Diktaturer på fall - Internet igår m.m.


Så mycket som händer i Nordafrika och i andra länder nu som haft diktatur i många år.

Så modiga människorna är i dessa länder som vågar gå ut och protestera trots risken att bli skadade och t.om dödade.

Och det som händer just nu i Libyen är fruktansvärt.
Hur en ledare kan döda och skada sitt eget folk bara för att själv få stanna kvar i makten.

Får hoppas att i dessa länder, att folken får den demoktrati de önskar och att de får det bättre,
och även att inte extrema religiösa ledare tar över, vilket hände i Iran för flera år sedan.

Men jag tror att människor är mera medvetna om detta nu.


Vi får verkligen vara tacksamma för att vi lever i ett land med demokrati och yttrandefrihet.

Förr i tiden hade vi här i Sverige också kungar och som styrde med järnhand, och folk kunde råka illa ut om de misstyckte, och människor som var fattiga led mest.

Sedan har allt sakta men säkert blivit bättre, med demokrati, rösträtt och yttrandefrihet m.m.
men människor har fått kämpa för att vi skulle få det som vi har idag


Märkte ni också att Internet gick trögt igår kväll ?
Jag läste om problemet bl.a. här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8609308.ab

att det var ett stort fel på internet i Sverige och i Europa och att alla operatörer drabbades.

Jag märkte det i och med att det var omöjligt att komma in på många sidor.

Menn nu tror jag att det fukar ok

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare

PS. blogg.se strular lite också de sista dagarna, med att bloggar inte visas som de ska
menyer hamnar fel osv.
hoppas de fixar detta snart


Kommentarer
Postat av: annemon

Ja du mycket elände ute i världen nu.Det är bra att folket är så eniga och som du säger modiga.Jag märkte inget på nätet igår men var inte ute så mycket.Tack för ditt besök och kommentarerna på mon blogg. ha en fortsatt bra dag.

2011-02-23 @ 16:37:32
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: soffie

usch det händer verkligen mycket nu och många oskyldiga drabbas ,undrar om vi någon gång får uppleva att detb är fred på hela vår jord och människor slipper lida?

kram till dej

2011-02-23 @ 21:01:30
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Säger som Soffie

undrar om vi någon gång får uppleva att det är fred på hela vår jord och människor slipper lida

Det skulle vara en önskedröm, att allt elende tog slut här i världen.

Vad skönt det skulle vara.

Det är som sagt många oskyldiga som drabbas.



Kram vännen



/Gunilla

2011-02-24 @ 01:46:46
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det som händer i Libyen är grymt, alldeles oerhört grymt. Och tyvärr har landet sämre förutsättningar än Egypten till ett bra liv efter en revolution; ingen samlad opposition som står ´färdig att ta över, landet är redan innan splittrat genom ett klansystem osv.

2011-02-24 @ 06:59:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Erika.

Ofta har jag undrat hur vår värld sett ut om de styrande varit kvinnor. Vissa män allrahelst de styrande, är maktgalna och skyr ingenting, sedan religionen har ett stort finger med i spelet, bara för att tar ett ex.



Är övertygad att med kvinnligt styre hade det säkert inte sett ut som det gör i världen.

Jag kan har fel, men jag tror inte det. Håller med det Gunilla skriver...en önskan om att allt elände, alla vidrigheter tog slut någon gång, så alla fick leva i frid och aldrig behöver vara rädda, svälta eller riskera att dö på grund av krig osv. Men det den önskan går nog aldrig i uppfyllelser.



Ändå känner man att vi börja få lite av oroligheterna inpå knutarna, självmordsbombare och mer hot har ju kommit att det ska bli mer sådant i vårt land. Självmordsbombare, det är en samling förvridna människor där hela hjärnverksamheten har gått snett. Deras inställning den dag de dör i något sådant, är ännu mer förvridet. Dessa människor behöver vård för deras mentala del är riktigt riktigt sjuk. Att vi nu börjar få hit sådana här är så skrämmande.



Märkte också att internet strulade häromkvällen, när jag startade upp datorn. På min egen blogg såg jag bara bakgrundsbilden, på yahoo-mailen kunde jag inte svara på mail, vissa bloggar stod det bara och stampade, jag stängde helt enkelt av datorn. Sådant strul är bara irriterande.



Kram och har det så bra!



