Är datorn verkligen bara min ?


Ibland känns det som datorn inte är min helt och hållet, eller att jag inte bestämmer helt över den själv ;-)

Det är ju inte bara att köpa en dator och använda den, som man gör med alla andra prylar man köper.
Nej den måste vara öppen för koll, uppdateringar och korrigeringar speciellt från Microsoft
och även ha en "säkerhets-polis" ( säkerhetsprogram ) som flyttat in i min dator för att skydda mot virus, intrång och diverse otyg.
Och den håller också på och stökar och bökar i min dator.

Det är inte bara jag som har "nyckeln" för att komma in i min dator, utan Microsoft har också en egen "nyckel" för inträde i den, när de vill.
Alltså via Automatiska Uppdateringar så håller Microsoft koll på vad jag har för program i min datorn och vad de tycker att jag behöver.

Jag måste tillåta hämtning och installation av uppdateringar vare sig jag vill eller inte, då Microsoft sagt att det är säkrast att ha datorn inställt på automatiska uppdateringar och att man ska hålla sin dator uppdaterad.

Visst är jag medveten om att de mesta uppdateringarna handlar om säkerheten på min dator, men ändå så känns det lite jobbigt ibland, då jag inte alltid vet vad det är för patchar som installeras.
Utan jag måste gå till en speciell sida på nätet för att ta reda på vad som egentligen hämtats hem till min dator.

Och nu kommer snart Service Pak 1 för Windows Vista, och det går tydligen heller inte att välja bort.
Men de säger ju att det ska vara bra, och jag är väl tvungen att lita på Microsoft.
Hoppas bara det kommer att gå bra när det kommer, man hör ju och läser så mycket på nätet om olika problem....
Men även här så går tydligen Microsoft in och kollar min dator innan för att se att allt som finns i den passar för detta nya Service Pak 1.

Så, ofta får jag känslan av att min dator är inte bara min eftersom det finns en del saker jag inte kan styra över, utan Microsoft styr över.
Fast det är klart, det viktigaste är för mig att min kära dator funkar som den ska, så de får väl fortsätta att titta i den ;-)

Men då får de också se till att allt funkar som det ska efter alla saker de mixtrar med i min dator.
Och naturligtvis det är också bra att det finns säkerhetsprogram som skyddar mot diverse ovälkomna påhälsningar.
Och hittills har ju allt gått bra och hoppas det fortsätter så.
Vad tycker ni eller vilka erfarenheter har ni av detta ?  


Kommentarer
Postat av: Anna-Carins: kafferep

Hej! jag är så dåligt insatt,jag instalerar det som dyker upp på min skärm och hoppas att allt är som det ska.

Du har mycket bättre koll än vad jag har.

Ha det gott //Anna-Carin

2008-06-14 @ 14:47:00
URL: http://www.anna-carin-fibromy.blogspot.com
Postat av: viavan

Jag har inga erfarenheter av det..litar på att det är riktigt när de påminner om uppdateringar...men det är som du säger...man är lite livegen...de har koll på allt...om man gör något otillåtet...så får man sig en tillrättasägelse i form av 4-5 a4ark...vad som gick fel...så det gör man inte om igen...men det är som du säger, de skyddar min dator från intrång.....kissen är jättesöt...kramiz..nu skall jag iväg och jazza

2008-06-14 @ 15:03:40
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Jag har oxså uppdateringar regelbundet och så kommer det upp här då och då om att viktiga uppdateringar finns att hämta.. jag tröcker alltid för att det ska hämtas.. där är man säker Inger så inget går snett. Tycker det är bra med det där. Så kan man se vilka viktiga uppdateringar som gjort genom att klicka på ikonen bara.. har du inte det så eller du måste gå in någonstans..

Ha de fint .. jag ska sätta in en drömrulltårta i ugnen och sedan bänka mig:-) Mannen kommer inte innan matchen så det är jag som får vifta med flaggan ensam..

Kram på dig

2008-06-14 @ 17:47:45
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: jayne

ha ha ha Jag håller med.. och så ska man stänga av... bäst så..mitt i när man gör ngt annat. Men som du skriver..man får ju lita på dem.. de vet ju bäst...tror jag...känns det som..Vilken fin bild..gjort den också själv???

