Saknar mitt jobb - tillbakablickar m.m.

Det var ett tag sedan jag jobbade nu...ca.11 år...oj...vad tiden går

Och fortfarande kan jag speciellt sakna mitt jobb på dåvarande Postgirot där jag jobbade i ca. 24 år
( började där 1974 och jag var då 24 år gammal )

För jag trivdes mycket bra där, både med jobbet och med arbetskamraterna
Man lär ju känna sina arbetskamrater ganska väl när man jobbat där i många år.

Och jag hade speciellt de sista åren ett mycket stiumerande jobb som var mycket omväxlande och som även innebar många kundkontakter per telefon



Tänker även på mina första arbeten innan, när jag var ung

och många gånger märkte jag, att på den tiden, de äldre många gånger hade attityden mot oss unga:
- nu ska vi lära er ungdomar vad jobb betyder...

Många gånger körde de med oss om ungdomar och kollade noga när vi hade våra raster, och de var snåla med uppmuntran, och vi fick de mest enformiga arbetsuppgiferna...
Och eftersom man var ung så skulle man veta sin plats...ungefär så kunde det vara...

Lite så var det även i början av mitt jobb på Postgirot....
det var speciellt en tant som körde med mig / oss hela tiden och såg till att man inte satt sysslolös...inte ens en mindre stund.

Men som sagt....sedan blev det bättre, och jag fick intressantare arbetsuppgifter
och oj, så roligt det var med arbetskamraterna också.
det var riktigt roligt att vakna på morgnarna och gå till jobbet.

Jag kan många gånger sakna tiden jag jobbade där...
Och det var ganska tufft att lämna detta jobb och alla arbetskamrater...
Men så är livet....saker förändras...

Detta blev mina små funderingar idag.


Vill även tala om att jag mår nu bättre i den besvärliga förkylning jag fick och hostan börjar ge med sig.

och väntar på Starr-operationen som jag hoppas kommer att gå bra,
men den får gärna vänta lite till...för det är väl inte så akut..

Men måste nog få den gjord innan synen blir ännu sämre, och jag kan ju inte heller skaffa nya glasögon innan den blir gjord,
så det är lite besvärligt med synen..

Önskar er alla en fin fortsatt helg

PS.vet att det är Allhelgonahelgen denna helg, och kanske ni tycker det är konstigt att jag skriver om:
- saknaden av mitt jobb
Men ibland blir det för mycket för mig att minnas saknaden av mina syskon och föräldrar, så det blev ett vanligt inlägg istället.


Kommentarer
Postat av: Veiken

Det är så viktigt att man trivs på jobbet och har bra arbetskamrater. Jag har också haft turen att ha bra arbetskamrater. Det är klart att var sak har sin tid, men visst kan man sakna vissa delar av jobbet.. Kram

PS. Skönt att du känner dig bättre nu....

2011-11-05 @ 18:04:44
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inga Magnusson

Visst är jobbet viktigt. Och goda arbetskamrater är guld värda, absolut. De flesta av oss drabbas av både goda och dåliga arbetsplatser under ett liv. Det gäller ofta, som Du erfarit, att härda ut tills det blir bättre, eller om det inte ändrar sig, försöka byta. Livet är för kort för att lida under såna petimetrar som Du beskrivet.

2011-11-06 @ 06:55:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Kul att få veta lite om vad du jobbat med. Postgirot är väl förändrat nu kan jag tro jämfört med när du jobbade där?

Jag kommer snart att gå i pension och kanske kommer jag också att sakna delar av jobbet. Fast inte alla delar...

2011-11-06 @ 07:47:11
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: soffie

va härligt att du kan se tillbaka på dina arbetsår med glädje, att trivas på sitt jobb där man tillbringar så mycket tid är verkligen viktigt, skönt att du börjar bli frisk nu, ha en mysig söndag, kram

2011-11-06 @ 09:55:02
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lotta

Så bra att du känner dig lite bättre även om du inte är helt återställd.

Det där du beskriver om att köra med ungdomar känner jag så väl igen då man var ny på arbetsplatsen. Man fick minsann veta sin plats, det är en sak jag skälv fundera över då det kommer en ny till mitt arbete. Det bästa är ju om man kan få personen till att trivas för då gör de mest nytta.



Ha en bra söndag!



