Om röntgen - banklån / krediter m.m.


Tack mina goa vänner för alla uppmuntrande och lugnande kommentarer till mitt förra inlägg

Så skönt det känns att kunna skriva även om jobbiga saker i bloggen och veta att ni mina bloggvänner finns där...
Jag tycker så mycket om er..

På torsdag ska jag på datortomografin av lungan p.g.a den lilla fläcken de hittade på förra röntgen...och det känns lite läskigt

Men jag ska försöka att inte oroa mig...fläcken på lungan kan ju vara något helt ofarligt..hoppas det
men nog är det svårt att släppa tankarna på det och oron.
Och jag kommer att berätta hur det går.


Föressten...undrar om jag måste ta bort min lilla guldring i näsan under denna röntgen av lungorna ? ;-)

Måste ringa och fråga, för det kan vara knepigt att lirka bort den på mottagningen...bättre att göra hemma ;-)

Och kanske jag skulle rama in röntgen- bilden som på bilden jag gjort här ovanför i inlägget ;-)

Men bara om svaret på röntgen är ok förståss...
annars är det ju inget roligt att ha....
( fast naturligtvis jag får inte röntgenbilderna med mig ;-)


Sedan till en annan sak

Ofta får jag brev från olika banker och kreditföretag som erbjuder lån.
och på något sätt har de hittat min adress så deras erbjudanden är riktade till mig personligen

Och ett Postorderföretag som jag handlat ett par gånger av, de hade från början lagt in ett belopp på 1.000 som kredit

Och för någon dag sedan läste jag i erbjudandena / reklam  från dem att de kan höja kreditgränsen utan att jag ber om det.
Den krediten använder jag inte, men tycker det är lite konstigt att de gör så

Är det möjligt att denna s.k. ekonomiska kris, det sägs vi är i nu, är det som gör att banker mera gärna lånar ut pengar ?

De tjänar ju en del pengar på höga räntor och även får folk att köpa och konsumera mera ?
bara en tanke jag fick....

Men bankerna och kreditföretagen tar ju risker också...d.v.s. att folk kan "ta sig vatten över huvudet"
och kanske lånar mer än vad de klarar av och sedan hamnar i skuldfällan

men det måste ju banker och kreditgivare vara medvetna om...och de är tydligen redo att ta de riskerna
Vad tror ni ?

Och nu är det helg igen...vad tiden och dagarna går, och önskar er alla en fin fortsatt helg.


Kommentarer
Postat av: Bettan

Hej



Håller tummarna för dig här och du ska se det ordnar sig Inger....tittar in och lämnar ett avtryck att jag varit på besök, är ett tag sedan jag var på besök här hos dig, livet har utvecklats och jag har flyttat hem till min hemstad.



// Kramar Bettan

2011-08-27 @ 21:55:15
URL: http://solenhavetochvagorna.blogspot.com/
Postat av: Gunilla

Hej Vännen, jag brukar oxå få en massa papper om lån, men jag bryr mig inte om detta. Vill inte ha en massa extra utgifter att betala :(

Det räcker med dom utgifter jag redan har.



Hoppas det går bra med provsvaren



kram

2011-08-27 @ 22:27:02
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Rovie

Tror inte du behöver ta bort ringen, men vet inte säkert. Jag fick ha halsband när de gjorde röntgen i huvudet.



Konstigt med krediten. Får du inte veta det. Det är fult gjort tycker jag.



Tack för din kommentar.



Jag håller tummarna för dig på torsdag.



Kram

2011-08-28 @ 00:33:41
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Håller tummarna fortsatt! Tror väl inte att du ska behöva ta bort ringen?

Se upp med krediter! Låter inte bra att postorderföretaget kan höja utan att man ber om det tycker jag.

2011-08-28 @ 08:12:14
URL: http://carlstedtfamily.blogspot.com/
Postat av: annemon

Sådana där möjligheter till lån dimper också ner i vår låda fast men inte bett om det, visst blir man irriterad på det, vill man låna så ordnar man det själv, det finns folk som har svårt att motstå dessa erbjudande, men dom gör säker en kredit koll innan dom lånar ut, dessa lån är inget för oss.



håller tummarna på torsdag.



Haen bra dag i regnet.

2011-08-28 @ 09:44:49
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: soffie

det är så sjukt att dessa kreditföretag skickar ut sånna lockelser för jag tror att det redan är de som har det jobbigt ekonomiskt som nappar på dessa lån och så blir det bara värre för dem,ha en goo söndag fina du och din näsring borde ju inte vara nåt problem men ring å kolla för säkerhetsskull,

2011-08-28 @ 10:02:09
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det var oroligt med en fläck på lungan, men jag antar att det inte är så stor risk att det är något farligt. Du får rapportera för oss som undrar.



