Bild - rökningen - vintern

LoveWinterFantasy


Idag satt jag på Blingee.com och gjorde denna lilla bild

det är ganska kul med denna sida där man bl.a kan göra lite extra saker till sina bilder eller skapa nya.



Annars är det ok här, fast nog har det blivit kallt och just nu är det 15 minusgrader här där jag bor i Stockholm

Men vet att det är bra mycket kallare på andra platser i vårt avlånga land.

Men hoppas att denna kyla inte håller i alltför länge och att det blir en tidig vår...längtar så...

När det gäller rökningen som jag skrev om i mitt förra inlägg,
så tror jag att jag struntar i de rökavvänjnings-produkter som finns...för att inte bli mera van vid nikotin, eftersom jag trots allt inte röker så mycket.

Istället kommer jag att sakta försöka dra ner på mina ciggisar och eftersom jag rullar dem själv, så tar jag allt mindre tobak i filterhylsorna,
och försöker hoppa över vissa cigaretter...

Men så undrar jag över en sak...och det är t.ex. detta om Kol som de säger att många rökare får.
Undrar om förr folk fick detta lika mycket som nu ?

Luften vi inandas innehåller nog mera skadliga ämnen än förut, och kanske det är det som gör det farligare att röka nu ?

Så man blir lite trött på att det klankas mest ner på oss som röker...när det också finns andra orsaker till att folk får sjukdomar i lungorna m.m.

Men hur det nu är med den saken, så vill jag sluta röka, även om jag inte röker så mycket...( ca. 10 cigaretter om dagen )

Och jag tror att trappa ner på rökningen kommer att funka bäst för mig
Jag klarar inte av att sluta tvärt då jag har en del annat som oroar mig just nu...

Det blev mina små rader ikväll. Ha det så gott mina bloggvänner och besökare


Kommentarer
Postat av: Kristina

Hej! Har du en blogg!! Vad kul, måste lägga till den bland "Mina favoriter".

Det där med Kol - alla får ju inte det, bara ca. 20% läste jag en gång. Min pappa började röka som 16-åring och var sen storrökare hela livet och hans lungor var helt felfria när han dog nästan 94 år gammal. Själv har jag rökt av och till i mitt liv, blev visst aldrig slav under nikotinet. En dag, för ca. 10 år sen, vaknade jag liksom upp och undrade vad jag höll på med - och så slutade jag för gott.

2012-02-02 @ 22:12:11
Postat av: Agneta

God kväll, Inger!

KOL drabbar även ickerökare numer har det visat sig! Och i mycket stor utsträckning!

En sjukdom som väl alltid har funnits men under annat namn kanske? Inget finns som stoppar nedbrytningen av lungorna och inte verkaar det som man forskar i denna sjukdomen heller då man bara trott att rökare drabbats. men så är alltås icke fallet så kanske det finns bättre info, samt mediciner i framtiden, vem vet?

Även om man slutat röka kan man få KOL många år efteråt hörde jag på radion en läkare säga. Att röka 2 cig/dag eller 15 ger samma resultat.

Det bästa är att göra ett lungtest, går supersnabbt men om resultatet är trist blir man liksom inte motiverad till att sluta röka för är det kört så är det :-(

En del har klena lungor andra får hjärproblem och andra cancer och det har säkert med generna att göra. Vi ärver ju sjukdomar och åt det kan vi inget göra.

En psykolog sa en gång att sluta röka är bra men det gör man när man känner sig stabil psykiskt, inte innan och definitivt inte om panikattackerna lurar runt hörnet liksom ångesten. Då blir det bara värre. Pest&Kolera!

Lycka till!

Kram, Agneta

2012-02-03 @ 00:19:28
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Gunilla

Hej vännen

så jättefin bild du gjort som vanligt

bra sida det där med bling.

Var in där och kollade lite.

Här är det oxå så kallt, ca -12 Gr.

Kallt det oxå

Nu får det räcka

även om SMHI varnar för väldig kall vinter.



Kram



2012-02-03 @ 02:55:27
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Bra att Du fick mycket info om Kol i ett inlägg ovan, jag visste inte att den drabbar även ick-rökare.

Nu kommer vargavintern, vi har -17 här idag och det är säkert ännu kallare i själva Årjäng.

2012-02-03 @ 07:07:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: annemon

Hej så fin bild du har gjort som alltid.Jag har nu varit inne på bling verkar vara en kul sida som jag kanske testar lite. Vad bra att du försöker att sluta röka, det gjorde jag för ca 20 år sedan då min man fick en infarkt visst var det svårt ibörjan men det är bara att sätta händerna på något annat för ssuget går snart över, idag är jag glad över att jag slutade nu känner man sig fri,annars var ju rökat högt prioterat, rullade gjorde vi ju själva så det blev inga svaga cigaretter heller, har aldrig känt något sug under dessa år. Önskar dig lycka till med detta.Finns viljan så går det,det är viljan det hänger på.

Ha de gott.

Tack för ditt besök hos mig.

2012-02-03 @ 08:49:46
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Mia

Man ska göra som man själv tycker, och ta det i sin egen takt. Annars är man inte tillräckligt motiverad..

Den egna viljan måste styra när det gäller rökavvänjning. säger jag, som börjar få lite ångest inför min rökavvänjning som börjar på tisdag

2012-02-03 @ 10:05:55
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger Rozén

Godmiddag!

Fin bild!Tror du Inger att jag kan försöka med sånt?

