Min första Grå-starr operation

Hejsan igen efter några dagars uppehåll.

Men nu kan jag tala om att jag igår äntligen fick min starr operation gjord på ena ögat.
och ärligt talat så tycker jag nu att jag oroade mig alltför mycket inför den.

Det var ingenting jämfört med de jobbiga / komplicerade tandutragningar jag fått gjorda den sista tiden.

Operationen gick jätte-bra och personalen, läkaren och sjusköterskorna var helt underbara, och tog sig tid att prata och informera, så man känner sig trygg
Ville ge Globen Ögonklinik en stor eloge för detta.

Och i väntrummet i väntan på operationen satt ett par kvinnor till och vi pratade och hade det jätte-trevligt

Jag såg bra efter operationen och kunde åka tunnelbana hem, eftersom jag hade ingen lust att vänta på sjukresa hem, vilket jag kunde få om jag ville.

Men det var bra att jag hade mina solglasögin med mig, för ögat var ordentligt ljuskänslig.
och resten av dagen jag även  upplevde en del  ljusringar och med färger kring ljuskällor, suddighet, tårögdhet  osv.

Men idag har det mesta av det försvunnit, och jag märkte redan idag hur mycket klarare jag ser färger och konturer....en stor överraskning
och även ser mycket bättre på långt håll och inser nu hur dåligt jag egentligen såg på ögat innan operationen.

Den 11 Sept kommer det även göras operation på mitt andra öga, och då kommer jag inte vara lika orolig innan, för nu vet jag hur det går till.

Skulle vilja berätta exakt hur besöket och operationen gick till, men då blir nog detta mitt inlägg för långt.
Men om någon / några av er vill att jag gör det så kan jag berätta om det i ett nytt inlägg.

en rolig sak som hände när jag gick därifrån till Tunnelbanan så märkte jag att några tjejer i närheten fnissade och sa till varandra:
- titta vad hon har på fötterna...

Och oj...då såg jag att jag fortfarande hade plast -skydden kvar över skona ;-)
så det var bara att plocka av dem och slänga dem och promenera vidare, och jag skrattade gott för mig själv ;-)

Nu ska jag vila ögonen lite igen....det är lite ansträngande framför datorn, även om det blir bättre och bättre också...
Men jag kan nog inte låta bli att börja min lite försenade bloggpromenad...men det blir lite i taget.

men jag har kommit på ett knep...och det är att sätta solglasögon framför mina vanliga läsglasögon på näsan när jag sitter framför datorn :-D  :-)

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare.


Kommentarer
Postat av: Inga

Så skönt att det gick bra...(jag hade inte tvivlat)..och att du redan ser en förbättring.
Kram Inga

Svar: jo, jag är så glad över att det gick så bra och jag redan märker en stor förbättring av synen.kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-30 @ 16:24:19
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Inger Eriksson

Hej Inger,

Vad härligt att du redan märker förändring, och vad bra det kommer att bli när det andra ögat också blir opererat. Jag tycker det är helt fantastiskt vad de kan, och att man får åka hem samma dag. Att du hade de plastskydden kvar på fötterna är ju bara att bjuda på och tjejerna fick ju lite roligt.
Nu har du fixat både tänder och ett öga (snart båda) då blir du som en ny människa...det är livskvalité att få bra syn. Kram Inger
Kram Inger

Svar: ja, jag är så överraskat glad över att jag märker en stor förbättring på ögat redan dagen efter operationen.Och ja, det är fantastiskt vad de kan...annat var det förr när människor fick sin livskvalitet bra mycket sämre p.g.a starren.
man är tacksam över att utvecklingen och forskningen gått framåt och att man kan bli hjälp på detta sätt.
Och ja, snart ät både tänder och ögon fixade...och jag blir som en ny människa :-)
och visst var det kul med skoskydden :-)
stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-30 @ 16:36:05
Postat av: Inger Eriksson

Hej igen, blev visst lite fel i slutet, det skulle vara kram Inger från Inger. :-)

2012-08-30 @ 16:38:27
Postat av: Bettan

Hej igen
Grattis du ser det gick så bra. Då jag gjorde min första gråstarrsoperation 1966, 7 år gammal så fick man inte röra huvudet på 2 dagar, man fick ligga still i sängen. I dag kom mina journalkopior över mina 50 år med sjukdomen..ja 53 år om man ska räkan från födelsen, en gedigen lunta att läsa om mitt liv...http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/2012/08/50-ar-av-journalanteckningar.html
tänk vad lättsamt det är idag helt fantastiskt hur det utvecklas...Fortsatt lycka till...Var rädd om dig // Kram Bettan