När det gäller bankerna så tror jag att just nu så är utlåningen under kontroll. Man kräver normalt sett att 25 % av kapitalbehovet ska kunna täckas upp på annat sätt än genom belåning i fastighet till exempel.



Men mer oroande är att Swedbank fortsätter att gödsla sina aktieägare på ett sätt som gör att finansministern nu tar dem i örat. Banker tycks ha sin egen moral

2011-08-28 @ 11:33:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Erika

Du ska se att du nog inte behöver oroar dig, men jag kan ändå förstå din oro. Om du behöver tar bort ringen du har vet jag faktiskt inte. Men som du skrev, det är bara att ringa och fråga.



Olika banker som skickar brev om lån osv. har jag nog endast fått en eller två gånger. Postorderföretag som höjer kreditgränsen utan vidare är inte godtagbart anser jag. Tänk så lättvindigt att handla som många gör utan att tänka på vilka stora belopp det rör sig om till slut. Det ska som bekant betalas tillbaka också och många gånger kan ränta vara väldigt hög. Det är på det viset människor sätter sig själva i stora skulder för hela livet, många gånger.



Kram och har en bra dag.

2011-08-28 @ 11:46:37
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Helen

Hej, var ett tag sen jag var här! Hoppas att det inte är något allvarligt med din lunga, det blir säkert bra! Kram

2011-08-28 @ 11:53:40
URL: http://hejaweb.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack gulliga ni för tummar som hålls för att röntgen av min lunga går bra, och hoppas det inte är något allvarligt

Men det är svårt att släppa tankarna och oron.

Och ja, jag kommer att tala om vad som händer..



Ja,det skulle vara skönt om jag slapp ta bort ringen i min näsa :-)

Men om...så växer väl hålet inte igen så snabbt..förhoppningsvis :-)

för jag vill ju så gärna ha min lilla ring kvar som jag haft sedan i början av 70-talet.

den har liksom blivit en del av mig ;-)



jo, jag tycker också det är konstigt att detta postorderföretag ökar krediten utan att fråga först.

Visserligen är det "bara" upp till 10.000 kronor, och om man vill ha mera pengar i kredit, så måste man ansöka om det

men 10.000 är ju ändå ganska mycket...

För även en sådan summa kan ställa till det för folk som inte har så mycket pengar att röra sig med



Tack mina vänner för alla kommentarer och stora kramar tillbaks

2011-08-28 @ 14:20:47
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Jag får också massor av erbjudanden om lån och krediter. Vill jag skaffa mig det, så tar jag väl själv kontakt. Tycker det är lite gåpåigt många gånger. Ha en fortsatt trevlig söndag kväll.

2011-08-28 @ 18:26:16
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Pialotta

Hej .. Det hade säkert stått på kallelsen om du skulle ta bort några guldföremål.. det brukar det göra.. var själv på röntgen för en tid sedan och mamma ska i morgon ... står tydligt där om eller vad man ska. Liten fläck på lungan.. men Inger visst röker du? Hoppas verkligen inte det är något sådant. Kolestrolpillerna du snackar om tar min man oxså mot för högt kolestorol och gjort en lång tid nu.. det håller eländet i schack .. jag har lockat honom till att börja käka Omega3 nu.. det har jag gjort i många år nu .. det är bra för blodet.. speciellt för oss rökare :) Håller mina tummar oxså för att det inte är något farligt. Lånen som erbjuds ska man verkligen akta sig för att ta.. inget bra.. det har fördärvat så många människors liv:( Ha de gott kramkram

2011-08-28 @ 18:40:25
URL: http://pialottasfotoblogg.blogspot.com
Postat av: Veiken

Jag tror, i min enfald, att banker och kreditbolag mer än gärna lånar ut och ger kredit. Det räcker att 95% gör rätt för sig, så är dom hemma. Så himla cyniskt så hälften kunde vara nog!

Inte en tanke på dom som inte klarar att betala. TVI vale för sådan marknadsföring! Kramar till dig i massor.

2011-08-28 @ 18:42:04
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, man ska akta sig för alla lån som erbjuds, och ofta är de dessutom från kreditbolag som man inte ens hört talas om, eller småbanker.

Och ja, det är nog som du Veiken skriver

och ja, bankerna klarar sig alltid medan människor tyvärr kan bli ordentligt skuldsatta

Åter igen tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

2011-08-28 @ 21:35:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Det där med krediten, tycker jag är lite märkligt...undrar om de verkligen får göra så...hmm...

Nu håller vi tummen för dig, att allt ska gå bra...Kram!

2011-08-28 @ 22:08:36
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Agneta

Vill du inte ha kredit hos ett företag så ska du omedelbart ringa och säga ifrån! En risk med krediter är att om man handlar/betalar via nätet och någon kommer över informationen så kan dom ju handla för kreditsumman i ditt namn! Så ring och säg ifrån, det är din rättighet om du inte bett om kredit.