2008-06-14 @ 17:57:51
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är nog säkrast att hämta och installera alla uppdateringar som kommer från Windows Update.

Just nu kommer de väldigt ofta hos mig.

För ett par dagar kom några, och nu ser jag åter igen att det hämtats nya.

Men jag tror inte att det är SP1 ännu i alla fall.

Jag vill ju vara lite förberedd när det kommer och ska intalleras, då jag hört att det kan ta en stund.



Jag har inställningen att uppdateringarna ska hämtas automtiskt,

vilket jag tycker är bäst eftersom jag inte har så hög hastighet på mitt bredband, och om jag stänger datorn eller i viloläge, så fortsätter hämtningen när jag sätter på den igen.



Och jag har också inställningen att få ett meddelande innan de installeras, vilket oftast sker när jag ska sätta datorn i viloläge för natten, då jag ser det lilla nyckelhålet vid avstängnings-ikonen.

Sedan stängs datorn, och på morgonen när jag sätter på datorn så fortsätter konfigurering eller installation av dem.



Men visst även om det är viktigt och nödvändigt med dessa uppdateringar, så är det också lite jobbigt tycker jag.

Tänk om man inte behövde det, eller Antivirus- och brandväggsprogram osv. ...

vad mycket enklare det skulle vara att ha dator...



Men trist nog så finns det de ute i Cyberrymden som vill förstöra för datoranvändare, med diverse virus, koder, intrång osv.

Så det är nog tur i alla fall att vi har dessa program som skyddar oss,

och att Microsoft hjälper oss lite med det ;-) även om de är lite jobbiga ibland ;-)



Önskar er alla en fin fortsatt kväll.



Ps. Jo, Jayne, jag har gjort bilden själv. Det är min egen datorskärm med ett par tuber/ bilder av kissen och nycklarna ;-)





2008-06-14 @ 18:40:54
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Fin bild du har skapat med katten och datorn!

2008-06-14 @ 20:23:20
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Fia

Ibland är det lugnt på datorn en längre tid, och andra dagar är det dags för en massa uppdateringar.

2008-06-14 @ 21:06:48
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Marie

Du behöver inte oroa dig alls. Microsoft sysslar inte med olagliheter och uppdateringarna är till för att programmen ständigt ska vara tipp topp. Jag uppdaterar allting hela tiden och oroar mig inte ett dugg för det, snarare tvärt om. Jag tänker vad bra nu är säkert ngt kryphål lagat..;-))). Önskar dig en fin fortsättning på kvällen.

2008-06-14 @ 21:17:02
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Erik

Skojig bild :-)

Så bra att du ifrågasätter Inger!

Slaviskt följer alla pc-ägare dessa uppdateringar och det är nog bäst, för att hålla datorn i trim. Microsoft sysslar inte med olagligheter, säger bl a Marie. Visst kan man se Microsoft som snälla, Gates är ju snäll och hjälper AIDS-sjuka i Afrika, stöder forskning mm med sina miljarder. Men ta Window Vista som ett exempel. De presenterade ett helt nytt operativsystem som inte var "körfärdigt", fortfarande idag väljer många, ja de flesta, äldre fungerande operativsystem som XP. Att släppa ett ofärdigt operativsystem, ja det är väl dålig stil, snudd på olagligt? Tänk er att Volvo skulle sälja en ny bilmodell utan ratt och fönsterrutor, och säga att det fixar vi om några månader, ett halvår. Ingen skulle köpa den bilen! Men i datorernas värld går det bra att sälja... Får hoppas att det nya operativsystem som håller på att utvecklas fungerar bättre och är körklart när det släpps..!?

Precis som du skriver så har Microsoft full koll på vad vi har i våra datorer, de har ju egna små spioner i varje dator. Det används inte riktigt så just nu, "fixar bara uppdateringar", men skulle rätt enkelt kunna börja användas på helt andra sätt. Så har jag i alla fall fått det förklarat av datakunniga "förståsigpåare".

Skrev ett eget inlägg om FRA och deras tänkta avlyssning. Vi blir bara mer och mer bevakade, från olika håll...

Trots det, hoppas solen vänder åter och

önskar dig en skön söndag :-)

2008-06-14 @ 23:12:25
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Javisst är det så, datorn är så lätt att komma in i idag, och för att inte tala om alla hackers, fast de har nog mer intresse att komma in i företagens datorer än att komma in i privata personers datorer. kram

2008-06-15 @ 09:53:44
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: annette

Hallå!

