Lite gnäll på Apoteket

Igår var jag på Apoteket för att köpa värktabletterna Reliv ( som är samma som Alvedon ) och märkte hur mycket dyrare allting blivit där.
En liten ask på 30 stycken kostar nu 39 kronor, medan den förut kostade bra mycket mindre.

Jag brukar också köpa C-vitamin i tablettform med 300 mg och en sådan liten burk räckte ganska länge,
men nu fanns den helt plötsligt inte,
utan bara C-vitamin i brustabletter, och bara en sort med tuggtabletter om 500 mg och som dessutom var bra mycket dyrare.
Och eftersom jag inte tar så stor styrka varje dag så måste jag dela på dem.

Jag brukar nämligen äta extra C-vitamin och vitlökstabletter speciellt på vintern när det går en massa förkylningar och influensor.
Har fått för mig att det hjälper  ;-)

Sedan som jag berättade i ett föregående inlägg om problem med ett recept på licens.

http://ingermaryissa1.blogg.se/2008/september/recept-strul.html
 
Så kan jag berätta att jag fick aldrig ut det första receptet utan fick be min läkare om ett nytt.
Och helt plötsligt gick det bra, men jag var tvungen att vänta några dagar för att det skulle beställas.

Men nog är det konstigt hur de strulade med det första receptet och de verkade bara ha lagt det i en låda, och varje gång jag kom för att hämta medicinen så skyllde de på att de på olika saker.

På det nya receptet står det ( sic! ) efter doseringen som doktorn skrivit på receptet.

Och jag kollade på nätet om ordet:  "sic !" 
och fann att det är ett latinskt ord som betyder: JA   
d. v.s. det är en extra bekräftelse från läkaren till  apotket om att detta läkemedel och dos är ok,
och jag läste att apoteket kan krångla om läkaren inte skrivit dit detta ord.

Men om det var problemet med mitt första recept så tycker jag att de kunde ha kontaktat läkaren, och gett mig besked direkt.

Ja idag blev det ett litet gnäll-inlägg på Apoteket, lite blandad kompott i min lilla blogg ;-)

Ha det så gott mina vänner och önskar er alla en fin fortsatt dag.

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Ja du Inger så Apoteket kan ställa till det:-( Helt onödigt det där, då det finns telefoner och datorer idag.. några knappslag så kan det vara ordnat.

Visst har mediciner oxså de receptfria blivit dyrare..

Jag tar alltid b-vitaminer och Omega 3.. de köper jag på apoteket, men visst blir det dyrt.

Ha de nu så fint o låt solen skina på dig:-)

2008-10-19 @ 15:44:47
URL: http://kafferasten.blogg.se.
Postat av: cattha

önskar trevlig vecka till dig

ps skriver ej mycke för jag ont tummen

2008-10-19 @ 17:01:33
Postat av: IKA

Ja det håller jag fullkomligt med om, om det berodde på detta lilla sic ord, så hade det på ett lätt obemärkt sätt kunna ta kontakt och kolla upp det, å andra sidan så skrivs ju inte recept ut för ro skull.



Angående priser så finns det tillfällen när man kan hålla sig för skratt när de säger vad det kostar.



Senaste incidenten jag stod inför var när jag skulle hämta ut mina söners medicin. 3 kartonger med pulverpåsar a 30 dospåsar, hela kalaset gick loss på 426 kronor! Huuu sa jag.



Det är väl inte helt fel att knapra c-vitamin eller vitllök inför stundande förkylningstider. Gamla huskurer är alltid något att falla tillbaka på.



Ha en underbar söndag

Kram

2008-10-19 @ 17:10:11
URL: http://mellantidochrum.wordpress.com
Postat av: soffie

ja fy vad medicinerna har höjts,dåligt av de som bestämmer,

mina båda tjejer va ju sjuka nyss å min stora dotters penicillin kostade 264kr den lillas 198 kr,

fy tusan men vad gör man inte för att ens barn ska bli friska,

har hört folk som är sjukaa länge som ej har råd med sina mediciner,

nej fyyy fram för en ändring!

må gott och du det va inget gnällinlägg utan ett fakta inlägg tycker jag;O)

2008-10-19 @ 19:29:27
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: marie

ja det är inte roligt med krångel med apotek och recept.....och tråkigt att priserna höjs, de tänker inte på att det finns de som är tvugna att äta en massa medeciner.....och tänk på de som har dåligt ställt, det måste bli lätt att de inte tar ut medecinerna... och det är ju inte bra det heller...

2008-10-19 @ 20:34:25
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Tina

Ja si sjuk får man då inte bli.. för det är dyrt att vara sjuk o dyrt om man skall ha sin medicin...herre min je...hur skall de gå här i välden?

Ha det gott!

