Ögonen och om tiggeri i Tunnelbanan

Nu har jag varit på förundersökningen inför mina väntande grå-starr operationer

Träffade en jätte-trevlig läkare och sköterska som jag kunde fråga saker och de förklarade mycket för mig och gjorde mig lugnare

och operationen av det högra ögat blir i början av nästa månad och det andra ögat i slutet av Augusti

Visst jag känner mig fortfarande "pirrig" inför operationerna, men känner mig lugnare nu.

Och som tur är så fick jag eftermiddagstider p.g.a mina sömnproblem, så att jag får chans att sova lite innan ifall det skulle bli en sömnlös natt

Sedan något som är bra, är att jag kan få sjukresor hem efter operationerna, och det är toppen eftersom jag bor ju ganska långt därifrån



Här när jag åker tunnelbana så brukar det ofta vara tiggare som går runt i vagnarna, eller de sitter ute på olika platser och tigger

Jag brukar inte ge dem pengar eftersom jag har hört och läst om att det förekommer att det ligger ligor bakom som organiserar detta tiggeri
( kommer nu inte ihåg vilket land de kommer ifrån )

Och ganska obehagligt har det varit igår och idag när det gick en kvinna genom tunnelbane-vagnen och tiggde,

Och hon gick dåligt och med käpp, och gick omkring och stört-grät och höll en mugg i handen och grät högt och bönade om en slant
Usch...det var så obehagligt......

Jag tycker det är jobbigt med dessa tiggare i Tunnelbanan

Detta blev mitt lilla inlägg ikväll och ha det så gott mina bloggvänner och besökare.

Bilden här ovanför gjorde jag för ett tag sedan och tycker själv den blev lite kul :-D
en liten glasögon-orm :-D


Kommentarer
Postat av: Annika

Vilken fin glasögonorm. Det låter som att du haft en bra dag. De där operationerna brukar vara över på ett kick, så det kommer att bli så bra. Ha en fin dag i morrn med.

2012-06-18 @ 22:16:32
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Mynis

Vaad fint att du fick både en tid du ville och resor. Toppen.



Dessa tiggerier är jobbiga. Här har vi romer som sitter och spelar dragspel och tigger. Spelar och spelar, de drar bara dragspelet fram och tillbaka, låter för jä...gt.



Hoppas det blir bättre väder snart så man kan gå ut. Idag var det bättre här än i går.

Kram

2012-06-18 @ 22:58:26
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Gunilla

Tror inte man ska lite på dom där tiggarna dom gör sig bara till, för att man ska tycka synd om dom.

Jag ger inte heller dom ngt överhuvud taget.

Finns sådana här oxå där jag bor. Sitter med ngn kaffemugg och tigger pengar :( :(

USCH!



Hoppas dina ögon operationer går bra. Ska hålla tummarna.

Min bror har ju gjort det, och han tyckte det gick jättebra.



Fuin bild du har gjort som vanligt



Du undrade vad det är för länkar som är huller om buller inne hos mig.

Jo det är dom under klockan, lite längre ner.

Har fortfarande inte fått ngt svar på varför mina länkar är huller om buller :(

Ser INTE bra ut!



Kram

/Gunilla

2012-06-19 @ 00:08:46
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Så skönt att läsa att undersökningen gick bra och att du känner dig lite lugnare! Läser ju både här och på FB att många har erfarenheter att dela med dig!

Tiggare....jag har aldrig stött på någon men igår när maken kom hem från lilla staden berättade han att det var två st utanför en affär....

Kramen!

Ragnvi

2012-06-19 @ 06:49:36
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Skönt att du fått besked om operationerna, det går säkert bra.

Tiggeriet är pinsamt tycker jag och säkert organiserat på olika sätt.

2012-06-19 @ 07:48:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ailas

Det måste vara skönt att ha tiderna klara och du ska se att operationerna kommer att gå jättebra. Det har jag hört från många.



Dessa tiggare ja... de finns även här. Inte så länge sedan skulle jag gå och handla och utanför satt det en handikappad man och tiggde med en vädjande blick, till synes oförmögen att gå. Döm om min förvåning när samme man sedan kom raskt bakom mig i kassakön, eftersom han ville gå före mig... Jag blev så f-d, för inte var det något fel med honom!



Önskar dig en trevlig tisdag.

