Sjuksköterska 30 - 40 talet


Hittade ett foto bland min mamms saker på när hon var sjuksjöterska i början av 40 talet.
Bilden till vänster är min mamma.
 
Visst är det kul att se hur sjuksköterskorna var klädda då...

Och mamma berättade att det var mycket strikt hur de var klädda, och sjuksköterskeuniformen skulle alltid vara nystruken och proper.
Jag tror att de även fick bekosta sjuksköterskeuniformen själva.

Förr ansågs även sjuksköterskeyrket som ett kall.
Vilket innebar att de kunde få arbeta mycket hårt, utan att kunna kräva högre löner, eller extra ledighet.

Och allt skulle göras perfekt, och de hade alltid ögonen på sig av översköterskan eller läkaren,
och när han kom t.ex. på ronder, så skulle alla sängar bäddas perfekt och även klädseln skulle vara perfekt.
Och det negs för honom.

Mamma har också berättat att det kunde vara stor skillnad hur patienter behandlades.
De som var rika eller hade en framstående post i samhället, fick fler privelegier och uppassning.
Vilket kunde bli på bekostnad av de som var mindre "bemedlade" och som egentligten behövde mera hjälp och uppassning.

Detta är det lilla inlägg jag hållt på med och blev så glad när jag hittade detta foto.
Och hoppas ni också tycker det är intressant att se.
 Kram

Kommentarer
Postat av: Astrid

Jag kommer ihåg dessa vackra uniformer och den doft som alltid var på sjukhus av eter tror jag det var.

Jag pryade på ett sjukhus på 60 talet och minns att knytningen på kuddarna skulle inte synas när doktorn gick ronden, vänd bort från dörren alltså.

2009-05-19 @ 16:53:57
URL: http://www.astridla.com
Postat av: annette

Oh, så roligt att få dessa gamla bilder på sjuksköterskor, det var tider det;) Träffade på en sköterka i den typ av uniform när jag började jobba i mitten av 70-talet, fanns inte så många kvar, men hon hette Britta och styrde "sina" två ortopedavdelningar med en stenhård hand;)

Kan tänka mej att Din mamma berättat en del om den tiden, och verkligen kul att Du har hittat bilder.



Ha det så gott!



Kramar!



annette

2009-05-19 @ 17:12:56
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: britten...

Ja tänk många yrken som räkandes som ett kall förr....jag undrar ibland över det...gissar att uniformen inte var särskilt bekväm...men stilig.



Det är annat det än i dag när man får besöka doktorn som sitter i Fleece tröja och skoterstövlar.....kramelikram

2009-05-19 @ 17:57:10
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Synne.

Hei på dig.

Det var ett tag igen.

Men det blir så. Har tappat lite gnista tror jag....



Har i vilket fall som helst läst lite hos dig igen.

Spännande detta med de gamla bilderna du visar. Tänk så det var förr.

Det är andra tider idag. Inga stärkta uniformer, inget tvång att gå i kjol. Men samma ansvar har de ännu. Det är en duktig yrkeskår det där.

Härliga bilder som sagt. Fortsätt gärna med det.

Det där trädet du har på bloggen, vart fann du det? Så härligt det ser ut.

Gillar de där färgerna.

Har ju inte photoshop så därför leker jag inte så med bilderna som du gör. Men du får till det så fint. Ska leta efter ett bra gratisprogram.

Har en datatidning här som det finns tips i.

Här skiner solen och det är skönt.

Men vädret har inte varit så strålande. Det har regnat och solen har varit framme lite sporadiskt.



Har bakat lite bröd idag med. Funderar på att sätta en deg till. Bullar...

Blev sugen på det.

Så tills vi hörs nästa gång får du ha en fabelaktig tid. Kikar snart in igen.

Kramen Synne.

2009-05-19 @ 18:06:24
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: marma

Roligt att se dessa gamla bilder.

Som du skriver så var det nog inte alltid en dans på rosor att vara sjuksköterska. De böcker man läste som oskuldsfull tonåring där alla sjuksköterskor var kära i läkaren var nog mest fantasier.

