Läkarbesök förr och nu


God morgon
Klockan är ca 06.30 och jag har ännu en sömnlös natt och har suttit och skrivit detta lilla inlägg för att sedan krypa ner i sängen igen för att åtminstone får några timmars sömn



Nuförtiden...åtminstone som jag upplevt vid mina senaste läkarbesök, så satt läkaren mest framför datorn
Hon ställde några få frågor och skickade remiss till röntgen och för blodprov.
Och satt och skrev och skrev....

Sedan vid nästa besök sa läkaren att hon skulle undersöka mig

Jag fick lägga mig på britsen fullt påklädd och hon började känna på min mage,
men efter ett par sekunder blev hon avbruten och var tvungen att gå ut ur rummet

Efter en lång stund kom hon tillbaka och tog blodtrycket och sedan lyssnade på mitt hjärta några sekunden och även på mina lungor ett par sekunder
Och sa sedan att det var inget fel på mig.

Förutom proverna som visade en aning förhöjd kolesterolhalt och hon skrev ut Simvastatin
vilket jag snabbt fick sluta med då jag fick kramper i benen av medicinen

Sedan berättade jag för henne att mamma hade haft problem med hjärtat
och att ett par gånger när jag fått riktiga hostattacker så hade det kännts konstigt i armarna och nästan som värk i handlederna

Hon föreslog då en medicin som ja tror hette Trombyl,
men eftersom jag inte tål acetylsalicylsyra eller liknande så blev inte medicinen utskriven och det blev inget mera med detta heller.

Och blåsan de hittade på lungröntgen var tydligen inget farligt heller.

Det hon mest pratade om var om min rökning och min vikt och om träning

Och tydligen enligt henne att om jag slutade röka, gick ner i vikt och började träna så var allt ok.

Visst att sluta röka är ju bra...och jag försöker dra ner på det lilla jag röker, som egentligen inte är så mycket

Ok....naturligtvis så är jag glad över att vara frisk..och hoppas verkligen att det är så....men ändå så lämnar dessa undersökningar lite frågor hos mig...och lite oro...

Förr frågade läkarna t.ex. ofta om föräldrars och släktingars sjukdomar, och gjorde mera grundliga undersökningar och frågade mera
Så var det när jag var yngre och gick till läkaren i alla fall

När det gäller vikten så tycker jag själv inte att jag är så väldigt överviktig....och inte mera överviktig än läkaren ;-) :-D
det är mera att jag är lite rund om magen :-)...men så blir det ju lätt med åldern

Och vikten tror jag att många gånger det kan vara hormonellt och även ärftligt
För jag tycker faktiskt att jag äter relativt sunt.

Och när det gäller att träna....så känner jag inte riktigt för att trängas med yngre på ett gym
( jag är trots all 61 år gammal ;-)

Så kanske läkaren tycker jag får skylla mig själv om jag inte slutar att röka helt, inte går ner i vikt och inte börjar träna....kanske jag tas inte på allvar annars...

Vad tycker ni om det hela ?

Detta blev mitt lilla morgon inlägg och önskar er alla en fin dag.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Jag har nästan samma känsla som du. Enligt läkaren får man nästan skylla sig själv att man inte är frisk. I regel är de inte själv så perfekta varken när det gäller rökning, alkohol eller vikt, men skulle patienten ha samma besvär är det lätt att klaga på det. Tacka vet jag gamla tiders husläkare. Kram

2011-11-14 @ 10:11:49
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: annemon

Ja visst har det blivit annorlunda hos läkarna, idag ska man ju motionera sig frisk verkar det som.

rökning, vikt och träning är visst det enda som gäller.I dagens samhälle får man inte vara sjuk.

Ha de gott.

2011-11-14 @ 11:58:10
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Mia

Jag blir inte så förvånad, med tanke på allt man läser numera...Jag har varit förskonad från läkarbesök, tills jag gjorde min 60-årskontroll! Men då!!!

Efter den så blev det samma sak som för dig, sluta röka (men här erbjuds man hjälp), BMI var ganska bra, men midjemåttet för stort (magen här också!)resten var skit.. L

Motionera kan jag inte, för leder och muskler funkar inte, så då fick jag komma till sjukgymnast ganska omgående. Så du ser vilken skillnad det är, mig släpper dom inte alls, så det är väl lika bra att dom håller koll på mig :-))

MEN, jag tror det beror på att dom har fått många anmälningar och måste skärpa sig!