Kram

2012-06-19 @ 09:41:08
URL: http://ailasblogg.blogspot.se
Postat av: Erika

Det där med tiggeri råkade jag utför här ner i centrum när det var en minimarknad för ett par veckor sedan. Plötsligt hade jag en röd ros mitt framför näsan och jag vände mig om och sa Why...fick en lapp under näsan där följande stod. Jag har en förlamad bror 17 år som behöver läkarvård i sitt hemland osv. Han fick rosen tillbaka med ordet No.



Han började tjatar Please please please....men jag vidhöll mitt nej. Då blev han sur. Jag undrade fast på engelska varför han blev sur, om det nu är sant det som står där finns det ingen anledning för dig att uppvisar en sur min, istället hade du sagt Tack för att du tog dig den stunden att läsa...men så sa du inte, och det som står där är ren och skär lögn och det vet du också innerst inne..du mår tror han försvann fort ifrån mig. Hur kan man beter sig på det viset har de inte någon som helst skrupler i kroppen. Jag tyckte också han kunde tjäna ihop de pengarna själv och inte tigga av andra människor på gatan. Nog bet det på honom det jag sa. Jag blir så arg helt enkelt på detta tiggande. Själv såg han välbärgad ut klädmässigt sett och förövrigt också....



Skönt att du fått lugnande besked inför din ögonoperation. Förstår din oro det är ögonen det gäller.



Kramkram



2012-06-19 @ 16:04:58
URL: http://enstrimmaljus.blogspot.com/
Postat av: Erik Semlan

Det låter ju trevligt, att du träffade en trevlig läkare och att du blev lugnare inför operationen. Det går säkert bra.

Rolig bild du gjort. :-)

Ja, de där tiggarna i tunnelbanan upplever jag också som ett problem. Brukar inte ge några pengar.

Märker av alla nya förändringar i blogg.se. Idag fick jag det nya systemet. Vi får se när jag kört ett tag. Så här först tyckte jag skrivrutan var liten, mindre än detta kommentarsfält! Undrar om det går att visa giffar även i fortsättningen?

Ha det så bra, och trevlig Midsommar. :-)

Postat av: Bettan

Ja du min vän...allt det där om gråstarrsoperationer vet jag nog det mesta om...har haft det sedan tidig barndom...gjort 8 stycken...mer om det här: http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/2011/06/historien-om-mina-ogon.html

Lycka till, de är så skickliga idag. Själv väntar jag på tid hos ackis för att se över mina som jag fårr göra hela livet.

2012-06-19 @ 18:04:10
URL: http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/
Postat av: ella

Bara mött en enda tiggare här han hade en lapp d stog hans dotter var hjärtsjuk....

ja d funkar ganska bra me akupunkturen:)

ha en fin kväll

å va bra d kändes bra med läkaren:)

2012-06-19 @ 19:22:55
URL: http://farytaleinblue.blogg.se/
Postat av: Mia

Vad bra att du känner dig lugnare nu, ha förtröstan i det läkaren säger, så går det fint, ska du se!

Jag tycker det är obehagligt med tiggarna, man vet ju inte vad som är sant eller inte...det känns beklämmande..

Kram fina Inger!

2012-06-20 @ 08:19:15
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: fia

Jag tittar in och önskar dig så klart en trevlig midsommar och du får sol hela helgen .

kram .

2012-06-20 @ 16:46:14
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: annette

Så skönt att besöket på ögonkliniken gick så bra, allt kommer att gå så bra skall Du se, bra med sjukresorna oxå, annars låter det ibland på en del patienter som att att sådant är indraget!



Vill önska DEj en fin Midsommarhelg!

Kramen

annette

2012-06-20 @ 20:22:58
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

jo, jag känner mig lite lugnare nu efter besöket och förundersökningen inför starroperationen

och det är så skönt det många av er berättat om eller känt andra som gjort operationen

att det har gått bra och att synen har blivit bra mycket bättre

så det ska nog gå bra för mig också

och jag ska försöka att inte oroa mig



jo, dessa tiggerier i tunnelbanan är jobbiga och besvärande

och speciellt som man hört om att det förekommer att det finns ligor bakom dem som tigger

och man vill ju inte ge pengar till sådant.



När det gäller Blogg.se så har jag fortfarande inte blivit överförd till det nya bloggsystemet, och det ska bli spännande att se vilka nya funktioner man får

och hoppas också att det kommer att funka



Kul att ni gillar min lilla roliga bild här i inlägget :-)

och tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

2012-06-20 @ 21:19:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0