Svar: jo, så sant så...de gick ju bra...tänk att jag oroade mig så mycket innan !!Men det var mina tänder som "spökade" också, som jag var tvungen att fixa innan starr-operationen...så antaglien det ökade på min oro.
Men nu är ena ögat gjort och det känns så bra, och snart blir det det andra ögat också.
Men oj, det du berättar om din första grå starr operation vid 7 års ålder...det måste ha varit jätte-tufft för ett så litet barn.
det måste varit kämpigt......
och ja, det är helt fantastiskt hur dessa operationer har utvecklats.
jätte-stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-30 @ 18:35:52
URL: http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/
Postat av: annette

Så skönt att det gick så bra och att Du verkar se så pass mycket bättre redan.Nästa operation kommer Du ju bara att kunna se fram emot nu när Du vet hur det går till och att det går så pass med att synen blir bättre!
Njut nu av att ha klarat av det!
Kram!
annette

Svar: ja, jag är glatt överraskad över att redan dagen efter kunna se mycket bättre.och ja, nästa operation kommer säkert gå lika bra och nu vet jag hur det kommer att gå till.
kramar tillbaks

Inger Maryissa

2012-08-30 @ 18:40:50
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Veiken

UNDERBART! Så orolig som du har varit. Mina kompisar var ju jättenöjda som du vet! :) Gott att kunna se på riktigt igen! Kramar

Svar: ja, tänk att jag var så orolig innan....trots att så många sa att det var en lätt operation och skulle gå bra :-)ja, det är så skönt att kunna se bättre igen och jag är så glad att nuförtiden det går att fixa grå-starr. Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-30 @ 19:27:01
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Gunilla

Hej vännen, så bra att din ögonopertion ha gått bra.
Då går säkert din andra ögon operation lika bra.
Nästa gång behöver du inte vara lika orolig.

Kram

Svar: Ja, jag är så glad över att ögonoperationen har gått så bra, och att jag redan dagen efter ser mycket bättre, och ser fram emot operationen av det andra ögat.och jag kommer inte att vara lika orolig nästa gång.
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-30 @ 20:16:48
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Rovie

Vad skönt att du fått det gjort. Visst märker man skillnad på en gång och det andra du såg runt det hör till, men det talade de nog gom för dig. Det går över efter att par dagar. Så vänta nu till nästa öga, det blir dubbelt så bra då.
Själv gick jag på Europakliniken och där var de lika duktiga. Det är ju samma jobb så de kan nog överallt.

Tack för din kommentar. Jag åker till Skansen varje sommar två gånger, men i år blev det tre. Var där i går också. Mest för att fota förstås. Tar ut lite pensionärssemester.

Kram

Svar: Hej Rovie, ja, jag är så glad över att den första operationen är gjord, och ser fram emot den på det vänstra ögat, eftersom jag redan ser mycket bättre på detta nyopererade öga.
Tänk vad de kan göra nuförtiden. Förr fick människor lida med allt sämre syn...så utvecklingen har verkligen gått framåt, och det är man tacksam över.
stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-30 @ 21:07:24
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Lotta

Så skönt att det blev så bra och att du inte behövde känna oro inför kommande operation. Konstigt att man ska lägga så mycket tid på att oroa sig. Blir man väl omhändertagen så brukar man känna sig lugnare oavsett vad de ska göra med en.

Bra kämpat!

Kram

Svar: Jo, jag är så glad att det gick så bra och jag kommer inte att känna mig lika orolig inför nästa operation..och ja, blir man väl omhändertagen det hjälper mycket också.
Stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-31 @ 00:16:38
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Agneta

Hejsan, Inger!
Grattis till bättre syn! Men ta det nu varligt med datorn för ljuset är starkt och det tar väl sin lilla tid att läka ordentligt så att inget kommer efteråt.
Så skönt det låter att kunna se bättre och förstår dig såväl att du känner en enorm lättnad nu när detta är gjort. Bra jobbat vännen :-)
Nattiskram, Agneta

Svar: tack söta du,och ja, jag är så glad över att synen redan har blivit så pass bättre..Det var en trevlig överraskning och det ska bli spännande att se efter att andra ögat blivit opererat också.
Jo, när det gäller datorn så sitter jag bara korta stunder i taget, och med solglasögon över de vanliga glasögonen ;-)
Jätte-stor kram tillbaks till dig
Inger Maryissa

2012-08-31 @ 01:05:42
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Sylvia

Hejsan Inger!
Så roligt att höra att allt gick så bra. Nu känns det väl bra för dig och du vet hur det går till. Snart är det andra ögat också avklarat. Det tar väl några dagar innan allt sätter sig. Har tänkt på dig och din oro men nu kan vi andas ut.
Snart står jag på tur. Ögondoktorn ville vänta med operation på mig men skulle tro det snart är dags. Vore roligt om du vid tillfälle vill skriva lite hur du upplevde din operation.
Må så jättegott och ha en fin helg!
Kram kram från Sylvia

