Religions-motsättningar..tankar

Hörde idag om en pastor i Usa, som brände en bok av Koranen vilket fick till följd att det utlöste våldsamheter i Afganistan med döda och sårade människor som följd.
som man kan läsa om här:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/obama-fordomer-koranbrannare

Visserligen kan man tycka att reaktionerna var väl häftiga...och det tycker jag också...de behövde ju inte ta det så långt

Men just nu brinner ju världen av oroligheter och konfliker
och speciellt därför tycker jag att denna pastors provokativa handling är fel och ansvarslöst
han borde ju ha förstått vilka följder hans handling kunde få.

Tänker även på dessa Muhammed-teckningar, som jag också tycker var en onödig provokation...
Speciellt i dessa oroliga tider....

Visserligen att ha yttrandefrihet är något mycket värdefullt, och som vi ska värna om.
men tycker att det också bör utövas under ansvar

det finns ju andra sätt att uttrycka sina tankar och åsikter på utan att provocera så det får tråkiga följder.

Jag tycker inte om extremism vare sig det gäller Islam, Kristendomen eller andra religioner.
Och att en religion inte tål kritik...är inte bra...

Men som t.ex. denna pastor gjort tycker jag är fel...man bör ju respektera andra religioner...

Det är brist på respekt för andra, och extremism och även provokation som många gånger utlöser  motsättningar som finns på vår jord.
Ibland behövs bara en gnista...så är krig och motsättningar igång....tyvärr..

Och jag förstår heller inte de som tror de kan göra vad som helst i Guds namn...och gör hemska saker och dödar sina medmänniskor.

ja, detta blev mina tankar idag om ett lite annorlunda ämne i min blogg denna gång


Hopas ni alla haft och har en bra helg.

Här kom inte solen och värmen som jag hoppats på, och det är disigt och grått väder.
Men solen tittar nog fram snart igen, för det brukar den ju alltid göra till slut

PS. jag mår bra nu efter kullerbyttan jag berättade om i mitt förra inlägg ;-)
och är så glad över att jag inte gjorde mig mera illa.



Kommentarer
Postat av: Agneta

Hej, Inger!

Just nu berättade dom på nyheterna på radion om detta med Koranen. Ibland undrar jag om inte detta görs medvetet för att det ska bli, just krig. Man får inte glömma bort att vapentillverkarna tjänar stora pengar och tycks ha en hel del att säga till om. Syniskt, kanske, men det sker så otroligt mycket i det dolda som vi aldrig får reda på.



Här är svinkallt då alla elementen är kalla.... :-(

Så fort det blir några plusgrader ute så svalnar elementen, men fukt o kyla från snö och regn sitter i väggarna och utan sol som kommer in i bostaen så känns det som att bo utomhus.

Tog just på mig långa egenstickade benvärmare men ...Brrrrr.



Skönt att du inte fått några men av fallet! Usch, det tar någon sekund, så ligger man där, med kanske både brutna ben o annat. Ibland må man ha lite tur också :-)



Kramen, Agneta

2011-04-03 @ 16:13:05
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Bettan

Hej Inger



Instämer i det du säger o ja det är myckt som händer i vår värld just nu...

HA en trevlig kväll // Kram Bettan

2011-04-03 @ 17:01:10
URL: http://pellebettan-livslycka.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Hejsan Inger!

Tack för din kommentar hos mig, jag var just på väg till dig när den dök upp.



Religionskrig har det funnits i all tid och förföljelser av oliktänkande också. Och det verkar som om vi aldrig kommer ifrån det. Religionen är verkligen ett farligt gift för människan för i Guds namn begås förfärliga skändligheter.



Så skönt att du inte fått några men efter din vurpa!

Kram Ingrid

2011-04-03 @ 17:43:54
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Britten sa

jaa min vän...Jag håller så med dig

2011-04-03 @ 17:51:10
URL: http://gliteroga.blogg.se/
Postat av: soffie

usch att det ska fortsätta vara så oroligt i vår lilla värld,å om man ser tillbaka århundranden verkar det vara religonen som är boven till mycket så himla tragiskt,

Hos mej har vi haft runt 10+ hela helgen men det har varit dimma å spöregnat så nu är nästan all snö borta iallafall.

kram

2011-04-03 @ 18:29:42
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: mimmi

Får de inte som de vill .. eller gör man något de inte gillar .. då är det tydligen bara våld som gällar .. jag har blivit väldigt trött på sånt nu

2011-04-03 @ 18:54:30
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: annemon

Skönt att du har återhämtat dig från vurpan och att det inte blev värre.Tack för kommentaren.Och även jag instämmer i ditt inlägg. hade bra.