2008-10-19 @ 20:54:59
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Corina

Nja C-vitamin är jag tveksam till.Via kosten får vi oftast i oss det vi behöver,vilket innebär att allt överskott kissar vi helt enkelt bara ut i toaletten,till ingen nytta :) Omega-3 äter jag dagligen men köper inte på apoteket. Bästa sättet att få i sig vitaminer bland annat är att äta frukt istället för att stoppa i sig tabletter (min fasta övertygelse). Om jag mot förmodan känner av en förkylning tar jag Kan Jang som finns på matvaruaffärerna och det fungerar utmärkt...stoppar liksom upp förkylningen :)Kan Jang är också dyrt men värt pengarna ! Kram !

2008-10-19 @ 21:20:54
URL: http://wanilla.bloggagratis.se
Postat av: Mia

Tänk vad krångligt allt ska behöva vara...Jag läste att vi behöver extra C-vitamin varenda dag, året runt...kanske vore nåt?

2008-10-19 @ 21:27:47
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tycker också det är onödigt att detta lilla ord: sic! ska försena en medicin eller att apoteket inte vill ge ut det.

Det är ju så lätt att tala om det eller ringa läkaren.

Som tur var hade jag kvar av denna medicin de veckor jag inte fick ut min, men tänk de som måste få ut sin medicin direkt.

Då kan det ju bli katastrof.



För det händer ofta nuförtiden att när man lämnar in ett recept att man måste vänta några dagar p.g.a att den måste beställas.

Så var det inte förut.

Fattar inte vad som har hänt, och att det blivit så krångligt.



Och ja, mediciner både de på recept och receptfria har blivit så mycket dyrare.

Har man dessutom familj och barn som ofta lätt blir sjuka så kan det ju bli oerhört dyrt.

Och som flera skriver så blir det nog lätt så att de som är sjuka inte har råd att köpa medicin, inte ens de receptfria.

Även också att många har inte råd att hämta ut mediciner på recept.



Jo Corina, Kan Jang känner jag till och den hade jag oftast hemma när min dotter växte upp och vi tyckte båda att den var bra.

Kanske jag skulle ha den hemma igen.



Tack för alla kommentarer och det är så trevligt att utbyta tankar om olika saker.

Önskar er alla en fin fortsatt kväll.

Kram

2008-10-19 @ 21:29:35
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja ibland kan man bli tokig på apoteket,,men det är ju viktigt, kan man tro, att de inte gör några fel...skönt att du fick det du skulle till sist..

Men som jag sagt tidigare,, man måste var frisk för att vara sjuk,, och kunna prata för sig..inte konstigt det blir många fel för de gamla sjuka...iaf de som inte har någon anhörig som kan vara språkrör till dem...



Inger du gnäller inte mycket,, men ibland har man bara behovet,,,iaf jag...Det går lite lättare sedan, eller hur..

Ha en fin vecka..

Stor kram till dig..

































2008-10-19 @ 21:35:33
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Det var värre när jag var på Konsum och skulle köpa en burk multivitaminer. När jag kom in kassan kostade de 1350:-! Det var fel förstås, men tur att det var ett så stort fel att man naturligtvis uppmärksammade det.



När Åkes frikort går ut och hans mediciner ska förnyas kostar de över 1400:-, så han kommer snabbt upp i fribeloppet. Men visst är det hemskt dyrt och mycket pengar att punga ut med på en gång.



Ha en fin fortsättning på söndagskvällen!

Kram Ingrid

2008-10-19 @ 21:49:43
URL: http://stenstugu.com
Postat av: britten

Tack för dina guliga ord ...visst ska vi hålla kontakten / kram min vän

2008-10-19 @ 23:46:32
Postat av: ejmis

Allt blir bara dyrare och dyrare...

2008-10-20 @ 07:09:13
Postat av: Kerstin

Ja, visst krånglas det till i dag. När man tycker att allt borde gå smidigare ist med dataåldern. Förr lyfte dom ju bara luren om det var oklarheter.

Själv har vår läkare skrivit fel storlek på insulinnålarna och detta väckte ofta irritation på apoteket. Men nu, efter många om och men så har läkaren ändrat på sin dator så alla är nöjda

2008-10-20 @ 07:48:42
URL: http://pellispricken.bloggagratis.se
Postat av: Maria

Javisst har varorna på apoteket höjts och dom kan krångla,det har jag själv fått erfara.Har ju mina läkemedel på Apodos som det heter och när jag brukar be att dom ska skicka ned receptet till min Far till Värmland då jag hälsar på honom då har det oftast strulat,fast man är noga med att tala med apotekspersonal innan man reser.Sist så fick jag inte ut ett läkemedel jag skulle ha..ändå hade jag sagt till i förväg och dom skulle ordna allting åt mig.



ja vitlökstabletter ska ju vara bra mot förkylning..sådana äter min Far också och jag tycker att han alltid klarat sig undan influensan,men då får han den där influensasprutan också.Hoppas du får en fortsatt fin dag!



