Lite jobbigt ibland...

Hejsan igen,

Usch jag har känt mig lite låg ett par dagar igen....kanske det är det trista vädret som bidrar också.

Och det är lätt att olika tankar kommer och även när jag ska sova, och jag oroar mig så lätt för olika saker.

Det beror nog mycket p.g.a allt som hänt förut  och all stress och oro under många år.
och det blir lätt att jag också funderar över val som gjorts i livet och misstag.

Kanske det blir så att man funderar mera över sådana saker när man blir lite äldre ?

Ibland önskar jag att jag hade en livspartner....för det är ju en trygghet att ha någon vid sin sida, att kunna vara till för varandra....
det är ju en trygghet.

Men jag har lagt detta åt sidan, för jag känner inte för att börja om på nytt med en ny partner.
Men om jag skulle träffa någon, så skulle det bli särboende.

Förut hade jag kontakt med en psykolog periodvis under åren, 
när jag behövde när det hände tråkiga saker med mina tre yngre syskon, 
och andra jobbiga saker som hänt,

och också för att få mediciner mot sömn och till behov mot oro och ångest.
( fast jag är mycket försiktig med mediciner, men det är bra att ha om behövs )

Men nu har de sagt på mottagningen att de kan inte låta personer gå där år ut och år in, så jag har blivit hänvisad till en husläkare för medicinerna.

Tydligen så är det även p.g.a besparingar inom denna vårdcentral

Fast å andra sidan så gillade jag inte den psykolog jag hade sist.
han kunde säga en del klumpiga saker....

Som t.ex. när jag pratade om mina föräldrar och problemen med dem,
så kunde han säga att jag nog skulle vara glad att dessa elaka människor är döda.

Jag blev så chockad ....hur kunde han säga så...!!

Jag har aldrig ansett mina förädrar som elaka
och jag saknar dem trots problemen vi hade och önskar vi hade haft en chans att reda ut dem...
speciellt med pappa.

Så det är nog lika bra att jag inte går hos den psykologen mera.....
för det ger ingenting längre,
utan tvärtom att besöken hos honom gjorde mig mera ledsen.

Tydligen är det kanske också så att när man blivit lite äldre så räknas man inte lika mycket som när man var yngre,
utan nu man får klara sig bäst man kan.

Men även när man är äldre kan man ju behöva prata om saker och ting som tynger en.

Så mycket en människa ska orka ibland...men tydligen är jag ganska stark trots allt.
Och jag vet att när jag har svackor så kravlar jag mig sedan upp på något sätt i alla fall.

Skönt att även ha min lilla blogg och er mina vänner och få dela med mig av olika saker och tankar, och ibland behöver jag få skriva av mig lite.

Hoppas att solen och värmen kommer snart,
för jag har bestämt mig för att denna sommar ska panikångesten jag får om jag åker till olika platser,
den ska inte få styra mig, 

och jag ska göra trevliga saker och med min lilla kamera som sällskap :-)

Kramar

PS. det har hänt något med redigeraren för inlägg här i bloggen...och texten är inte riktigt likadan som förut...fick mixtra i Html-läge för att fixa det...

Kommentarer
Postat av: Inga M

Det var faktiskt en förfärlig psykolog! Den ska Du vara glad att Du blev av med och säkert är det bättre utan än en sådan vid sin sida.

2010-05-10 @ 22:33:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Mycket knepigt sagt av en psykolog. Med ett sådant yrke så borde h*n veta att föräldrabanden är både djupa och kan vara av väldigt olika kvalitet, innehålla många olika känslor... Trots allt så har man endast de föräldrar man har (haft).... Instämmer i det Inga skriver. Förmodligen bra du slipper denna person, risken hade varit att du hade blivit illa berörd fler gånger.

2010-05-10 @ 22:51:34
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Eva

Det känns verkligen skumt att en person med så lite förstånd har lyckats bli legitimerad..

Självklart så skulle du inte må bra av att gå till en sån mera men att alternativet är att du inte har någon alls är inte bra!