Kram/marma

2009-05-19 @ 18:16:17
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja du Inger.. den tiden minns jag inte, men väl då jag själv började på sjukhuset.. då 1969 var det oxså stränga regler och vi hade till en början med blårutiga klänningar och förkläden, men det var bara en kort tid sedan var det vita nylonrockar som gällde. Det skulle alltid vara perfekt då ronden gick.. där gick chefen i spetsen.. alltid med en cigarrstump i munnen och vi fick inte synas. Alla sängar naturligtvis bäddade perfekt. Golven bonades var dag.. ja jisses vad det skulle donas. Översköterskan var som en Gud för oss småttingar och hon nämnde alltid oss på golvet vid efternamn. Tiderna förändras och det är väl tur det:-)

Stärkemössor och kragar.. ja du det där ..

Ha de gott kramar o tack för nostalgitrippen:-)

2009-05-19 @ 18:39:31
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: mimmi

ja det var andra tider då..men jag är nog glad över att det inte är så nu i alla fall:)

på den tiden fick man ju niga för doktorn också:)

Det är roligt med gamla foton

ha det så gott

kram

2009-05-19 @ 19:20:44
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com
Postat av: marie

tänk hur det var då, inte alls så länge sedan.

nu är väl sjukvården bättre nu än då.

fast ibland tycker jag att det har blivit en viss slöhet, nu på senare år...

2009-05-19 @ 20:33:49
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att ni tyckte det var intressant att se dessa bilder.

Och ja, det var nog mycket kvar av detta på 50 och 60 talet också.



Vad jobbigt det måste varit för vårdbiträden och sjuksköterskor att från att ta hand om patienter även måste se till att allt såg prydligt ut.

och pressen från doktorer och översköterskor att allt måste vara perfekt,

speciellt när doktorn gick ronden, och man t.om. neg för honom.

Ja Astrid, jag kommer ihåg att mamma berättade om eter också och doften av den.



Det är så intressant det jag hittar bland mammas saker och minns en del av det hon har berättat för mig.



Tack för alla kommentarer och önskar er alla en fin fortsatt kväll.

Kramar

2009-05-19 @ 21:28:28
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Evlin

Hej Inger!

Ja jag håller med Astrid om att det luktade alltid eter på sjukhusen, jag kommer ihåg att mina föräldrar berättade att jag låg inne en gång när jag va liten för hjärnskakning.

När mamma o pappa kom på besök (föräldrarna fick inte stanna på den tiden) så hade dom godis med sig. Och dom berättade att när dom gick hem så hörde dom mig skrika för sjuksköterskorna tog godiset ifrån mig.

Hade det varit idag så hade dom gått in och sagt till dom, men inte på den tiden. Sånt gjorde man bara inte.

Hur gick det med glass-filtret, fick du någon ordning på det som jag skickade sen?

Kramiz Evlin

2009-05-19 @ 21:43:40
URL: http://eva.evlin.se
Postat av: soffie

å va fina de va men va obekvämt det måste varit,

va roligt att du visar de gamla fina bilderna å berättar om dem,

kram

2009-05-19 @ 22:14:32
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja nog kommer jag ihåg att en del sköterskor hade sådana dräkter, så stiliga och fina..det var verkligen strängt, Sedan att det skulle vara kliniskt rent, och vid ronden att de var livrädda när läkaren skulle komma..Men det berodde kanske på vilken läkare det var förstås..Var ordning och reda. Men kanske för hårt, kan jag tycka..Men idag för slappt och eländigt i vården..

Fin bild på din mamma..

kramkramen till dig..

2009-05-19 @ 23:29:27
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Hej Inger mitt i natta.. var bara tvungen att titta in nu innan sängen kallar.. kolla om det är samma träd som du frågade om i ditt förra inlägg:-)? Nattikram/Pialotta

2009-05-20 @ 00:43:44
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Fina bilder! Intressant det Du berättar!

Hade en faster som var Sofiasyster, hon var svartklädd och såg sträng ut, men var en rar och godhjärtad kvinna! Du har så rätt, det yrket liksom många andra ansågs som ett kall!

Men på tal om "rik o fattig,stor och liten"!

Verkar som om det förekommer fortfarande?

Kram

2009-05-20 @ 08:07:58
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, förr det var mycket strikt, när det gällde kläder, att det skulle vara kliniskt rent osv.

Och hierarkin som kändes av med läkaren högst upp som man t.om. neg för.



