Ögonen - vårtan - influensa vaccinet

Hejsan igen
Det var några dagar sedan jag skrev något, men tänkte jag skulle berätta lite hur det är bl.a. med mina ögon.

Kanske jag är lite tjatig som skriver så ofta om ögonen...men de är ju så viktiga...så det ligger nära till hands att göra det.

Jag var idag på min andra efterkontroll efter mina grå-starr operationer.
Då jag hade fått en liten svullnad på gula fläcken på vänster öga och fick ögondroppar att ta,
och jag blev så glad idag när doktorn sa att svullnaden gått tillbaka.

För jag har varit så orolig över detta...


Och doktorn kunde konstatera att synen förbättrats avsevärt även på detta öga.

jag märker också att det har blivit bättre, men som läkaren sa att jag får ha lite tålamod
eftersom det tar lite tid för kroppen och ögonen att vänja sig vid de nya inopererade linserna.

Och jag är mycket nöjd över operationerna som gjort stor skillnad.

Tänker på hur det var förr när människor fick synen allvarligt nedsatt p.g.a grå starr och då fanns inte dessa möjligheter till operation som nu.
Så jag är så tacksam över att på detta sätt blivit av med grå-starren.



Sedan till min vårta på insidan på höger tumme som gav stora besvär, så har den ramlat av nu :-)

Tydligen det var dunder-behandling av läkaren som fryste den och efter ett par behandlingar jag gjorde själv efteråt
så ramlade vårtan av bara ett par dagar efter läkarbesöket.

Det känns nästan lite löjligt att en vårta kan ställa till med så stora besvär, men det kan de faktiskt....
så jag är glad över att den är borta nu.



Snart är det dags för årets influensa vaccinationer, och jag kommer att ta influensa-sprutan i år också.
för det känns lite läskigt att riskera att bli allvarligt sjuk när man är själv, och dessutom har jag känsliga luftrör.

Ska ni ta influensa sprutan ?

Ha det så gott mina vänner och hoppas ni har det bra. Kramar

PS. och imorgon ska jag börja min ganska försenad bloggpromenader och hälsa på hos er mina bloggvänner.


Kommentarer
Postat av: Rovie

Skönt att vårtan ramlade av. Jag har aldrig haft någon, men små grejer på fingrar och händer gör ont.

Nej jag ska inte ta sprutan. Får inte pga mina sjukdomar, då jag kan bli ännu sjukare av sprutan än influensan.

Ha det så bra.

Kram

Svar: ja, det är skönt att vårtan ramlat av....för det var verkligen besvärligt att ha den...Hoppas du slipper influensan
ha det så gott själv och stor kram
Inger Maryissa

2012-10-10 @ 22:46:47
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Lotta

Det blir aldrig tjatigt med dina rader ang dina ögon, bara bra att få veta hur det går. Är så glad för din skull att det blir bättre. Vilken tur du hade med vårtan, måste vara skönt att slippa den nu.

Sov gott, för i morgon är en ny dag och nya möjligheter.

Kram

Svar: tack söta du och skönt att jag inte är för tjatig om mina ögon :-)..kan ju inte låta bli att skriva om det eftersom ögonen är ju så viktiga, och jag är så otroligt glad över att kunna se mycket bättre...och framför allt att veta att grå-starr kommer inte att bli något problem när jag blir äldre..
Jo, det är skönt att slippa vårtan också...det var en del problem med den eftersom den satt på ett så jobbigt ställe...
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-10 @ 23:38:56
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Ingrid

Då är allt ganska bra Inger!

Ögonen läker och synen blir bättre och bättre och vårtan har ramlat.
Jag ska också ta influensavaccinet. Jag har gjort det varje år, så inte vågar jag låta bli det.

Kram, Ingrid

Svar: Jo, det är så skönt att synen blir bättre, och jag är så glad över denna operation som gjort stor skillnad, och även att veta att grå starr kommer inte att förstöra min syn framöver...och att vårtan trillade av är skönt också :-)
Samma här...jag vågar inte låta bli att ta influensavaccinet
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-11 @ 10:00:35
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gunilla

Så skönt att du blivit av med vårtan iaf.
NEJ jag ska ingen spruta ta. Jag blir aldrig förkyld verkar det som, tur iofs.
Var evigheters evigheter sedan jag var förkyld, kanske 20 år sedan ungefär, så det är inte ofta jag blir förkyld. så NEJ, jag tänker inte vaccinera mig.
Ha en skön kommande helg
Kram till dig


Svar: Jo, det är skönt att ha blivit av med vårtan som satt på ett så besvärligt ställe på handen...Det verkar som om du har stor motståndskraft mot förkylningar och influensor...det är toppen...
Kram tillbaks och ha en fin helg du också
Inger Maryissa

2012-10-11 @ 23:14:01
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Inga M

Låter bra att svullnaden i ögat gått ner och att du ser allt bättre. Det måste, som du skriver, har varit hemskt förr när många blev blinda av gråstarr och det drabbade verkligen många äldre människor.

