Några rader + minnen

Hejsan igen,

det blev ett par dagars blogg-uppehåll men vill kika in och säga hej i alla fall

Jag har haft lite extra problem med sömnen de sista nätterna och även känt mig lite låg.
det blir så ibland...

Orsaken är nog till en del, att nu i Jule-tider det är lätt att tänka tillbaka till det som var...
och saknaden av mina tre yngre syskon och även föräldrarna känns mera...
plus en del annat...



Idag kom jag att tänka på hur julaftons-morgnarna brukade vara när jag växte upp.
( på 50 och 60-talet)

På julaftons morgon så tändes Julgranen för första gången, och från radion vi kunde höra Julmusik
Och vi barn fick en härlig frukost med risgrynsgröt och en smörgås med tjocka goda skivor av Julskinkan mamma hade gjort.
det var helt ljuvligt...

Skönt att det finns mysiga minnen också...


Förra natten kom en hel del snö här i Stockholm och så pass att plogbilarna var ute.

Men har hört att vi antagligen kommer att få en grön jul.

Idag var jag inte ute, men imorgon ska jag ut och hoppas jag hittar lite Julskinka nu till Jul.
det är ju så gott....

Jag gör ingen egen julskinka längre, utan köper färdiga skivor istället...för man blir ju ganska suktad efter Julskinka i Jule-tider :-)

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare

Kommentarer
Postat av: Agneta

Hejsan, Inger!

Ack ja, i år har jag skippat julskinkan..äntligen! Kokt skinka äter man ju året om så det får bli några hg. bara. Ingen julmat alls, bara det gamla vanliga. Jo, en ask Alladin är ju ett "måste" men annars får det vara för min del. Julen och allt pynt och all stress och hysteri med överflöd av mat och julklappar har jag tröttnat på, orken börjar tryta och den får man rätta sig efter.

Så florerar flunsan nu hos mina närmaste och då får dom hålla sig hemma, inget mer med det inte. Räcker så bra med den hostan jag själv har.

Skönt att bara vara,titta på TV, läsa en bok eller surfa på nätet.

När alla är friska får vi träffas för inte ska man pressa sig bara för att det är jul! Någon måtta får det vara. Julklappar är klart och till barnbarnet är det viktigt när man är 5,5 år :-)

Krya på dig vännen!

Kramen, Agneta

2011-12-19 @ 23:59:57
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Gunnel

Saknaden efter de som inte finns med oss längre blir alltid så påtaglig till jul. Jag saknar min mor som var så energisk och skulle ha allt så fint till jul. Vi försöker hålla kvar en del av hennes jultänk, för att inte allt gammalt ska försvinna. Ha det bra.

2011-12-20 @ 12:27:26
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Kära Du, så fint Du beskriver Din barndoms jular!

I år blir det första julen i hela mitt liv som jag firar ensam ( med mina Älskade katter)!

Det blir nog bra men annorlunda!

Hade hoppats att slippa sitta kvar här en jul till men men...

Önskar Dig

en riktigt GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

2011-12-20 @ 16:47:36
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, vi är fler som är ensamma under julen...

och precis som du Agneta, så jag ingen speciell julmat heller,

förutom några skivor julskinka...för det är ju så gott

Och ja, håller med om, att man ska inte känna sig pressad till saker bara för att det är jul.

och visst Gunnel blir det så att saknaden efter de som inte finns kvar hos oss längre, gör sig extra påmind vid Jul

och ja, Kerstin det var mysigt det mamma fixade vid vår barndoms jular

en stor kram tillbaks till er alla

2011-12-20 @ 21:22:52
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Vi kommer nog att överleva julen, både Du och jag. Visst blir saknaden extra stor över de som inte finns bland oss längre. Det är nog ofrånkomligt. Minnena finns ju i varje julsak som tas fram

2011-12-21 @ 00:03:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Håller med er i vart ni säger här i din blogg,om julen.

Visst minns man dom barndomsjular man varit med om.

Både min Kära Mormor och mamma hade det så trevligt omkring sig när man var barn. Det går inte att komma ifrån.

Jag känner ingen julkänsla längre sedan mamma gick bort för mer än 12 år sedan, men försöker lite iaf för min dotters skull, även om hon är 22 år, så vill man ju ha lite jul iaf.



Kram vännen



2011-12-21 @ 00:52:49
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Veiken

Det är mycket som kommer upp i huvudet i juletider, både tråkiga saker och roliga.

Vi har ingen skinka heller, för det räcker med att äta julmat på julafton. Det blir nog en grön jul här också

och jag är inte ledsen för det. Hoppas du får en riktigt fin jul! Kramar

2011-12-21 @ 15:20:23
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Anneli

Åh, jag minns också jularna när man var liten. De var så annorlunda. Kanske det berodde på att vi var så många fler på den tiden. Nu är det bara dottern, syrran och mamma som jag firar jul med.



Snön låg inte kvar så länge, eller hur?



Kram

2011-12-21 @ 16:19:55
URL: http://metrobloggen.se/5generationer
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja Inga, vi överlever nog Julen

och ja, som som flera av er skriver så kommer saknaden extra mycket just nu av våra kära som lämnat oss.

det är ofrånkomligt....

men hoppas vi får en fin julhelg i alla fall,

och vi som fortfarande bloggar under helgerna kan också kika in hos varandra under dessa dagar

det känns toppen

Stora kramar till er

2011-12-21 @ 22:02:15
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Britte n

Länge sen ..jag har varit så dålig på att läsa bloggar i höst..jobbar ju gabnska mycket och tiden räcker inte till allt man vill.



Jag saknar också väldigt mycket när det är jul..nära och kära......det är tur att man har kära minnen att tänka på i alla fall.....önskar dig en trots saknad underbart fridfull jul.....



KRAM

2011-12-22 @ 09:17:46
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: fia

ja fina minnen är skönt att ha när man växer upp.

Själv är jag uppväxt i en plantskola och jag kan inte va utan Blommor i mängder under julen .

jag saknar den goda doften.

kram.

2011-12-22 @ 12:54:09
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Rovie

Hej

Ska förklara lite om Blogkeen. De är en tävling de har för de som är registrerade, vilket jag är, att nämna dem i bloggen. De var därför jag skrev det. Använder inte knappen själv. RSS har jag aldrig begripit mig på så jag brukar ta Bloglovin.



Ha en fin dag



Kram

2011-12-22 @ 13:34:13
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Inger

ja jag tycker att man tänker tillbaka mera och mera ju äldre man blir på sin barndom och tänker på de bortgånga.Fint att ha alla sina fina minnen kvar.

Bra att man kan köpa skinkskivor och slippa köpa en hel när man är 1 person i hushållet.Det blir mycket med en hel skinka.Smart tänkt, för det är många i ensamhushåll idag.

Önskar Dig en God Jul och gott nytt år,.

kramar till dig min Majeldsvän..

2011-12-22 @ 17:42:40
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, vid jul kommer många minnen...och saknaden efter kära som lämnat oss blir mera påmind

Och ja Inger, visst är det så att ju äldre man blir desto mera tänker man på sin barndom osv.

Önskar också er alla en riktigt God Jul

kramar

2011-12-22 @ 23:24:34
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0