Om vårdval, beställn.tid via nätet m.m.

Vid mina senaste besök hos läkare så har jag beställt tid via datorn och Vårdguiden

Och det har funkat bra, och jag har fått svar relativt snabbt...inom någon dag och då med ett sms till min mobiltelefon att det finns ett svar på min sida hos Vårdguiden
( naturligtvis det är inte för akut-tider )
och man kan även förnya mediciner där.

Jag tycker det är skönt att slippa passa en telefontid, vilka dessutom för det mesta är tidigt på morgonen.
och sedan oftast det funkar så att läkaren ringer senare och man måste passa telefonen.

Så är det inte något akut så är det bekvämt att boka tid på detta sätt via datorn.

Men man måste först lista sig på en mottagning och hos en läkare för att få en tid.
Fast jag antar och hoppas att om det är något akut att man får en tid i alla fall om man ringer

Så detta nya system inom vården har både fördelar och nackdelar tycker jag
det var några år sedan jag var hos läkare, så detta system är ganska nytt för mig.

Vad tycker ni om det nya vårdsystemet ?


Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Om vi hade några läkare i Årjäng så skulle detta nya system fungera alldeles utmärkt. Jag tror att det finns minst tre tjänster här på vår vårdcentral, men ingen är besatt. Den senaste enda läkaren gav upp och flyttade till Töcksfors. Men annars får man glädja sig åt att även sjukvården träder in i det bekväma kommunikationssamhället. Väntetider i telefon för att få en tid har varit sanslösa. Hos oss i Värmland kunde man få sitta i kö i timmar och ändå inte komma fram.

2011-10-05 @ 07:42:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Funkar det så är det ju bra! Tror att vi har nåt liknande här men jag har aldrig provat...och nu ska jag nog lista mig hos en annan läkare...

Du..dina dikter...såå fina!

Kramen!

Ragnvi

2011-10-05 @ 08:12:28
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: annemon

Svar: Tänk vad folk kan vara grymma mot ett litet värnlöst djur. Verkar som om ett liv är inget värt.



Här hos oss kan man inte boka tid till läkaren eller distriktssköterskan, men förnya recept det går bra, det har jag gjort många gånger och det funkar bra. Vore bra även om man kunde boka tid till dom andra instanserna.

Ha en bra dag. Här skiner solen som bara den.

2011-10-05 @ 10:26:50
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Sofia Bergman Örberg

Hej!

Kul att du utnyttjat tjänsten Mina vårdkontakter via Vårdguiden!

Tänkte bara förtydliga att du som boende i Stockholms län även kan kontakta många andra mottagningar via Mina vårdkontakter. Klicka på Hitta och lägg till mottagning när du är inloggad så kommer du till en sökfunktion där du kan leta fram andra anslutna mottagningar. Vilka typer av tjänster man kan skicka till dessa mottagningar avgörs av mottagningen.

För att läsa om vilka mottagningar som är anslutna i ett specifikt landsting, läs här:

www.minavardkontakter.se/C125755F00329208/p/OSAL-7PBHZV?opendocument

Med vänliga hälsningar

Sofia Bergman Örberg

2011-10-05 @ 12:50:34
Postat av: Ingrid

Vilken bra information man fick här idag. Jag kollade på Sofia Bergman Örbergs länk och ser att det är några vårdinrättningar på Gotland som är anslutna, men inte vår vårdcentral. Fler är dock på gång, så jag ska hålla ögonen öppna.



Kram Ingrid

2011-10-05 @ 14:42:23
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gunnel

Jag tycker också det är bra allt man kan fixa via datorn, i stället för att sitta i telefonkö eller gå hela dan och vänta på att läkaren ska ringa upp. Ha en skön höstdag

2011-10-05 @ 17:47:28
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Sylvia

Så bra information du skriver om.



Värdguiden är riktigt bra och jag har loggat in i mina vårdkontakter med uppgifter jag fått via post. Min Vårdcentral är med där men jag har inte behövt anlita tjänsten än. Nu har jag varit inne och kollat lite och det går bra att sätta upp sig för besök och vad jag kan se även akutbesök och förnya recept på vissa mediciner. Så bra att slippa sitta i telefonkö som det varit tidigare. En klar förbättring tycker jag.

Kramen Sylvia

2011-10-05 @ 18:33:49
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Veiken

Jag vet faktiskt inte så mycket om det nya vårdvalet, men det låter praktiskt att kunna fixa en del saker på nätet och slippa sitta i telefonkö i timmar! Ska nog testa nästa gång jag ska till läkaren... Kram

2011-10-05 @ 21:07:35
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tycker också det är behändigt att kunna beställa tid hos läkare via Vårdguiden och även förnya medicine m.m.

Och hittills tycker jag det har funkat bra



Fast det är lite olika på olika mottagningar om man kan beställa tider hos läkare, sköterska, akuttider och mediciner m.m.

Men kanske det hela utökas med tiden...??..för det är ju relativt nytt...tror jag......



Speciellt det att slippa sitta i telefonköer till läkare är bra

eller att slippa behöva sitta hemma och vänta på telefonsamtal.



Och Vårdguiden ska man också kunna använda i mobiltelefonen också om man kan koppla upp sig på nätet via den.



och tack Sofia Bergman Örberg för informationen och länken



Kul att ni gillar mitt inlägg och tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

2011-10-05 @ 21:49:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag har inte behövt anlita den tjänsten...utan halkade in på ett bananskal via min 60-årskontroll och den är jag glad över!

Kram på dig...

2011-10-05 @ 21:53:05
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja vad bra det hade jag ingen aning om.Skönt att slippa sitta i telefonkö,.Men skönt så länge man slipper, men ibland ett måste..



Ang ditt tidigare inlägg; Det var nog ofta så när vi var barn. Det var pappan som var den som bestämde. Det var nog mycket så hos oss oxå vad jag kan komma ihåg,Man hade ju en oerhörd respekt för pappa. Så nog hade mammorna en kvinnlig list ibland det kan jag instämma med dig om..

Ha det fint i höstmörkret...kramen till dig..

2011-10-05 @ 22:48:10
URL: http://http:/IngerEmksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0