Minnen graviditeten - 70-talet m.m.

Kommer ihåg när jag var gravid med min dotter i början av 70-talet och jag var 22 år gammal
det var ingen planerad graviditet....men helt plötsligt blev jag det i alla fall :-)

och jag var så förälskad i min pojkvän, och gladdes över det väntade barnet

Min pojkvän blev ganska chockad ;-) ...men sa ingenting om han ville ha barnet eller inte...
Men jag ville ha det och hoppades väl på att vårt förhållande skulle stabiliseras.

När jag var gravid så hade jag ingen egen lägenhet och flyttade runt flera gånger i andrahandslägeheter eller hyrde rum
tills jag till slut fick ett första hands kontrakt på en lägenhet när min dotter var född

Nu efteråt tycker jag det är otroligt hur mycket jag orkade trots bl.a. bostadssituationen under min graviditet

men på den tiden tog man nog mera dagen och livet som det kom...åtminstone vi ungdomar gjorde oftast det...
70-talet var nog en ganska speciell tid...

Jag tror jag flyttade ca. 4 gånger under min graviditet
och under de sista veckorna av min graviditet så bodde jag på ett mödrahem för att slippa vara ensam tiden före födseln...det kändes tryggare så

En kort tid efter min dotters födsel så fick jag min första egna lägenhet med förstahands kontrakt, och oj vad lycklig jag var.
Det var så roligt att inreda mitt hem för min lilla dotter och mig, och jag njöt....

Min dotters pappa fanns i bakgrunden, men vi bodde inte stadigvarande ihop, och det blev jag som tog det mesta ansvaret och som ensamstående mamma

Och sedan fick jag även ett fast arbete och jag tycker att jag och min dotter levde ett bra liv och det gick heller ingen nöd på oss ekonomiskt.

Men på den tiden hade man nog inte så stora krav och så många prylar som man tycker att man måste ha idag
Och vi gjorde mycket mysiga saker tillsammans som inte behövde kosta speciellt mycket

Det blev en liten tillbakablick till en tid i mitt liv som betyder väldigt mycket för mig och som jag inte kunde låta bli att skriva om idag

Ha de så gott mina bloggvänner och besökare och hoppas ni har / haft en fin helg och önskar en bra ny vecka som kommer


Kommentarer
Postat av: Ailas

Visst var det annorlunda på den tiden. Inte många skulle nöja sig med ett möblerat rum idag.

Jag är inte säker på att prylar och högre standard gjort folk vare sig tryggare eller lyckligare.



Du gjorde ett gott jobb, var stolt över det!



Fortsatt fin söndag!

2012-06-10 @ 13:39:19
URL: http://ailasblogg.blogspot.se
Postat av: Mia

Ja, himmel vilken ork du hade...Jag undrar om det skulle funka likadant nu, jag tror inte det...det är så mycket som ska "serveras på silverfat" har jag en känsla av...Du var duktig! Kram på dig!

2012-06-10 @ 14:41:36
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ja du Inger!

Tänk vad man orkade och tänk så mycket man hann med och motgångar kunde man ta med en klackspark.



Jag känner att åren har gått väldigt fort.



Kram, Ingrid

2012-06-10 @ 15:00:28
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Mynis

Det var starkt gjort av dig. Tur det ordnade sig med lägenhet för er.

Jag hade tur som hade både man och bostad, på 60-talet, men många hade det kämpigt då också.



Ang Blogghjälp så fattar jag det som det gäller alla och inte bara de som uppgraderar. Spännande ska det bli.

Såg du att de hade ett ställe där man kan anmäla sig till att testa de nya funktionerna. Jag gjorde det inte, vill gärna veta vad det är först. Men jag har stoppat högerklick på bilderna, de stora.



Annars tycker jag sidan var lite rörig då det är olika sidor för forum att skriva i och de andra att läsa. Men hade ett par frågor och fick svar så jag gjorde tydligen rätt ändå.



