Tandläkarn + om att möta olika rädslor - minnen

Idag har jag varit på mitt första besök hos tandläkaren och det gick bra, och de var mycket trevliga och förstående för min tandläkarskräck.
Det gjordes en grundlig undersökning, plus en massa bilder...så idag var det inte så läskigt ;-)

På måndag ska jag till tandhygienisten...usch..inget kul...men får nog bedövning...annars går det nog inte så bra ;-)

Men det värsta är att jag måste dra ut 3 kindtänder, och sedan blir det delproteser för de tänder som saknas i min mun
Det känns lite jobbigt det också.....
men efter diskuterande med tandläkarn så kom vi fram till att det var det bästa alternativet.

Idag betalade jag 580 kronor för undersökning och röntgen, men följande notor blir nog betydligt högre,
och jag kommer att få kostnadsförslaget hemskickat till mig, som säkert blir roligt att titta på ;-)
och plånboken kommer nog att protestera vilt ;-)



Så har jag min väntade starr-operation i slutet av augusti och mitten av september,
och det är nog bra om det värsta är över hos tandläkarn då och jag är infektionsfri, eftersom man får inte ha en infektion i kroppen vid starroperationer



En annan sak...och det är att  tandläkaren och  vårdcentralen är på en plats där jag för flera år sedan hade det mycket jobbigt
p.g.a min f.d. man som förföljde och hotade mig m.m. när jag skilde mig från honom p.g.a viss misshandel och hot....vilket jag absolut inte tolererade

Det var en mycket jobbig och traumatisk tid i mitt liv och som även fick tråkiga följder.

Och vid mitt första besök på vårdcentralen där så fick jag efteråt en ångestattack p.g.a minnena som  kom...

Men nu börjar det gå bättre att åka dit, och kanske det är bra att tandläkarn och vårdcentralen är där.....för att hjälpa till att ta bort delar av min ångest...

de har dessutom byggt om en del i det centrumet nu och idag satte jag mig t.om och fikade där,
och det kändes mycket befriande och jag kände hur det stärkte mig

Ibland är det nog bra att våga möta och våga göra saker som skrämmer för att övervinna rädslor osv. och för att bättre kunna lägga saker mera bakom sig,
och även på så sätt ta återta kontrollen över sitt liv, tankar och
känslor.

Detta blev mitt lilla inlägg idag och hörde på radion att idag är världs-kyss-dagen så..puss på er alla :-)


Kommentarer
Postat av: Mia

Ett ordspråk som verkligen stämmer:
Ska man bekämpa sin rädsla och ångest, måste man gå dit där den bor....
Och precis det har du ju gjort! Kram på dig!

Svar: så sant som detta ordspråk säger...Kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-06 @ 21:46:11
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Rovie

Det bästa man kan göra är att gå tillbaka till platser som man har obehag ifrån så man får ett nytt perspektiv. Lätt att säga, men du klarade det. Bra gjort att fika där.

Puss på dig själv.

Kram

Svar: Jo, jag känner mig ganska stolt över mig själv att jag t.om klarade av att fika på denna plats..stor kram
Inger Maryissa

2012-07-06 @ 21:48:04
URL: http://rovie.blogg.se
Postat av: Gunnar

Hoppas att du har en bra och förstående tandläkare. Det har jag och det är tur för det är nog jobbigt ändå.

Svar: Ja, att ha en förstående tandläkare betyder mycket
Inger Maryissa

2012-07-07 @ 08:25:27
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: annemon

Tror säkert att plånboken kommer att protestera mot dessa notor som komma ska.Vad bra att starr op är på G synen kommer att bli så mycket bättre säger min man som gjort detta.Vad bra att du bearbetar dina problem bit för bit.Kanske blir det en del som blir lättar för dig sedan.
Kram.
Ha en bra dag.

