mamma fortsatte i denna tro och tänkande.



Tack Britten, och jag vet att du känner igen mycket av det jag berättar. Vi har en hel del gemensamt från vår barndom.



Kul det du Ragnvi berättade att pingstpastorn Stanley Sjöbert var tremänning till din pappa.



Tack för alla kommentarer.

Jag blir så glad och det känns så fint att kunna dela med mig av olika saker med er mina kära vänner här i min blogg.

Kramar

2008-11-03 @ 22:13:39
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Reneth

Min man har liknande upplevelser som du har haft, för han har också vuxit upp i en frikyrkofamilj. Själv tror jag lugnt och fast men inte i kyrkan. Lite mera rebell. Det jag söker finns i naturen, i vännerna, i allt det vackra omkring oss. Det är för mycket rätt och fel i kyrkan, Svart och Vitt. Det mesta i livet har gråa nyanser och kan vara rätt eller fel beroende på från vilket håll man kikar på det.

Kram

Reneth

2008-11-05 @ 20:20:43
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Precis som du har jag också min egen tro och det jag söker finns också i naturen, vänner och allt det vackra omkring oss.

Och håller med om att allt i livet är inte vitt eller svart.

Stor kram tillbaks



2008-11-05 @ 21:45:27
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0