Dagis osv. på 70 och 80-talet..minnen..

Jag kom att tänka på när min dotter gick på dagis på 70-talet,
och som ensamstående med barn fick jag dagisplats relativt snabbt

och gissa vad jag betalade i månaden då ?
- jo 100 kronor
Visst låter det fantastiskt :-)

Detta dagis upplevde vi som mycket bra, och det var många personal och inte så stora grupper
De hade olika aktiviteter varje dag, både inomhus och utomhus och när barnen var lite äldre de gjorde även utflykter

På sommaren i semestertider var det ibland bara några barn kvar på dagis
och då brukade fröknarna ( som de kallades ;-) åka med barnen i sina egna bilar och göra olika utflykter och ibland även hem till dem

Naturligtvis i samråd med oss föräldrar, och kommunikationen och kontakten mellan oss var mycket bra

Relativt nära hade vi också till dagis och sedan till fritids som också var i närheten, men som kunde vara stängt några veckor på sommaren

Men jag lyckades ordna med ett sommarhem till min dotter på landet i norra Sverige där hon vistades några veckor varje år
och hon hade jätte-kul där och hon längtade dit varje sommar, där hon även hade sin bästis
Verkligen vi hade tur...

Och efter den vistelsen på sommaren så tog jag långsemester och min dotter och jag gjorde roliga saker tillsammans och även åkte utomlands ett par veckar

Härliga minnen

Ps. från det att min dotter började på dagis och till hon var 12 år så hade jag möjlighet att jobba deltid...vilket var fantastiskt..
Undrar om man kan det nu lika mycket ?
Och jag förundras nu hur vi klarade oss ekonomiskt....men det gjorde vi...
det var tider det...


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Det är förhållandevis billigt i Sverige med dagisplats nu också. Min dotter som bor i Luxemburg har berättat att där är avgiften många, många gånger högre. I vår kommun har vi hyfsad bemanning på både dagis och fritids, men jag vet att det inte är lika bra i alla kommuner. Ha en skön helg.

2011-11-11 @ 22:41:00
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Ragnvi

Morning! Först...så skönt att du fått tid för undersökning inför operationen nu! Håller tummarna!

Jag var också ensamstående mamma i slutet av 70-talet o början av 80-talet...det blev många nya reformer i början av 80-talet! Till det bättre! Jag hade inga problem med att klara mig (oss). I slutet av 80-talet var jag ensam med två barn...lite kärvare då men det gick då också! Idag tror jag det är svårare...

Kramen!

Ragnvi

2011-11-12 @ 07:36:14
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: annemon

Ja nog låter det som om det ät större grupper nu eller kanske det är så att det är färre med personal nu.Vad bra att din dotter trivdes norr över på sin sommar vistelse. Själv hade vi ett sommarbarn hos oss några veckor när vi bodde på ute landet, och mina barn fick sällskap.

Ha en bra helg.

2011-11-12 @ 07:53:28
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

va mysigt och bra det var för er, idag kan man vara deltidsledig fram tills barnet fyller 12år så det är bra,har du fått något barnbarn ?kramen

2011-11-12 @ 10:34:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Jag jobbade på dagis som barnskötare i slutet på 60-talet. Då fanns småbarnsavdelning för spädbarn alltså 6 månader till 18 månader (eller 1 år?)om jag minns rätt. Märkligt att tänka sig idag. Där hade tre barnskötare hand om c:a nio barn. Sen kom koltavdelning med c;a 12 barn på tre barnskötare, de barnen var 1,5 år upp till 3 år. Sen kom 3-4 år med c:a 15 barn på tre förskollärare och så till slut 5-6-åringar c:a 18 - 20 stycken, också med tre förskollärare. På barnstugan fanns också en "löpare", en barnsköterska som kunde rycka in som vikarie när det behövdes och som annars var på den avdelning som behövde mest hjälp.



När jag själv började ha mina egna barn i barntillsyn så var det kommunal dagmamma som gällde och det kostade c:a 800 SEK per månad för alla tre barnen. Det hade jag inte kunnat föda dem med mat för hemma så det var ren subvention. Dagis är billigt idag också jämfört med andra länder och dagisgrupperna är väldigt små också i jämförelse.

2011-11-12 @ 11:22:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Veiken

Jag har jobbat på dagis, som sedan blev förskola 1998 och dom små blev elever.

Jag började 1974 och slutade 2009. Det har varit guldår fram till 1992 ungefär. Då tog man bort en person på varje avdelning och sedan har förtätningen pågått mest hela tiden, med fler barn och utökade arbetsuppgifter för pedagogerna. När jag nu träffar mina arbetskmarater som fortfarande är kvar, känns det som den stora glädjen med jobbet har försvunnit, tyvärr! Kramar

2011-11-12 @ 17:54:54
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att det är fler som minns hur det var på dagis på den tiden

och att några av er även jobbade på dagis då



Och det du IngaM berättade känner jag igen från det jag hade min dotter på dagis

toppen det du berättade



och ja, mycket har nog förändrats på senare år......det har blivit större barngrupper osv.

bl.a som du Veiken skrev här



Och intressant som några av er berättade att det är betydligt billigare i Sverige med dagisplats om man jämför med många andra länder



tack för alla kommentarer och hoppas ni alla har en fin helg

kramar tillbaks

2011-11-12 @ 21:57:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Hejsan Inger!