Jag har inte tagit influensaspruta och kommer inte att göra det i år heller. Jag som har jobbat ett helt liv nära ett stort antal barn som snorat och febrat förstås räknar kallt med att jag har massor av immunförsvar mot influensor. Svininfluensan tog jag spruta mot, men jag var nog immun mot den också, för provtagning visade att min närmaste kollega hade sjukdomen och ett bra tag innan vi fick sprutan.
Ha en trevlig helg!

Svar: Jo, jag är så glad att svullnaden vid gula fläcken i ögat blivit bra nu...jag var ganska orolig över detta då jag läst om sjukdomar i gula fläcken, som inte är så behandlingsbara...
Så jag är så glad över att allt verkar ok...
Jo, många äldre förr fick sin livskvalitet mycket nedsatt p.g.a grå starr, för jag har läst och hört att i slutskedet av grå starr så ser personen bara skuggor...
Så jag är så tacksam över att ha fått min gråstarr opererad...
Jag tar nog influensa sprutan, eftersom jag är rädd för risken att kanske bli allvarligt sjuk och är själv här hemma.
önskar dig också en riktigt trevlig helg
Ha det så gott
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 05:49:37
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Jag är så glad för din skull, att allt har gått så bra! Kram på dig!

Svar: Tack söta du och kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 07:15:59
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: fia

Hej du gumman . jag tittar in och önskar dig en sådan där härlig helg med fint höst väder och sol.
kram.

Svar: Tack för titten och kram tillbaks och önskar dig också en riktigt fin helg.
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 08:51:13
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
Postat av: Sylvia

Så skönt att det har gått så bra med ögonen och nu har du blivit av med vårtan också. Jag ska ta influensasprutan i år också liksom tidigare år. Skulle jag få den blir det troligen lindrigare.
Kram och ha en fin helg vännen!
Sylvia

Svar: Jo, jag är så tacksam och glad över att det gått så bra med ögonen...och skönt är det också att den besvärliga vårtan är borta..
Ja, om man tar influensasprutan men ändå skulle bli smittad och få influensan, så blir det i alla fall mycket lindrigare.
så jag fortsätter också att ta mina sprutor för att vara på den säkra sidan.
Stor kram tillbaks och ha en fin helg du också
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 12:26:43
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: ella

skönt vårtan är väck nu=)
nä inge spruta för mig ;)
kram på dig å ha en mysig helg nu

Svar: jo,det är skönt att vårtan är borta eftersom den satt på ett så besvärligt ställe på handen...Kram tillbaks och ha en fin helg du också
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 14:50:31
URL: http://farytaleinblue.blogg.se
Postat av: Annika

Ha en fin helg nu. Kram på dig.

Svar: Ha en fin helg du också och kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 15:04:47
URL: http://baddtant.bloggo.nu
Postat av: Gunnar

Det var ett smidigt sätt att bli av med vårtan.låter klokt med influensavaccinet. Vi har vaccinerat oss i flera år nu för att vi inte skulle smitta två äldre släktingar. Nu är dom borta men kanske blir det vacinering ändå.

Svar: jo, jag är förvånad över att vårtan ramlade av så snabbt...men det var tydligen dunderkurer / behandlingar :-)...Jo, jag känner också att det är klokt att vaccinera sig
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 15:07:06
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Gunnel

Låter bra att det blir bättre och bättre med dina ögon. Jag ska absolut ta influensasprutan. Det har jag gjort de senaste åren. Kan man skydda sig på nåt vis så vill jag gärna göra det. Trevlig helg

Svar: ja, det blir bättre med mina ögon, och jag är så glad för det...Samma som du så har jag tagit influensa-sprutan de senaste åren.
kram och ha en trevlig helg du också
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 16:35:29
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

får se om jag tar influensasprutan har aldrig gjort det förut men nu då jag har egen klass vill jag ju inte bli sjuk(ja det vill man ju såklart inte annars heller men man är extra sårbar att va borta från sin klass) va härligt med dina ögon att det är bra nu,kramen

Svar: Ja, kanske det kan vara bra att ta influensa-sprutan...förr om åren tog jag den aldrig, men har gjort det de sista åren, då jag tycker det känns läskigt att eventuellt bli allvarligt sjuk och vara själv hemma...
Ja, jag är så glad över att mina ögon har blivit så bra och blir bättre, så jag är glad över att jag fick operationerna gjorda...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-12 @ 19:35:33
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: wiper

Tack för din omtäksamma kommentar goa du. I dag mår jag lite bättre men är så svullen på magen så jag kan inte få på mig byxorna så jag får hålla mig inomhus.

Vad härligt att det ordnat sig med ögonen. Ibland kan det ta lite längre tid innan det blir bättre.Skönt att du även blev av med vårtan. Förstår att den var i vägen. Jag brukar inte ta influensasprutan för jag är inte i riskzonen men i år har jag varit förkyld en gång men det var inte långvarigt. Före det så var det länge sen. Min man däremot får den gratis för han måste.



