Kvinnans list övergår mannens förstånd ;-)

Min pappa var en person med bestämda åsikter, och tyckte att han hade och ville alltid ha rätt.
Och tyckte inte om att bli kritiserad och kunde ha ett humör....

Så det gällde att uppföra sig och tänka på vad man sa och inte uttrycka sina egna åsikter om de inte var samma som hans

och det var han som bestämde...

Fast riktigt sant var det nog inte alltid...

då mamma vad duktig på att försöka hålla pappa lugn och genom att manipulera..

kommer ihåg att mamma sa de sista åren vi hade tillsammans:
- att genom list så kan man få mannen att tro att det är han som bestämt något fast det egentligen är hon som gjort det,
alltså låtsas / eller fått mannen att tro att det är han som bestämt en sak eller fått rätt.....

Som i ett gammalt ordspråk: Kvinnans list går över mannens förstånd ;-)

Men själv tycker jag det är sorgligt med ett sådant förhållande...

Tycker det är viktigt att mannen och kvinnan kan vara öppna mot varandra och respektera varandras åsikter,
och tillsammans komma fram till beslut

och om den ena partnern ska behöva tassa på tå för den andra och manipulera för hemfridens skull...
det måste vara påfrestande..

Så det var nog inte så lätt för min lilla mamma alla gånger...då hon hade oss barn att tänka på också....


Kommentarer
Postat av: Bling

Har också haft en uppväxt där man knappt fick ha en åsikt..men jag tror man gör allt för att slippa det själv som vuxen. Tyvärr är vanor man har med sig svårt att ändra på och kan ta lång tid att ta sig ur :( har egen erfarenhet av det. Men det går åt rätt håll iaf. :) Ha en bra kväll

Bling

2011-10-02 @ 17:48:46
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Jag har en kakelplatta som jag köpte på Sicilien, där står det:



Il padrone di casa sono io, ma chi commanda é mia moglie



På svenska: Husets herre är jag, men den som bestämmer är min hustru



Och så är det nog i många hem.



Kram Ingrid

2011-10-02 @ 19:10:40
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: annette

Finns nog än idag familjer där det är som Du beskriver, sunt förhållande tror jag inte att det då!!



Kramen!



annette

2011-10-02 @ 19:55:50
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Gunnel

Som du beskriver det var det nog i många hem förr. Jag hoppas och tror att det är lite mer jämställt idag. Kram

2011-10-03 @ 01:45:33
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Agneta

Så var det för många kvinnor förr i Sverige men det verkar som dagens unga inta anammat detta som tur är. Din mamma fann kanske lyckan i barnen om det blev för jobbigt. Förr när det fanns många "hemmafruar" så kunde dom alltid ta med sig barnen ut på än det ena än det andra för att få en paus och prata med andra i samma situation.

Säkert mycket som diskuterades vid sandlådan mellan mammorna :-)En bra ventil....

Nattiskram, Agneta

2011-10-03 @ 01:55:15
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: fia

Nog känner jag igen detta fenomen genom min mormor .

Konstigt att vissa saker går igen nästan från generation till generation.

kram.

2011-10-03 @ 11:47:08
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Erika

Håller med, det är riktigt sorgligt att ett förhållande ska baseras på sådant, att en av parterna hela tiden ska bestämma och har rätt. Undrar hur en sådan person tänker innerst inne, eller tänker inte den personen överhuvudtaget att det är fel så det bara skriker om det, eller är personen helt enkelt född sådan, ja så är det säkert, för man blir väl inte plötsligt sådan eller?



Hade jag levt i ett sådant äktenskap så är jag säker att jag hade exploderat till slut så hela hemmet hade flugit i luften. Bara vetskapen att man hela tiden skulle anpassa sig efter sådant, och tassar på tå, bevare mig väl, det hade nog fodrats utbildning till att stå ut med sådant under ett långt äktenskap, och förr var det inte att bara vandra ut genom dörren, just like that när dom fått nog av all.



Förr stannade de kvar i sina dåliga äktenskap, trots att hela deras inre skrek efter frihet och ett eget boende. Tack och lov så har förändringens vindar blåst under en hel del år, säkert till glädje för många. Vi kvinnor är mer värda än att svassa runt för den äkta mannen, som tror han ska styra och ställa och t.o.m bestämma hur man ska tänka. Usch vad arg jag blir av bara tanken, men med mig, hade det aldrig gått om jag levt på den tiden, hade väl fått mig en och annan smäll men jag hade garanterat smällt tillbaka, jag är bara sådan att jag tolererar inte att någon sätter sig till doms över mig.



Vinkelevink från ett mulet Säter men som där emot lovar sol under morgondagen. :)

2011-10-03 @ 15:47:07
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: wiper

Man pappa var lite så också men kunde även vara charmerande snäll och givmild. Som en dubbelnatur. Håller med dig fullständigt om att så skall det inte vara och jag själv skulle inte kunna leva i ett sånt förhållande. Ja du man känner lite sorg över vad mammorna fick stå ut med. Numera är det enklare att ta sig ur förhållanden som inte känns behagliga. Det var väldigt bra och insiktsfullt skrivet av dig.



Ha en fin kväll

kram

2011-10-03 @ 17:05:36
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: annemon

Detta låter främmande för mig.Inte lätt att leva i sådant förhållande kan jag tänka mig.

Ha en skön kväll.