Det borde gå att få en remiss så att du får träffa någon annan, finns det inget sk psykosocialt team där du bor? det har jag för mig det blev beslut på att det ska finnas "överallt" och att man ska kunna kontakta dom direkt utan remisser.

Här i lilla Hofors finns det tom. och vad jag förstått så fungerar det väldigt bra.

Många kramar!

2010-05-10 @ 23:04:48
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com
Postat av: britten sa....

näää jag tycker inte heller du ska gå till den psykologen mera ..det var väldigt märkligt sagt och fullständigt korkat ...visst är det svårt att leva ibland tankar som mal och mal och man tänker tillbaka på saker som man kanske ångrar eller velat haft på ett annat vis...hoppas du kan få bättre hjälp när du behöver nästa gång...det är bättre att bryta när man inte känner förtropende för en psykolog...hoppas du kan komma ut med din kamera i sommar det är ju så roligt att fota....jag är uppe i norr nu en vecka och gissa om jag eldar...kram

2010-05-11 @ 00:10:34
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Jisses vilken psykolog. Det var väldans opsykologiskt sagt av denne utbildade person. Får hoppas han var utbildad i alla fall.

Även om man haft en tråkig och jobbig uppväxt så saknar man väl sina föräldrar. Som du säger så hade det varit bra om man fått reda ut saker och ting.



Jag tycker du är en stark dam i dina bästa år. Känner som du ibland att när man kommit upp i ålder så tänker man på ett annat sätt. Mera moget, mera eftertänksamt skulle jag vilja säga.



Här sitter jag i natten och kan inte sova.

Sitter med en kopp te och en filt runt mig. Fryser lite. Det är 3 minus ute....

Våren är inte här. I alla fall inte värmen.

När kommer den? Tror att det här gör att man blir lite mera eftertänksam oxå... Man undrar vad som sker.

Tror du kommer klara dig bättre utan den där hjärnskrynklaren.

Så gå inte dit flera gånger du.

Sänder en varm nattkram från nabolandet.

Synnöve.

2010-05-11 @ 03:59:00
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Ja, den psykologen skall Du nog vara glad att vara av med! Som Du skriver så kan en medmänniska(vem som helst) som man känner förtroende för vara till stor hjälp!

Inte alltid det är bättre att vara två

ibland kan ensamheten kännas större då!

Det var inte meningen att det skulle bli ett rim!

Våren låter vänta på sig, blir kanske sommar direkt!

Varm Kram*

2010-05-11 @ 09:01:22
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Suss

En del psykologer är så speciella att jag de skulle behöva gå i terapi själva. Jag vet att de måste ha egenterapi för att bli legitimerade, men det är inte alltid det gör någon skillnad. Som tur är finns det normala medmänniskor som ofta fungerar bättre för en, än en psykolog. Hoppas på en skön långhelg nu med lite sol och värme var man än befinner sig. Kram

2010-05-11 @ 09:46:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger

Men vilken psykolog,,,så får man ju bara inte säga.

De ska ju var objektiva,,dina föräldrar hade ju sina orsaker till att de var på sitt sätt..De var ju själva strängt fostrade i en religiös anda..



Vad jag tycker är underbart fint 'är ju att du har tagit dig ur detta..Jag tycker att du ska känna dig stark och stolt som gjort det. Det är nog inte många som orkar.



Sedan kan jag verkligen förstå att du känner ångest och oro inför det.. Du vet, vi flickor ska ju alltid vara till lags. Men så är det ju inte nu, som tur är..Stå På Dig-Annars Gör Någon Annan Det.



Sedan detta med en ny partner..Det är nog något som bara kommer när man minst anar det..Idag är det ju många som träffas över nätet. Det kan nog vara spännande, iaf att chatta med olika personer. Många är nog seriösa tror jag. Du har nog inga svårigheter att få någon kontakt, du verkar supertrevlig. Sedan kan det kanske många gånger bara vara bra att snacka över nätet, och inte träffas..Iaf behöver man inte kamma sig..hihi..



