Kanalomläggn.TV - vården - tummen m.m.

Jag blev idag påminnd om att Comhem ska göra en kanalomläggning när det gäller TV och Bredband och att tydligen det ska ske här i Stockholm idag.
Men än har jag inte märkt något.

Det står även på deras hemsida att man själv sedan efteråt måste göra en kanalsökning.

Jag kollade i min TV-manual hur man gör detta, men p.g.a synen så är den svår att läsa.
Men så hittade jag en Pdf-manual på Internet som jag laddade hem, så att jag kan förstora texten

Får se vad som händer och hoppas det inte blir några problem, och att jag klarar det.
jag har en inbyggd digital-box i min TV.

är det någon av er som märkt av Comhems kanalomläggning ?



Idag när jag via Vårdguiden ville beställa tid hos min läkare, så fick jag bara ett besked om att min läkare slutat på vårdcentralen.
och inget mera stod det i meddelandet...

Jag blir faktiskt lite sur...de kunde väl åtminstone talat om vilken läkare jag får istället

En av orsakerna till att jag ville träffa läkaren är att jag fått något som liknar en vårta på tummen, som jag haft ett par år,
men inte sökt för, eftersom det inte ställt till med några problem

Men nu har jag fått besvär med att den gått sönder och det gör lite ont och det känns ganska besvärligt eftersom det dessutom är på höger hand
Och jag vill ju heller inte få en infektion i tummen.

och sedan behöver jag få svar på ultraljudsröntgen av buken jag fick gjord för några veckor sedan, och läkaren hade sagt att hon skulle höra av sig...
Men nu har hon bara slutat, utan att jag visste om det

och så behöver jag förnyade recept....

Får se vad som händer....jag tycker att det har blivit bra mycket krångligare och osäkert inom vården nu.

Ingen tar något riktigt ansvar för patienterna känns det som,
och man måste tydligen själv tjata till sig saker och ting för att bli tagen på allvar....och man får hoppas man blir det...
Det verkar inte självklart längre....så här var det inte förr...

Det blev mina små rader ikväll och tack för alla goa kommenarer för mitt förra inlägg.
det känns så bra att kunna få skriva av sig om olika saker...

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare

Kommentarer
Postat av: Lisbeth

I dag ska man inte vänta sig att ha en egn läkare. de byts ut hela tiden på snudd att man ska vara glad att få träffa någon. Du får ringa och i alla fall så ska du ju ha ett besked om undersökningen. Eftersom jag inte bor i Stockholm så vet jag inget om Comhem ändringen. För de mesta är ju tekniken sådan att allt sköter sig automatiskt.

Sov gott och ha en fin morgondag

kram

2012-05-14 @ 22:18:34
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: mynis

Här är det den 16:e, olika i olika områden tydligen.

Men det är inte säkert du behöver göra några ändringar. Det står kanske om rutan blir svart i mitt meddelande.



Jag har sagt upp TV hos ComHem, har inga digitala längre men använder sällan TVn. De ändrar och höjer priset stup i ett. Gillar inte det, vill gärna bli tillfrågad vad jag vill ha och inte. Så jag kör analogt.



Vården är under all kritik. Min läkare slutade men jag fick en ny på en gång, men jag fick fråga först men svar på prover och röntgen måste de be någon annan läkare meddela dig.

Mycket dåligt av dem.



Hoppas du får någon ny du får förtroende för. Det fick jag.

2012-05-14 @ 22:48:28
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Inga

Vad gäller Comhem så har de ändrat här men jag har inte märkt något av det...

Jag har en väldigt bra vårdcentral här....men ofta är det nog så att "man måste vara frisk för att klara av att vara sjuk"...det är många som har det jobbigt i sjukvården idag....allt som det ska sparas in på....men det är väl så att politkerna har fri lejd så de fattar inte .



Hoppas det ordnar sig för dig

Kram Inga

2012-05-15 @ 07:21:22
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Gunnel

Det där med läkare är ett problem. Min husläkare är nästan aldrig på plats, så jag får alltid hoppa runt från den ene till den andra. Hur ska man få förtroende för någon man bara träffar en gång? Ganska tröttande att behöva dra sin historia varje gång. Kram

2012-05-15 @ 10:47:31
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Erik Semlan

Brukar det inte höra till hyfs och god ton att meddela sina patienter om man slutar och/eller ge information om den nya husläkaren?

Jag störs av dessa begränsade telefontider också. Förr kom man ju till någon läkarsekreterare och telefontiderna var bra, nu slösar läkaren bort del av sin dyrbara tid på att själv svara i telefon. Det irriterar mig, känns som resursslöseri.

Jag tycker att vården tyvärr blivit sämre på flera sätt. Vi hade en privat vårdcentral nära, som tyvärr flyttat långt bort. Det kom inget nytt i stället. Svårt få tid på "vanliga vårdcentralen", de har hög belastning med många nyinflyttade barnfamiljer i området.

Så klart ska du få svar på din undersökning, det är det minsta man kan begära. Man måste banne mig vara frisk för att kunna hävda sin rätt till att få hjälp och vettig sjukvård. Så ska det ju inte behöva vara. Hoppas du får tag i en ny och bra läkare. :-)

Postat av: Vicke

dom gör det hos mig med och jag har inte märkt något ännu, ha en fin kväll nu

2012-05-15 @ 18:41:23
URL: http://animationsskolan.bloggplatsen.se/
Postat av: Gunnar

vi hade en sån kanalomläggning här också. Jag behövde aldrig göra någon ny kanalsökning. Det är inte så svårt även om du måste göra det hos dig.

Det är jobbigt när man tappar en inarbetad läkarkontakt. Tryggt att ha samma läkare. Hoppas att du får en ny som är bra.