Vad gäller uppdateringar från Micrpsoft tycker jag det är okej, för min erfarenehet är att då fungerar mina program.

Det som jag inte gillar är att andra som håller på med "fula" saker som Spionprogram och annat kan komma åt min dator trots brandvägg och virusskydd.

Har inte fått något förstört ännu, men haft lite störningar sista tiden.

Ha nu en bra söndag!

Kram //annette

2008-06-15 @ 10:45:06
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com
Postat av: Soffy

Ibland blir jag galen på alla nya uppdateringar men ibland är det bra. Tex fick jag en förfrågan om jag ville använda Windows Live Writer till bloggen - och det ville jag ju för det blir mycket bättre att både lägga upp bilder och text på bloggen!

2008-06-15 @ 10:58:26
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Som jag skrivit förut, så oj, vad roligt det är att sätta på datorn och hitta alla intressanta och trevliga kommentarer.

Kul att ni tycker om min lilla bild. Jag kan ju inte låta bli att göra bilder.... ;-)



Jag har nyss installerat en uppdatering från Windows update, och det verkade vara en liten en som inte heller krävde omstart av dator.

Väntar nu bara på SP1, som nog kommer att känns lite "pirrigt" att installera när det kommer.... ;-)



Och ja, uppdateringarna från Microsoft är till för att skydda, för att laga kryphål, göra operativsystemet, webbläsaren osv, stabilare.

Men precis som du Erik skrev, så hade nog Microsoft lite för bråttom med att lansera Windows Vista.

Därav mängden av uppdateringar och nu SP1.

Och nu jobbas det redan med ett nytt Operativsystem.....

Än så länge funkar mitt Windows Vista bra, och känns ändå stabilare än XP som jag hade förut.

Men det kan ju också bero på att jag har en kraftfullare dator nu.



Och ja Microsoft har koll på det mesta i ens dator, men så länge den bara används för uppdateringarna så är det ok.

Och det är skönt att det finns Antivirus och Brandväggs program osv. så man inte får in något otyg i datorn.

Men ibland gör de dem lite för krångliga för oss användare, och de är heller inte 100-procent säkra, utan man måste själv vara lite vaksam också.



Jag får aldrig sådan förfrågningar som du Soffy skrev om, men blir lite nyfiken på Windows Live Writer som du skrev om.



Tack för alla så intressanta kommentarer.

Och hoppas ni alla får en fin fortsatt Söndag trots att det fortfarande är lite kyligt på många håll.

Kramar tillbaks.



2008-06-15 @ 12:13:54
Postat av: Corina

Har aldrig funderat speciellt över detta med uppdateringar faktiskt.Installerar de bara och så är det inte mera med det:)

2008-06-15 @ 12:27:00
URL: http://wanilla.bloggagratis.se
Postat av: ejmis

Det är precis som du beskriver!! Jag har egentligen inte en aning om vad det är som händer men jag uppdaterar och uppgraderar och allt vad det är, snällt utan att fundera...

2008-06-15 @ 14:27:15
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Mia

Har faktiskt inte tänkt så mycket på det, jag får lita på att det är ok... ;-)

2008-06-15 @ 16:15:59
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Jag är helt värdelös på uppdateringar ......Har en datatokig man som sköter sånt....

Min förkylning smittar ju inte via nätet såvidare det inte är ett DATAVIRUS....hahahaha

Ha det gott

Margaretha

2008-06-15 @ 16:37:51
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: soffie

guuu va läckert kort...

va duktig du är.

Vill passa på att tacka dej för alla fina och goa kommentarer du gör på min blogg!!!

Må så gott

det där med datorer och allt kan minsann få en att bli galen..........





2008-06-15 @ 20:00:50
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej!

SP1 har jag redan installerat i min nya dator. Ett bra säkerhetspaket! Visst, det tar en bra stund, men Vista är ju relativt nytt så det är ju bra att vi får uppdateringar utan att själv behöva tänka på det.

Sedan är det ju upp till var o en om man vill uppdatera! Går ju bra att låta bli också.



Alternativt kan man använda Firefox för att slippa IE.