Kram Maria

2008-10-20 @ 14:35:01
URL: http://ann-jeanette.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Tycker att det är rent slarv att du inte fick ut medicinen första gången! Så är det bara! Sic! Utbildad apotekspersonal vet vad det ordet betyder!

Peppar, peppar, själv har jag sällan krångel med alla mina mediciner...tack o bock! Är sällan förkyld också, blev bättre med det sen alla ungar flyttade hemifrån...hi, hi! Bacillmonster!

Ha en bra dag!

2008-10-20 @ 15:32:17
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Verkar som om det är fler som upplever en del strul på Apoteket.

Jag tycker det verkar ha blivit ännu krångligare nu trots att vi nu lever i dataåldern.

Men kanske en del läkare, som min läkare, inte kan mycket om datorer,

så därför får jag vanliga recept att lämna på Apoteket.

Men man förväntar sig ju i alla fall att Apoteket har allt i datorerna,

så de t.ex.kan se licenser på mediciner som är inlämnade osv.



Och ja, till slut fick jag ut min medicin, men det ska bli spännande att se hur det blir nästa gång ;-)



Och ja, det kan bli mycket dyrt att hämta ut mediciner när man inte har något frikort, och om det är dyra mediciner som ska hämtas ut.

Visserligen kan det bli så att man just därför får frikort snabbare,

men det kan bli en hel del pengar att punga ut med på en gång.



Vad jag också tycker är jobbigt är när man inte kan få ut vissa mediciner direkt, utan de måste beställas och när det dessutom strular.

Det kan ju få förödande och jobbiga konsekvenser för många.



Jo, Maria jag tror också att vitlökstabletter är bra,

och själv har jag klarat mig ganska bra från influensor de sista åren.

Visserligen är jag inte så mycket bland folk längre, och inte bland barn så det kan ju bero lite på det också.

Men ändå så tror jag att de är bra, och sedan har jag hört de ska vara bra för lilla hjärtat.



Tack mina vänner för alla kommentarer, och önskar er alla en fin fortsatt dag.

Kramar



PS. vad glad jag blir Britten att vi kommer att fortsätta att hålla kontakt även fast du inte kommer att blogga längre.

2008-10-20 @ 16:41:08
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Marie

Gnäll på du om apoteket ;-)). Jag gnäller mer än gärna på apoteket...de är har en väldigt annorlunda policy där tycker jag. När jag gick frisörskolan hade kunden alltid rätt...på apoteket har kunden alltid fel av ngn anledning som jag verkligen inte begriper...

2008-10-20 @ 20:35:57
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: leila

gnälla bör man annars dör man :) bara man inte gnäller på allt och alla. kram på dig /leila

2008-10-20 @ 22:01:08
URL: http://ladyley.se
Postat av: Agneta

Hej!

Be din läkare skriva ut Alvedon på recept mot värk. För 100 st. á 1 Gram betalar man i dag 64.50:-

C-vitaminer finns billigt via kosten.



Men attans vad dyra medicinerna blivit och tyvärr är det för många som inte längre ingår i rabatten...det blir bara färre för varje år som går.



Innan man får frikort så kostar det i dag 1.700:- och då tillkommer alla extrautgifter på några hundralappar, (!) för numera ej rabatterade läkemedel, dessutom skall ju läkaren ha sitt också.



Inte billigt att vara kroniskt sjuk med behov av mediciner dagligen och sjukpensionen är mager...så man undrar om stat/kommun verkligen vill att man skall bli frisk, med tanke på priserna!

Ättestupan börjar närma sig med raketfart...!



kramen

2008-10-21 @ 01:45:15
URL: http://agnetas.casa.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det finns nog en del orsaker att gnälla på Apoteket nu.

Jag tycker det funkade bra mycket bättre förr, och fattar inte vad som hänt nu.

Det verkar som om både F-kassan och Apotek nuförtiden får och kan ifrågasätta läkare,

och ja Marie, de verkar nu ha en väldigt annorlunda policy där nu.



Tack Agneta för tipset, men eftersom jag inte har någon värk som kräver att jag behöver Alvedon ofta, så får jag nog det inte på recept.



Nej det är verkligen inte lätt idag att vara sjuk, med de höga priser på allt

och p.g.a att den lilla slant i månaden man ska leva på som sjukskriven, förtidspensionär eller pensionär,

så blir det ju väldigt betungande ekonomiskt.



Det är bl.a. på dessa saker vi verkligen märker hur klassklyftorna ökat i samhälet.

För när människor inte har råd att köpa sin medicin...då är det illa ställt i samhället.



Tack för kommentarer. Uppskattas mycket.

Ha det så gott mina vänner.

Kram

2008-10-21 @ 14:44:38
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0