Jag hoppas dom tar dig på allvar nu snart..Kram...

2011-11-14 @ 18:14:13
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Veiken

Jag har precis listat om mig för jag var inte jättenöjd där jag var. Nu har jag hittat ett ställe som verkligen bryr sig om sina patienter. Hoppas det fortsätter. Det känns så skönt, när läkaren inte tittar på klockan hela tiden utan man får den tid man behöver... Klart att läkaren har rätt om rökningen, men det finns så mycket annat att tänka på är vikt och motion. Det är så modernt med dom orden nu. Kramar

2011-11-14 @ 18:32:55
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Ingrid

Jag har ju varit hos läkare flera gånger de senaste två åren för min rygg och jag fick ju remiss till röntgen och till bentäthetsmätning och medicinerar nu med kalk/d-vitamin och bisfosfonater.



Men ingen har tagit något blodprov eller blodtryck, ingen har kollat upp mina värden över huvud taget. Nog kan man tycka att det är konstigt, jag är i alla fall över 70 år.



Mina blodvärden och blodtryck är inte kollade sedan jag var gravid 1972.



Kram Ingrid

2011-11-14 @ 19:06:21
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Agneta

Hej, Inger!

Trombyl känner jag igen för det fick mamma för att tunna ut blodet och därmed förhindra blodproppar. Om du inte tål dom så ska du få något annat för inte kan du vara utan inte?

Högt kolestrolvärde ska också medicineras...

Byt läkare!

Man måte nästan vara läkare själv eller ordentligt påläst om man ska få någon vård.

Det där med att man får skylla sig själv känns igen av många och det är ju vedervärdigt.

Vem säljer alkohol och cig. till svenska folket??

Staten...!

Läkare är också vanliga människor med laster...

Hoppas att du orkar gå tillbaka så att du får besked och de mediciner du behöver!

Lycka till!

Kram, Agneta

2011-11-14 @ 23:56:34
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: wiper

Den medicinen hade min man också men fick byta tack vare kramper. Förr kunde man ta upp allt hos läkaren men nu måste man gå med en krämpa i taget för dom har inte tid med mer. Dom har mycket dataarbete som du säger och det tar sån tid från patienten. Jag har aldrig rökt men har blivit överviktig efter en utbrändhet och har svårt att gå ner när jag inte jobbar längre. Vi har ett gym här där det är alla åldrar så går man dit så kan man se folk från 18 år upp till 90-år. Fast det är lättare sagt än gjort att ta tag i motion och annat. Jag är ju också över 60 år och försöker promenera men ibland har man dåliga dagar och då funkar det inte.



Jag förstår att det är frustrerande när man inte får den hjälp och uppmärksamhet man behöver när man går till läkaren. Här är det rätt så bra än så länge men vi får ju inte behålla läkarna så länge utan det kommer ju nya hela tiden. Sen har vi en som inte slutar men hon vill ingen gå till.



Håller med om det Gunnel skriver i sin kommentar



Ha en fin dag

kram

2011-11-15 @ 11:05:05
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, ofta attityden man kan möta hos läkare att om man röker, har övervikt och inte motionerar tillräckligt

så får man lite skylla sig själv

Men man kan ju faktiskt ha problem och sjukdomar som inte beror på dessa saker.

Visserligen att sluta röka, gå ner i vikt och motionerar gör att hälsan blir bättre, men ändå...

Dessutom som jag också upplevt, så är läkarna så stressade, och man får inte den tid man behöver många gånger



Jag kulle nog vilja lista om mig hos en annan läkare....men hur vet man att där är det bättre ?

det är så knepigt det här...

Förr kunde man bara gå till en läkare och tyckte man att det funkade bra där, så slutade man bara hos den förra läkaren och gick till den nya

Men nu ska man först av-lista sig och lista om sig först till en ny mottagning innan man kan få en tid hos en ny läkare



Håller med dig Ingrid att det är konstigt att de inte har tagit blodprov och blodtryck på dig under så många år

Det verkar som om ofta läkare bara kan koncentrera sig på en krämpa i taget.