Svar: Säkert plånboken blir inte glad över de kommande tandräkningarna....men jag måste ju göra detta..Men tycker nog att viktiga tandläkarbehandlingar skulle ingår under högkostnadsskyddet för sjukvård, för man kan ju faktiskt bli sjuk om man har problem med tänderna..
och ja, det ska bli skönt med bättre syn efter starroperationen
Och ja, säkert det kommer att kännas bättre när jag bearbetar vissa jobbiga saker..
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-07 @ 10:35:28
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Veiken

Det verkar verkligen bra det du skriver. Nu är allt på gång och du verkar må allt bättre...så skönt att läsa. Verkligen flera steg framåt. Hurra för dig! :) Kamar

Svar: tack gulliga dujo, på något sätt så känns det lättare, trots att jag har jobbiga saker framför mig...
Men att våga möta rädslor och jobbiga minnen....hjälper och styrker
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-07 @ 20:38:56
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Ingrid

Åh, vilket elände det är med tänder. Jag tycker att vår herre kunnat ordna det på något bättre sätt. Det blir ju så hemskt dyrt så fort man ska göra någonting.
Lycka till hos tandhygenisten (som är min fasa)!

Varm kram, Ingrid

Svar: Ja, nog önskar jag att "vår herre" kunnat ordna på något annat sätt med våra tänder.t.ex. att det alltid kom nya om några tänder drogs ut ;-)..
så mycket enklare och billigare det skulle bli ;-)..
Jag fasar också för tandhygienisten...hoppas jag får bedövning...för annars kommer jag att gråta och hoppa i stolen ;-)..
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-07 @ 22:45:20
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Lotta

Hejsan!
Du är så duktig som jobbar på med ditt inre, så roligt att läsa och att du övervinner det ena efter det andra. Starkt gjort! Kan tänka mig att du känner dig mer och mer lättad.
Grattis i efterskott på din födelsedag, hoppas du hade en bra dag :-)
Ha suttit och läst dina tidigare inlägg nu, har saknat mina bloggvänner när jag inte varit inne på ett tag.
Önskar dig en bra dag :-)

Kram

Svar: tack snällaoch ja, det känns bra och jag känner mig styrkt av att våga möta och övervinna jobbiga saker och minnen
märker att det gör att jag känner mig tryggare och gladare inombords....
och tack för grattiset
Stora kramar till dig
Inger Maryissa

2012-07-08 @ 08:44:47
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Bia

Håller med de andra som skrivit här. Du är så målinriktad och modig som möter den ena rädslan efter den andra! Kram!

Svar: Tack gulliga du.kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-08 @ 13:39:08
URL: http://biaweb.se
Postat av: Agneta

Hej, Inger!
Man kan få tänderna fixade inom ramen för högkostnadskyddet om man är gammal,sjuk eller har en funktionsnedsättning. Kallas för Nödvändig tandvård och finns här i Västa Götalandsregionen. Man får välja tandläkare själv. Borde väl även finnas i Stockholm ? Kanske bra att du tar reda på detta! Hittade denna informationen i Regionmagasinet som kommer i brevlådan. Ångest är en sjukdom och såklart har du rätt till detta. Kolla på nätet vad som gäller för din bostadsort!
Duktigt av dig att övervinna rädslor :-)
Men tandhygienisten är det enklaste som finns, gör inte alls ont. Obehagligt, javisst, men dom gör ju inga ingrepp, bara lite småsaker.

Lycka till
Kram, Agneta

Svar: Tack för tipsetOch ja, tandläkaren tipsade mig om samma sak och jag ska försöka ta reda på om jag kan få min tandvård inom ramen för högkostnadsskyddet
Jag ska till läkaren på tisdag, och ska fråga henne om detta
Och ja besöket hos tandhygienisten ska nog gå bra....men det är inte det roligaste..
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-08 @ 15:57:54
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Agneta

Kanske dags att du flyttar till annan ort dels för att slippa dessa hemska minnen och dels för att du kanske får billigare tandvård.
Finns väl ingen anledninga att bo kvar på en plats där du ständigt blir påmind om alla hemskheter.
En nätvän gjorde så och mår betydligt bättre, ett helt nytt liv fick hon efter flytten långt bort. Så varför plåga sig i onödan?
Bara en idé för att underlätta för dig!
Kramis, Agneta

Svar: Tack för din omtankemen att flytta till en annan ort är inte det lättaste, och desstuom flytta till en plats där man inte känner någon..känns inte så kul för mig
jag har bott här länge och känner igen en hel del människor, och man hejar på varandra och växlar några ord
som tur är så bor jag inte nu på den plats där de tråkiga sakerna har hänt, utan det är vårdcentralen och tandläkarn som finns där
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-08 @ 16:24:43
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: annemon

Kikar in, hoppas du får en bra dag.

