Lite funderingar över sekt-företeelser

Idag vaknade jag åter igen tidigt på morgonen vid ca. 04.00 och kunde inte somna om.
Vet inte vad som händer med mig.
Jag satte på radion jag har bredvid sängen för att det eventuellt skulle hjälpa, men efter ett par timmar gav jag upp och klev ur sängen.
Gjorde lite te och en smörgås, och har suttit och tittat på TV, och även gjort en liten bloggrunda.  

På TV har jag kanalen CNN, som jag tittar mycket på för att jag tycker om att veta mera vad som händer runt om i världen.  
Och för en stund sedan berättade de om en plats i Ryssland där en extrem ortodox grupp barrikaderat sig i en undergjordisk grotta då de tror att världen kommer att gå under i maj nästa år.

Folk är mycket oroliga för människorna där eftersom det där även finns flera barn, och även ett barn som är under ett år gammalt.
Och de försöker förhandla med ledaren och folket där, för att få dem att lämna sitt gömställe.  

Det går även att läsa om detta här i Dagens Nyheter.  

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=716507  

Visst är det konstigt att de finns människor med så extrema tankar och ideér, och jag har ofta undrat vad som driver människor att tro på detta, och att de tror så starkt på att världen ska gå under.
S.k. domedagsprofeter har alltid funnits i olika religiösa grupper, religioner, och folk som hakat på det.  

Kommer ihåg när jag växte upp inom en frikyrka, så fanns det vissa inslag av detta också, och de kallade det för den yttersta tiden och hämtade "bevis" för det i bibeln.
Så det förekom en hel del domedagspredikningar,  om hemska saker som skulle hända innan jorden gick under, och de sa att Jesus skulle då komma och hämta de "rättrogna" upp till himlen.  
Lite om min uppväxt i denna frikyrka har jag berättat på min hemsida.
  

http://www.ingermaryissa.se/MinLevnadshistoria/uppvaxtfrikyrkan.htm
  

Naturligtvis är inte det jag upplevt i denna frikyrka lika hemskt som har hänt och händer i vissa andra extrema sekter.
Men jag kan känna igen lite tankarna bakom dessa företeelser.  

Undrar hur det kommer att sluta med de människor de berättade om idag på CNN, och de har hotat att tända eld på sitt lager av bensin för att ta livet av sig om polisen ingriper.
Usch vad hemskt......  

Det finns så mycket konstigt på vår jord, och hur vissa religiösa ledare kan få folk att tro på de mest extrema saker, och det har även hänt hemska saker inom en del sekter.  
Ofta har jag undrat vad det är som driver folk att följa dessa ledare.
Ledarna som styr i sådana extrema sekter anser jag var sjuka människor, men att de kan få med sig folk på detta sätt....  

Hoppas detta som händer i denna sekt löser sig, så att inga människor skadas.
Jag tänker då framför allt på barnen.          

Kommentarer
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Ja du leverera dina bloggblad med så fin inlevelse och alltid något som berör..
Det här du skriver just idag intresserar mig och jag tror många med mig.
Kommer ihåg som liten, då vi bodde på landet. Där fanns det en familj som leveredade Jehovas vittnes vittnesbörd. De kom alltid med sina blad och förmedlade sitt budskap..
Kommer alldeles särskilt ihåg en gång då de kom och predikade om jordens undergång. Dagen skulle komma mycket fort och vi barn var livrädda.
Det där med sekter är så obehagligt och vi har sett bevis på så mycket hemskheter som skett.
Nu ska jag ta mig på cyklen och åka till min mamma snart.. så hej o awej så länge.. vi hörs.. kramar.

2007-11-19 @ 09:27:19
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Jeanette

Usch för alla dessa sekter, den ena efter den andre är värre, då kan man tycka att Jehovas bara är en petitess, med tanke på dessa sekter som finns ute i världen. Speciellt de som tar gruppsjälvmord för att uppnå något. Man kan undra hur funtade människor är som kan ledas in i sådant här. Men det är väl de som redan mår dåligt och är lätt att övertala. Stackars dem. *kram*

2007-11-19 @ 10:04:18
URL: http://www.bjornidet.net
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej! Hitler gjorde samma sak,fick folket på sin sida,sedan börjar hjärntvätten.Ledaren kan konsten att prata och få folket på sin sida.
Hoppas det löser sig för människorna.Utan att någon behöver dö.
Tack för dina uppmuntrande kommentarer på min blogg.
TACK!!