Du har tiden för dig Inger..Det är jättevanligt att träffa någon på ålderns höst..Då är det oftast mera seriöst, även om man har lite rynkor. Men å andra sidan har man mera att prata och berätta för varandra då. Lite mera kvalitet, än en 20-årings pladder..Inget ont om dem.. Men jag vill inte vara så ung idag..hihi..Glad över min ålder,trots allt..



ojoj,, nu blev det långt här idag..Hade lite mera tid, varit ledig måndag och tisdag..

Stora vårkramen till min goa Majeldskompis....

2010-05-11 @ 12:37:53
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, denne psykolog jag hade sist upprörde mig en hel del och gjorde mig ledsen.

Tycker inte han var riktigt klok...

vilka mer saker han kunde säga också....

och han fick mig verkligen inte att känna mig styrkt av samtalen...

utan tvärtom...

Tänk om han sa dessa saker till en annan person som inte är lika stark som jag ändå är....

vet ju aldrig hur den personen skulle kunna reagera...



Och ja, som flera av er skrev att det är nog bra att jag blev av med honom.

men trist att nästan känna sig utkastad från mottagningen då det inte fanns plats mera för samtal där.

Och att de sista samtalen var med denna psykolog...



och ja Mia, det är som du säger, att föräldrabanden är både djupa och kan vara av väldigt olika kvalitet och innehålla många känslor.

och man har ju endast de föräldrar man har / haft hur det än har varit

och ja Synnöve, att hur än uppväxten varit så saknar man sina föräldrar

och som jag känner saknar också chansen att få reda ut olika saker.

Men tyvärr det är inte alltid det går...

men de var ju ändå mina föräldrar.



Och ja Inger, jag förstår nu i efterhand att det fanns orsaker till att mina föräldrar var som de var,

och mamma var dessutom uppfostrad i en strikt religiös anda.

Även om jag inte kan acceptera många saker som har hänt...

speciellt med mina syskon,

så ser jag saker på ett lite annorlunda sätt nu.

och tror och hoppas på att när den dagen kommer

att vi alla möts på den andra sidan med försoning och svar på många frågor



Och ja mina vänner, jag har lovat mig själv att ta mig ut mera i sommar tillsammans med min lilla kamera,

och även visa lite mera bilder i min lilla blogg.



och tack mina goa vänner för alla kommentarer,

och jag uppskattar så mycket att kunna få skriva av mig lite även när det är tunga dagar

och läsa era goa kommentarer,

som hjälper och göra att det lättar en hel del och jag känner mig gladare igen.



Stora kramar till er alla



PS. det blev ett lite långt eget svar här, men det är ju så mysigt och roligt att läsa alla kommentarer

och jag kan inte låta bli att skriva lite mera.

Säkert inte alla kommer tillbaka för att läsa dem, men kanske några gör det.



2010-05-11 @ 14:41:08
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Inger Inger...önskar jag kunde ge dig en styrkekram! Sänder den genom datorn....

Styrkekramen!

Ragnvi

2010-05-11 @ 17:49:35
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: annette

Den psykologen borde inte få kalla sig psykolog, var väldigt idiotiskt och oerhört klumpigt att säga så, borde fått en anmälan på sig.

Rätt att Du inte går dit mer, men vc brukar ju oftanumer ha egna kuratorer eller psykolger numer, en del bra en del mindre bra, kan ju vara bra ibland att ha en etablerad kontakt om man skulle behöva lite samtalsstöd.

Fast ibland är det ju oxå skönt att slippa ha sådana kontakter och klara av saker själv, känns så bra att Du tänker ta en egen strid under sommare med Din ångest, minns förra sommaren att Du reste till en del platser och att Du tyckte det var så trevligt.

Hoppas vädret blir bättre så Du kommer ut lite mer, tror det är för det skingrar tankarna och så sover man ju bättre oxå;)



Styrkekramar!



annette

2010-05-11 @ 18:50:53
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger

Jo jag går oftast in och ser vad du har skrivet..