Jo Evlin, förr så var de inte så förstående och psykologiska när det gällde barn på sjukhus

som t.ex. det du berättade om godiset.

Och föräldrarna fick bara komma på besökttiderna, så det måste ha varit traumatiskt för många barn att hamna på sjukhus.

Kommer ihåg när jag låg på sjukhus för en operation av handen när jag var ca. 11-13 år gammal att det var så,

och barn och vuxna blandades på samma sal.



Jag har tänkt samma som du Kerstin, att skillnad mellan fattiga och rika finns nog nu också i vården.

Har man pengar, är kändis eller har hög ställning i samhället, och beroende var man bor,

så tror jag också det påverkar vilken vård man har.

För med pengar kan man ju också t.ex. köpa sig vård privat.



Tack mina vänner för alla kommentarer, och det är så roligt att kunna dela olika nostalgier och minnen med varandra.

Kramar



PS. Jag har svarat hos dig Evlin om glass-filtret och även hos dig Pialotta om det blommande trädet.

2009-05-20 @ 12:17:35
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: fia

vilka vackra bilder , det är klart att jag måste ju säga att dte va finare kläder förr på sjukhusperonalen men det finns det som jag inte vill ha i dag som va då , tänk om man fick lika delar av allt .. hihih nä klaret man inte kan få det . gillar verkligen din blogg och önskar dig en toppen dag .

2009-05-20 @ 13:10:18
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: soffie

en onsdagskram til dej

2009-05-20 @ 16:32:36
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Paula

Ja du, jag undrar, har vi kommit så mycket längre? Är det inte så fortfarande att de mest bemedlade får den bästa behandlingen...fast man kanske inte visar det riktigt lika tydligt!

Jag upplever nog att yrket sjuksköterska fortfarande för en del är ett kall! Jag har två brorsdöttrar som pluggar till sköterskor, och så ivriga som dom är så måste jag säga att dom verkligen brinner för sitt kommande yrke! Däremot har dom oförskämt dåligt betalt! Typiskt kvinnoyrke förstås

Hoppas du får en riktigt skön helg, vi drar väl till skogs mellan regnskurarna som utlovas

Kramen

2009-05-20 @ 17:44:47
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anna-Carin

Hej! tur att det inte är lika strikt längre,allt för många barn var rädd för läkaren förr.Men visst görs det skillnad på folk än idag.Jag blir ju inte bemött på samma sätt som tex stadsministern.Det är ju så,ju mer pengar destå mer inflytande har man.

Ha det så bra i vår värmen..även om det fortfarande bara är varmt då solen visar sig.

2009-05-20 @ 19:32:58
URL: http://annacarinsfoto.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag håller med Anna-Carin tur att det inte är lika strikt längre. Jag låg själv på sjukhus när jag var lite och mamma fick inte vara där och det fanns bara dessa "HEMSKA" sköterskor. Det fanns bara en som jag minns som var snäll. Din mamma ser ut att ha varit en av de snälla.

Än i dag kan jag känna av den sjukhus rädslan. Usch..

och visst har den som har lite mer pengar mer vård än lilla jag absolut ..det tror jag.

Tack för din kommentar om Bamse ja nu går han som en kung i huset.

Kram Ingrid

2009-05-20 @ 19:59:50
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Mia

Och dom var mycket stolta över sina uniformer också L

2009-05-20 @ 20:12:09
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej inger testar igen att skicka från mobilen :-) kram/gunilla

2009-05-20 @ 22:01:23
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, jag tycker också det är fina foton och kläderna är jätte-fina.

Och min mamma är så söt på fotot.



Jo nog är det nog så nu också att de mest bemedlade får bästa behandlingen även om man inte visar det lika tydligt.

Det görs skillnad på folk och ju mer pengar desto mer inflytanda har man och kan också köpa sig privat vård.

Och ja, de som jobbar inom vården, får fortfarande ganska dåligt betalt.

Det som är bland de mest viktiga yrkena att ta hand om människor,

borde ju uppskattas mera och ett sätt är att få högre lön då det ofta är ett tungt och slitigt och ansvarsfullt yrke.



Och ja, förr var många barn rädda för läkaren. Minns det själv när jag var barn och det var många gånger som du Anna-Carin berättar.

