Telefoni och annonser förr

Nu kom sommarvärmen tillbaka igen..och efter midsommar ;-)

och nu på kvällen är det fortfarande 22 plusgrader...underbart
Hoppas detta fina sommarväder håller i sig ett bra tag nu.



Idag när jag kollade lite på Eniro så kom jag bl.a. att tänka på Gula Tiningen som fanns förut på 80 och 90-talet
Genom den tidningen köpte man och sålde grejer.

Kommer ihåg att vi en gång köpte en jätte-fin bokhylla på det sättet för ett bra pris, och den var nästan som ny
Eller vi sålde egna möbler när vi ville köpa nytt.

Jag ringde då in till tidningen och talade om vad som skulle stå i annonsen,
och om jag inte minns fel så var det olika pris för hur stora annonserna fick vara.
Och sedan fick man hem ett inbetalningskort i brevlådan


Sedan kom jag att tänka på vad telefonsamtal kostade förr i fasta telefonnätet.

Även nu finns riktnummer men förut kostade det mera om man ringde rikssamtal t.ex utanför 08-området
Det var uppdelat på rikssamtal och lokalsamtal

Men sedan blev det ändrat så det kostar lika mycket vart än man ringer inom Sverige

Kommer ihåg på 70-talet när jag ringde hem till Linköping från Stockholm, och inte hade egen telefon utan ringde i en telefonautomat
och det gällde då att ha en hel del enkronor att stoppa i den

I Kulturhuset där vi ofta brukade gå så hade de också telefonautomater, och en gång var det något fel på den så enkronorna ramlade ner,
men samtalet till Linköping bröts inte,  så jag kunde hålla på att stoppa i samma enkrona om och om igen....och fortsätta samtalet  ;-)

Ni kan tänka er att den telefonautomaten var populär den dagen...
men tror nog inte glädjen varade så länge..då det säkert upptäcktes ganska snart  ;-) ;-)

Ibland poppar minnen upp av olika anledningar :-)


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ja dom där telefon automaterna kommer man ihåg så väl, när man skulle stoppa slantar i dom hela tiden, den tid man pratade i dom.

Tänkte göra en minnes sida på min blogg framöver vad man kan ha kommit ihåg från sin barndom med mera.

Ska fundera lite.



Kram/Gunilla

2011-06-28 @ 23:45:20
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det var länge sedan jag såg en telefonautomat. Det är redan en antikvitet och nostalgigrej, en sån där som kan köpas för dyra pengar och installeras i hippa hem.

2011-06-29 @ 00:21:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: annemon

Hej,Kan tänka mig att man passade på att prata länge då telefonautomaten inte funkade så bra.

Tänk vad det har förändrats idag kan du sätta in annons själv med hjälp av datorn och telefonen har ju nästan varje människa med sig idag.Ha en bra dag.

2011-06-29 @ 06:07:08
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Hanna Johnselius

Hej Inger! Jag har kommenterat på din fina blogg för ganska länge sedan. Du känner säkert igen mitt namn. Då hade jag en blogg. Men jag lade ned den för att ägna mig helt åt mitt bokskrivande. Nu är boken färdig! Den heter Sorgens änglar och finns på www.artos.se

Välkommen in!

2011-06-29 @ 09:20:51
Postat av: wiper

Nu blev jag nostalgisk och började tänka tillbaka när jag läste ditt inlägg ;) Det är verkligen mycket som hänt och förändrats. Dom gamla telefonkioskarna saknar man lite. Kul detta med att du kunde stoppa i enkronan hela tiden :D Härlig läsning.



Ha en fin och nutbar dag

kram

2011-06-29 @ 11:52:49
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Agneta

Hej, Inger!

Förr kunde man ringa utan den s.k. uppkopplingsavgiften som rä ett otyg. Hamnar hos en teledonsvarare eller liknande så kostar det.

Förr kunde jag ringa till bästa väninnan för 10öre och prata i timmar...:-)

Nu är det avgifter i parti o minut.

Visa saker var allt bättre förr :-)

Nu är et +32 i skuggan så i solen går ej att sitta så balkongen får vänta tills i kväll.