Kram

2011-11-06 @ 11:39:37
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: mimmi

Det låter underbart att du hade det så bra på ditt jobb :)

Jag har också problem med mitt syn . och väntar på tid hos en doktor

kram7Mimmi

2011-11-06 @ 19:32:56
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kom att tänka på att eftersom det är Allhelgona helgen,

så kanske det verkar lite konstigt att mitt inlägg handlar om: - att jag saknar mitt jobb

Men jag känner inte för eller orkar inte denna gång skriva om saknaden av mina föräldrar och syskon.....

ibland det känns extra svårt...

så det blev ett vanligt inlägg istället.



Och ja, jag trivdes mycket bra på Postgirot och med mina arbetskamrater....det var en härlig tid,

och ofta längtar jag tillbaka...

men skönt att i alla fall kunna se tillbaka på arbetsåren med glädje

Och ja Gunnar, Postgirot är mycket förändrat och nu ingår det i Nordea.



Hoppas ni alla haft en bra helg och önskar en fin ny vecka som kommer

kramar

2011-11-06 @ 21:00:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Corina

Trivsel på jobbet är verkligen viktigt ! För min del är det väl ibland lite si och så med den saken måste jag säga. Inte är det alla dagar jag längtar till jobbet ! Kram

2011-11-06 @ 21:46:45
URL: http://corina.bloggplatsen.se
Postat av: Suss

Det är ganska roligt att titta tillbaka på sina gamla jobb. En del människor man jobbat med finns kvar hela livet i ens medvetande och andra är helt säkert borta ur minnet.

Jag har alltid arbetat med barn, på fritids och särskolan och trivts jättebra, men nu börjar jag längta till pensionen, för nu är det mer skrivarbete och dokumentation än tid med barnen. Hoppas du haft en skön helg, trots tunga minnen. Kram!

2011-11-06 @ 22:33:48
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: annemon

Jag tycker nog också att det är viktigt att man tivs på sin arbetsplats där man tillbringar så många timmar....men det är inte alla förunnat att få ha ett jobb som man verkligen gillar, idag får man nog vara glad bara man har ett jobb.



Härligt att förkylningen börjar ge sig.

Ha en bra dag.

2011-11-07 @ 06:16:18
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: wiper

Jag jobbade på potgirot i Stockholm när jag var 17 år på girobokföringen men bara i några månader för jag längtade hem till Sundsvall ;) Jag har inte heller kunnat arbeta på ca 8 år och före det så arbetstränade jag på flera ställen. Visst saknar man gemenskapen på ett arbete. Håller verkligen med om att dom äldre körde med oss ungdomar på den tiden. Det är verkligen viktigt med bra stämning och bra arbetskamrater.



Skönt att du är bättre i förkylningen. Ja du man brukar gruva sig inför op men sen efterråt så känns det skönt att det blivit gjort. Det kommer att gå jättebra och tar ju bara ca 7 minuter på varje öga. Jag är inte rädd längre för sån operation sen jag var med mamma. Hon fick bara några droppar i varje öga och sen kände hon ingen smärta alls utan det var helt bedövat. Förut stack dom ju sprutor och då var det nog ingen höjdare och tog mycket längre tid.



Jag har inte heller skrivit om All Helgonahelgen.



Tack för ditt fina inlägg



Ha en bra dag

kram

2011-11-07 @ 11:13:46
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Gunnel

Jag har varit pensionär nu i drygt ett år, och stortrivs. Mitt jobb var världens roligaste. Jag har jobbat med barn i alla år både inom skola och barnomsorg. Nu har jag tid för alla mina hobbies och det tycker jag är värdefullt. Kram

2011-11-07 @ 12:58:20
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

en måndagskram till dej

2011-11-07 @ 20:00:03
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, att trivas på sitt jobb betyder oerhört mycket och jag hade stor tur med det större delen när jag jobbade på Postgirot

och med arbetskamraterna....det var så rolig och trevligt med dem,

ch minns våra luncher och kafferaster där vi ofta var ett stort gäng som satt och diskuterade allt mellan himmel och jord.

Roligt var också att i "vårt kafferast-gäng" vi var alla från olika länder så vi hade många intressanta samtal.



tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

PS. och tack Wiper för lugnande rader om min väntande Starr-operation

2011-11-07 @ 21:31:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0