Förr i tiden man förstod ofta inte eller tog inte på allvar barns rädsla på det psykologiska sätt som man gör idag.

Skönt att det har förändrats.



Tack mina vänner för alla kommentarer.

Det är så roligt att berätta om olika saker här i min lilla blogg.

Kramar

2009-05-20 @ 22:10:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej igen :-) det funkade denna gång. Tror det kan ha varit googles sökfunktion som störde? Jag har tagit bort den funktionen för det stör bara :-( hoppas även detta kommer fram? Kram/gunilla.

2009-05-20 @ 22:12:17
Postat av: Inger Maryissa

PS Svar igen ;-)

Jo, Gunilla kommentarerna kom fram från din mobil.

Kul att det funkar också.

Kram

2009-05-20 @ 22:13:57
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Jippi då funkar det alltså att sända från mobilen när jag tog bort sökfunktionen. Då vet jag att det fungerar :):) Detta skriver jag från datorn, men det andra här ovanför var skrivna från mobilen.



kram/Gunilla



2009-05-20 @ 22:16:57
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Gunilla

ja Inger, det fanns ngn sökfunktion där som bara störde i mobilen och då kom kommentarerna fram till googles och det är ju inte dit dom ska. så nu verkar det fungera från mobilen oxå, KUL :) ska testa så fler gånger. Detta är då skrivet från datorn.

kram vännen

/Gunilla

2009-05-20 @ 22:25:17
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Jovisst var det strikt på sjukhusen förr. Dom där vita sjukhuskläderna skrämde ju många barn då, iaf mig. Minns att jag var så rädd för dom där vita sjukhus-kläderna dom hade på sig förr på sjukhusen :( Glömmer jag ALDRIG :(



Detta är skrvet från datorn.



Taskram/Gunilla

2009-05-20 @ 22:31:48
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det är så roligt att komma in här och få nostalgitrippar! Visst var det så¨där stärkt och struket och noga. Om man ser på problemen med sjukhussjuka idag så var det kanske inte helt fel.



Jag gick en gång i tiden (60-talet) en barnskötarutbildning. Man skulle då kunna arbeta istället för biträde med barn. Jag hörde till de sista som exades från den gamla barnskötarutbildningen som hörde till vårdutbildningarna då, samma skola som utbildade sjuksköterskor. Vi fick också köpa broscher och förväntades ha små piffiga mössor på huvudet. Sen hamnade barnsköterskorna på dagis och fick en utbildning med annan inriktning. Kul att Du påminner om det här! Märker att jag nästan glömt bort alltsammans.

2009-05-20 @ 23:33:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Junitjej

SJuksöterskeuniformen var mycket finare förr! Tur att patienterna inte behandlas olika idag.

2009-05-21 @ 08:41:23
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Erik

I dåliga tider som nu, då är det skola och vård som tar stryk. Trist. Sjukvården i vårt land lyckas trolla med knäna och vore det inte för sköterskor och vårdbiträden som sliter (och bitvis ser det som ett kall, för att de verkligen bryr sig) skulle vi inte ha det så bra som vi ändå har det. Visst, media uppmärksammar vanvård och brister, men på många ställen funkar det förvånansvärt bra. Men eftersom man i bistra tider alltid drar ner på sjukvården, så innebär det att de bara når tillbaka till "nolläge" när det är goda tider. Flera bekanta som fått sjukvård utomlands märker att det ofta är mycket bra sjukvård i andra länder. Sverige är inte så fantastiskt längre. Därmed inte sagt att det var bättre förr. Fina kläder hade de, men mycket var så tillknäppt och doktorn ifrågasatte ingen. Numera är det er jämställt och man törs ifrågasätta och fråga om man inte fattar läkarens prat. Så var det inte förr! Men mer pengar till vården, så att gamla kan få drägliga sista år och sjuka ges tid!

Ämnet fick igång mig ;-) En liten undran, jobbade din mamma vidare som sjuksköterska även senare, eller återvände hon aldrig efter att ha tagit hand om er barn?

2009-05-21 @ 11:21:49
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Inger

Tittar in för att önska dig en fin helg..

hoppas att du kunde sova inatt.

Kramkramen till dig..