Men önskar det kunde se helheten lite mera



Och sedan det är jobbigt när det byts läkare hela tiden.



Tack för alla kommentarer och det är så bra att kunna ventilera olika saker här i min lilla blogg

ha det så gott och kramar tillbaks till er alla

2011-11-15 @ 14:11:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Håller helt med vad som skriv. Idag är det inte lätt att få tag i en läkare som bryr sig. Det verkar som läkarna helst vill ha snabba besök och många besök det ger ju mest pengar. Vi som är lite äldre med diverse krämpor vi vill ha undersökt tar alldeles för lång tid att utreda tycks det.Jag har haft en kvinnlig läkare ganska många år som varit jättebra men nu ska hon gå i pension snart och då blir det att börja om igen.

Ha det gott.

Kram

2011-11-15 @ 16:10:01
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Bling

Dom är stressade och det märks, man känner sig nästan till besvär många gånger. Man ska tas på allvar även om man är rökare. Det läggs för mycket skuld på människor..tycker jag ser det lite överallt nuförtiden.

Kram

2011-11-15 @ 18:27:29
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: mimmi

Det verkar som om att alla läkare tror man blir frisk när man slutar att röka ... min granne .. hon slutade att röka .. och hon har aldrig varit så sjuk så ofta som hon är nu ... det kan vara en tillfällighet ..men ändå :)Man blir lite trött på att de bara säger man skall sluta att röka ..men de gör ingen ordentlig undersökning.. tar inga blod prover .. utan man blir hemskickat med rådet .. sluta röka och ta en alvedon

kram mimmi

2011-11-15 @ 20:14:12
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Gunnar

Tycker inte att din läkare verkar särskilt empatisk. Din oro är din och bör bemötas med respekt. Även om det inte är nåt fel. Särskilt då så att du kan lägga detta åt sidan o sluta vara orolig

2011-11-15 @ 20:51:20
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Viktkamp

intressant inlägg! tänkvärt!

2011-11-15 @ 22:14:43
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Rovie

Bra att hon tog bort Simvastatin, den kan ställa till med mycket eländ-



Men Trombyl.är du säker på att det var det. De är mot proppar och tas antingen istället för eller tillammans med Varan. De har jag och vet du jag kollade just och den innehåller Acetylsyran det ska jag inte ha heller, kanske den som för att jag är så himla trött.Ska kolla upp det. Bra att du skrev om den.



Jag hller med dig de sitter mest vid daorn och går ofta igenom föregående------h'r hakar datorn upp sig.Får återkomma-

2011-11-16 @ 00:41:50
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Läkare lär ju, liksom lärare, ha fått mängden administrativt arbete utökat numera. Det är höga krav på att allt ska kunna kontrolleras och jag vet inte om läkarsekreterare alls finns längre, den yrkeskategori som skötte pappersarbetet förr. Då talade ofta läkare in på en bandspelare vad som skulle stå i journalen och så skrev läkarsekreteraren ut det hela.



Detta med listning hos läkare har jag ingen aning om. Här i Årjäng borde finnas åtminstone tre läkare på vårdcentralen men det finns ingen fast, bara inhyrda. Och jag har tack o lov inte haft anledning att besöka den på länge.

2011-11-16 @ 03:00:03
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Annkila

Förstår att det känns frustrerande att inte få den tid man behöver när man kommer till läkaren. Det är ju då man vill känna att dom lyssnar och tar sig tid.

Nu har jag haft tur som träffar en läkare var 3:e månad för att kolla alla värden efter min njurtransplantation och han skickar alltid remiss för mina andra krämpor till olika avd men visst kan jag tycka att läkarna har bråttom.

Hoppas du får må bra!

Kram Annkila

2011-11-16 @ 11:03:48
URL: http://blogg.annkilas.se
Postat av: Erika

Den undersökning hon gjorde på dig tycker inte jag var godtagbart alls. Den kunde hon lika gärna låtit bli, för det gjorde varken till eller från som jag ser det. Jag minns på den tiden när jag rökte hur insnöade alla läkare va på detta med rökning. Det var som allt annat inte spelade någon roll, fokus var på om man rökte. Börja träna ja ja, eftersom hon själv tydligen hade lite för mycket på sig kunde hon startat med det. Säger som du jag skulle heller inte trängas på ett gym med yngre, det finns så många sätt att träna utan att springa på gym. Men de tror alltid att de vet bäst. I bland ser de ut som en skock ufo som ramlat ner från en planet, frånvarande sönderstressade och bara så allmänt bortkopplade.