2007-11-19 @ 10:18:13
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, just det, Jehovas vittnen brukar ju också predika om domedagen, och försöker skrämma folk till att lyssna på dem och bli med i deras kyrka.
Kommer ihåg när jag var liten och det blev heta disskussioner mellan mamma och dem eftersom både de coh mina föräldrar ansåg att de hade den "rätta tron" ;-)
Och båda hotade varandra med domedagen, och helvetet ;-)

Och ja, Hitler gjorde ju samma sak som vissa sektledare,
d.v.s.fick folket med sig genom konsten att prata, och hjärntvätt, och sedan gjorde alla hemska saker.
Som jag hört och läst, så hade folk i Tyskland det jobbigt på den tiden, och Hitler lovade att de skulle få det bättre, och de såg honom som räddning.
Men till vilket pris det sedan blev....

Så antagligen är det liknande mekanismer som fick / får människor att lyssna på och följa t.ex. dessa sektledare, och det är nog ofta människor som redan mår dåligt som följer med.
Fast konstigt nog inte alltid.....

Ja, jag hoppas också att detta löser sig med den här gruppen i Ryssland, så ingen kommer att dö.
Tänker speciellt på de stackars barnen.

Tack för intressanta kommentarer, och önskar en fin fortsatt dag.
Kramar tillbaks

2007-11-19 @ 13:35:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Visst finns det mycket fint att fotografera,Inger Maryissa?! Jag har oftast inte kameran med mig och det är också oftast då, som jag ser vackra saker som jag vill fota.

2007-11-19 @ 17:53:01
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Britten

Har också växt upp i en frikyrklig miljö och skulle kunna berätta otroliga saker om det, funderar på det ibland...mycket är anorlunda idag , men trots allt så är det märkliga saker som händer i vår värld...

Vi hörs

2007-11-19 @ 17:59:24
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar: Junitjej
Jo, det finns mycket att fotografera och det är ju så roligt. Kanske jag själv har en digitalkamera snart.

Svar: Britten
Kul att träffa fler här som också har erfarenhet av uppväxt i frikyrklig miljö.
Vore kul om du också började berätta, och vi kan jämföra våra erfarenheter. Skulle vara mycket intressant.
Och som du skriver mycket är nog annorlunda idag, men det händer ändå märkliga saker i vår värld.

2007-11-19 @ 18:54:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag såg också inslaget på TV. Märkligt var det att sektledaren själv inte var med där nere i grottan. Han kanske inte var helt övertygad om jordens undergång? Visst måste vi hoppas att de här människorna tar sitt förnuft tillfånga.
Ha en fin fortsättning på den här Tobaksfria veckan (för det är det nu) Kram

2007-11-19 @ 22:24:28
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Anonym

Hej igen och godkväller..

Är det ok om jag länkar till dig ?

2007-11-19 @ 22:24:51
Postat av: Inger Maryissa

Svar: Ingrid
Ja, det är konstigt, men vad jag läste så skyllde han på varför han inte vad med de övriga i grottan, på att han stannat utanför för att ta emot fler efterföljare
Väldigt konstigt det hela !
Ha en fortsat fin vecka du också och kram tillbaks.

Svar: till dig som vill länka till mig.
Du skrev inte namn eller din bloggadress ;-)

2007-11-19 @ 22:57:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Agneta

Jag såg ett inslag på någon av de svenska kanalerna i går om just sekter. Det handlar om hjärntvätt och pengar, som alltid. Programmet tog upp grupptrycket som också är en bov i dramat.

Så till en helt annan sak.
Undra varför det inte går att förstora upp texten i bloggen? Bokstäverna är i minsta laget för att det skall vara läsvänligt för ögonen. Endast överskriften reagerar på förstoring.

Ha det gott!
Kramis, Agneta

2007-11-20 @ 00:28:17
URL: http://agnetas.casa.se
Postat av: marre67a

Godmorgon!
Hoppas allt är bra med dig.
Man har även visat dokumentärer gällande olika sekter på tv, var ett tag sen nu.
För mig är det oerhört obegripligt hur människor förlitar sig på sekten och ledaren.

Önskar dig en fin dag.

2007-11-20 @ 07:16:21
Postat av: Mia

Hade också tänkt skriva det som Anna-Karin skrev...om Hitler. Visst är det väl märkligt att dom kan få med sig så många "troende"...

2007-11-20 @ 10:05:39
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Erika

Godmorgon vännen!

Jag har haft samma hemska natt som den du skrev om. Det är det värsta som finns att ligga och vrida/vända och bara bli mer och mer klarvaken. Men jag förstod orsaken till min sömnlösa natt. Den kan du läsa om i dagens inlägg.

