Ny frisyr + om glasögon


Hi, hi....kan ju inte låta bli att visa min nyaste frisyr...

Det var ju inte så länge sedan jag klippte mig,
men som jag berättat om i ett tidigare inlägg, så den frissa jag var hos då bara "nafsade" med saxen några milimeter på längden på håret :-)

Och hon var dessutom inte så service-inriktad utan ganska nonchalant.

Så nu gick jag till en annan frissa och klippte håret lite kortare, då det är svårt att ha längre hår då håret har blivit så tunt, och det blir inte snyggt då.

Men jag blev ganska nöjd den här gången, och frissan var noggrann och toppen.



Kul också att visa foto på mig med glasögon ;-)
Jag använder dem när jag läser och framför datorn.

Jag har beställt en tid hos ögonläkaren då jag börjat se betydligt sämre och nu även på långt håll.
( det var några år sedan sist jag var på synundersökning )

Och sedan blir det att välja glasögon...
och jag funderar över om jag ska ha smalare bågar som på bilden här hos mig....vad tycker ni ?

Usch...det är så svårt att välja glasögon...och ju mer man provar..desto villrådigare blir man...;-)

Funderar på att skaffa progressiva glasögon eller sådana där det finns en liten ruta i glasögonen för läsavstånd.
( hoppas ni förstår vad jag menar )
Vet inte vilket som är bäst...

De tänkte jag använda t.ex. när jag är ute och handlar för att kunna läsa texter på olika förpackningar,
men samtidigt kunna gå runt och även se på långt avstånd

Just nu går jag med läsglasögonen i handen hela tiden när jag handlar ;-)

Och behöver även glasögon nu för att lättare se på TV....speciellt texten.

Men oj, vad dyrt det är numera att skaffa glasögon....men får hoppas jag kan hitta några till rimligt pris.

Detta blev mitt lilla glasögon-inlägg och ego-bilder av mig idag :-D

Ps. fotona tog jag på mig själv i badrumsspegeln, och därför är det ett lite konstigt ljus, och den ena blev lite roligt...jag ser lite busig ut ;-)

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Jag började med ruta men gick sedan över till progressiva. Det funkade bra. Hade först till och med tredelad ruta för olika avstånd.



Glasögon är onödigt dyrt om man går till optiker men rätt billigt på nätet. Då måste man gå till optiker och få ögonen undersökta. Fast det går bra.



Jag skulle fortfarande vilja se dig med mörkfärgad botten i håret och ljusa slingor i det hela. Det gör under med tunt hår.

2011-09-21 @ 23:31:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Rovie

Snygg i håret blev du occh snygga glasögon. Du passar jättebra i dem.

Behöver snart två par, efter ögonoperation. Tror jag tar spect saver där man får två till samma pris som en.



Ha det bra tjusiga tjejen.



Kram

2011-09-22 @ 00:21:57
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: fia

Hejsan igen !!!Nu är jag till baka efter ett långt blogg uppehåll.

Hr mycket att läsa igen men har kikat in lite här hos dig under tiden .

Fin i håret och allt .

kram

2011-09-22 @ 08:45:31
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Hejsan!

Det var väl tur att du hittade en bättre frissa. Du blev ju jättefin!



Jag har haft progressiva glasögon i många herrans år och trivs bra med det. Det är skönt att inte behöva tänka på att hålla ordning på flera par och man ser lika bra på alla avstånd.



Lycka till!

2011-09-22 @ 09:09:16
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gunnel

Snygg frisyr! Jag ska till frissan idag och klippa mig. Jag har haft progressiva glasögon i jättemånga år och tycker det är mycket praktiskt. Tidigare fick jag ta på glasögonen för att titta på långt håll och ta av dem när jag skulle läsa. Funkade inte på jobb. Optikerna brukar vara bra på att se vilka bågar man passar i. Lycka till.

2011-09-22 @ 09:11:42
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul ni tycker min nya frisyr blev bra, och denna frisörska var verkligen bra

Och kul Inga M , med ditt förslag för mig att ha mörkfärgad botten och ljusa slingor i det hela.

det låter verkligen intressant, och jag skulle gärna vilja prova det.

Fast kruxet är att det är så dyrt att göra sådana saker hos frissan...och jag har inte råd.