Svar: Tack söta du för alla tankar och ja, jag är så glad att operationen gick så bra, och nu kommer jag inte vara lika orolig inför operationen på vänster ögs.Och ja, i nästa inlägg ska jag berätta hur jag upplevde operationen, kan ju vara skönt för dig och eventuellt andra som kommer att få denna starr-operation att läsa.
Ha det så gott själv och ha en fin helg du också.
Stora kramar
Inger Maryissa

2012-08-31 @ 17:51:21
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Anonym

men ååå va glad jag är för dinskull att dte äntligen blev av och att dte gick så bra,massor av kramar till dej:)

Svar: tack söta du, och ja, det är så skönt att operationen gick så bra.stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-31 @ 22:32:50
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Gunnar

Det är väl skönt att den operationen är gjord!
Trevlig helg!

...............
Verkar som alla som har blogg.se har svårt att kommentera hos mig. Funkar det för dig? Om inte så var snäll och skriv i min gästbok att du har försökt.Tack!

2012-09-01 @ 09:09:01
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Mia

Jag är så glad för din skull att allt gick över förväntan. Kram på dig!

Svar: Ja, jag är så glad över att det gick så bra. Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-01 @ 12:30:50
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Veiken

Skickar ett par lördagskramar från ett Göteborg som har varit så fint och bjudit på ett härligt sensommarväder idag! Kram

Svar: Stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-01 @ 20:17:30
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inga M

Va roligt att din operation är gjord och att det gick bra! Du säger som alla andra jag har hört gjort den att det var inte alls så farligt som de tänkte innan. Det låter så otäckt med ögat men görs tydligen väldigt smidigt. Du får gärna berätta så får jag höra om det var samma procedur som min mamma gjorde för så där 10 år sedan.

Svar: Jo, jag är så glad över att operationen gick så bra, och jag kommer inte att oroa mig lika mycket inför operationen av det andra ögat..Och nu har jag gjort ett nytt inlägg och berättat om hur jag upplevde min grå-starr operation.
Inger Maryissa

2012-09-01 @ 22:41:42
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Gunnar

Idag regnar det och det blir nog mest inomhusaktiviteter. Ha,ha det där med skorna skulle lätt ha kunnat inträffa för mig också..
--------------------

Min kommentarsfunktion har inte fungerat som den ska senaste tiden. Nu har jag fixat till det. Några av dina kommentarer har hamnat i korgen för skräp vilket är helt obegripligt. Jag har nu "godkänt" dina kommentarer i efterhand. Kanske kvarstår problemet att nya kommentarer från dig inte syns direkt men jag kommer att lägga in dom så fort jag kan.
Jag läser nu de kommentarerna som jag har missat och hoppas att du tittar in hos mig även i fortsättningen.

Svar: Jo, det var kul det med skoskydden..så bra att du hittade mina kommentarer och hoppas det fixar sig i din blogg..
och naturligtvis tittar jag in till dig i fortsättningen också.
Inger Maryissa

2012-09-02 @ 08:02:13
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Erik Semlan

Så bra att du gjort din ögonoperation och att det gick så lätt och att alla var trevliga på ögonkliniken. Så där är det ibland. Något man tror ska bli knepigt eller besvärligt visar sig gå som en dans. Stirra på en dataskärm kan vara nog så ansträngande utan någon operation nyligen. Bra att du kommit på ditt lilla knep. De där skoskydden i blå plast ser man på människor titt som tätt ute i vardagen. Det är lätt att glömma ta av dem. :-)
Välkommen i stora skoskyddsklubben, vi är många som glömt ta av dem någon gång.

Svar: jo, operationen gick över förväntan bra, och det gjorde mycket det omhändertagande jag fick..och ja, det är lätt att glömma ta av sig skoskydden, och jag skrattar gott nu efteråt åt det .-)
Inger Maryissa

Postat av: envingad

Men så underbart att operationen gick dom sen skulle :) Ja det är ju så där ibland att man oroar sig i onödan men å andra sidan är ju ögonen så sårbara för med dem har vi ju kontrollen på det mesta. :) I veckan såg jag en som kom och gick med sådana skoskydd..visst ser det för tokigt ut =)) men tur det var bart vännen annars hade du nog kanske halkat med dom..Ha en underbar kväll..kram ♥

Svar: Jo, visst känns det extra läskigt att operera just ögonen, men jag är så glad över hur bra det gick och det var inte så jobbigt som jag hade oroat mig för..och ja, tur att det var bart ute och inte vinter, för annars kunde jag kanske ha halkat och slagit mig också.
Och skönt att få operationerna gjorda innan vintern.
kram tillbaks.
Inger Maryissa

2012-09-02 @ 17:47:41
URL: http://envingad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0