2011-04-03 @ 19:14:12
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Hej Inger Maryissa!

Att bränna en koran är ju meningslöst.Rent av löjligt.Men att det kommer från U.S.A är inte konstigt.11 september lever kvar i minnet...ämen så undrar jag samtidigt,som det går rykten om,att det var icensatt?Jag har respekt för andras religioner,men då ska de också visa respekt.Kramen Inger!

2011-04-03 @ 20:42:03
URL: http://http://chintohs.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, ibland så funderar jag som du Agneta...och ja, vapenindustin tjänar en massa pengar på krig.

Och precis som flera skrivit och som jag själv tänker,

så har religioner så många gånger ställt till med mycket elände

och människan lär sig aldrig, verkar det som...



Det händer nog också att regeringar använder / uttnyttjar religionen för att få stöd av folket när de vill att de ska lyssna på dem,

eller gå ut i krig av olika orsaker.



För mig många tankar kommer då jag är uppväxt i ett frireligiöst hem på 50 och 60-talet,

och har sett hur fördömande och oförstående en kyrka kan vara mot andra människor som inte tror och tänker som de.



Tack mina vänner för alla kommentarer och önskar er alla en bra vecka som kommer

Kramar

2011-04-03 @ 22:17:36
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Vad skönt att du inte bröt något när du ramlade. Ja, grus kan vara lika halkit som is...



Ja denna religionen... Det är lustigt att den som ska göra så att människan ska närma sig Gud, istället ställer till så mycke skit i världen...



Kram sötnos

Lilitha

2011-04-03 @ 22:50:34
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Rovie

Hej



Håller med dig helt och fullt. Det är galet fel.

Nej någon sol blev de inte. Men i morgon lovade de. Får se hur det blir.



Jag har hållt på med LunaPik ikväll och hittat mycket roligt. Bland anant Font där det står more, kanske har du sett det. Där finns tusentals teckensnitt.



3 timmar höll jag på och jag sparade bilderna som vanlgt. Men inte en enda bild finns hos mig. Nu har jag skrivit och frågat för jag är ganska så arg just nu.



Tack för din kommentar, skulle jag ju sagt först, ekorren har jag inte gjort. Det finns en sida där man kan hämta sådana småbilder, kommer inte ihåg namnet nu. Men jag ska ge dig adressen när jag hittar det igen.

(Lådan innehöll också en helikopter men den syns knappt såg jag sedan)



Ha det gott, nu ska jag i säng



Kram

2011-04-04 @ 00:31:02
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: IKA

Hej vännen,



Människor är ett underligt släkte, det ser man bevis på dagligen och dags. Vi gör ganska så knäppa saker som många gånger inte kan förklaras.

När det gäller religion så tror jag att den blir syndabocken i många situationer.



Jag tror inte att det är religionen som alltid ligger i grunden utan det är människan som "skyller" på religionen. Använder sig av den för att hävda att något är fel vilket också görs väldigt ofta. Men de stora krigen är månniskans påfund. Gud gav oss en fri vilja att göra som vi vill och det missbrukas alltför ofta.



Att endast skylla på religionen när vi pratar om krig och oroligheter är nog inte helt rätt, vi glömmer lätt människans del i det hela. Många oroligheter kan startas av religionsfrågor som urartar..



Det är mina egna funderationer. Tragiskt är det att man alltid ska bränna saker i ren demonstration. Ett syfte som detta kan få raka motsatta effekten, tror inte den mannen tänkte på det.



Önskar dig en underbar dag ♥

2011-04-04 @ 06:16:55
URL: http://hosika-ika.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Håller helt o fullt med dig!! Det är inte klokt hur världen ser ut....räcker så bra med alla hemska olyckor o naturkatastrofer!