Jag målar ju,men kul att pröva.Säger bara att jag minns på postgirot.Tjeerna fick bara röka vid toalett besök.Det kunde rymmas ett antal rökande flickor på toan och när arbetsledaren kom,släktes cigartten fort.Ingen rökte!Men det var ju en air av cigarettdoften!Jag rökte inte överhuvudtaget.Men var ärna med som sällskap.Ha en trevlig dag!

2012-02-03 @ 10:46:54
URL: http://chintoh.blogspot.com/
Postat av: Inger

Söt bild du gjort...som vanligt..

Ja det är nog bra att man slutar på sitt eget sätt..det verkar bra att börja med att dra ner på ciggen. Jag tror nog att det finns flera orsaker till kol idag..alla avgaser i luften vi andas..

Men det är ju forskat mera idag, men nog var det många som man hörde hostade jobbigt förr i tiden oxå.Ta det i din egen takt,, varje cigg du drar ner blir ju positivt...Lycka till iaf...kramen

2012-02-03 @ 18:22:58
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Britten

Håller med Inger här uppe angående rökningen...Jag hejjar på dig vet du....

2012-02-04 @ 10:44:32
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Bia

Jag har långsamt dragit ner på rökningen, från 20/dag för 3 år sedan, till 6/dag nu. Men att sluta helt vet jag inte om jag kan. Eller vill. Håller med dig om att vi rökare får mycket "skäll" trots att man kan skaffa sig farliga sjukdomar med annat än tobak. Mat bland annat. Ingen skulle gå fram till en överviktig människa och säga att den måste sluta äta fel!



Ha en skön lördagskväll!

2012-02-04 @ 15:51:40
URL: http://biaweb.se
Postat av: Ragnvi

Go´kväll på dig! Söt bild du gjort!

Försöker som du att dra ner på antalet ciggaretter per dag...men jag röker ju mest på nätterna känns det som! Så då stöp den förutsättningen...fniss! Skämt åsido...rökningen är ett gissel...ändå är jag inte motiverad att sluta....?!?! Jag slutade ju när jag blev akut sjuk...men började så klart igen sen...grr!

Inte håller jag med hon Bia här ovan heller! Så mycket skit vi överviktiga får höra....inte minst från vissa doktorer!

Kramen!

Ragnvi

2012-02-04 @ 17:31:26
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin bild å va klokt av dej med att dra ner på rökingen kramen :)

2012-02-04 @ 21:16:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, Kol och andra lungsjukdomar är inte bara rökare som får

utan andra också och säkert p.g.a annat vi inandas genom luften och kanske arv också spelar in...d.v.s. om man har känsligare lungor m.m.

visserligen så säkert att sluta röka minskar kanske risken att få det....

men det är jobbigt att vi rökare ska behöva skuldbeläggas om vi skulle råka få någon lungsjukdom



Men jag ska försöka sluta röka eller åtminstone dra ner på det ganska ordentligt, även om jag inte röker så mycket

Har redan börjat med det, genom att bara rulla halva cigaretter, och på så vis minska behovet

För jag känner att jag klarar inte av att sluta tvärt p.g.a min ångestproblematik och min oro för vissa saker just nu.

Så därför detta sätt passar mig bäst just nu.



jo, Inger Rozen, jag kommer ihåg på den tiden på Postgirot,

och jag hängde också med de rökande kompisarna som sällskap fast jag då inte rökte själv :-)

det blev ju lite extra pauser på jobbet...;-)

och på avdelningen där jag jobbade så fanns i början speciella rökrum,

men de sista åren fick man gå ut om man ville röka, så då blev det mera sällan



Kul att ni gillar min lilla bild,

och det är roligt att fixa till eller göra bilder på den sidan

och de små dansande rävarna som jag hittade till bilden, tycker jag är så söta :-)



Tack mina kära vänner för alla kommentarer och stora *kramar

2012-02-04 @ 21:37:08
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: mynis

Kol drabbar rökare, andra besvär kommer om du redan har det. KOL går aldrig över det fortsätter utvecklas även om man slutar röka. Googla på KOL, där finns massor men känner du dig orolig ska du absolut inte läsa om det.



Blingee har jag också men har totalt glömt det. Fin bild du gjort.



10 minus på min del i Stokholm med idag var det vidstilla och sol och riktigt skönt. Fast jag hatar snö och vinter änå.



Kram

2012-02-05 @ 02:17:51
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: wiper

Jättesöt bild du gjorde där. Då har vi lite kallare med våra 24 grader. Duktigt av dig att trappa ner med rökningen på egen hand. Min man rökte i 20 år men slutade och fick ändå kol men en lindrigare form. Förr hette det lungsjuka och många fler rökte så det var ännu värre då. Min man har inhalator som han andas in i varje morgon och den består av cortison mm. Jag har fått mer och mer besvär själv med luftrören trots att jag aldrig rökt så jag tror att vi andas in en massa skit.



Ha en fin söndag

kramar

2012-02-05 @ 14:05:07
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är lite läskigt det med kol, och hoppas jag slipper det,

och det är mycket därför jag vill dra ner på rökningen och eventuellt lyckas sluta röka

även om det säkert också finns andra orsaker till att man kan få det, men att rökning nog ökar risken

men säkert boven också är mycket som vi i övrigt inandas i luften som också kan ge problem



Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks

2012-02-05 @ 14:53:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Kul med bilden! Den länken ska jag kolla. Vet inte om det här med kol har ökat eller inte. Jag känner, tyvärr, flera som har det.

2012-02-06 @ 19:04:40
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0