Kanske jag ska prova glasögon med en läs-ruta först,

eftersom när jag testade progressiva sist jag blev yr när jag var ute och promenerade,

och blev nästan yr då det blev suddigt längst ner i glasögonen när jag tittade ner...och det kändes som marken gungade ;-)

Kanske det är en vanesak....men funderar på att börja med glasögon med läsruta först...

och kanske senare jag skaffar progressiva..



tack för alla kommentarer och önskar er alla en fin fortsatt dag.

kramar

2011-09-22 @ 12:39:36
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: annemon

Kul att du hittade en frissa som du blev nöjd med fin i håret blev du och glaögonen pasar du i ,Själv har jag progresiva ,men visst är det dyrt med glasögon men det är ju ett måste så det är viktigt att man kommer att trivas med dom för själv byter jag inte så ofta.

Ha de gott.

2011-09-22 @ 14:29:34
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Sylvia

Roligt du hittade en bättre frissa. Jättesnygg frisyr.

Jag har progressiva glas och det är så bekvämt.Jag köpte mina på "Smart ayes" De har bra priser,massor med fina bågar och sydundersökning samtidigt.Jag är så nöjd med mina.De har butiker på flera ställen i Stockholm.

Ha det gott min vän och kram från mig.

2011-09-22 @ 15:01:47
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Mia

Åh så fin du blev! jag tycker inte du ska ha större bågar i alla fall, de på bilden är fina... L

2011-09-22 @ 15:44:13
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: soffie

å va fina glasögon du har,tycker inte heller du ska ha större bågar.....va fin du blev så härligt med en bra frissa,kram

2011-09-22 @ 16:27:00
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lotta

Att trivas med sin frisör är a och o. Har man sedan som vi, du och jag lite finare hårstrå så är det extra viktigt med en frisör som vet hur de använder saxen. Jätte fin blev du och du passar bra i glasögon. Nu blev jag påmind om att jag behöver nya, får ta mig i kragen.



Hoppas solen skiner hos dig!



Kram

2011-09-22 @ 17:43:53
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Inger

Kul med ny frilla,du var jättefin,skönt att du fick en du gillade..Ja detta med glasögon är alltid ett problem. Jag har haft progressiva i flera år, det är bra när man vant sig..Att bara ha läsglasögon är superjobbigt just när man ibland måste läsa tex i affären..eller oxå lägger man bort dem jämt..

Jag tycker du var fin i de du hade,De måste ju sedan kännas sköna på näsan oxå. Det är jättejobbigt att välja bågar,,jag kan aldrig bestämma mig,verkligen ångestladdat. Du är säkert bättre på att bestämma dig..Vad bra du fick till dina foton genom spegeln..

Lycka till med bågarna och hoppas du kommer att trivas med din nya frilla..kramen till dig..

2011-09-22 @ 18:40:36
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Annkila

Hej vännen!

Så snygg frisyr och vad du passar bra i glasögon! Jag skulle vilja byta för jag har så mörka bågar men säger som du "sååå dyrt"

Jag har progressiva och dom har fungerat bra, har hört att "ruta" gör att man får problem med skarven men jag vet ju inte om det är så. Nu ska vi snart gå ut med hundarna idag är det torrt :-)

Gubben kikar på Robinsson men dom bara gapar tycker jag.

Ha det bra! Kram !

2011-09-22 @ 20:52:54
URL: http://blogg.annkilas.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att ni tycker min nya frisyr blev bra...det är alltid så spännande att gå till frissan.. :-)

Men dit jag gick sist kommer jag nog att fortsätta gå



Kul också att ni tycker att jag passar i mina glasögon,

och funderar på att skaffa mig liknande efter synundersökningen i mitten av oktober

Då går jag till en ögonläkare, eftersom min mamma hade starr och det kan vara bra att upptäcka i tid om jag får liknande problem



Och ja, Mia, jag ska nog inte ha större bågar...kul när ni kommer med förslag.

får se om jag skaffar "vanliga" progressiva glasögon,

eller sådana med en liten ruta för att vänja mig...

för på det sättet vet jag och kan träna på var jag ska titta :-)

och tack Sylvia, för tipset av Smart-eyes för att köpa glasögon..de finns i närheten där jag bor



Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks

2011-09-22 @ 22:21:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Agneta

Glasögonen du har här klär dig jättebra tycker jag. Är det bra bågar behöver du ju bara sätta i nya glas...billigt o bra!