Det har nog förändras en hel del på senare år och framför allt har det blivit så stora barngrupper på de flesta dagisarna. Roligt att det funkade så bra för dig och din dotter.



När mina barn var små hade jag dem hos en dagmamma som var anställd genom kommunen och det passade sig så bra att hon bodde i samma hus. Det blev nära och bra för ungarna och samtidigt hade de samma lekkamrater eftersom det var samma hus.

I dag förundras jag över när man ser många mammor efter jobbet, komma dragandes med barn och barnvagn och matkassar, att de orkar med allt detta och då tänker jag hur bra man har det nu som pensionär.

Önskar dig en skön söndag!

Kramen

2011-11-13 @ 13:53:21
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Lotta

Jag var också ensamstående i början på 80-talet. Hade lite otur med dagmamma ett tag men det löste sig på bästa sätt till slut. Jag jobbade också halvtid, bruten vecka och det var skönt när barnen var små.



Trevlig läsning du bjuder på, tusen tack.



Kram

2011-11-13 @ 14:23:53
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej!

Med barn på dagis är det säkert gott att kunna jobba halv/deltid. Själv jobbade jag heltid och det var tufft, men allt går ju.

Kram,Agneta

2011-11-13 @ 16:41:18
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: wiper

Vilka härliga minnen som jag också delar. Min son föddes på 70-talet och eftersom jag började arbeta efter 1 år så var min son först hos dagmamma men sen på dagis och då var det så bra och fanns så mycket personal så dom gjorde en massa kul varje dag



Jag känner igen mig i allt du skriver och jag blev själv ensamstående efter några år. Då var det inte så dyrt att leva som nu och det hade gått mycket sämre om det varit i dagens samhälle. Vad kul att läsa dina minnen ang detta. Det var som du säger tider det.



Ha en fin söndagskväll

kram

2011-11-13 @ 18:19:00
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Veiken

Är inne och önskar dig en fin ny vecka... Kramar!

2011-11-13 @ 20:19:14
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det var tider det...och säkert mycket annorlunda än nu

Säkert förskolan och barnomsorgen på många ställen funkar bra även nu,

men säkert på många platser det är alltför stora barngrupper

och det dras in på personal även där, vilket får konsekvenser

Intressant det ni berättar, och från samma tid då min dotter var liten

Och ja, på den tiden var det inte lika dyrt att leva som nu,

och man hade mera råd till saker och ting även om man jobbade deltid

Stora kramar tillbaks

2011-11-13 @ 21:46:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Rovie

Det där låter ju toppen. Jag var hemma när mina var små så de fick inte uppleva dagis, men däremot var det några timmar per dag, jag mins inte vad de hette där de var och lekte med andra barn.



I Norrland var jag också, nämnde just det i kväll med.



Ja pausar en vecka, jag ska ordna om lite här hemma men sedan kommer jag igen.



Hoppas du får en fin vecka och besked om tid för operation, jag fick min tid ganska tidigt.



Kram

2011-11-14 @ 00:44:58
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Jag stormtrivdes på dagis!! Jag började på dagis -77 och slutade när jag hade gått ut 3:an.

2011-11-15 @ 21:43:45
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Rovie

Jag hade skrivit lite mer i min kommentar men kom åt pausknappen och det skrev jag men den raderade det också. Det var inget specielllt minns inte exakt, men det slutade inte så tvärt.

Härlig sol lyser här idag men lite kallare är det.



Ha det gott



Kram

2011-11-16 @ 12:07:12
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Om vi säger att din hundring för dagisplats var 1975 så motsvarar det idag ungefär 500 kr. Så det var verkligen billigt! :-) Bra med folk var det också på många arbetsställen (inte bara dagis), det var inte lika stressigt när det fanns mer personal, kan jag tycka. Lätt att hitta nya jobb var det också förr. Under en period testade jag på flera arbeten. Det kändes friare, på något sätt.

Ja, angående billigt förr och priser...

Du har väl kollat på http://www.historia.se/ , en bra sida för mycket?

Där kan du räkna om värdet från då till nutid (nyaste år är år 2009, nyare statistik finns inte, ännu).

Tillbaka till hur det var.

Men fortfarande på 70-talet räckte en lön till det mesta ett vanligt hushåll behövde med hyra, mat och annat. Kring 1980 och framåt så steg priserna mer än vad lönerna höjdes och både mat och bostad blev en större del av kostnaden än tidigare. Då blev det nog märkbart kärvare.

Så jag är böjd att hålla med, en del var bättre förr. Fast då fanns ju inte hemdatorer mm. ;-)

Somt har blivit bättre, annat sämre.

Kul inlägg som satte igång mig. :-)

Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det var mycket billigare att leva på 70-talet

Nu skulle man nog inte kunna leva så bra som ensamstående med barn bara på en lön och dessutom jobba deltid

som man kunde då

och ändå hade min dotter och jag råda att göra extra saker

och ja, på arbetsplatser var det bra med personal, och inte denna stress som finns nu p.g.a nedskärningar överallt

Man mådde nog i det stora hela bättre både privat och på arbetet som jag upplevde det

Det fanns ett mera lugnt flyt i vardagen, eller hur jag ska förklara det.

Men kanske en till orsak var också att man mera kunde njuta av det lilla i livet.

Visst det fanns negativa saker även då...och absolut inte problemfritt, .

men jag kan inte låta bli att tänka på 70-talet som den bästa tiden i mitt liv.

och tack Erik för länken som jag ska kolla

2011-11-18 @ 21:38:48
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0