Hoppas du har en fin söndag



Kram

2012-06-10 @ 15:52:26
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Veiken

Mina barn är båda födda i början av 70-talet och det känns som det inte var länge sedan alls, men mycket har förändrats sedan dess. En del till det bättre annat till det sämre! Kramar

2012-06-10 @ 16:12:20
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Gunilla

Min dotter var inte heller planerad. Jag hade det väldigt jobbigt när hon var liten. Hade liksom inget stöd ngn stans ifrån. Fick sköta oss själva så gott det gick. Ledsen blir jag ibland när jag tänker på den tiden.

Visst var den där hund/kattvideon fin :)

Så mysig.



Kram vännen

2012-06-10 @ 16:54:48
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Tror nog att man inte ställde lika stora krav på allting förr, och då nöjde man sig med sånt som nu verkar väldigt konstigt för ungdomar. Men helt ärligt så var ju inte allt bättre förr. Kram

2012-06-10 @ 18:05:22
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Anonym

du verkar vara en så stark kvinna ,vad fint du berättar om din sits som var då, kramen

2012-06-10 @ 19:03:08
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Annika

Visst var det så att man hade inte så stora krav då. Tror att det är så mycket jobbigare att vara ensam idag med sitt barn. Även om man får ekonomisk hjälp. Det är så himla mycke måsten. Men du var jätte duktig som fixade till det så bra för dig och din dotter.

2012-06-10 @ 20:47:04
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Inga Magnusson

Det var annorlunda då. När jag flyttade hemifrån första gången så var det till ett inackorderingsrum, dvs bara ett rum i någon annans lägenhet. Idag tror jag inte någon ungdom accepterar att bo så.



Himla bra gjort av dig att orka flytta runt så samtidigt som du var gravid. Det är ju inte så lätt, vare sig psykiskt eller fysiskt! Och att vara ensam också. På den tiden var mammor ofta väldigt ensamma med sina barn, antingen de levde i förhållanden eller utan. Männen tog inte del i barnens liv som de gör idag. Jag som jobbar i skolan ser en stor skillnad.

2012-06-11 @ 04:10:29
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: wiper

Vad tufft du hade det men så beundransvärt stark du var. Jag fick också barn på 70-talet och det var verkligen en speciell tid. Som du säger så var det inte bara prylar som gällde då. Det var inte sån hetsjakt och stress och man tog dan mer som den kom. Jag var gift då men vi skiljde oss när sonen var endast 2.5 år gammal men han har tagit fullt ansvar och haft honom halva tiden. Vad mycket du fick flytta runt men så skönt när du fick eget kontrakt. Fint skrivet av dig och intressant att läsa.



Ha en skön början på veckan

kram

2012-06-11 @ 11:42:04
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: fia

Vilken ork du hade och har förtfarande som vill och orkar dela med dig av allt .

jag gillar som sagt att komma hit och läsa din blogg.

Den ger tid för reflektion här i livet.

kram till dig,

2012-06-11 @ 13:03:30
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag anser att det trots allt var enklare förr när vi var unga, tror inte jag har så fel i det.Människor är mer för statusprylar idag än det var förr. Man var glad för den bostad man fick vid flytt hemifrån och möblerade efter vad man hade råd att köpa i den vägen. Idag är det nästan en tävling vem som har det senaste i klädväg-möbler och allt annat som måste vara flott att visa upp.



Du fixade det riktigt bra för dig och dottern utan speciell inblandning av någon man, de ser helst i alla fall en del om de slipper medverka när det blir för mycket ansvar.



Kramkram



2012-06-11 @ 13:40:45
URL: http://enstrimmaljus.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, 70-talet var en mycket speciell tid, och speciellt för oss ungdomar tror jag...