Kram och ha det allra bäst!

2007-11-20 @ 10:41:45
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Erika

Nu såg jag att du hade vaknat vid fyratiden. Jag är för trött för att fungera mentalt sett, och läsa rätt det du skrivit!

Erika

2007-11-20 @ 10:46:11
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Inger

Ja det är hemska saker, som händer med en del människor.
Bara detta i Knutby, det är många barn som mår dåligt av detta med sekter.. Jehovas, har lurat min mamma, när hon levde. Man ska akta sig för att släppa in dom till sig. Men de är ju bra på att manipulera, godtrogna personer. Förr var nog en del präster,
psykopater och borderline.personer.
Jag har inget belägg för detta förstås, det var bara en tanke.
Ha en bra dag, hoppas du kan sova inatt.

2007-11-20 @ 11:32:28
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Det är alltid så mysigt att sätta på datorn och hitta alla trevliga och intressanta kommentarer på mina inlägg.

Ja, det har visats TV-program om olika sekter, och jag brukar ofta titta på dem, fast jag missade det programmet du Agneta skrev om,
och ja, i sekter det handlar även ofta om hjärntvätt och pengar, och säkert också grupptryck.
Människor som t.ex. lämnar allt de har och äger till en
sekt, och sedan ledaren lever i lyx och diverse utsvävningar.

Jag kände en tjej på 70-talet som lämnade sitt jobb och allt hon ägde för det s.k. Jesus-folket.
Jag varnade henne, men hon gjorde det i alla fall, och allt slutade mycket illa för henne.
Kanske jag skulle göra ett inlägg om denna sekt i Stockholm under denna tid.

Och ja, Inger, Knutby är också ett otäckt exempel på vad som kan hända när en frikyrka osv. blir sektliknande.
Hur människor kan bli manipulerade, och ja, jag tror också att det funnits och tyvärr nog finns präster eller ledare som är psykopater osv.
För något fel måste det ju vara på ledare som driver andra människor att göra saker de normalt inte skulle göra.
Och även får människor att t.om göra masssjälvmord, vilket också förekommit.
Dessa ledare måste ju vara sjuka....

Nu ska jag dricka lite kaffe, men återkommer snart och hälsar på hos er alla mina bloggvänner.
Önskar er en fin fortsatt dag.

2007-11-20 @ 13:05:48
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Paula

Människor har väl i alla tider letat efter något att tro på, något större än vi själva. Att detta leder till extrema rörelser är ganska självklart, en karismatisk ledare är allt som behövs. Framför allt domedagssekterna kommer att finnas så länge människan finns. Kan bli ett allt större problem dock..

2007-11-20 @ 16:39:42
URL: http://paulaz.se
Postat av: Agneta

Hej igen!

Tack för ditt besök, alltid lika roligt att läsa när någon säger sin åsikt. Om TV-avgiften slopas, så slipper vi ju allt detta "jagandet" av ickebetalande TV-tittare. Kostar säkert en hel del pengar. För att inte tala om alla dessa räkningar som skall skickas ut. Det går åt papper/skog...men en del blir ju arbetslösa, så hur man än gör så blir det någon som får lida.

Undrar just när någon "sektmedlem" skall komma med ett inlägg...! Dom kan vara efterhängsna så inte vågar man väl namnge någon med risk för att bli åtalad för hets mot folkgrup??

Nä, jag kan inte installera IE7 då jag har WIN ME i min dator. Funderat på att installera Mozilla men vet inte om det är bättre.

Det blir jämt så här krångligt med olika webläsare och inte alla kan ju köpa nytt hela tiden. Nya program kommer stup i kvarten och det blir jobbigt och dyrt att hänga med i svängarna. En dator kostar en förmögenhet när man är sjukpensionär. Vi borde väl få lite rabatt...?? Det är ju oftast vi som har tid och lust att sitta vid datorn på dagarna.

Ha det gott!
Kramisar, Agneta

2007-11-20 @ 17:26:56
URL: http://agnetas.casa.se
Postat av: anna wintour

du har bland de mest intressanta blogg jag sett

2007-11-20 @ 17:39:49
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar: Paula
Jo, människan har alltid letat efter något att tro på och en högre makt osv.
Och trist nog det då och då leder till extrema rörelser och ledare om uttnyttjar människors sökande.
Och vi ser tyvärr också nuförtiden i världen vad det kan orsaka.