Även jag får en automatisk kredit dels hos Ellos men även på ICA MAXI där hemtjänsten handlar mat och betalar med kontanter men då jag har ICA kundkort ingår en kredit per automatik om man inte säger ifrån!

Jag river alltid reklamen fr. olika företag i småbitar och delar upp i olika påsar så att ingen ska komma över mina personuppgifter och handla i mitt namn.



Ska jag ensam till sjukhus för undersökning har jag aldrig smycken på mig då man brukar ta av allt vid en röntgen och lägga i handväskan som man inte har koll på!

Även om det är ok. att ha smycken/metall på kroppen vid en datortomografi så vet man ju inte om man måste stanna kvar, göra en MR eller annan undersökning.



Alltid bra att vara förberedd. Inte sjutton växer hålet igen på en dag om du haft näsringen i 40 år?



Har ej heller kontanter för på sjukhus själ dom som korpar.



Lycka till!

Kram, Agneta



2011-08-28 @ 22:33:10
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Ruth i Virginia

Hoppas allt går på rätt väg.



Men jag måste fråga - har du verkligen en ring i

näsan? Är det inte besvärligt om du får snuva?

Nej, jag skojar inte - undrar bara allvarligt.

2011-08-28 @ 23:43:39
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tycker också det är konstigt med krediter och som höjs utan man har ansökt om dem



när jag var på den vanliga röntgen sist, så var jag ensam i ett litet omklädningshytt, bredvid röntgen, och med dörren stängd,

så jag tror inte det är någon större risk att någon snor ens grejer

har också läst att på den sorts röntgen jag ska på nu så har man möjlighet att låsa in sina saker



Kul din undran Ruth om min ring i näsan ;-)

Nej det är inga problem när jag t.ex. får snuva ;-)

det är bara en tunn liten guldring och det är lätt att hålla rent även om jag inte tar ut den

alltså den ställer inte till med några besvär alls...

2011-08-29 @ 00:10:31
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

Hej vännen. Jag ska tänka på dig och hålla alla tummar jag kan. Tyckter inte heller du ska gå tillbaka till den frissan. Man ska inte bli nonchalant behandlat bara för att det är billigt. Du kanske får åka till min Sara i västertorp. Hon är både duktig rar och billig. Stor kram

2011-08-29 @ 07:29:38
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack snälla du och också för förslaget att åka till din Sara i Västertorp och klippa mig.

Ja, hon verkar mycket duktig som du berättat förut om

Kram tillbaks

2011-08-29 @ 23:11:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Corina

Självklart går allt bra !

Sådär har det varit rätt länge med krediter hos bland annat klädfirmorna typ Ellos. Medan barnen växte som värst handlade jag ofta där och har ett konto. Dom har höjt gränsen allt eftersom när dom sett att jag skött betalningarna men jag har alltid fått meddelande om detta.

Simbavastin har min man ätit under flera år nu och den verkar fungera för hans del i alla fall. Kram

2011-08-30 @ 06:52:13
URL: http://corina.bloggplatsen.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så det har varit så länge med krediter hos bl.a.postorderföretag...

Jag hade också ett Elloskonto när min dotter var barn

och på den tiden ( 70-talet ) var det väldigt lätt att skaffa krediter och konton.

tror faktiskt ännu lättare än nu..

kram tillbaks

2011-08-30 @ 09:53:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: wiper

Jag missade det förra inlägget. Förstår att du blir orolig men det behöver inte vara nåt farligt så jag hoppas det går bra.



Sköt om dig

kramar

2011-08-30 @ 11:57:29
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Kerstin

Håller alla tummar för Dig!

Skulle kanske passa på om bankerna är så sugna på att låna ut? Jag behöver ju en slant om jag skall kunna komma härifrån!

Kram på Dig!

2011-08-30 @ 14:00:25
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag ska försöka tänka att det inte är något farligt jag har på lungan.

Men oroligt känns det i alla fall...men hoppas det går bra.

Och ringen i näsan behöver jag inte ta bort under denna röntgen :-D



Jo, Kerstin, ibland kan man behöva ha en lånad slant, och vet man att man klarar avbetalningarna bra så är det ju ok.

Jag har själv en kredit i en bank som jag har för oförutsedda utgifter, som t.ex om TV´n och datorn pajar.

Har naturligtvis även en liten sparad buffert, som jag helst inte vill röra, men som är bra att ha om något skulle krisa.

Inte ett stort belopp, som man nog inte har som pensionär, men skönt att ha i alla fall.



tack mina vänner för era kommentarer och stora kramar tillbaks

2011-08-30 @ 14:18:44
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: diana

Hoppas verkligen inte att det är något allvarligt. Skickar en kram.

2011-08-30 @ 18:23:27
URL: http://metrobloggen.se/diana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0