2009-05-21 @ 11:39:37
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Blir så glad att ni gillar mina nostalgitrippar, och så kul att vi kan dela minnen här med varandra.

Oj, vad roligt och intressant det är att blogga...



Ja, det var nog vanligt förr att barn var rädda för läkare och sjukhus,

kanske nu också, men nog inte på samma sätt nu då man tar mera hänsyn till barns oro och rädsla

och skapar ett förtroende på ett annat sätt.



Ja, Inga det har förändrats mycket och även med utbildningarna som du berättar om.

Och kommer ihåg när barnsköterskor började jobba på dagis.



Jo Erik, tyvärr är det så att i dåliga tider, så är det oftast skola och vård som tar stryk.

Och man blir alltmer orolig över utvecklingen....

Ja, förr i tiden vågade man inte hos läkaren ifrågasätta och fråga,

och tur att det har förändrats.

Du undrade om min mamma jobbade vidare som sjuksköterska efter att ha varit hemma med oss barn.

Nej det gjorde hon inte och gick aldrig tillbaka till arbetslivet igen.



Tack för alla kommentarer, jag blir alltid så glad.

Och stora kramar till er alla.



PS. Kul Gunilla att det går att mobilblogga också och att det funkade.

Konstigt det där med Googles sökfunktion, men skönt att problemet löstes.

Är det eventuellt något nytt som följer med IE 8 ?

2009-05-21 @ 12:57:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag träffade en gång en gammal kvinna på ett tåg, och hon berättade att hon hade varit sjuksköterska i Finland under andra världskriget. Hon berättade att för att orka arbeta tog sjuksköterskorna amfetamin regelbundet. Då behövde de inte sova så mycket...

2009-05-21 @ 13:40:53
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Åh så fint :-)

Vad lika ni ser ut du och mamma. Jag tycker uniformen är jättefin, är det inte så att det hänger kvar lite hos Sofia systrarna i Stockholm?

En bekant är/var Sofiasyster och hade en fin liten uniform :-)

2009-05-21 @ 14:18:29
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Bia

Ja tänk vad det ändrat sig, inte niger sköterskorna för doktorn idag...men inte

har de fått så mycket högre status än på din mammas tid heller...

Jag kommer med glädje ihåg när mamma fick sitt första "riktiga" jobb, som städerska åt Vattenfall.

Hon var så lycklig när hon fick ta på sig den grå städrocken och gå iväg till jobbet!



Kram/Bia

2009-05-21 @ 16:01:04
URL: http://biaweb.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Och ja Sofiasystrarna känner jag igen från folkhögskolan jag gick på i slutet av 60-talet,

då kompisar sökte in där för att utbilda sig till sjuksköterska.

Och de hade också dessa fina uniformer, och ja undrar hur det är där idag...



Så mysigt du Bia berättar om din mamma.



Oj, det du Fia berättade om sjuksköterskorna som kvinnan berättade om, som var tvugna att ta amfetamin regelbundet för att orka arbeta.

Undrar hur det gick för dem sen...sviterna efter det...



Åter igen tack för alla kommentarer.

Stora Kramar

2009-05-21 @ 21:09:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: marie

Härliga bilder, tack för att du delar med dig! Fast nog ser de lite barska ut, sjuksköterskorna.

I sommar ska jag jobba på en barnavd (som uska) men jag tror barnen trivs bättre idag med hur personalen är klädd.....och sättet de har.

Trevlig helg!!!

Förresten, kul bild med björnarna!

Tack för dina komentarer. Kram

2009-05-22 @ 08:18:46
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tror också att barnen trivs bättre idag med hur personalen är klädd och sättet de har.

Önskar dig också en fin helg.

Kram

2009-05-23 @ 12:06:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Häxmamman i Jämtland

Oj vilken bild, jag minns en bild från min mormor som jobbade inom vården och den ser ungefär likadan ut...



Att de som var mer välbärgad blev behandlad bättre, den tiden tror jag åter kommer att komma igen, tyvär är det min tro...



Kram

2009-05-27 @ 10:02:55
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att du också har foto som liknar det jag har här.

Ja, tyvärr är det nog så och kanske blir mera att de som är mer välbärgade blir bättre behandlade och även får bättre vård.

Kram tillbaks

2009-05-27 @ 21:34:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0