2011-10-03 @ 17:25:09
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: soffie

så hade nog många det förr och även idag är det nog så imånga hem, kramen

2011-10-03 @ 19:55:57
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Trist om det även idag finns familjer där det är sådana förhållanden som det jag berättar om här i mitt inlägg

Men tyvärr så förekommer det nog fortfarande...

jag har aldrig kunnat acceptera ett sådant förhållande....



Men det var nog annorlunda på mammas tid och speciellt generationer före henne,

att det var inte lätt att bryta upp från ett dåligt äktenskap.

Och kvinnan var oftast helt beroende av mannen ekonomiskt, och även utsatt för samhällets tryck.

För min mamma var det nog så....

fast jag märkte också ( även under sista åren,

att hon på något sätt var stolt över sig själv för att hon stått vid pappas sida i vått och torrt - självuppoffrande....

och hon sa ibland till mig: - du har i alla fall haft en pappa



Det är skönt att det nu är enklare att ta sig ur förhållanden,

för jag tror inte ( eller jag vet ) att det är inte bra för barn att växa upp i ett dåligt äktenskap eller förhållande

Speciellt också om barnen blir lidande.....



Tack för alla kommentarer, och åter igen, det känns så fint att kunna utbyta tankar om olika saker

Stora kramar tillbaks

2011-10-03 @ 20:58:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: mimmi

Det är tur ibland att det är så ;)

Hoppas att allt är bra med dig :)

kram/Mimmi

2011-10-03 @ 21:29:12
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Inga M

Jag minns att det var viktigt för hela familjens anseende att mannen i huset verkligen var den som hade makten, annars blev alla till åtlöje. En kvinna som eventuellt hävdade sin rätt att bli lyssnad på blev betraktad som ragata.



Detta skapade ett slags systerskap mellan kvinnor som jag inte tror finns idag, ett systerskap runt en gemenskap som byggde på att fruar var offer för män som hela tiden skulle bestämma och som gjorde fel. Man vågade inte bråka med mannen alltså pratade man med sina vänninor över en kopp kaffe.



Kvinnorna som ofta var hemmafruar var ju beroende av mannens inkomst för sin och barnens försörjning, det var inte lätt att bryta sig ur ett dåligt förhållande, det gav män en makt som är svår att förstå idag.



Och som Du skriver, kvinnan måste ju skydda barnen också från allt ont. Hon var deras förhandlare när det gällde att få ut något av mannen till deras kläder och försörjning

2011-10-04 @ 07:07:41
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Nej jag håller med dig att inte var det lätt för den äldre generationens kvinnor alla gånger.

Inte fanns skilsmässa som alternativ p g a många gånger av "vad ska folk tycka"inte eller var det ju speciellt jämlikt när det gällde det juridiska.

Tänk om vi kunde få oss en pratstund med dessa kvinnor NU....



Kramen till dig,o tack för ett mycket bra inlägg!

2011-10-04 @ 09:05:05
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: fia

Tack snälla för den goa värmande kramen .

2011-10-04 @ 13:05:32
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag själv skulle inte kunna leva i ett sådant förhållande som du beskriver men jag vet att i många hem är det så fortfarande. Där med är det inte sagt att de far illa utan det är en levnadsstil som de i vissa fall verkar trivas med och det är ju tur vi är olika.

Jag minns vilka diskussioner det var i mitt föräldrahem då min mamma ville ta körkort. Mamma tog sitt körkort ändå och det tror jag ingen av de har ångrat, så vilken tur hon stod på sig.



Kram

2011-10-04 @ 19:05:23
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Rovie

Så fint och klokt du skriveeer.



Sså bra och fint du skrivit.



Sv Håller med dig helt och fullt, om jag träffar någon, om,man ska ju aldrig säga aldrig. Så inget samboende här heller.Var och en för sig och ses ibland. Men inte letar jag efter någon jag heller.



Tack för din kommentar.



Kram

2011-10-04 @ 21:30:52
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Inger Maryissa!Kvinnans list övergår mannens,exakt!

Så gjorde jag med.Lät min man tro att det var han som bestämt.Redan,du vet,Hedenhös kom kvinnan på att "lura"Adam!Adam var ju en fegis,som sa till Gud,det var Eva som bad mi smaka på äpplet!Hi,Hi!Godkväll!

2011-10-04 @ 22:39:40
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, Inga M, det var nog så också och jag kommer ihåg ordet: "ragata"

Skönt att det inte är så nu, och att kvinnan har rätt att hävda sin rätt och att det anses som självklart

och ja, det skapade säkert ett slags systerskap mellan kvinnor.

Men vår familj var ganska isolerad, och mamma umgicks heller inte med andra kvinnor...

det måste ha varit tufft.....

och ja, jag känner igen det att kvinnan / och min mamma var förhandlare för oss barn,

för att t.ex. få något av pappa för t.ex. kläder

det kunde vara riktiga diskussioner ibland

Och mamma var tvungen att redogöra för allt hon köpte, t.om. mat



Och ja, Ingmarie, det skulle vara intressant att få en pratstund med dessa kvinnor nu

Tyvärr blev det inte så att min mamma och jag kunde prata med varandra om allt.



jag blir förskräckt vid tanken av om det fortfarande finns sådana ojämnlika förhållanden.

det borde ju ha förändrats nu....



tack mina vänner för alla kommentarer och kramar tillbaks till er alla

2011-10-04 @ 22:46:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0