Apoteksstrul - gravplatser - våren


Jag har varit lite tyst några dagar då jag kännt mig lite låg.... tänker för mycket och haft problem med sömnen.
det blir så ibland...

Igår var det datastrul på Apoteket igen, och denna gång var det inte bara hos Apoteket AB, utan hos alla Apotek som en kvinna där sa..

Tycker dessa apoteksstrul händer alltför ofta nu...och plus att mediciner inte finns i lager, som också var fallet igår.



Idag kom även en räkning för mina två bröders gravar i Solna här i Stockholm, och räknngen var på ca. 500 kronor

Förra månaden kom en räkning även för mina föräldrars gravar i Södertälje som också var på ca. 500 kronor

Allt blir bara dyrare och dyrare...och det blir många räkningar under första kvartalet varje år.

Min syster är begravd i Linköping, och hon blev kremerad och hennes man stoppade ner hennes urna i hans föräldrars familjegrav

Det är svårt att tänka på eftersom hennes man var inte så snäll mot henne....
Och hans föräldrar hade en tråkig attityd mot mig.

Men antagligen de hade det eftersom de antagligen visste att jag var den person som anade och sedan förstod att saker inte stod rätt till....
och ingen trodde riktigt på mig och sedan dog min syster...

Det är smärtsamt när jag tänker på dessa saker.


Annars har det varit underbara dagar här med sol och ca.12 plusgrader, och nu känns det att våren är på väg....ljuvligt...

Visst kan det bli bakslag / Aprilväder...men våren har i alla fall startat

Ha den så gott mina bloggvänner och besökare och hoppas solen skiner på er också

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag fick också en räkning på den grav som mina gamlamorföräldrar ligger i. Den är på 490:- Den summan höjdes för inte så länge sedan, men jag betalar, dels för mina g-morföräldrar och sedan ligger min tvillingsyster samt en lillebror i samma grav.



Apoteksstrul i all ära, men när man som jag strax innan jag reste hem fick ett brev från en kreditupplysningsfirma, där stod att jag ansökt om kredit hos Apoteket. Jaså sa jag högt för mig själv när jag läste har jag det, men se det har jag inte gjort och tänker inte heller. Jag har skrivit till Apoteket och begärt en förklaring, så får det inte går till, utan min inblandning. Alla vet vi hur det kan går till i dessa kriminella tider osv.



Förstår att det känns svårt med tanke på vad din systers urna är nedsatt, med tanke på det du skrev om det.



Nu är våren på intåg i alla fall mer hemma i Blekinge, men även här är nästan all snö borta, och solen värmer mer och mer.



Söt liten bild du gjort.



Kram

2012-03-13 @ 14:58:36
URL: http://enstrimmaljus.blogspot.com/
Postat av: leila

Min mamma dog ju i julas och hon valde att bli kremerad och lagd i minneslund. Hon ville inte att vi skulle ha en grav vi måste sköta om och jag tycker det känns jättebra att gå till minneslunden och tända ljus.



Knepigt att de lade ner din syster i hans familjegrav. Kan jag inte riktigt förstå men ibland är det så att man inte vet varför vissa gör på ett visst vis.



Oj vad dyrt det är att få gravar om skötta, det visste jag inte. kram på dig

2012-03-13 @ 15:03:06
URL: http://ladyley.se
Postat av: Mia

Jag måste säga, att jag har haft tur på Apoteket här i Vindeln, det har alltid funnits det jag skulle ha...men trist när det INTE gör det, förstår jag...man är ju ofta beroende av att få ut sina mediciner...

Mina systrar och jag bestämde oss för att ta bort pappas grav efter 35 år...Det som finns kvar där, är inte han...HAN finns med oss i minnet istället, underbara minnen..

Kram till dig vännen!

2012-03-13 @ 16:21:26
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Ja det dröjer nog innan apoteket har fått full koll på datorerna igen efter problemen som har varit.

vi har några gravar som vi betalar för men delar syskon emellan så det blir inte så mycket i alla fall.

2012-03-13 @ 17:37:33
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Agneta

Hej, Inger!