Svar: Agneta
Tack själv ! Och jag håller med dig om detta med TV avgiften.
Ja, detta om någon sektmedlem skulle komma på besök.....och kanske inte gilla det som skrivs...den risken får man nog ta ;-)
Ja, det är krångligt det där med webbläsare, vilken man ska välja osv. Och även att saker kan se olika ut i olika sådana.
Och ja, vi förtidspensionärer borde få lite rabatt ;-)
Ha det så gott själv. Kram tillbaks

Svar: Anna
Tack snälla du. Jag blir jätte-glad.
Jag ska nu gå och besöka din blogg också.

2007-11-20 @ 18:04:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Think Twice

Tack för ditt besök!
Det är ibland en mycket besynnerlig värld vi lever i.
Religioner som skapar krig....
Men dessa människor, måste på något sätt ha tappat tilltron.
Hoppas verkligen att någon kan prata dom till rätta!
Hade en liknande sömlös natt som du.....men jag misstänker att det var fullmånen här som höll mig vaken!

2007-11-20 @ 21:52:54
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Xénie Bertell

Hej , ja detta med sekter är intressant, o vilka

delar det är som gör att det fungerar,

scientologerna,linbustiftelse, det finns ju

fler som inte nödvändigtvis är kristna.

säger jag som bedrövad svensk ortodox om vad

som hänt i Ryssland.


En finsk vän till mig var gick på Livets ords bibel

skola under 1980talet o ja den var verkligen

en sekt, de fick inte ha vilken politisk åsikt

de ville ,
speciella

regler för om kvinnor o män var i samma rum,

och en som var lärare på skolan, som jag kände

kommenterade att de som blev mentalt dåliga

på skolan ,förmodligen redan var det då de

kom dit. Så det var lätt att avhända sig ans-

varet. min första känsla på mötet där var;

ungefär som hos Adolf hitler.


Min finska
vän fick hjälp av en grupp som

inom Svenska Kyrkan som tog hand om avhoppade

sektmedlemmar, (ej enbart Livets ord)

En sektmedlem blir ofta den som tex

varit med om en förändring i livet; separetat

eller flyttat till en ny stad, nyss flyttat

hemifrån, till ett nytt land, är sjuk,


Alla socialgrupper drabbas, därför är detta

med religionspsykologi o sociologi så

spännande, tyvärr har jag ingen blogg men

det vore fint att få diskutera vidare detta

med någon av er.

2007-11-20 @ 22:09:09
Postat av: Carola

Kikar förbi och säger natti natt.

2007-11-20 @ 22:16:10
URL: http://carolangel.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Hej hej Inger.
Kommer bara inom och säger natti natti.. har inte varit vid datorn så mycket idag, då mamma du vet och så kunde jag inte logga in på blogg.se i morse.. därav min sena tisdagstemebild..
Pözz

2007-11-20 @ 22:21:07
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, som du Think Twice skrev, många gånger tycker man att man lever i en besynnerlig värld, där till och med religioner skapar krig.

Och det som du Xénie Bertell skrev, var också intressant, och ja, sekter kan uppstå i olika religioner, och behöver inte ens vara från någon religion eller kristna.
Och ja, det är intressant vilka mekanismer som styr att människor drivs till dessa.
Vad bra att det finns grupper som kan hjälpa avhoppade medlemmar från dessa sekter, då många kan må väldigt dåligt lång tid framöver p.g.a det de varit med om.

Ja, Pialotta, jag märkte att det var lite problem med bloggen i förmiddags.
Hoppas din mamma mår bättre och att hjälpen hemma från kommunen funkar som den ska.

Ha det så gott mina vänner och jag säger också Natti-natti. Nu får datorn vila lite tills imorgon ;-)

2007-11-20 @ 23:24:32
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: maria granberg

Det är svårt att veta helt och hållet vilka mänskliga behov som styr när såna här extrema sekter bildas. Kanske är det ett djupt behov av tillhörighet, gemenskap, trygghet och hur hemskt det än låter att slippa tänka efter själv. Det sista tror jag för att livet ofta ställer oss i svåra situationer och ibland önskar man att man hade rätt svar.
Det finns också undersökningar som visar att om ett föremål tex står på ett visst sätt men tio människor säger att det står på ett annat sätt så kommer den elfte människan att hålla med de tio människorna, istället för att själv titta efter ordentligt hur föremålet står.
Så det kan finnas ett inbyggt behov av att höra till. Ibland till vilket pris som helst.... Lite lä
skigt faktiskt

2007-11-23 @ 21:50:52
URL: http://alce.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar: Maria
Jo, säkert det ofta är ett behov av tillhörighet, gemenskap och trygghet som gör att människor tyvärr hamnar i extrema sekter.
Och säkert också sökande efter svar när ställs i svåra situationer.
Och att behovet av tillhörighet kan bli till ett väldigt högt pris i dessa sammanhang.
Ja, det är ganska läskigt.