Och man hade inte så stora krav på prylar och status och måsten och press och stress som idag



Men naturligtvis allt var inte helt enkelt då heller....

att t.ex. få en egen bostad med förstahandskontrakt var inte helt lätt,

men som tur var så fanns då en regel att om man fick barn, så fick man förtur till bostad



Annars hyrde man andrahandslägenheter eller möblerade rum och det var helt ok

Man kunde även bo i studentrum på somrarna, vilket jag gjorde ett par gånger ute i Frescati



Jag undrar lite att om det hade varit idag så hade man kanske ha blivit stämplad som bostadslös.....men så såg man inte sig själv på den tiden....

utan livet var bara så...



Fast knapert kunde det vara många gånger med pengar och jobb var heller inte det lättaste att få då heller, utan det blev ofta ströjobb

och jag gick även på vuxengymnasiet och läste vissa ämnen och fick studiebidrag,

så man hankade sig fram på något sätt hela tiden



Men lyckan var stor när jag fått min lilla dotter och fått min egna lägenhet och sedan fast jobb

och kunde inreda lägenheten lite i taget allteftersom jag hade råd.

tur att IKEA fanns för där kunde man hitta det man behövde till bra priser

det var en så rolig tid.



Och ja, jag funderar själv över nu vilken ork jag hade då att vara gravid och samtidigt flyttade flera gånger under graviditeten.

vad mycket man klarade då......



Även om allt inte var helt lätt på den tiden,

så för mig det är en mycket speciell tid i mitt liv, som jag inte skulle vilja vara utan

det finns så många speciella minnen från den tiden som finns bevarat djupt i mitt hjärta



Och en av anledningarna kan också vara att jag flyttad hemifrån och frigjort mig från den strikta frikyrka min familj tillhörde,

och 70-talet blev för mig en frihetens tid.....

jag hade äntligen möjlighet att skapa och leva mitt eget liv.



Oj, det blev en ganska lång egen kommentar

men jag kan inte låta bli, eftersom minnena kommer

Och kanske det är någon som läser detta också...



Tack mina vänner för alla goa kommentarer,

och det är ju så roligt att få dela med mig av olika saker med er

Stora kramar tillbaks till er alla

2012-06-11 @ 21:45:31
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Visst var det annorlunda. Viljan att klara sig i livet var stark. det fanns ingen att ropa på hela tiden så det skulle lösa sig. I dag betyder att det ordnar sig något helt annat. Då ska andra ordna det. Bra gjort av dig och vad härligt att kunna se tillbaks och vara stolt över sig själv

Kram på dig

2012-06-11 @ 22:10:45
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: ella

Roligt att du delar med dig. ,ja skillnad när ja va liten va ej saker lr kläder så viktigt man pysslade med annat å var utemycket mer då nu är d tv dataspel å sånt ist.född75 men minns ju lite å saknar tidigt 80tal.Ja katterna får mycket fisk inte så förstjusta ikattmatsburkar:)fisk å kyckling tonfisk vill dom ha.kram!

2012-06-11 @ 23:09:02
URL: http://farytaleinblue.blogg.se/
Postat av: mimmi

Precis samma sak med mig :) Jag blev också gravid vid den tiden och det var inte planerat det heller .. nu är hon 36 år .. ojoj som tiden går :)

kram :)

2012-06-12 @ 13:46:02
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Anonym

tack för dina fina ord om min baltjej:) kramen

2012-06-12 @ 21:14:58
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, Lisbeth, det var nog annorlunda då

man ville klara sig i livet....vara stark...och man var tvungen att fixa det mesta själv

och som jag kommer ihåg så tog man det som naturligt att man kunde inte få allt på en gång

När man flyttade hemifrån så accepterade man om man t.ex. måste hyra ett rum / vara inneboende först innan man fick sin första lägenhet

och att man inte kunde skaffa alla saker på en gång

åter igen tack för alla kommentarer....det är så roligt att kunna dela olika minnen här i min lilla blogg

stora kramar till er alla

2012-06-12 @ 22:57:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Bia

Min dotter var inte heller planerad men väldigt älskad ändå! Jag var i femte månaden innan jag visste att jag var gravid, så det blev en kort väntan! :)

2012-06-18 @ 17:06:17
URL: http://biaweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0