Hela förra veckan var det datorhaveri hos hemtjänsten och inte var det mycket dom kunde göra utan info, som finns lagrad i datorn. Skandal!

Det finns papper o penna, för det handlar om människor som är allvarligt sjuka i hemmet och ska ha den dagliga vården oavsett teknik eller ej.

Lite backupp och koll på läget må man allt ha!



Mediciner har vi skrivit om tidigare och apoteken kan inte hålla stora lager så det bästa är att ringa några dagar innan och kolla om din medicin finns och gör den inte det beställer du den och får besked när den finns att hämta. Eller så får du besked på vilket apotek den finns!

Jag väntar just på en som var restnoterad.



Det där med gravplatser är ett evigt dilemma för det är dyrt och kan bli omöjligt för EN person att betala. Och vad händer när det inte finns någon kvar undrar jag...! Barn/barnbarn är inte intresserade av att betala för förfäder dom aldrig ens hört talas om o.s.v.

En minneslund låter helt perfekt och kanske det går att ändra på? Du kan ju ringa och fråga vilka alternativ som står till buds om det bara finns du som har anknytning till dina syskon/föräldrars gravar. Sedan är det nog bra att man ordnar det för sig själv också, så som man vill ha det..något att tänka på som vi sällan gör.

Kram, Agneta

2012-03-13 @ 19:18:57
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: maria

Visst blir allt dyrare..och vad det kostar med gravar..

Förstår att du har blandade känslor vad gäller din systers gravplats...



Ta hand om dig fina du och njut av solens strålar..

Kram

2012-03-13 @ 19:52:30
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Veiken

Tråkigt med allt som blivit med apoteken. Ingen vill ha något i lager....

Finns det ingen mer än du som kan betala för alla gravar? Det blir mycket om du ska betala allt ensam. Kramar

2012-03-13 @ 19:57:27
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, allting blir dyrare och så även gravplatser...och ännu dyrare är det att dö...

Alla vill tjäna pengar på allting...

Och nej Veiken det är ingen mer som hjälper mig att betala för gravarna.....så det känns lite i plånboken med min lilla förtidspension



Jo, det är mycket jobbigt omständigheterna kring min systers död

och hur och där hon blev begravd

Som syster hade jag ingenting att säga till om,

och hennes man och familj hade inte ens talat om för prästen på minnesstunden att jag var syster

Utan jag fick tala om det själv....det gjorde ont....

Även denna minnesstund blev som ett trauma ...precis som min systers död och omständigheterna



Och ja, det är jobbigt med dessa datorstrul på Apoteken medicin som inte finns i lager, så man alltid blir tvungen att ringa och fråga.

Så var det inte förut....

Men oj Erika, att Apoteket gjort en kreditupplysning för kredit på Apoteket, fast du inte bett om det.

Kreditupplysningar vill man ju inte få gjorda i onödan...

Och oj Agneta, var det datorstrul hos hemtjänsten också...

Man märker hur sårbart vårt samhälle har blivit nu när det mesta är datoriserat....



Tack mina kära vänner för alla kommentarer,

och det är så skönt att få ventilera olika saker här i min lilla blogg

Stora kramar till er alla

2012-03-13 @ 20:46:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Annika

Har hört fler som har haft problem med apoteket. Ja, visst är det härligt med våren. Kramis på dig.

2012-03-13 @ 20:48:13
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Anonym

va trist att du känt dej låg det är snart fullmåne så vi kan ju skylla på den;) nej jag ska såklart inte skoja jag tycker jättesynd om dej ,å va knäppt att apoteket strulade, hoppas du snart känner dje piggare igen nu då ljuset har återvänt å värmen med, kramen

2012-03-13 @ 21:52:55
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ailas

Vilken söt kvist du har gjort i ordning, för det är väl du som har gjort den? Det kan vara skönt med lite småpynt när tankarna far hit och dit. Du är verkligen en person som bryr dig, men det kostar på ibland. Förstår exempelvis hur du känner när du tänker på din syster...

Hoppas att du kan sova denna natt! Skickar en varm kram till dig!

2012-03-13 @ 22:30:31
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: mynis

Det är ofta slut på mediciner på Apoteket, de måste beställa hem. OM det finns. Vaddå om? dagen efter brukar det ha kommit.