Kramen, Agneta

2011-06-29 @ 17:26:19
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Vicke

ja, ibland dyker det upp lite minnen från förr, ha en fin kväll nu

2011-06-29 @ 19:05:34
URL: http://enbloggomlivet.bloggplatsen.se/
Postat av: Anki

Minnen från förr...ja nog ploppar de upp då och då. Gula tidningen har jag inget minne av att jag någonsin hört talas om. När jag var stor nog att kolla annonser o sånt fanns något som hette fyndtorget i dagstidningen där folk sålde begagnade saker, de annonserna var billigare (fast pris) o fanns bara på tisdagar, den dagen var extra kul att läsa tidningen faktiskt..(:

Om man tänker efter så fanns de mycket som inte finns längre....tider förändras..oh ibland kan jag inte låta bli att undra hur de ser ut om hundra år, menar utvecklingen går ju hela tiden framåt. fast ja de lär vi aldrig få veta - tror jag!! Om de nu inte snart finner botmedel mot åldrandet o döden.

Kramiz i sommarvären från Anki

2011-06-29 @ 19:28:21
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Gunnar

Ja utvecklingen av telefonin har verkligen gått fort. skönt att man inte behöver använda myntautomater mer.

2011-06-29 @ 21:07:01
URL: http://carlstedtfamily.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

jo, visst är det så att olika minnen dyker upp ibland av olika anledningar

och tänk hur saker förändras med teknikens utveckling...och fort går det..



Tänker på i början av 70-talet och jag inte hade en egen telefon utan var beroende av telefonautomater

och det gick det också...

Man skrev mest brev och ringde bara om det var något viktigt.



skillnad motför nu när de flesta dessutom har mobiltelefoner och är tillgänglig jämt...

kanske lite för mycket...och kan orsaka stress...



och när det gäller annonser så Anki så kommer jag också ihåg något som hette: Fyndtorget i tidningar

där man också hittade och kunde lägga in annonser om olika saker.



Undrar också hur samhället kommer att se ut om 100 år om utvecklingen fortsätter i denna raska takt.

Får hoppas att man då åtminstone från den andra sidan

( eller var man hamnar efter detta livet ;-)

att man har möjlighet att kika och se hur det är då i alla fall :-D

Man blir ju så nyfiken ;-)



tack mina vänner för alla kommentarer och kramar tillbaks

2011-06-29 @ 21:14:28
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Veiken

Härligt med pop ups på det viset. Jag är så gammal så jag kommer i håg att man ringde en telefonist som kopplade rikssamtal.Man beställde hur många perioder man ville ha och när tiden nästan var slut kom telefonisten och sa att tiden snart var över och ville man ha en period till?

Jösses, det var ju på stenåldern... Kram

2011-06-29 @ 22:38:46
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Rovie

lÄSER MER OCH SVARAR MRE I MORGON.



tACK FÖR DIN KOMMENTAR.

nu måste jag i säng.

JAG HOPPAS DU INTE KÄNNER DIG ÅSIDOSATT, FÖR DE ÄR DU VERKLIGEN INTE. tVÄRTOM, MEN JAG VARKEN ORKAR ELLER HINNER SÅ JAG FÅ DELA UPP LITE.

hoppas du har föståelse.



Jag räknar dig som en av mina Vänner, HOPPAS JAG DU VET,



KRAM

2011-06-30 @ 01:38:03
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Ailas

Det är egentligen en ganska fantastisk utveckling med telefoneringen när man börjar fundera på den! Minns när jag var hos mormor på landet och där fick hon beställa samtal manuellt hos en telefonist. Idag kan man ringa hur som helst och även skicka meddelanden.



Det var bra länge sedan jag använde en telefonautomat! Hade nästas glömt att de funnits. :)



Fick precis ett samtal från dottern som landat på Arlanda efter två månaders resa jorden runt. Gissa om mamma är lycklig för att ha henne hemma igen!



Fortfarande är det varmt, men svalare väder är på väg.



Jag hoppas att du har en skön dag. Själv ska jag bort till en kollega på en bit mat nu.



Kram!



2011-06-30 @ 15:39:34
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Vicke

Vad kul att det går åt rätt håll med gimp, jag hoppas att jag får se några bilder snart av dig, ha en fin kväll nu

2011-06-30 @ 17:34:38
URL: http://enbloggomlivet.bloggplatsen.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Hej Inger Maryissa!

Hi.hi.att du vågade!

Vilket fall,ännu längre tillbaks var det att man fick en telefonist som svarade och frågade vart man skulle!

Idag har jag varit le på Logger!Knas hela dagen.Kram till dig Inger!

2011-06-30 @ 21:58:46
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

LE PÅ BLOGGER!

2011-06-30 @ 21:59:56
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

visst är det roligt att minnas hur det var att telefonera förr

och hur fort utveckligen gått och tekniken har utvecklats.

Tack för alla kommentarer och kramar till er alla

2011-06-30 @ 22:26:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0