2011-02-24 @ 15:24:01
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Sylvia

Folkets kamp för frihet i Libyen fortsätter och sakta men säkert når man framgång och man hoppas att den hatade diktatorn Khadaffi snart kommer på fall. Det är så fasanfullt med dessa länder som inta alls respekterar mänskliga rättigheter. När jag läser om alla hemsheter är jag verkligen tacksam att få leva i ett land med demokrati.

Kram Sylvia

2011-02-24 @ 15:30:11
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: eva

Ja det är verkligen oroligt nu och jag beundrar alla dessa människor som kämpar så svårt för det vi tar för givet. Måtte dom lyckas i sin kamp!

Kram!

2011-02-24 @ 19:37:36
URL: http://tanteva.blogspot.com
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Hej Inger Maryissa!

Nej jag märkte inte att det var något strul på netet.Som sagt,Bredbandsbolaget är bra!Det är läskigt vad som försigår ute i världen.men tror att det är till nytta med netet så att folket kan göra uppror mot de galna maktberusade männen.Jag tycker det är värst med Nord och yd Korea.Kramen.Inger-Pomperipossa

2011-02-24 @ 22:57:18
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

SydKorea!

2011-02-24 @ 22:58:10
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja det är så himla tragiskt att "en" ska få förstöra för så många...



Ibland så tappar man allt hopp... tur man har sin drömvärld där allt är frid och fröjd.



Förresten tack för dna kloka värmande och kloka ord hos mig.



Kraaaam Lilitha



2011-02-24 @ 23:40:50
Postat av: Rovie

Det är hemskt vad det håller på nu öveallt, man undrar var det ska sluta ibland.

Jag hade inga problem här i går, men jag har inte läst din länk, gör det i morgon det är sängdags nu, så jag var kanske inte här den tiden.



Svar: png vet jag inte hur man konverterar till Fattar inte skillnaden mellan det och jpg. De brukar fungera båda två.

Jag har också Pixlr samt Picnik (också på nätet-ingen installation, PhotoScape och Paintnet. Jag har också provat Photopos, men den öppnar varenda bild man för musen över så den har jag tagit bort.

Men i just Gimp finns mycket som finns i PSP plus en massa annat. Lite knepig att komma underfund med tycker jag. Har haft och avinstallerat några gånger. Men ska satsa mest på den nu.



Tack för din kommentar. Jag återkommer i morgon och läser.



God Natt



Kram

2011-02-25 @ 01:07:59
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Agneta

Men visst är dess människor verkligen modiga! Dom offrar sina liv för att få fria val och demokrati och jag hoppas innerligt att dom lyckas.

Men det krävs beredskap när man störtar en diktator, någon som kan ta över så att det inte blir etter värre.

Religionen har enorm makt i dessa länder.



Så bra att du skrev om Internet i går, för jag har nyss skrivit att jag inte kom in på Ingrids blogg.

Får väl gå tillbaka och förklara, såvida hon inte redan vet. Det är troligt!

Nu vännen blir det TV och skid-VM en tid framöver!



Härligt!

Nattiskram, Agneta

2011-02-25 @ 01:39:01
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Margit

Mycket TÄNKVÄRT INLÄGG du gjort i din blogg!!!

Kramar!!!

2011-02-25 @ 01:58:53
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: fia

Jag tittar in och önskar dig en trevlig helg och hoppas att den blir mildare i vädret iallfall. såvi slippe kylan .

In lägget ditt va bra och man tänker till.

kram .

2011-02-25 @ 10:47:53
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, tyvärr det finns mycket elände i världen och så många människor som lider.

Och ja, man önskar verkligen att det någon gång kunde bli fred på vår jord,

men det verkar avlägset, sorgligt nog



Och ja Inga, det som händer i Libyen är oerhört grymt,

så många människor som fått mista livet på grund av denne galne diktator.

för helt galen verkar han...

Men tror nog att han kommer bort från makten på det ena eller det andra sättet

och säkert snart

men får hoppas det inte blir värre blodbad innan dess.

Och ja, det är nog också så att detta land har sämre förutsättningar till bra liv efter revolutionen

då det finns många grupperingar, klansystem osv.

men hoppas så att de kommer att enas så folket får en bra framtid.

och hoppas också att inte extrema religiösa ledare / grupp tar över landet, som hände i Iran för flera år sedan.

Och ja, Erika, jag tror också att världen skulle se mycket annorlunda ut om det var kvinnor som styrde.



Det som jag skrev hände på nätet var i Tisdags kväll,

men skönt att nätet funkar som det ska igen.



Tack mina vänner för alla kommentarer och stora kramar

2011-02-25 @ 13:25:38
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0