Ha nu en jättehärlig lördag

Varm kram

Svar: Skönt att du mår bättre och hoppas det blir helt bra snart..Jo, jag är så glad över att ögonen har blivit bättre, och ja, det kan ta lite tid....
så jag får ha tålamod...för det var ju trots allt operationer...och kroppen och ögonen måste vänja sig vid de inopererade linserna...
men visst har det blivit stor skillnad med synen redan motför förut...
och ja, det var skönt att ha blivit av med vårtan också...
Varm kram tillbaks och ha en fin helg du också.
Inger Maryissa

2012-10-13 @ 09:50:31
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Gitsan

Fantastiskt hur sjukvården har förändrats, vad mycket man kan åtgärda nu för tiden :)
Hittills har jag aldrig vaccinerat mig mot influensan, men frågan är om jag inte ska göra det i år eftersom jag "sadlat om" och jobbar inom barnomsorgen nu... Fin blogg du har :)

Svar: tack för besöket hos mig, och det är alltid så trevligt att träffa nya bloggare, och kul att du tycker om min blogg..Ja, det är fantastiskt hur sjukvården förändrats, och så mycket man kan göra nuförtiden som de inte kunde göra förut...
Ha det så gott och kommer snart och hälsar på hos dig också.
Inger Maryissa

2012-10-13 @ 12:22:58
URL: http://lagom.bloggo.nu/
Postat av: kerstin

Så underbart kära Du att ögonen är bättre!
Skönt att Du blev av med vårtan!
Så fin Din blogg är har inte varit inne på den på ett tag!
Ja, det är tråkigt när djuren försvinner även om det är vilda djur1
Jag är väl lite tokig med mina djur?
Ha det gott nu resten av helgen!
ja, jag skall också ta influensasprutan, har jag tagit vart år!
Kram*

Svar: Ja, jag är så glad över att ögonen blev bättre, och vilken skillnad det blev efter operationerna...och skönt att bli av med den besvärlig vårtan också...
Jo, kan tänka mig det är speciellt tråkigt när djur som man lärt känna försvinner...
Ha det så gott själv och kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-13 @ 22:52:59
URL: http://kailiyinyang.blogg.se
Postat av: Annika

Härligt att få läsa att du har det bra. Hoppas nu att du får en skön Söndag. Här kom det lite snö i natt. Fy bubblan. Kramen.

Svar: Jo, här är det ok nu med ögonen som blivit så mycket bättre...Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-14 @ 12:17:30
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: ella

hej :)hoppas du haft en fin helg.här är d en ganska så lugn söndag.kram

Svar: Hoppas du haft en fin helg också.Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-14 @ 14:35:37
URL: http://farytaleinblue.blogg.se
Postat av: Inger

Jag är så glad för din skull att dina ögon är ok nu.
Tänk förr när de inte kunde åtgärda detta..vi kan vara glada att vi lever i den här tiden. Härligt oxå att vårtan är bort..
Ja vi ska oxå ta influensasprutan, vet inte om de börjat än? Vi får ju posten hem till stan, men ska väl återvända om någon dag och kolla..
ja det är ju viktigt när man bor själv att ta sprutan tror jag..Du är så klok Inger.
Ha det bra..kramen till dig..

Svar: Jo, jag är så glad över att mina ögon blivit så mycket bättre...Och ja, tänk förr när grå-starr inte kunde åtgärdas utan folk kunde t.om. bli så gott som blinda...
Jag tror att influensa vaccinationerna börjar omkring den 21 denna månad...
stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-14 @ 18:05:58
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Bia

Skönt att du skriver om ögonen så man får veta att allt är bra! Jag skrev ju till dig, före operationen, att jag tänkte på dig ofta. Konstigt att man oroar sig fast vi aldrig setts "på riktigt". Men vi har ju haft kontakt ett antal år! Kram!

Svar: Tack söta du, och det är mysigt att vi tänker på varandra fast vi inte setts på riktigt..Men har man umgåtts länge här i blogg-världen så lär man känna varandra lite, och det är så mysigt med kontakten här, som betyder mycket...
Jo, ögonen är ok efter starr-operationern, fast det tar lite tid innan hjärnan vänjer vid de nya linserna i ögonen.....så jag måste ha lite tålamod...
Men synen har blivit bra mycket bättre, och färger och konturer.....fantastiskt..
Det är bara en del ljus-känslighet som finns kvar, på det senaste opererade ögat, som kan störa en del vid TV-tittande näer det gäller texten,och framför datorn, och ljusskyltar ute som kan bli lite dubbla.
men jag märker att det håller på att bli bättre, och doktorn sa att det kommer att ge med sig och bli bra.
Stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-23 @ 09:04:36
URL: http://biaweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0