Blev ingen sol här heller i helgen...suck!

Kramen!

Ragnvi

2011-04-04 @ 06:40:24
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Bling

God måndagsmorgon

kan hålla med om att provokationer.. kan leda till så mycket elände och framför allt så onödigt,tyckte om rondellhundarna :) folk log och pratade när man åkte buss och såg dom, men nu får man en negativ känsla när den kommer på tal. Ha en bra start på veckan

Kram

2011-04-04 @ 08:37:08
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: Inger

Ja för mig är religion, godhet.Det är ju det man fått lärt sig från barndomen..

Men det var otroligt dumt gjort av den prästen, håller med dig,,och när det redan är så oroligt i världen..de värsta krigen är religionskrig...det är konstigt för mig..

Skönt att du är bättre från kullerbyttan.

Jodå solen kom här på eftermiddagen.

Kramkramen till dig,.

2011-04-04 @ 19:29:03
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: elwe

Kan hålla med om att det är dumt med olika provokativa handlingar. Och det där med religioner, det finns så starka krafter där... och jag vet inte vad som egentligen beror på religionen och vad som beror på knäppisar till människor som tror eller vill få andra att tro att de gör saker i "Guds namn". Skönt att du återhämtat dig från kullerbyttan. Här har det varit strålande sol idag, men igår spöregnade det. Kram!

2011-04-04 @ 20:45:52
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, tyvärr genom tiderna så har tyvärr en del människor gjort mycket konstiga saker i Guds namn

Och ofta missbrukat religioner och tolkat saker och ting i deras skrifter, till fördel för dem själva och och för att rättfärdiggöra sina handlingar

och tyvärr även för att manipulera och kontrollera andra.



Ja, när det gäller kullerbyttan jag gjorde häromdagen ;-)

så känns det ok nu..har bara kvar lite plåster på ett knä ;-)



ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks

2011-04-04 @ 22:03:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ailas

Hej! Det finns alldeles för många i världen som gör vad de kan för att få anledning att bråka/kriga. Det finns också alldeles för många som tror sig vara heligare och bättre än andra och som mot bakgrund av detta beter sig respektlöst, utnyttjar andra och skapar dåliga känslor.



År efter år går, men människan verkar aldrig lära sig att man inte löser några problem med våld. Det skapar bara nya.



Jag är glad över att du känner dig bättre!



Sköna drömmar!

2011-04-04 @ 22:51:10
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Rovie

Tack för din kommentar. Det som kom bort gjorde jag i LunarPic. Bra program om bilderna bara kommer till rätta.

Ekorren var i senorgif.com.



Idag blev det sol och varmt. Äntligen.



Kram

2011-04-04 @ 23:35:35
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Han är pastor och borde alltså ha läst Bibeln ganska noga. Men han har totalt missat vad som står där....

Kärleken till våra medmänniskor, oavsett vilka de är och vad de gjort.



Skönt att du kryat på dig efter kullerbyttan.

Kram Sylvia

2011-04-04 @ 23:56:00
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Inga Magnusson

Jag kan bara hålla med Dig när det gäller provokationer mot religioner och dess utövare. Det känns helt meningslöst och enfaldigt att medvetet förnedra en annan tro. Och som Du beskriver så följer blod och död i spåren.



Skönt att du mår bra efter kullerbyttan. Nu går vi långsamt mot ljusare tider. Igår hade vi till och med solsken här, annars har det varit dimmigt.

2011-04-05 @ 06:28:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är trist att människan aldrig lär sig att man inte löser några problem med våld,

utan att det skapar ännu mera problem

Och det med att försöka tvinga på andra sin tro eller ta till våld och inte respektera andras trosuppfattning, det fattar jag inte

Och ja Sylvia, denne pastor som brände Koranen borde ju ha läst bibeln lite noggrannare..

för i bibeln står det ju om kärleken till alla sina medmänniskor.



Jo, nu känns det bra efter kullerbyttan jag gjorde för några dagar sedan ;-)

och nu har de tagit bort gruset på den lilla backen här vid huset,

så det fanns ingen risk att "dratta omkull" idag igen ;-)



Tack alla mina vänner för alla kommentarer och kramar

2011-04-05 @ 19:58:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0