Jag har läsglas i ett "senilsnöre" om halsen för inte kan jag ha progressiva då skulle jag stå på näsan och bli snurrig i bollen dessutom. Att gå nerför en trappa eller titta ner på trottoaren när isen o snön kommer går ju inte att göra via läsglas..

Man kan också köpa glasögon som bara förstorar för runt en hundring i vilken butik som helst för att ha när man handlari ett snöre runt halsen. Har jag haft i många år.

Kollade med ögonoläkaren och han sa att man inte förstör ögonen, det är ju som ett förstoringsglas.



Även jag har tunnt silkeshår men det blir ju alltid mycket tjockare av permanent och även av toning eller färg och det kan du göra själv. Billigt o bra.

För att hitta rätt färg är det bra att börja med färgad mousse som sitter i några tvättar, behöver man inte vara orolig för att det ska bli fel färg. Bara till att tvätta det många ggr. tills färgen försvinner. Det ser inte färgat ut heller, helt naturligt och ingen utväxt.

En sådan "flaska" har jag länge, tar bara lite varje gång det behövs. Kostar väl runt 40:- av märket Wella.

Några små tips fr. mig.



Ha det gott!

Kram, Agneta



2011-09-22 @ 23:16:56
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Ailas

Tycker att du ser fin ut, både i håret och i glasögonen.

Det där med bågar är inte lätt. Jag tror att man ska ha ganska diskreta, annars tröttnar man på dem och de passar inte med alla kläder heller. Ingen har råd att ha en massa olika glasögon.

Har samma problemhår och bör också gå och låta klippa mig. Gillar eg långt hår, men det trasslar sig och flyger hit och dit.



Hoppas att du sover gott just nu. Det ska jag göra snart.

Kram

2011-09-23 @ 00:08:34
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Anki

Vad trist att hamna hos en nochig frissa, där förlorade hon en kund..men nu är du ju jättefin i håret och glasögonen klär dig också. Välja bågar o sånt är inte lätt, men de är dukigta optikerna så de hjälpter ju till.

Kramiz Anki som önskar go helg

2011-09-23 @ 07:20:34
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Bling

Snyggt..gott att du hittade en annan frissa då. Den jag hittat klipper olika :O varje gång..hmm slarvar har jag märkt. Har precis samma problem med glasögonen nu, har ett par som jag har hela tiden och andra när jag läser. Men jag ser ju inte längre när jag ska läsa i affärer, så nu funderar jag på om jag ska ha proggresiva..glömmer ju att ta med dom andra :)när jag går ut. Bågar är svårt..men några med en varm färg kanske ? men ändå diskret.

Ja man får prova sig fram..svårt.

Ha en bra helg

Kram

2011-09-23 @ 09:21:43
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: britten

Snyyyyygt

2011-09-23 @ 11:24:43
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Anneli

Håret blev jättefint tycker jag. Visst är det svårt med glasögonbågar. Tror inte jag är rätt person att ge dig något råd. Men du hittar säkert rätt till slut.

2011-09-23 @ 15:16:51
URL: http://metrobloggen.se/5generationer
Postat av: mimmi

Du blev jätte fin .. och jag får säga .. du passar i de glasögon :)

kram

2011-09-23 @ 22:22:26
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Man ser inte att ditt hår blivit tunt! Fin frisyr o du passar så bra i den! Läser att du fått massor av tips både vad gäller hår o glasögon...lycka till! Blir säkert bra!

Läste ditt inlägg om 70-talet också...så bra!

Kramen!

Ragnvi

2011-09-24 @ 07:16:24
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, Agneta jag har provat progressiva glasögon och som du blev jag också yr av dem

Men tänkte att jag denna gång ska skaffa glasögon med läsruta i,

för då ser jag bättre var jag ska titta.

Och bara använda dem när jag är ute och handlar.

Och ja, jag vet att man kan kan hitta billiga glasögon i butiker som förstorar,

men eftersom synen är olika på mina ögon, så passar det inte mig



Kul att ni tycker jag ser bra ut i min nya frisyr och även i glasögonen

Och det blir nog sådana, lite diskreta som du Ailas skrev...och med en lite varm färg som du Bling tipsar om ska jag kika på

Toppen med de tips jag får av er mina bloggvänner



Stora kramar till er alla

2011-09-24 @ 22:35:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0