2007-11-24 @ 13:02:58
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: farmor

Hej! Intressant hemsida, kom in här mera av en slump är ut och bloggvandrar tror att du hade kommenterat på en annan blogg osv. Jag är inte religiös kanske barnatron får räcka tillsvidare, men jag bloggar ofta om vad religion får mänskorna att göra. Religiösa fundamentalister osv.och då har det blivit sådan religon och kultur som har med hederskultur att göra. Jehovas Vittnen är nog den fredligaste jag känner till av olika sekter/religioner. Religionen i världen står nog för de största blodbaden både i forntid och nutid.

2008-01-05 @ 19:29:16
URL: http://bloggen.fi/farmor
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Tack för raderna i min gästbok och så glad du tycker om min hemsida. Och tack även för raderna här.
Och ja, tyvärr religioner orsakat / orsaker en hel del av det elände som finns i världen.
Speciellt dessa fundamentalister.
Nu ska jag också gå och besöka din blogg.

2008-01-05 @ 21:42:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Hej Inger!

Jag tycker att detta är mycket,mycket intresant.Jag slukar allt sådant.

Jag tror på ett annorlunda liv efter jordelivet.

Min egen lilla farmor överaskade mig!Hon älskade mig vill jag säga.

Du ser huset på min banner,Klarbo.Min farmor hade rummet en trappa upp.När hon dog fick jag överta rummet i skick som det var.Jag var 15.En solig sommardag så var jag och en kamrat i rummets garderob och tittade på gamla bilder efter farmor.Plötsligt öppnades dörren och ett enormt ljussken,med min farmor i.Hon kom i sin blå klänning och sa med vänlig röst.Inger,du får inte läsa mina brev!Sedan försvann hon lika hastigt.Gissa en som blev rädd.Jag gallskrek och dök ner fortare än kvickt.Och skrej jag såg farmor!Pappa blev så arg och sa helt omöjligt!Mamma snörpte med munnen och sa,man vet aldrig.Min kompis vågade inte säga vad hon såg.Eller inte.Farmor ville inte skrämmas det är säkert.Vad kan man tro?Vänligen,Inger

2011-01-29 @ 10:49:34
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Åter igen tack för mysiga och intressanta kommentarer i min blogg.



Jo, jag kan tänka mig att upplevelsen av din farmor var skrämmande eftersom du var barn,

och även p.g.a dina föräldrars reaktioner

Tror också att farmor ville inte skrämmas, men hon tänkte nog inte på att du kunde bli rädd ;-)



Verkar att de som är på den andra sidan inte alltid tänker på hur de på bästa sätt ska visa sig

och hur det är får man nog uppleva den dagen man själv vandrar dit.

och ja, jag tror också på en annan tillvaro efter detta livet

men som tur är inte på det sätt jag blev lärd inom frikyrkan jag växte upp i



Kram

2011-01-29 @ 14:25:04
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Hej Inger!

Nu blev jag tydligen uppgraderad!Spökar det i bloggen med?

Ja en till berättelser.Som du vet är jag änka.Min man dog 89 och i Ghana.Han var Ghanian.Där hölls begravningen enligt sed.Min man var där just då och jag fick telegram.Fattade inte ett dugg.UD var stängt.Ochinte en människa att prata med.Det blev måndag och jag var tvungen skärpa till mig.Försöka få tag på nån i UD och få Visum.Ghanas ambasad är i Köpenhamn.Så UD skrev ett speciellt inrese visum för mig till Ghana.Nå,eftersom det är dyrt att resa och dyrt att få hem kroppen fick han vara kvar.Vilket ju han helst velat.Så efter ett tag när jag var hemma efter allt,en natt.Öppnades dörren till huset och Min man sa med hög röst,HEJ INGER!NU ÄR JAG HEMMA!

Jag blev så rädd och väntade mig steg i trappen.Men tänkte,Ja,du kan ju inte gå iallafall.Han satt i rullstol efter bilolycka.Det var otäckt så rädd blev jag.En gång skulle sonens kompis sova över.Men han vågade inte,för han sa,nej det spökar!Kram,INGER

2011-01-31 @ 14:34:49
URL: http://chintohs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0