Värre är det väl med den nya kontrollen av våra telefonsamtal, mail m.m. som skall göras av Svenska Staten....! Dags att börja sända brev i pappersformat igen!

Se mina Nyheter!



Kramen på dig, vännen!

/Agneta



2008-06-15 @ 20:03:54
URL: http://agnetas.casa.se
Postat av: Tina

Jag har tur för min man han jobbar dagligen med detta så han är min stora support i det fallet om det är nått jag funderar över

.

2008-06-15 @ 20:26:16
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: vivan

Ja nu är jag också uppdaterad i wista...service pak 1..slutjazzat...trött..ja...ny vecka...härliga midsommar står för dörren.....det var 3grader varmt i natt när vi kom hem...naglarna var blå...burr...hoppas det blir bättre värme rill helgen...kramiz

2008-06-15 @ 21:16:34
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inger

Men åhh vad gullig kissen är,,,

Jag är dålig på detta med uppdatering..

önskar jag var mera insatt,, men detta med tekniken gör mig nervös..Förlåt.. men så är det..

Ha en fin vecka..

Stor kram till dig Inger.

2008-06-15 @ 21:25:13
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är nog bra i alla fall att uppdateringarna sköter sig självt i våra datorer.

För det är ju ganska knepigt att hålla reda på allt för oss vanliga användare.

Och vi får väl fortsätta att lita på Microsoft ;-)



Så skönta att läsa att ni som redan installerat SP1, att det gått bra,

och ja, Agneta, antagligen behöver vi det eftersom Vista är så nytt.

Jag kommer snart och hälsar på hos dig.



Vad skönt det måste vara för er som har någon som kan hjälpa till om datorn krånglar.

Själv blir jag lite nervös om något skulle krångla på allvar, eftersom jag måste då ringa diverse supporter,

så det är väl därför jag är lite extra orolig när det är stora uppdateringar på gång.

Men det ska nog gå bra...



Tack för alla mysiga och intressanta kommentarer.

och stora kramar tillbaks.



2008-06-15 @ 21:41:02
Postat av: marie

hinner inte göra några inlägg, ska till göteborg...

men du har rätt, vi är i händerna på microsoft (datorn), det händer så mycket med utvecklingen, så vi vanliga hinner inte med, man måste köpa till nya program osv så att datorn ska jobba bättre, och till slut köpa en ny, för flera tusen....man skulle vara bill gate, det har jag alltid sagt.

det är som med doktorer åxå, vi är åxå i deras händer vi säger bara tack och amen, och sväljer en massa medeciner.....



ha dä bra

2008-06-17 @ 07:58:21
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag uppdaterar bara det jag anser är viktigt och väljer själv vilket. Det finns gränser för hur mycket man vill uppdatera. Allt är inte bra eller livsviktigt. Man lär efter hand vilket som är ett måste på en dator.



Fin bild du gjort till ditt inlägg.



Kramkram

2008-06-17 @ 09:58:06
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo Marie, vi är ganska mycket i händerna på Microsoft, att man måste uppgradera hela tiden, eller köpa nya program osv. eller ny dator.

Som när jag skaffade ny dator sist, då den gamla inte klarade allt längre, så jag var tvungen att skaffa en med Windows Vista och sista versionen av Explorer.

Och de sa att supporten på XP skulle inte vara så länge till.

Men nu är en nyare version av Explorer på gång, och även ett nytt operativsystem.



Kul Erika, att du gillade min bild.

Jag vågar nog inte välja eller välja bort uppdateringar från Microsoft, eftersom jag inte är så bra på dessa saker.

För de skriver ju hela tiden att dessa uppdateringar är för datorns säkerhet eller för att program ska funka bättre.



Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks.



2008-06-17 @ 19:07:13
Postat av: Hasse

Hej!



Om du tycker att det är jobbigt med ständiga uppdateringar, byt till en MAC. Den drabbas av betydligt färre uppdateringar än en Windowsdator, även om uppdateringar är av godo, och nödvändiga när man exponerar datorn mot Internet.





2009-05-12 @ 18:29:04
URL: http://blog.lovborg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, jag vet inte om jag vill byta till en Mac av olika orsaker.

Men tack för tipset i alla fall.

Och ja, uppdateringar är av godo även om det är jobbigt, för att skydda sin dator på nätet.

2009-05-12 @ 21:20:10
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0