Det är jättemysigt att du ger dig tid till det tycker jag..Du är så smart tycker jag som skriver och berättar hur ditt liv har varit.. Det blir ju lite form av terapi oxå..Jag tror att de dina sitter och beundrar dig däruppe för ditt mod..

Må så¨gott..kraamen till dig min fina vän..

2010-05-11 @ 19:50:01
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack mina kära vänner för alla goa kommentarer.

Det känns så skönt att få skriva av mig lite här i bloggen även när det kommer jobbiga dagar.



Jo, den psykologen var verkligen en besvikelse för mig.

Istället för att uppmuntra och göra att jag kände mig styrkt,

så blev besöken hos honom det motsatta.

Jag har förut inte varit med om något sådant.



Och ja, nu i sommar planerar jag att ännu mera ta mig ut till olika platser tillsammans med min lilla kamera :-)

Ja, det stämmer att det är bra för att skingra tankarna och för att sova bättre.



Och ja Inger, hoppas att de mina som gått före till andra sidan är stolta över mig,

och att sedan när vi en dag ses igen vi alla möts i försoning och säkert de ser saker och ting på ett annat sätt än vad de gjorde när de fortfarande var här på jorden.



Ha det så gott mina vänner, och stora kramar

2010-05-11 @ 21:33:41
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunilla

MEN Kära vän!

Vilken idiot till psykolog :((

Den borde inte få kalla sig för ngt sådant :((

FY så dåligt gjort.

Jag har oxå gått i olika omgångar i samtal

men tycker inte att det har gett ngt.

Tycker mest att man satt där för att fördriva tiden

Jag gillar inte riktigt att gå till sådana egentligen, för man vet ju inte hur dom är.

Håller fullständigt med övriga här, att det var tur att du blev av med den där: Idioten till psykolog.



Hoppas du kommer ut i sommar och tar fina sommarbilder.

Här har det varit strålande vårväder i dag, fast inte så där jättevarmt än, fast solen har varit framme.

Ha en fortsatt bra vecka vännen.

Kram på dig

/Gunilla

2010-05-11 @ 22:04:14
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Eva

Tack! du är så go och snäll du!

2010-05-11 @ 22:32:31
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com
Postat av: Eva

God morgon!

Tittar in för att önska dig en riktigt bra dag!

Kram!

2010-05-12 @ 09:19:24
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com
Postat av: mimmi

Den skall du nog inte gå till mer .. han/hon låter inte bra.

Jag har blivit lite deppat nu när man inte får den riktiga våren man så gärna vill ha utan att det känns som det skulle vara sen höst istället

2010-05-12 @ 13:40:03
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: annette

Vill bara önska Dej en skön helg!



Kraaam!



annette

2010-05-12 @ 19:33:25
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det var verkligen inte upplyftande att gå till denna psykolog, då jag inte mådde bättre efteråt utan tvärtom.

De ska ju stötta och göra att man mår bättre och inte tvärtom....

Och ja, nu i sommar planerar jag att åka till olika platser tillsammans med min lilla kamera :-)

Hoppas att det blir en fin sommar.

Tack mina kära vänner för alla goa kommentarer. och stora kramar till er alla

2010-05-12 @ 22:30:42
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Soffy

Alla måste vi få någon som lyssnar på oss, det är ju inte så att ens barndom försvinner när man blir äldre - jag tror att man minns mer och grubblar mer. En del av oss grubblar mer och andra mindre! En varm kram till dig!

2010-05-15 @ 22:20:35
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, du har så rätt i att alla behöver vi, oavsett ålder någon som lyssnar på oss.

och barndomen försvinner ju inte för att man blir äldre...

men tyvärr är det nog så att man blir mera osynlig då

och även om man har problem och svåra minnen man bär på...

och det kommer dagar då jag tänker extra på allt...

Annars är jag i grunden en positiv person...men ibland så...

Stora kramar tillbaks

2010-05-16 @ 22:05:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0