Huvudsaken du är frisk, det är det enda viktiga sedan läkare generellt som sagt de är som de är, med undantag för några få som man höjer till skyarna.



Kram

2011-11-16 @ 13:23:04
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: soffie

jisses den där läkaren verkar ju ej ha nån koll alls tycker du ska be att få en annan läkare och sen meddela hur läkaren var mot dej till den där nämnden,

kram å hoppas du mår bra nu å får sova gott inatt

2011-11-16 @ 19:36:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är så trist att läkare ofta är så stressade och man får oftast inte den tid man behöver hos dem

Det känns så otryggt tycker jag

och jag får också den känslan av att när man blir äldre man tas inte lika mycket på allvar

Det gäller även inom psykiatrin, att som äldre det är svårt att få tid till besök och samtal när man skulle behöva det.



Och ja, så detta tjat om rökningen hos läkare.

Visst jag håller med om att det är bättre att inte röka alls,

men att oftast lägga skuld på patienten p.g.a rökning, övervikt, brist på träning osv. är trist

Och det med vikten...

så har ju i alla tider vissa människor varit smala, och vissa lite runda :-)

Och med åldern så har många en tendens att lägga på sig lite.

Ok, om man verkligen har stor fetma, det kan bli ett problem

men visst kan man väl få lov till att vara lite rundnätt, utan att det ska klankas på en ;-)



Håller med dig Gunnar att den läkare jag var hos var inte speciellt empatisk...

och hon tog alltför lätt på min oro, som dessutom var befogad

Jo, Rovie det var Trombyl som min läkare föreslog, och det utan ordentliga undersökningar av hjärtat.

Och eftersom jag inte tål Acetylsyra så blev det inget mer med detta trots det jag berättade om



Ska se om jag kan hitta en annan läkare, men var... ?



Tack mina vänner för alla kommentarer och det är så skönt att få utbyta tankar om olika saker

Stora kramar tillbaks

2011-11-16 @ 22:03:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Det här ämnet kan trigga igång mig. Tycker inte du behandlades bra av läkaren! Det hände mig också, då bytte jag ställe. Jag har läst en del kommentarer, men oj vad tiden går fort. Jag hinner inte kommentera mer just nu tyvärr, får titta in igen. Imorgon kanske eller under helgen? :-)

Hoppas du får en god natts sömn.

Postat av: Inger Rozén

Godkväll Inger Maryissa!

Så glad jag blev för dina rader hos mig.Var riktig orolig för dig.

Om att sluta röka är viktigt för dig,vet inte,men det är ditt beslut.Jag började snusa,dumt nog och höll på ett antal år.Kan bara säga att jag var trött på att vara beroende och vid första höjningen när Reeinfelt kom till makten bestämde jag mig!

La av bara så där tvärt!Visst är det ibland så att jag kan tycka det vore bra med en prilla.Men nej,dit kommer jag aldrig!!Men,man går upp i vikt och mer pengar har man inte!Läkarna nufötiden tjatar bara om vikten av motion!Det är det enda dom är bra på.Kram inger,Maryissa o sov gott!Jag har lite jobbigt med de också.Suss gott!

2012-01-31 @ 21:12:29
URL: http://chintoh.blogspot.com/
Postat av: Inger Rozén

Hej igen!

Vet inte varför mitt inlägg försvann.Jag berättade om hur svårt det är att sluta med ett beroende.Kanske kommer igen?

Inger,den läkaren var inte att lita på!Min dotter i U.s.A har dyr läkarvård men vid ett besök fick hon hjälp med allt detta!Hon har eksem och har jättejobbiga inflammationer.Fick vård samt de kollade upp blodtryck o kolestrol.Hon hade för högt blodtryck.Här har man fått tjata på att dessa prover skall tas.Fick mediciner o diverse.Inger Ha en bra sömn o suss gott!

2012-01-31 @ 21:23:15
URL: http://chintoh.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0