2012-05-15 @ 19:12:45
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Veiken

Här hände ingenting när Comhem kodade om. Hoppas det blir lika enkelt för dig!

Tråkigt med dina läkare som slutar stup i kvarten. Dina nya kanske är bättre än dom förra! Kramar

2012-05-15 @ 19:24:51
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Annika

Visst är det skönt att få skriva av sig. Sen är det så kul då folk delar med sig av sina tankar.Kramen

2012-05-15 @ 20:16:38
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Agneta

Hej, Inger!

Klart att du ska ha svar på din röntgen per omgående! Din VC har väl drop in som här? Gå dit och sätt dig tills du får besked om både din tumme och röntgensvaret!

Lycka till! Kram, Agneta

2012-05-15 @ 22:09:39
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: mynis

Tack för din kommentar. Ja, nu är det verkligen fint ute och mer och mer växer upp.



Kram

2012-05-15 @ 22:28:33
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Mia

Ja, jag håller med dig Inger...allting har blivit svårare inom vården... Men nog tycker jag det var illa att du inte fick veta om nån annan läkare som kunnat svara på dina frågor!

Kram på dig, fina du!

2012-05-16 @ 06:06:08
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Visst har det blivit så, att ingen tar ansvar på samma sätt om förut. Efter att ha lyssnat på gårdagens P1 -program på radio så undrar jag om personalen tvingas sitta med en massa papper istället för att göra patientarbete? Och läkare får vara sin egen mottagningssköterska och sin egen sekreterare? Då blir det inte tid till det riktiga jobbet.

Man ska nog vara rätt frisk för att ta sig fram i vården numera.

2012-05-16 @ 07:29:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Veiken

Onsdag kväll och nu ligger en långhelg framför oss. Hoppas att den blir bra för dig! Kram

2012-05-16 @ 17:40:13
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ännu har jag inte märkt något av denna kanalomläggning ComHem håller på med, och den ska tydligen vara klar här nu

Skönt att inte behöva göra en ny kanalsökning och slippa problem

Och skönt att veta från några av er att ni inte heller märkt något av denna ändring,

och ja, det är nog många gånger så att tekniken i apparaten sköter detta själv

Förr i de gamla TV-apparaterna var man tvungen att ställa in varje kanal...

det har blivit lättare nu

och ja Mynis, jag är också lite trött på Comhem att de höjer priserna hela tiden,

men vill ännu inte gå över till de analoga / gratis kanalerna, eftersom det finns vissa kanaler i det digitala nätet som jag gillar

Men visst blir det dyrt !



Jag har nu fått en tid hos en ny läkare, och hoppas den är bra och förhoppningsvis bättre

När jag gjorde ultraljudsundersökningen av buken så sa han som gjorde undersökningen att de olika organen såg bra ut,

så därför har jag inte varit alltför orolig

Fast det är klart.....de kanske inte säger allt...

utan det är läkaren som får veta exakt om undersökningen

Så får jag se vad som händer med min stackars tumme :-)...den är lite besvärlig...



men visst är det trist med alla byten av läkare och det känns så otryggt.

Vården har blivit betydligt sämre....och märker att inte blir den bättre när man blir äldre...

får hoppas man får hålla sig någorlunda frisk så länge som möjligt...



Tack mina goa vänner för alla kommentarer och jätte-stora kramar till er alla

2012-05-16 @ 21:39:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Hoppas du fått sova sött!

Jag läser dina rader här ovan...klart som korvspa´att du ska veta vad ultraljudsundersökningen visade! Och få hjälp med tummen! Tror kanske att det är krångligare för er i storstan än för oss på landet med vårdkontakten...tyvärr!

Kramen!

Ragnvi

2012-05-17 @ 06:12:14
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Önskar dig en fin Kristi Himmelfärdshelg!

2012-05-17 @ 07:59:32
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Lotta

Jag kan också bli tokig när läkaren som man haft bara slutar utan att vårdcentralen erbjuder en annan eller åtminstone frågar om man har något önskemål.

Konstigt att man ska behöva var frisk för att orka med sjukstugan.



Men här kommer en kram till dig :-)

2012-05-17 @ 13:42:33
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: annette

Har inte com hem så jag märker inget jag;)

Vården ja, egem Dr kan man nog glömma, läkarna kommer och går, dom flesta inom Vc verkar gå över till bemanningsföretag, tjänar bättre då och så behöver dom inte ta hand om alla "högar" som samlas på ordinarie läkares bord.

Det var bättre förr, tycker även jag som "bara" jobbar i vården och som väl är inte behöver vara patient mer än enstaka ggr när ngt akut händer.

Hoppas det löser sig!



Kramen

2012-05-17 @ 18:25:25
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Veiken

Hej på dig!

Jag hoppas att du har en fin helg och nu väntar vi bara på att värmen ska landa i Sverige! Kramar

2012-05-17 @ 20:14:40
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Vicke

Ha en trevlig helg nu

2012-05-18 @ 08:33:48
URL: http://animationsskolan.bloggplatsen.se/
Postat av: Anonym

grrr vården kan man bli tokig på hoppas nu att du får en bra och engagerande läkare, kramen till dej å ha en bra helg

2012-05-18 @ 20:11:21
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jag fick en tid hos en annan läkare och hoppas han är bra.

Det är jobbigt att byta läkare, och jag tycker nog det är dålig stil att de inte meddelat mig om att min förra läkare slutat.

och speciellt som jag väntade på ett svar på en undersökning



När det gäller kanalomläggningen som ComHem håller på med så har jag inte märkt något och inte behövt göra någon kanalsökning i min TV...skönt



Ha det så gott mina goa vänner och kramar tillbaks

2012-05-18 @ 21:49:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0