Svar: Ha en bra dag du ocksåkram
Inger Maryissa

2012-07-08 @ 16:45:46
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Lisbeth

Visst är det så att man måste möta sina rädslor. Jag har ju en liknande bakgrund som dig så jag om någon vet hur svårt det är att komma igen. Det viktiga är ju ändå att man pratar om det. De är förstående människor inom vård och tandläkare om man bara berättar vad det handlar om.
Bra gjort av dig att ta tag i saker och ting då växer man som människa
Kram på dig

Svar: Ja, jag tror och märker själv nu att det är bra att möta sina rädslor, och att det styrker enså jag ska fortsätta så.......
som jag själv gjort är att undvika och dra mig undan...men det är inte bra...
så jag ska fortsätta våga saker på flera områden...livet är så kort, och det är ju meningen att levas fullt ut...
och ja, de verkar vara förstående där hos tanläkarn...riktigt gulliga människor, och det hjälper mycket
stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-08 @ 21:29:05
URL: http://tankelek.blogg.se
Postat av: Gunilla

Hej vännen
Ditt inlägg hos mig kom med två ggr, så jag har bara godkänt det ena eftersom det var exakt lika dana inlägg. Hoppas det är ok? Annars kan jag godkänna det andra oxå, fast det är likadant. har det kvar isf.

Kram

Svar: Naturligtvis du kan ta bort den andra kommentaren, för det är ju onödigt med 2 st likadana kommentarerDet strular lite på Blogg.se ibland och kommentarer blir dubbla, och ibland kommer felmeddelanden upp så man tror inte det kommit med
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-09 @ 00:12:44
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Sylvia

Det blir mycket lättare nu när du varit på "första besök" nu har du kommit över den värsta tröskeln, vännen. Klart att det kan vara lite pirrigt men detta grävande i munnen men tänk så fin du ska bli när allt är över. När du sedan blir klar hos Tandis se gärna till att bli kallad, kanske en gång per år för att slippa så stora ingrepp framöver.
Klar att många tråkiga minnen måste komma över dig vid besök hos denna Värdcentral. Jättestarkt av dig att ha klarat av det så bra.
Varma kramar!
Sylvia



Svar: Jo, det känns lättare nu när jag varit på mina första besök hos tandläkarnDet är jobbigt, men det ska nog gå, och de är mycket gulliga och förstående där.
Och ja, nu ska jag alltid kolla tänderna en gång om året så jag slipper såna här stora igrepp mera
Jag har lärt mig en läxa nu ;-)
och nu känns det även lättare att besöka denna plats, och minnena tränger sig inte på, på samma sätt som förut...nu är nu...och då är då...och det som hände är över, även om de tråkiga följder det fick känns fortfarande...
tack så mycket och stora kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-09 @ 19:49:13
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Rovie

Måste ställa en helt annan fråga här. Har du provat Remby? Jag fick in en collection i blogggen, men nu går det inte längre.

Kram

Svar: Ursäkta för sent svar.Nej jag har inte provat Remby än, men ska göra det i min test-blogg..
kram
Inger Maryissa

2012-07-09 @ 23:34:34
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Anonym

va bra tandläkare du träffade, hoppas du mår bra i sommaren,eller hösten kanske man ska kalla den!kramen

2012-07-10 @ 20:51:07
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: ella

själlv har jag tydligen postraumatisk stress av allt som hänt förr(killar)men man får försöka leva med d fast man ibland får minnen av vissa platser och så.=)så förstår iaf hur det känns.
varit livrädd förut för tandl,men nu är dom så bra tycker jag och förstående när man säger man är rädd.och nu finns d massa olika bra lugnande man kan få ta tex=)

Svar: jag har nog också en del postraumatisk stress efter traumatiska saker som hänt..Både när det gäller det som hänt mina syskon och detta med min f.d. detta man
och ja, man får försöka leva med det...även om minnena kommer av olika orsaker.
skönt att kunna få skriva av sig lite i sin blogg när man behöver det.
Jo, jag tycker också att det går bättre nu inom tandvården när det gäller tandvårdsrädsla..
De är jätte-gulliga och tar det lugn och förklarar, tar pauser osv.
kram
Inger Maryissa

2012-07-11 @ 09:40:03
URL: http://farytaleinblue.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0