Alla Apotek i vilken form de än må vara har samma datorteknik, slås ett ut slås alla ut.

Bedrövligt.

Har inga gravar att gå till så jag kan inte yttra mig där. Dock är mina föräldrar döda sedan 30 år tillbaka.



Kram

2012-03-13 @ 22:36:49
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Inga Magnusson

Det är vårligt och fint på Din blogg!



Det där med gravplats kan bli rimligt dyrbart när man är ensam om flera gravar så som Du är. Det vore kanske en bra idé att kolla om det finns några alternativ.



Här har jag o min bror precis betalat både för gravplats och skötsel några år framåt för våra föräldrars grav och det blev femsiffrigt belopp. Tur att vi är två i alla fall.

2012-03-14 @ 08:07:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Jag tycker det är lite fult att allt som har med begravning att göra har blivit så stort och dyrt. Det kommer ju att drabba alla och då tycker jag att det skulle kunna fixas med nån subventionering som t.ex. läkarbesök eller medicin. Att behöva betala 1000-tals kronor för något som sen inte finns till mer känns inte bra. Båda mina föräldrar valde att ligga i minneslund och det tycker jag känns bra. Där är alltid så fint med blommor, även om inte jag och min syster har varit där med en bukett.

2012-03-14 @ 11:14:43
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: annemon

Visst blir allt dyrare så även dessa gravplateser förstår om det kan kännas jobbigt när tankarna kommer på nära och kära.Apoteks strul är inget vidare,inget har blivit till det bättre fast vi är på år 2012.

Kram

2012-03-14 @ 11:14:58
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Veiken

Tittar in och hoppas du mår bra och att solen värmer dig både ute och inne. Kramar

2012-03-14 @ 18:03:28
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Lisbeth

Man har rätt att var låg ibland. Jag har också haft en sådan period men peppar peppar kanske ska den ge vika nu. Det här med gravplatser är ju en speciell historia. Så klart man betalar vare sig man har råd eller inte De är ju de nära som ligger där. Tycker det är så hemskt när man vet att en dl knappt har pengar för dagen men så klart vill de betala dessa platser.

Ha nu det så skönt i solen

kram

2012-03-14 @ 18:50:26
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: Ankii

Jo ibland blir man låg. Kan tro de känns tungt att tänka på din syster o de som var och hur hon begravdes. Ibland står man maktlös att agera, trist men sant. De bästa är kanske att bara minnas de ljusa och fina o glömma de trista.



Kramiz på dig

2012-03-14 @ 19:50:09
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är en hel del strul med Apoteken nuförtiden, både med datasystemet och att mediciner inte finns utan ofta måste beställas

Konstigt att man alltid ska behöva ringa innan man ska hämta sin medicin för att vara säker på att den finns eller för att beställa den

så var det inte förut....i alla fall det hände aldrig för mig förut...



Nu mår jag bättre igen från att kännt mig lite låg några dagar, och det är så skönt att känna sig piggare.



Ja när det gäller avgiften för gravar så kan det bli ganska dyrt när man själv måste stå för kostnaderna



Tack mina vänner för alla kommentarer och stora kramar tillbaks



Ps. Ja, Ailas...jag har själv gjort bilden i inlägget, som de mesta bilder jag gör i min lilla blogg

2012-03-14 @ 21:14:17
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Hejsan Inger!



Jag betalar ungefär lika mycket som du för mammas och pappas grav på Klinte kyrkogård, men på Fröjel kyrkogård har jag två gravar som jag sköter själv, så där betalar jag ingenting.



Åkes föräldrar är begravda där och där tänker vi sätta ner urnan med hans aska också. Hans önskan var egentligen att ligga i minneslund, men det finns ingen i Fröjel.



I den andra graven som jag sköter ligger Åkes farmor och hennes son, Åkes farbror, Gustav.



Jag ser av ditt svar på kommentarerna att du mår bättre nu. Hoppas att det fortsätter så. Ibland kan man bli lite nere den här tiden på året.



Kram Ingrid

2012-03-14 @ 22:31:41
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0